Lite prylar, lite text och alltid bilder

När demokratin tystas

Till att börja med ska jag påpeka att jag är totalt ointresserad av politik, och jag vet att det här är en fotosida, men i bloggarna är det fullt tillåtet att ta upp annat än bara fotografering. Trots mitt politiska ointresse är jag ändå för demokrati, och när ett riksdagsparti som Sverigedemokraterna tystas av demonstranter när de försöker hålla torgmöte tycker jag det blir fel - oavsett vad man anser om deras politik.

Redan innan dagens torgmöte på Celsiustorgen i Uppsala hade SD-motståndarna gått ut med att de skulle genomföra en "ljudblockad" för att hindra Jimmie Åkesson från att göra sig hörd. Polisen var på plats med stora avspärrningar ett par timmar i förväg, och alla som ville komma in fick genomgå visitation.

När partiledaren väl anlänt och skulle presenteras av partiets pressekreterare buades han ut totalt, och det var ingen som kunde höra vad som sades.

Polisen försökte uppmana demonstranterna att tysta ned sig, vilket inte helt oväntat var helt fruktlöst. För att få bort demonstranterna som inte hörsammade polisens uppmaningen gick kravallutrustad polis in för att fösa undan folkmassan.

Först när polisen gick in med hundar lyckades de skringra massan och fick så småningom iväg de flesta till de bortre kravallstaketen.

Många av demonstranterna gjorde motstånd mot polisen, och fick föras bort. De flesta var dock inte våldsammare än att de helt enkelt avhystes från området.

Jag är också för att man ska få fotografera och filma det mesta som sker på allmän plats, och publicera materialet. Något som dock störde mig är att vi vid ett flertal tillfällen såg SD:s gruppledare i Uppsala (Pavel Gamov) fotografera/filma just de demonstranter som fördes bort av polisen - man kan undra vad han ska ha det till. Han blev också påhoppad av ett par unga tjejer som ogillade beteendet, men de fördes förstås raskt bort.

Det så kallade torgmötet varade endast ett par minuter (det tog en dryg timme för polisen att få bort allt folk), så demonstranterna lyckades med sitt uppsåt. Jag är helt för rätten att demonstrera, och jag förstår varför många tycker illa om SD. Jag tycker dock ändå att det är helt förkastligt att på det här viset stoppa den politiska debatten, och i slutändan tror jag det kan få motsatt verkan än den demonstranterna tänkt sig.

För att anknyta åtminstone lite till fotografering kan jag berätta att bilderna togs med en Sony A6000 och den gamla kitzoomen 18-55 mm. Det är dock ingen idé att försöka kamerans bildkvalitet utifrån dessa bilder, eftersom alla utom den sista är fotograferade genom tjockt fönsterglas ...

Jag testade också att filma lite, och det är något jag inte kan - kvaliteten på det är alltså tämligen uselt :)

Ha en trevlig helg allihopa!

Inlagt 2014-05-09 21:45 | Läst 15405 ggr. | Permalink

"Det räcker inte med att läsa partiprogrammen. Ord och handling är inte alltid samma sak. Man bör också hålla sig ajour med hur företrädarna för partierna röstar i olika frågor. Hur de uttalar sig, vad som skrivs i deras bloggar, i kommentarer etc, när olika saker debatteras. Annars kommer bara den bild de själva vill ge av sitt parti och sina företrädare fram. Personligen har jag fått en annan bild av en del partier och deras företrädare, vad de egentligen står för, när jag själv kollat närmare hur de handlar, både i egna uttalanden och i ett "tyst accepterande" av diverse åsikter som kan tyckas ytterligt skrämmande sett ur ett fritt demokratiskt och mänskliga-rättigheter-perspektiv."


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Jag tänkte faktiskt att du borde ha bra läge på det hela... De som låg bakom initiativet hör, förstås, hemma en bra bit åt vänster. Exakt hur långt ha jag dock inte koll på. Att den här typen av metoder inte är acceptabla håller jag med om. Sedan får man tycka vad man vill om SD:s politik, men på det här sättet ska det inte framföras. I själva verket tyder det på att man inte är förmögen att producera relevanta och slagkraftiga argument.
Svar från Anders F. Eriksson 2014-05-09 22:21
"Stoppa Rasismen" ... "på våra gator!" är förvisso ganska slagkraftigt, men jag tycker heller inte det håller att försöka bli av med ett parti på det viset som sker med SD. När vänsteraktivisterna granskades av Uppdrag Granskning i SVT blev Janne Josefsson kallad för nazist, eftersom han inte följde de normer som satts av de flesta inom svensk media. I många tidigare sammanhang har han beskyllts för att vara väldigt mycket långt åt vänster ...
ztenlund 2014-05-09 23:32
Möjligen är det slagkraftigt, men något argument är det ju faktiskt inte. Det säger ju inte ett dugg om varför de åsikter som företräds av SD skulle vara fel. Det kan ju inte gärna vara så att dessa gruppers argument, gällande SD:s förkastlighet, är på temat "Därför att!" och " Det fattar du väl!?". Om så är fallet förvånar det icke att de väljer den här typen av metoder. Men i så fall har de ju förlorat redan på förhand, annat än när det gäller att nå någon slags highscore i att orsaka poliskostnader.
Vad skall man säga, stoppa fascismen. Jag glömmer inte Hitler, Mussolini, Stalin, Pinoschet, Papadopoulos med flera.
Må gott
/Hans-åke
Svar från Anders F. Eriksson 2014-05-09 22:16
Genom att åsidosätta yttrandefriheten, och hindra de partier man ogillar från att göra sig hörda? Jag tror tyvärr inte det är rätt sätt.

Ha det!
Makten 2014-05-09 22:31
Precis Hans-Åke, låt oss stoppa dessa fascistiska motdemonstranter som inte accepterar demokrati. De beter sig väldigt likt Hitlers hejdukar faktiskt. Otäckt är det.
präntare 2014-05-10 01:40
Anders F. Eriksson säg mig du verkar sitta inne på ett patent, berätta gärna för världen och dom människor som lider under politiskt förtryck hur dom skall bli befriade. Personligen tror jag att fascism " vilket är en irrlära måsta" bekämpas med alla till buds stående medel, där kan hända inget rätt eller är fel. Framförallt krävs det skolning i humanism ock kritiskt tänkande vilket inte existerar i dag det råder rena häxgrytan där ledmotivet verkar vara sköt dig själv och skit i andra. Kanhända är det just detta det handlar om brist på humanism och skall jag säga empati. Föv har jag inte sagt att dom skall tystas alla måste få höras annars vore det ingen demokrati...
Att vara intresserad av att demokratin upprätthålls, skulle jag vilja påstå är ett intresse för politik;-) Jag vill uppmana alla som tänker låta bli att rösta, att åtminstone göra sig omaket att först läsa samtliga partiers partiprogram. Samtliga. Efter att ha gjort det så kanske det inte känns lika lockande att strunta i att rösta. Särskilt inte efter att man jämfört partiprogrammen med vad media skriver om vad partierna "egentligen" tycker.

Hur jobbigt är det förresten att gå och rösta? Röstar man inte så har man i min mening sen ingen som helst rätt att klaga på valresultatet eller ens samhällsskicket. Gapa och svälj. Du valde att inte uttala dig. Då får du acceptera att det inte blir som du vill.

Det är upp till oss alla att avgöra om journalistkåren eller vi själva är läskunniga nog att avgöra vilket parti som tycker vad. För min del är det väldigt uppenbart att merparten av det svenska folket har formats av en falsk, lögnaktig journalistik, i många årtionden. Det blir lätt så när vi har statliga propagandaapparater (SR och SVT) som är extremt osakliga och vänstervridna. Janne Josefsson är ett lysande undantag. Tänk om fler vore som han.

Men, vinden vänder uppenbarligen. Ska vi bemöta detta med våld, hat och okvädesord? Eller ska vi kanske fundera på vad det beror på? Varför går hundratals eller tusentals svenskar ut på gatorna för att försöka tysta en partiledare, som förmedlar ganska precis samma åsikter som den älskade socialdemokraten och tidigare statsministern Tage Erlander?

Hur kan det komma sig? För mig är det självklart. Folket har blivit fört bakom ljuset. De har genom medial vänsterpropaganda indoktrinerats till att bli antidemokrater. Precis som fascisterna och nazisterna på 30-talet, vill de nu kväsa och tysta oppositionen. Bara sånt som de tycker är rätt, ska få yttras.

Vi går en mörk framtid till mötes om vi INTE låter meningsmotståndare uttala sig.
Svar från Anders F. Eriksson 2014-05-09 23:30
Jag är extremt dålig på att rösta - det har bara hänt en eller två gånger såvitt jag kan minnas. Du har helt rätt i att det är något vi alla borde göra, och den här gången ämnar jag se till att det blir av (jag vet dock inte på vad ännu).
mamiyaolympus 2014-05-09 23:34
Heja Hertsius. Men vänstervridna? Ja kanske, lyssna på P1.
ztenlund 2014-05-10 00:47
I viss mån är det förstås föremål för tolkning, men det som är välkänt är att svensk media i allmänhet, och public service i synnerhet, har en överrepresentation av personer med vänsteråsikter relativt befolkningen som helhet. Numera har det dock tippat en hel del till att inte främst vara V, utan MP som har den största överrepresentationen. Nu kommer jag inte ihåg på rak arm vad undersökningen heter, men det finns alltså en seriös undersökning i detta ärende som brukar genomföras med jämna mellanrum.

Om den här skevheten gällande politisk åskådning sedan lyser igenom råder det förstås olika bedömningar om. Långt ut på vänsterkanten tycker man säkert att det är moderatmedia...
Dubbelolle 2014-05-10 00:52
Vilka program på P1 är vänstervridna tycker du? LO
Makten 2014-05-10 03:00
Erik: Ja, svenska journalister är svårt vänstervridna. Särskilt de hos SR och SVT. Det obehagligaste är att folk inte ens förstått det, utan tror att de är objektiva och sakliga i sin rapportering.

http://politikfakta.se/2013/03/svts-partisympatier-ett-demokratiskt-problem/
mamiyaolympus 2014-05-10 07:05
Brukar lyssna på P1. Tycker i alla fall att de flesta får möjlighet att yttra sig i den kanalen. Men Hädanefter ska jag lyssna mera kritiskt.
n´Erik
Det räcker inte med att läsa partiprogrammen. Ord och handling är inte alltid samma sak. Man bör också hålla sig ajour med hur företrädarna för partierna röstar i olika frågor. Hur de uttalar sig, vad som skrivs i deras bloggar, i kommentarer etc, när olika saker debatteras. Annars kommer bara den bild de själva vill ge av sitt parti och sina företrädare fram. Personligen har jag fått en annan bild av en del partier och deras företrädare, vad de egentligen står för, när jag själv kollat närmare hur de handlar, både i egna uttalanden och i ett "tyst accepterande" av diverse åsikter som kan tyckas ytterligt skrämmande sett ur ett fritt demokratiskt och mänskliga-rättigheter-perspektiv.
Makten 2014-05-10 03:12
Ja Nils, visst är det oerhört skrämmande och tragiskt att 7 av 8 riksdagspartier genom sin tystnad accepterar våld mot – och förtryck av – oliktänkande. Att vi skulle få se en upprepning av detta efter nazismen under andra världskriget trodde väl ingen. Men nu är vi där igen, med ett folk som tror att det är "rätt" att smutskasta en viss grupp människor, eftersom det sanktioneras av samtlig media och hela statsapparaten. Vidare blundar samma institutioner för att en våldsförhärligande och hatisk ideologi som tidigare varit oss helt främmande och som är emot allt vad mänskliga rättigheter anbelangar, breder ut sig i landet. En ideologi som värderar kvinnan till hälften av mannen, medan "feministerna" håller tyst. Ty att ta avstånd från detta skulle rasera hela deras förvridna värdsbild som bygger på att det är kristna, vita män som är roten till allt ont.

George Orwell förutspådde detta in i minsta detalj. De onda är nu betraktade som "goda", och vice versa.
Nils Bergqvist 2014-05-10 08:44
Och vilket parti skulle då vara det enda som skiljer sig från mängden, och alltid står upp för dessa värden?
Att väsnas utan att lyssna är så urbota korkat att man baxnar. Mark Twain skrev "Noice proves nothing" och det är sant så länge vi är en intelligent art, hur länge vi är en sådan kan man bara spekulera i.

Det som demonstranterna till synes lyckades åstadkomma var att ingen fick höras, ville de alltså åstadkomma ett brus där ingen fick möjlighet att bilda sig en uppfattning åt något som helst håll?

En mycket bättre manifestation gjorde man i Nynäshamn, där man kom till mötet och bara stod tyst med ryggen vänd mot podiet. Ett tydligt ställningstagande där man ändå lämnade plats för argument åt alla håll.

Alla som beter sig så här diskvalificerar sig starkt från förtroende för, .... ja, nästan allt!

Ha det gott! /Thomas
Undersökningen som Kent Asp gjorde baserades på 93 svarande på enkäten av de ca 1100
journalister som finns på SR och SVT.
Mats Knutson politiskt reporter är starkt kritisk till undersökningen,själv slänger han alla enkäter
i papperskorgen samhälls och politiska reportrar uppger aldrig sin politiska hemvist.
ztenlund 2014-05-10 09:07
Nu har jag inte studerat den senaste undersökningen i någon detalj, men den brukar avse ett bredare spektrum än bara public service. De senare råkar bara vara "värst i klassen", vad det nu kan tänkas bero på. Att man inte frågar alla brukar ligga i undersökningens natur och det är klart att det alltid finns en viss osäkerhet. Att den skulle vara missvisande så till den milda grad, särskilt med tanke på att sådana undersökningar genomförs med jämna mellanrum, att det i själva verket råder balans ter sig helt osannolikt. Möjligen kan det vara så att Mats Knutsson inte gillar den bild undersökningen ger av hur det ser ut. Bättre då att ingen får veta, eller?

Att det inom olika yrkesgrupper råder under- respektive överrepresentation av vissa partisympatier är inte heller någon nyhet. Normalt sett är det inget större problem, men med tanke på medias uppdrag, så ser det rätt illa ut i detta fall.

Man kan, som jag skrev, förstås diskutera hur mycket sådant här lyser igenom, men egentligen är blotta misstanken nog för att det ska vara ett problem.
"Totalt ointresserad av politik", skriver du. Skojar du med oss Anders?
Jag tror säkert att du bryr dig om hur det står till i skolan och sjukvården. Hur kollektivtrafiken och vägnätet byggs ut. Säkert bryr du dig om din framtida pension också. Eftersom du bryr dig, så är du intresserad av politik.
SD är ett riksdagsparti. Jag gillar inte deras politik, men dom skall naturligtvis ha samma rättigheter som andra i riksdagen sittande partier.
Ha det bra!
Otroligt bra bildserie och jag kan bara hålla med om vad du säger. Hörde några av ungdomarna på tv kommentera sitt agerande med att "dom har ingen rätt att vara här", "det är våran rätt att stå här" och "det vi gör är demokrati" etc etc. Utan att röja mina egna politiska åsikter, så kan jag bara säga att detta är fel fel och åter igen fel. Vad som händer här är istället att de demonstranter som skriker och förstör sd:s framträdande är ett hot mot våran demokrati. Sd är ett av Sveriges riksdagspartier och har lika stor rätt som övriga partier att göra sig hörda. Och att de inte skulle ha rätt att genomföra sitt möte är ett lika dåligt som osant argument. Den nivå dessa ungdomar (som var i majoritet bland demonstranterna) befinner sig på tycker jag kan liknas vid de riksdagsmänniskor som vägrade tala med Åkesson i början, då Sd röstades in i Riksdagen; dagisnivå. Jag är övertygad om att alla dessa människor är av åsikten att korrupta länder utanför Sverige, där ex bara två partier är tillåtna vid val etc är odemokratiska. Men var tar demokratin vägen om inte alla partier i Sverige tillåts göra sig hörda?!
Den som vill protestera mot Sd:s politik bör använda sig av rimliga metoder, som att rösta på andra partier, gå med i annat parti, delta i debatter etc etc. Detta sätt är av det primitiva slaget och skulle kunna jämföras med de som vill "protestera mot samhället" och eldar upp bilar, krossar busskurer och klottrar. Några åsikter bara. Tack för ett bra inlägg hur som helst! /m
Svar från Anders F. Eriksson 2014-05-13 16:30
Håller med - dessa metoder är inte ok, och att polisen sätter in hårda resurser för att beivra det tycker jag är helt rätt (även om jag inte tycker om SD).