Rollout 2012 - att fotografera det som är kul eller det som blir bra?
Många flygplan blev det ...
I många bloggar här på FS läser jag att jag borde rikta kameran mot publiken i stället för huvudattraktionen när jag fotograferar. Det ligger mycket i det - människor som står och tittar på något kan ofta bli ett bra motiv. Jag gillar bilder av människor och det var väldigt gott om dylika på flygdagen i Västerås i söndags. Om jag riktat kameran mot publiken i söndags är det alltså fullt möjligt att jag kunnat göra en del intressanta bilder.
Varning för många bilder som kan vara av begränsat intresse!
Nu är det dock så att jag tycker det är väldans skoj att titta på, och fotografera, maskiner som rör på sig - särskilt de som flyger. Alltså riktade jag min kamera uppåt i stället, och fick förmodligen bilder som är ungefär likadana som alla andra fotografer som besökte tillställningen (och de var inte få). Om man bortser från kompaktkameraplåtisarna hörde nog min utrustning till de minsta dock (NEX-7 med Canon FDn 200/2,8).
Corvette har inte så mycket med flygplan att göra, men den rosa kulören på denna behövde dokumenteras.
Jag hade ett tag planer på att bli officer i Flygvapnet (och blev därför kvar i lumpen mycket längre än jag behövde). Trots detta är jag rätt så dålig på att identifiera flygplan, så ni som kan och vill får gärna berätta vad jag fotograferat :)
Jag vet att det här är en DC-3. Väldans snygg målning på denna tycker jag!
Gatufotografer och andra renläriga tycker säkert det här var jättetrista bilder, men för oss som går loss på sånt här är det kul (trots att jag inte kan så mycket om de flygande maskinerna).
Nu är vi inne på gamla saker som jag inte har en aning om vad de heter, men de är fina ...
En del ville inte vara kvar i flygplanen och tog sig ner på andra sätt ...
De där gamla dubbeldäckarna verkar något sidvindskänsliga. Jag skulle inte vilja suttit i planet vid landningen nedan ...
Gick bra ändå :)
Saab Safir SK-50 är ett fantastiskt plan som använts i en herrans massa år av Flygvapnet.
Kanske inte fullt så imponerande på gubbarna som kör med jetmotor, men många av dem flyger tydligen propellerplan också.
Det här tror jag är en Norsk SAS-kapten som flyger, men jag hängde inte med så bra i akrobatflygningen. Har inte en aning om vad det är för flygplan ...
Det här är två stycken SK-16. Hyfsat tunga och högljudda plan.
Höjdpunkten alla väntade på var förstås AJ-37 Viggen, men den var svårfotograferad (för mig). Oerhört maffigt med en överflygning på låg höjd och 1000 km/h :)
Somliga flög upp och ned. Verkar rätt opraktiskt tycker jag ...
Verkade överhuvud taget svårt att flyga på rätt ledd med de kortvingade planen ...
En del flygplan saknar passagerarstolar. Man kan tydligen vara passagerare på såna också ...
... Gäller bara att hålla sig kvar vid såna här manövrar :)
DC-3:an var inte där bara för att visa upp sig stillastående, utan gav sig ut på startbanan efter några timmar.
Polishelikoptern var inte alls inblandad i flygdagen, annat än som besökare. Den gav sig iväg på uppdrag mitt i alltihopa.
Knasbollarna i sina små flygplan fortsatte att ryka länge.
DC-3:an med kompisar. Här släpptes det ingen rök eller loopades, men maffigt ändå.
Dagen avslutades med tre stycken J-28 Vampire i formation. Något som förmodligen inte är en helt vanlig syn.
På det hela taget var det en kul dag. Jag fick se en Viggen igen - något jag inte sett sedan lumpen för tusen år sedan, och en massa andra rätt unika flygplan. Vid såna tillfällen är det roligare att plåta huvudmotiven i stället för publiken (för mig i alla fall) :)
För kameranördar kan jag nämna att teleobjektivet jag använde funkade väldans bra att fokusera manuellt med NEX-7:an. Bättre skärpa än sin ljussvagare kusin (200/4) tror jag också det blev :)
Bilderna finns högupplösta här.
Hälsn. Leif M
/Torbjörn
//ewa
Visst är bilder på människor ofta det mest spännande, män människornas maskiner kan vara rätt kul de med ... Bra jobbat med kombinationen manuell fokus och allmän komposition.
(Och kul att se att min gamla 200/2,8 gör lite nytta efter att ha latat sig på hyllan i över 15 år :-)
Tvärtemot vad vi trodde så är din 200:a den bättre av de två jag testat. Den med f/4 är visserligen lite lättare att ha med sig, men både hantering och skärpa är bättre på den ljusstarkare tycker jag (och har inga som helst vetenskapliga belägg för det). :)
De oidentifierade planen med en siffor 1-3 tillhör ju Scandinavian Airshow så där behöver man inte ens söka på registreringen för att ta reda på vilka de är: http://www.airshow.se/
Bilderna var av obegränsat intresse! ;)
Ska jag vara ärligt så struntar jag i vad planen heter så länge de är kul att titta på och fotografera :D
/afe
Som sport är gissningsleken förstås kul, men ibland vill man ju veta vad det faktiskt är för något.