Lite prylar, lite text och alltid bilder

Lucka 7 - Vad ska du med en så där bra kamera till?

Många är nog hobbyfotograferna som fått den frågan, oavsett vilken kamera de använder. Ofta följs den av argument som "Du lägger ju bara upp bilderna på Facebook.", "Du bloggar ju bara", "Det går lika bra med en kompaktkamera", "Min iPhone tar lika bra bilder och är alltid med" och liknande.

"Bra kamera" är nog oftast jämnställt med "dyr kamera" när frågan ställs, och vad som är dyrt beror förstås på vem som ställer frågan - det kan vara en kompaktkamera för 3000:- eller en digital mätsökarkamera för 50 000:-.

Här är det ofta fullt med folk som solbadar. Nex-7 och Sigma 30/2,8

Inget fel med dessa argument, men enligt min uppfattning blir det i stort sett aldrig sämre bilder med bättre prylar (så länge man är van att hantera dem), och ofta mycket bättre. Därmed inte sagt att mina bilder alltid blir bra om jag använder bra prylar, men de är oftast åtminstone tekniskt bättre än om jag använt enklare utrustning.

Jernbron har försetts med kärlekslås. Nex-7 och Sigma 30 mm

Bra prylar måste inte nödvändigtvis vara dyra. Kameran jag använder mest kostade visserligen 11 000:- ny, vilket är mer än de flesta kameror som säljs kostar, men mitt favoritobjektiv till den kostar inte mer än 1500:- nytt. Och, jag lovar, till exempel bilden här ovan hade inte gått att göra med en mobil, eller enklare kompaktkamera (utan omfattande efterbehandling).

Uppsalas mysigaste gränd? Nex-7 och Sigma 30/2,8

Ett av argumenten som ibland används mot bättre/dyrare prylar är att man först måste lära sig grunderna i fotografering - annars har man ingen nytta av de möjligheter prylarna ger utöver det som kostar mindre. Det argumentet tycker jag bara håller om den som köpt kameran inte har vare sig intresse eller ambitioner att lära sig använda prylarna, utan mest köpt dem för att de har råd. Enligt min uppfattning måste man nästan ha en ganska avancerad kamera om man ska lära sig den tekniska delen av fotografering (bildseende och komposition kan man förstås öva med vilken kamera som helst).

Dombron. Nex-7 och Sigma 30/2,8

Problemet med enklare och billigare kameror är ofta inställningsmöjligheterna, eller snarare bristen på inställningsmöjligheter. Den färdiga bilden kan ha möjlighet att rent tekniskt bli precis lika bra som om den var gjord med en dyrare kamera (ofta delar billiga och dyra kameror komponenter som t.ex. sensorn), men det är svårare att komma till det resultatet när kameran inte är gjord för fotografer som själva vill ställa in hur det ska bli.

Många dragspelare i byn ... Nex-7 och Sigma 30 mm

Jag har själv gått från att använda svindyra kameror och objektiv, till betydligt enklare. Inte för att jag på något sätt är en fantastiskt fotograf eller så, utan de bilder jag tar nu för tiden går bra att göra med de prylarna (jag sitter inte längre i ösregn och fotograferar sport). För min nuvarande användning är de billigare prylarna bättre i och med att de är lättare, mindre och ändå ger en mycket bra bildkvalitet.

Utsikt från fikahörnan på jobbet. Nex-7 och Sigma 30 mm

En kunnig fotograf kan i många fall få till bra bilder med enkla prylar, men det blir i stort sett alltid bättre med de avancerade prylarna. Ibland kan nog en fullständig nybörjare få bättre bilder med en avancerad kamera än vad proffset skulle få med instegskamera i samma situation, om den mer avancerade kameran har bättre autofokus, exponering, stabilisering etc. Ofta hävdas det att den vane fotografen alltid tar bättre bilder oavsett utrustning, men jag anser att det är helt felaktigt ...

Mer svammel än så får ni inte av mig denna fredag, om ni vill pixelpeepa för att konstatera att jag inte alltid lyckas hålla stadigt eller sätta skärpan så finns bilderna på min flickr i full upplösning.

Inlagt 2012-12-07 19:47 | Läst 17155 ggr. | Permalink

"Håller med om att teknik spelar roll - det gör det , så enkelt är det ... oftast brukar man väl höra: " vilken stor kamera - den tar väl bra bilder " .. bra teknik utnyttjat på rätt sätt ger väldigt bra bilder - gillar verkligen bilden med kronan men har svårt att fatta varför låsen sitter just där .. Ha en riktigt trevlig helg. //Glenn"


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Håller med om att teknik spelar roll - det gör det , så enkelt är det ... oftast brukar man väl höra: " vilken stor kamera - den tar väl bra bilder " .. bra teknik utnyttjat på rätt sätt ger väldigt bra bilder - gillar verkligen bilden med kronan men har svårt att fatta varför låsen sitter just där ..
Ha en riktigt trevlig helg.

//Glenn
Svar från Anders F. Eriksson 2012-12-07 20:17
Fanns väl ingen annan stans på bron att sätta låsen? :)

Jag gillar också den bilden, så tack för kommentaren!
så länge man blir nöjd själv,spelar nog kameran mindre roll.när man växer kommer det andra med.trevlig hälg/ronny
Svar från Anders F. Eriksson 2012-12-07 20:27
Så är det ju naturligtvis - jag tycker det är bara fånigt när en del påstår att andra inte "behöver" just den kamera de har (eller vill ha) :)
Hmm - intressant text för en som går i liknande funderingar, fast ur motsatta perspektivet... Eller kanske inte direkt motsatta, men även jag funderar ju på om jag verkligen "behöver" en dyr (och tung!) tjockkamera, jag som ändå "bara leker" med den. Vem säger att bilderna blir bättre - egentligen?

Å andra sidan - jag tänker att med bra grejer på hand, vet jag åtminstone var felet ligger om bilderna INTE blir bra. Och jag kan utvecklas (utan extra kostnad, dessutom - det kan ingen kamera!).

Sen, det där med "fantastisk fotograf"... Fantastisk är ett så trist ord - statiskt och tomt, om än glittrigt på ytan. Du är en inspirerande fotograf, så mycket kan jag intyga. Vad sägs om det? :-)
Svar från Anders F. Eriksson 2012-12-07 20:48
Jag skrev väl inget om att det måste vara en tjockkamera? ;)

Bilderna blir förstås inte nödvändigtvis bättre med en dyrare kamera, men ofta kan den dyrare kameran göra det lättare att få bra bilder - det är min poäng. Ska man t.ex. fotografera saker som rör sig snabbt som t.ex. fotbollsspelare, fåglar, kattjävlar eller små barn, är det lättare att få rätt fokuserade bilder med en kamera som har bra följande autofokus (min lilla NEX är ingen höjdare för just sånt, men D3.an klarar det utmärkt).

Ingen hobbyfotograf "behöver" dyra prylar, men hobbyn blir trist om utrustningen begränsar.

Inspirerande är jag nog bara ibland - jag tar rätt många skitbilder också :)
jenny_li 2012-12-07 22:15
(Den här kommentaren verkar hamna fel, men orkar inte bråka med gränssnittet idag...!)

Nej, du har inte sagt tjockkamera, och jag tänker inte ENBART tjockkamera heller - men det jag ogillar med kompakten jag köpte i våras är att det är fippligt att hitta inställningar som finns, för att de är gömda under pyttiga knappar och reglage som jag blir tokig på. Just DEN niten vill jag inte göra om...! Så tjockkamera är nog huvudspår ändå, men visst - jag sneglar LITE på Nex också. Mest för att inte stänga dörrar riktigt än.

Men jag gillar känslan att hålla i en tjockkamera - storleken är najs, fast tyngden är ett aber...! :-)

"Ingen hobbyfotograf "behöver" dyra prylar, men hobbyn blir trist om utrustningen begränsar." <-- Var ungefär det jag försökte säga också...! :-)

Alla som skapar saker skapar mycket skit också - det hör till processen. Ta du åt dig av komplimangen, det var liksom det som var meningen...!
Svar från Anders F. Eriksson 2012-12-07 22:34
Kommentaren hamnade rätt, men gränssnittet är inte lysande för sånt ;)

För dig är nog en tjockkamera bäst (alltså en DSLR som den du har eller en Sony SLT), då de är snabbast på allt möjligt.

Klart jag tar åt mig av komplimangen, men jag måste ju låtsas vara lite ödmjuk :D
Jättefina bilder Anders!
Ha en fin helg!
ewa
Svar från Anders F. Eriksson 2012-12-07 23:05
Tack Ewa!

Åtminstone några av dem blev bra :)
NEX-7 är jätte bra och kan verkligen leverera - det syns på din fina bilder i dagens blogg! / Sören
Svar från Anders F. Eriksson 2012-12-07 23:04
Just de här bilderna hade nog funkat bra med andra kameror också, och avsaknaden av stabilisering gjorde att jag missade en del. Men visst - det är en bra kamera :)
Jag har inte orkat läsa vad du skriver för jag förstår det handlar om prylar. Däremot har jag tittat på bilderna som jag tycker om.
Ha en fin helg
¤¤¤//Gun-Inger

Vill du kan du läsa min miljöblogg och kanske ge
råd vad skall vi göra för kommande generationer
inte skall göra som vi gjort.
Svar från Anders F. Eriksson 2012-12-13 19:33
Trist att du inte orkade läsa texten, men kul att du gillar bilderna :)

Texten handlar inte så mycket specifikt om prylar, utan mer om huruvida man behöver dem över huvud taget ...
Gun-Inger Arvidsson 2012-12-13 19:41
Behöver något gör man men jag har enbart numera en kompaktkamera på grund av handoperationer.

Tidigare i analoga världen hade jag Nikon F 3 med massor olika objektiv. Jag tillhör de fotografer som aldrig bytte objektiv när jag höll på med något uppdrag. Mestadels blev det 35 mm då jag gjorde många olika dokumentationer. Har gått i Christer Strömholms lära.

Jag är så nöjd med min kamera den är ett underverk verkligen men min bildsyn finns kvar vad jag än har för arbetsinstrument.

Ha det gott
###¤¤Gun-Inger
Så fina bilder på en stad jag inte besökt på väldigt länge trots att jag är född där./ Maria
Svar från Anders F. Eriksson 2012-12-13 19:32
Tack Maria :)