Lite prylar, lite text och alltid bilder

Hycklarnas julafton är här igen - Earth Hour!

Just nu pågår Earth Hour 2013, och ska man vara med bör man nog ha släckt sina lampor och stängt av alla elförbrukande produkter. Jag kan förstå grundtanken - folk släcker sina lampor för att visa sitt medvetande om den skenande energiförbrukningen, men så länge det bara görs en timme om året lär det inte göra mer nytta än en fis i rymden! Vill man spara el är det väl bättre att göra det lite året runt :)

Stearinljus i fönstret, men två datorer igång ...

Om man verkligen vill göra nytta tror jag det finns andra och bättre sätt än att släcka ner huset en timme, men det är förstås ett bra sätt att döva det dåliga samvetet och hänga med i tiden.

Jag deltar gärna i kollektiva experiment och åtgärder, men Earth Hour tycker jag mest är fånigt!

Inlagt 2013-03-23 21:20 | Läst 15048 ggr. | Permalink

"Jag håller med dig Anders! Jag tror att medvetenheten idag är så pass bra att detta blir mer ett klyschigt jippo. Det är nog inte många som inte respekterar vår natur idag. Medvetenheten tror jag är stor. Sedan är jag inte lika säker på "efterlevnaden". Men då kan man ju släcka en timme om året och "stilla sitt samvete" och kanske tycka att man gjort sitt. Nej jag tror mer på att göra något dagligen, året om... Och det gör jag. Släcka går ju, men släcka så det går.... :) //Peter"


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Håller med! började för några månader sen byta ut diverse glödlampor i lägenheten mot moderna dyra energisnåla Led-lampor, som var deklarerade att lysa i minst tre år med mina lysvanor. Nu redan efter tre månader har två lagt av och jag ersatte dom med vanliga glödisar. Tycker det var ett lite ogenomtänkt beslut att inte se till att ha väl fungerande alternativ innan man började plana ut glödisarna. LO
Oj, en "tuffing" som kallar folk, som vill visa sitt engagemang i nåt dom tycker är viktigt, för hycklare. Den "tuffhet" som sprids på nätet är svårt tröttsam och bidrar inte till nåt annat än trist social stratifiering.
Svar från Anders F. Eriksson 2013-03-23 22:17
Du kanske inte ska ta mitt inlägg allt för hårt, men jag är nog långt från någon tuffing. Jag tycker helt enkelt att det finns bättre sätt att spara energi än att släcka lamporna en timme om året och sedan köra iväg i sin SUV för att köpa en liter mjölk (vilket inte är helt ovanligt tror jag).

Jag ger mig alltså inte på de som faktiskt engegerar sig, utan de som låtsas göra det i och med såna här event ...
kiwawa 2013-03-23 22:29
En julafton är något som drabbar alla som firar jul och att du nu vill få det till att enbart gälla dom som åker suv så kanske du ska fundera lite bättre på hur du uttrycker dig på nätet. Alla vet inte vad du egentligen menar när du skriver nåt annat.
Svar från Anders F. Eriksson 2013-03-23 22:37
Det var inte riktigt så jag menade, och jag förstår inte vad du menar med "tuffhet" på nätet. Jag menar alla som släcker lamporna, men samtidigt gör av med hur mycket energi på andra håll som helst. Jag uttrycker mig på nätet precis som jag vill, tack så mycket.
kiwawa 2013-03-23 22:59
Med "tuffing" menar jag att du klistrar invektiv på folk som gör nåt så harmlöst som att kollektivt släcka ljuset. Det är en sak som internettuffingar idag hänger sig åt. Missunnsamhet kallas det. Du vet inte ett skit om varför nån väljer att vara en del av det och hur mycket energi dom gör av med. Vem är förresten referensen? Hur många kW får man göra slut på utan att bli kallad för hycklare av sådana som dig?
Svar från Anders F. Eriksson 2013-03-23 23:02
Naturligtvis får man släcka sina lampor och visa sitt missnöje på det viset. Är det ok om jag tycker det är meningslöst? Vad menar du med "sådana som dig"?
kiwawa 2013-03-23 23:14
Sådana som dig är naturligtvis tuffingar som kallar andra för hycklare fast du inte vet något om saken.
Du vet tydligen inte heller varför WWF utlyst earth hour, och nej, det är inte för att spara ström.
Makten 2013-03-23 23:20
Janne, jag tycker att ditt användande av "tuffing" är ett typiskt invektiv. Hur vore det att leva som man lär? Du klistrar epitet på dina motståndare, tydligen helt utan att ens veta om det.
kiwawa 2013-03-23 23:22
Martin, det är i så fall ett invektiv riktat direkt mot Anders baserat på vad han skriver här, inte en grupp jag inte vet något om. Förstår du skillnaden?
Makten 2013-03-23 23:24
Nej, jag förstår inte skillnaden. Anders har ju inte anklagat någon grupp för något.
Svar från Anders F. Eriksson 2013-03-23 23:32
Ärligt talat förstärker dina kommentarer min åsikt. Naturligtvis har jag läst på varför WWF ägnar sig åt detta, men jag håller inte med om deras åsikter. Din argumentation är att jag har fel för att jag försöker vara tuff, och det förstår jag inte alls.

Jag tycker det är hyckleri att förbruka massor av energi hela året bara för att stänga av lamporna en timme i mars - är det ok för dig?`Läs vad jag skriver och låt bli att ge mig egenskaper jag (förhoppningsvis) inte har.
kiwawa 2013-03-23 23:48
Självfallet är det meningslöst att släcka lampor i syfte att försöka spara ström för att rädda planeten. Men om du nu läst på så vet du att det inte är därför man utlyst detta. Utan det är för att påverka politiker. Om du nu då vet detta förstår inte jag varför du kallar det hela för "hycklarnas julafton". Är det hyckleri att vilja försöka påverka politiker?
Makten 2013-03-24 09:57
Hur menar du med "påverka politiker"? Det är ju individen som står för energiförbrukningen. Eller anser du på vanligt vänstermanér att man själv inte har något ansvar? Du kan släcka dina lampor när som helst, men du kanske måste ha ett påbud uppifrån för att fatta?

Jag blir så trött. Inte konstigt att mänskligheten beter sig som den gör när det finns så många som inte vill eller kan tänka själva.
Jag håller inte riktigt med dig, Anders. Ingen är väl så naiv att man tror att Earth Hour är något man gör för att spara energi? Jag ser det som ett sätt att visa sitt engagemang i frågan. Naturligtvis gör man sedan vad man kan under året för att minska elförbrukningen på olika lämpliga sätt.
Svar från Anders F. Eriksson 2013-03-23 22:19
Om du gör det är det förstås bra, men jag är inte så säker på att alla som släcker sina lampor faktiskt gör det.
Superfånigt är vad det är. Särskilt när det bara skapar problem för kraftproducenterna som får "elda för kråkorna" under denna timme, då de knappast lär stänga ner några turbiner eller reaktorer under så kort tid. Alltså har "miljövännerna" endast åstadkommit ett stort svinn med sin lilla manifestation.

Ska man gå vidare så är tända ljus oftast av paraffin, vilket är en petroleumprodukt. Knappast miljövänligt för fem öre. Den som har råd kan förstås köpa stearinljus, som är framställda från slaktavfall. Så där sket det sig för alla som är vegetarianer (vilket brukar sammanfalla med "miljövän").

Nej, det är naturligtvis bättre att tänka på miljön varje dag. Släck lampan när du går hem från jobbet, åk inte bil om du inte behöver, dra ner på värmen hemma istället för att vädra (påfallande många i hyresrätter tycks ha missat funktionen hos vredet på radiatorerna, eller så är det "inte jag som betalar").

Visa engagemang gör man bäst genom att uttrycka sina åsikter och jobba mot långsiktiga mål. Earth hour är inget mål alls utan bara trams. En ursäkt för miljöbovar så att de får känna sig lite finare och bättre efter att ha sparat ungefär lika mycket som de dagligen gör av med på fem minuter utan att ens veta om det.
Svar från Anders F. Eriksson 2013-03-23 22:50
Uppenbarligen är det inte alla som håller med om din och min åsikt om Earth Hour - en del tycker att det är viktigt att visa sin åsikt genom att släcka lamporna och tror att det kommer göra skillnad. Jag är övertygad om att det inte gör någon skillnad, och det hoppas jag att jag får tycka (utan att bli kallad för tuffing och annat).
Jag håller med dig Anders! Jag tror att medvetenheten idag är så pass bra att detta blir mer ett klyschigt jippo. Det är nog inte många som inte respekterar vår natur idag. Medvetenheten tror jag är stor. Sedan är jag inte lika säker på "efterlevnaden". Men då kan man ju släcka en timme om året och "stilla sitt samvete" och kanske tycka att man gjort sitt. Nej jag tror mer på att göra något dagligen, året om... Och det gör jag.
Släcka går ju, men släcka så det går.... :) //Peter
Svar från Anders F. Eriksson 2013-03-23 22:54
Ja, det är fånigt (tycker jag) att tro att man kan påverka miljön och opinionen genom att släcka lyset, men det är ju jag det ...
Du har mitt fulla stöd Anders. Skrymteri som massrörelse är vad det handlar om.
Alla våra miljö, resurs, och energiproblem kan ledas ned till en och samma punkt, det att vi är för många. Ingenting kan lösas om vi inte kommer åt överbefolkningen.
Istället för dessa meningslösa slå sig själv på bröstet-kampanjer, kanske vi skulle införa ett antal veckor om året som man inte pippar.
Svar från Anders F. Eriksson 2013-03-23 22:53
Kul idé, men vad tusan är skrymteri?
syntax 2013-03-24 09:12
Enligt ordboken är skrymta att hyckla, förställa sig, eller göra sig till - och det är väl ungefär vad vi menar här? Du kanske tycker att böjningsformen är innovativ?
Håller med dig! Man ska alltid tänka på det och inte bara en timme om året!
Ha en fin Söndag!"
Jag släckte ner allt, tände stearinljus i massor, läste och drack te. Nu är jag inte så naiv att jag tror att mitt lilla 'ställningstagande' gav något alls... kändes lite meningslöst också när jag såg att de stora strålkastarna var tända över en tom fotbollsplan här utanför. Men, jag gör det iaf. Tänker mig för året om och har även en vecka varje sommar som är elfri, eftersom vi inte har el på fäbodvallen.
Förstår dina tankar, Anders, och har tänkt dem själv, men som sagt: jag släcker iaf. :)
/Anna
Håller med dig Anders! Hyckleri med stort H.