Lite prylar, lite text och alltid bilder

Trasiga bilar och gamla flygplan

Jag har semester och gör inte så mycket annat än att gå hemma och drälla, men idag bestämde jag mig för att ta en tur till Linköping och besöka Flygvapenmuseum. Från Uppsala går det att åka två vägar dit, antingen via Strängnäs och småvägar (vilket är en kortare sträcka) eller E4 hela vägen (vilket oftast går fortare).

Jag kom iväg ganska sent så jag valde att köra E4 - att passera Stockholm vid lunchtid borde inte innebära några problem. Ack vad jag bedrog mig ...

Traffic Jam

Så här såg det ut ungefär vid Frösunda backe. Det var tydligen ett par olika bilar som havererat efter Eugeniatunneln (kokade kanske i värmen). Det tog 45 minuter att ta sig från den här bilden till Tomteboda där det lättade. Dessvärre valde luftkonditioneringen i min bil att lägga av under köandet, så jag fick köra med öppna fönster och avgaser (och ser fram emot en inte allt för billig reparation).

DC-3

Flygvapenmuseum var intressant och har många fina flygplan (fast det här och de andra som står ute är lite skamfilade).

Flygvapenmuseum

Flygvapenmuseum

Flygvapenmuseum

Inomhus var flygplanen finare, men ljuset ganska besvärligt. Den lille X100 klarade sig dock bra på 1600 ISO, så det gick att göra bilder där också.

Flygvapenmuseum

Flygvapenmuseum

Flygvapenmuseum

Flygplanet nedan, en J 26 (kanske mer känd som P-51 Mustang) var av nostalgiska skäl extra intressant för mig, då den tjänstgjorde på F16 i Uppsala under samma tid som min far gjorde lumpen där.

Flygvapenmuseum

Mest spännande är nog vraket av den DC-3 som sköts ner över Östersjön 1952. Stämningen i den utställningen är kuslig, och man får veta många detaljer om incidenten. Av förståeliga skäl är alla vrakdelar bakom glas (och i dåligt ljus) så det var hopplöst att få några vettiga bilder där - åk dit och titta själva i stället :)

Slutligen kan jag bara rekommendera alla som är intresserade av flyg och vår inte allt för avlägsna historia ett besök i Linköping. Inträdet kostar en femtilapp, och det är det klart värt. Det blir dyrare om bilen går sönder på vägen dig, men det skulle den nog gjort ändå ...

Inlagt 2011-06-29 00:03 | Läst 17249 ggr. | Permalink

"De verkar ha fått till det bra på museet i Linköping. När jag var i Linköping senast för några år sedan så höll man på att bygga upp det, så det var inte öppet då. Hoppas att det inte är något allt för dyrt som behöver repareras. Har du tur så är det bara mängden kylmedium som har blivit för lite och det är dags att fylla på lite. /Gunnar"


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
De verkar ha fått till det bra på museet i Linköping. När jag var i Linköping senast för några år sedan så höll man på att bygga upp det, så det var inte öppet då.

Hoppas att det inte är något allt för dyrt som behöver repareras. Har du tur så är det bara mängden kylmedium som har blivit för lite och det är dags att fylla på lite.

/Gunnar
Svar från Anders F. Eriksson 2011-06-29 17:32
Ja, det var tydligen nyinvigning förra året.

Enligtmin bilhandlare är det kompressorn som troligen är trasig. Kostar ungefär 15 tusen att byta, men det bör gå på maskinskadeförsäkringen (med en saftig självrisk).
Det här var ett bra utflyktstips. Fina bilder blev det på flygplanen. Min gamla bil har lyckligtsvis ingen AC utan bara KD (korsdrag) så det kan väl inte hända så mycket på vägen. - Nilserik
Svar från Anders F. Eriksson 2011-08-07 08:13
Jag körde med KD hela vägen från Stockholm till Linköping och hem till Uppsala. Sedan bytte jag bil - bilar där sånt börjar gå sönder tenderar bli dyra och besvärliga att ha och göra med :)

Rekommenderar definitivt ett besök på museet om du inte varit där om du har minsta intresse av flygvapnet och dess historia.