Lite prylar, lite text och alltid bilder

Canon EOS M3, Samsung NX 500 och Sony A5100 - några jämförelsebilder

Vi har testat tre relativt lika spegelfria kameror till Fotosidan Magasin. Alla har det gemensamt att de är tänkta att vara hyfsat avancerade och snabba, och alla saknar också sökare (finns som tillbehör till Canonkameran). Ni kommer att kunna läsa mer detaljerat om detta i Fotosidan Magasin, men här får ni åtminstone en del exempel på hur det kan bli med de olika kamerorna.

Alla kamerorna är utrustade med kitobjektiv, och bilderna jag visar här är tagna i råformat och konverterade till jpg i Lightroom CC. Jag har gjort den bildbehandling jag sedvanligen gör, och också applicerat objektivkorrektion (utom i ett exempel).

Vi börjar med bilder från forsränningen sista april i Uppsala. Ett folkligt och rätt kul evenemang som lockar många, men som tyvärr lämpar sig dåligt för kameror med kitobjektiv (p.g.a. brist på räckvidd om man vill ha actionbilder); Magnus Fröderberg och Martin Agfors var utrustade med betydligt mer lämpade objektiv för ändamålet. Martin testade Nikon D7200 och Magnus Canon Eos 750D och 760D.

Magnus och Martin, Sony A5100.

Forsrännare, Canon EOS M3

Magnus, Canon EOS M3

Magnus, Samsung NX 500

Magnus, Sony A5100

I de tre bilderna ovan är det lätt att se att färgåtergivningen skiljer sig en hel del mellan kamerorna, trots att jag i LR ställt in dem på dagsljus och efterbehandlat för att få det något så när lika.

Efter forsränningen var det lunch och ett snabbt besök på Uppsala Konsert och Kongress, där jag av någon anledning bara fotograferade med Canon och Samsung.

UKK, Canon EOS M3

UKK, Samsung NX 500

Vidare mot mösspåtagningen vid Carolina Rediviva ...

Carolina, Canon EOS M3

Carolina, Samsung NX 500

Carolina, Sony A5100

Värt att notera av de tre bilderna ovan är åter igen skillnad i färgton, där Samsungkameran gör Carolina Rediviva nästan lite rosa, och dessutom inte lyckades sätta skärpan rätt (alla bilderna är tagna med kameran över huvudhöjd och vinklad skärm). Detta med skärpan var dock inget generellt problem för Samsung, och den lyckades bra med en vidvinkligare bild från samma plats:

Mösspåtagning, Samsung NX 500

Efter lite välbehövligt fika och fotvilande knallade vi upp i ett bostadsområde och tog ytterligare några bilder. Här är det väldigt tydligt att Canons kitobjektiv inte är lika vidvinkligt som de två andra (18 mot 16 mm).

Frodeplan, Canon EOS M3

Frodeplan, Samsung NX 500

Frodeplan, Sony A5100

I dessa tre bilder kan vi notera att Sonyobjektivet ger mest distorsion i kanterna, och dessutom är oskarpast, men då ska vi också tänka på att den kamerakombinationen är klart billigast. Detta är alltså med korrigering aktiverat i LR för alla tre kameror (för Samsung blev det ingen skillnad och jpg-filerna ser likadana ut). Också det betydligt större objektivet från Canon korrigeras lite, men där handlar det främst om vinjettering, medans Sonyobjektivet förmodligen ligger närmare 14 mm eller så okorrigerat och då blir det heller inte många raka linjer ...

Samma bild som ovan, men utan objektivkorrigering i Lightroom

Ni kommer som sagt kunna läsa mer om dessa kameror i Fotosidan Magasin, men det jag kan konstatera lite kort är att jag ofta saknade sökare i alla kamerorna, att Samsung ger ett lätt magentastick i bilderna och att Sonys kitobjektiv inte är något för mig (jag ogillar motorzoom generellt för stillbildsfoto, och i det här fallet är den rätt inexakt och har diverse andra egenheter). Canonkameran känns riktigt bra, men är också tyngst och störst (i synnerhet med kitzoomen).

Det finns dock många tillfällen där det är alldeles ypperligt att fotografera utan sökare, och det är trots allt oftast en extra kostnad på den här typen av kamera. De som är vana vid kompaktkameror och mobilkameror kommer säkerligen att tycka att det är en stor förbättring med de vinklingsbara skärmarna på dessa kameror.

De som visar vart skåpet ska stå den sista april i Uppsala, Samsung NX 500

Jag tror inte att bilden av poliserna gett ett lika auktoritärt intryck om kameran varit i ögonhöjd, så här är det en klar poäng att kunna hålla kameran i midjehöjd och titta ner på den vinklade skärmen. Det finns dock en ännu viktigare poäng med vinklingsbar skärm (vilket förstås gäller alla typer av kameror):

Nony, Samsung NX 500

Vinklingsbar skärm är klockrent när man ska fotografera kattjävlar! ;)

Alla bilder finns i full storlek på min flickr.

Ha det gott, och läs gärna mer om dessa kameror i kommande Fotosidan Magasin!

Inlagt 2015-05-06 21:02 | Läst 16879 ggr. | Permalink

"Usch vilken svårjobbad vitbalans Samsungen verkar ha, ett tydligt magenta-stick, Sonyn ser klart bäst ut. Jag har en NX100, och den har precis samma vitbalans och drar mot lila/magenta."


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Intressant läsning. Har funderingar på en M3 som extra kamera, men har beslutångest.
Svar från Anders F. Eriksson 2015-05-06 21:49
Den är bra tycker jag. Nackdelen jämfört med de andra två skulle jag spontant säga är att det inte finns så många objektiv som inte kräver adapter, men det beror helt på vad du tänkt fotografera med den.
sundis73 2015-05-11 12:34
Jag ersatte min Eos M med en M3.
Använder den som extrakamera eller när jag inte orkar bära den stora kameran.
Tycker att M3 är ett rejält lyft och med den externa sökaren man kan köpa extra så har min andra kamera blivit liggande allt mer.

Ska fota ett bröllop i juni och då tänkte jag använda min M3 lite för att se vad den går för.
Kan definitivt rekommendera kameran och med ef-adapter, extern sökare och 22/2 som grund blir den ett perfekt komplement.
Usch vilken svårjobbad vitbalans Samsungen verkar ha, ett tydligt magenta-stick, Sonyn ser klart bäst ut. Jag har en NX100, och den har precis samma vitbalans och drar mot lila/magenta.
Svar från Anders F. Eriksson 2015-05-06 22:31
Ja, vitbalansen är svår att få till i den kameran. Det är nog det jag har mest att invända mot för den. Generellt tycker jag Canonkameran ger mest naturliga färger av de här tre (i de bilder jag tagit). Sonyn drar nästan lite åt det gröna ibland.

Det är mycket möjligt att detta går att korrigera med en egen kameraprofil med hjälp av t.ex. QP-Card, men det har jag inte provat med Samsungkameran. Med Adobe Lightroom/ACR blir det i alla fall magentastick.
Körde på en A6000 som en extra kamera och den är ju mycket ok. Fick för mig att byta till en Sony A7 2 då det var ett erbjudande på nya Scandinavian Photo idag men jag backar nog ändå och kör kvar på Nikonen D750 ett tag till. Katten blir bra fortfarande på dina bilder!
Svar från Anders F. Eriksson 2015-05-06 22:32
Nu är ju inte A6000 inte inblandad i det här testet, men jag kör vidare med min ;)
Vilken kitzoom till Sony A5100?
Svar från Anders F. Eriksson 2015-05-06 23:18
Den enda som tyvärr finns att köpa nu - 16-50 PZ, Den gamla och större var klart bättre tycker jag.
Märker du nån skillnad på bildkvalitén mellan A5100 och din A6000 Anders? Det som jag vet skiljer på rak arm är ju skärmen som går att vinkla olika mycket, samt att A5100 saknar sökare. Vad mer skiljer? Är ute efter en kamera med tiltbar skärm, har gett bort min Nex F3 och är jakt efter en ny kamera med tiltskärm.
Svar från Anders F. Eriksson 2015-05-07 19:03
Bildkvalitet och autofokus är likadant, så A5100 är snabb och kan ge bra bilder. Tyvärr tycker jag att skärmen inte var så bra, och det är ju rätt viktigt när den saknar sökare. Jag skulle tveklöst välja A6000 i stället, då den inte är mycket dyrare (och billigare än de andra två kamerorna i testet).

Annars så har alla kamerorna i testet samma möjlighet att tilta skärmarna, och den jag spontant tyckte fungerade bäst i dagsljus var Samsungs - de har också ett trevligt utbud av pannkaksobjektiv som saknas hos Sony.
phool 2015-05-07 19:29
Tack för svar, då blir det en A6000 =)
Objektivet som följer med här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2503442 är inte så spännade? Är gamla 18-55:an bättre?
Tack Anders för ett intressant inlägg!