4.2/100 Underliga äro herrens (och Facebooks) vägar
Jag har sedan länge varit med i en grupp på Facebook som är ämnad för gatufoto. Det är en av de största svenska grupperna som gör just det med närmare 7000 medlemmar. I gruppen har jag postat både bra och dåliga bilder, och kommenterat en del.
Här om dagen postades det i gruppen en gammal bild av israeliska soldater, och fotografen som postade bilden skrev i texten något i stil med att det förstås är fullt rimligt att Israel har beväpnade soldater överallt, eftersom de är omgivna av galna araber. Fotografen i fråga råkar vara, eller har åtminstone varit, en halvkänd svensk bildkonstnär och har tagit många bra bilder genom åren. Jag och några andra tyckte dock att kommentaren med "galna araber" kanske inte hör hemma i en grupp som handlar om gatufoto, och jag skrev en kommentar kring detta där jag funderade på varför inte administratören reagerat. Efter att jag postat kommentaren kom jag på att jag förstås kan rapportera bilden/texten till administratören, vilket jag gjorde.
Uppenbarligen togs både bild och text bort ur gruppen (enligt folk som är kvar där), och jag blev också utslängd på köpet. Jag vet inte om administratören tog illa vid sig av min kommentar eller vad som hände, men jag fick i alla fall inte vara med längre ...
Nu överlever jag förstås utan att vara med i just den här gruppen, men det var en av de grupper jag uppskattade mest på Facebook så jag tycker det var lite trist. Jag har försökt kontakta administratören för att få en förklaring, men utan resultat. Det gäller att vara försiktigt med att säga vad man tycker uppenbarligen :)
Nåväl, här är den av mina bilder som rönt störst uppskattning i just den gruppen. En del av er har sett den förr.
Tunnelbanan mellan Brixton och centrala London
Ha det gott!
Censur är att hindra att något över huvud taget publiceras eller sägs. Inte att i efterhand ta bort saker som strider mot reglerna i det sammanhang där det publicerades.
Yttrandefriheten har två ben. Det ena är grundlagens skrivningar som är den bjudande delen – vad som juridiskt gäller här i landet. Det andra benet är ett förhållningssätt som hänger samman med den juridiska delen på så sätt att det utgör grunden för lagstiftningen. Det handlar om den frihetliga demokratiska inställningen som menar att alla fritt ska få få uttrycka sig. Det handlar även om den kanske viktigaste tankegrunden i romersk rätt: ”Må vi även höra den andra sidan”.
Grundlagen ligger än så länge fast där den ligger, men det är förhållningssättet som har börjat vittra. Folk tycker att dom själva skall få yttra sig, men andra som har en oförenlig åsikt till vederbörande skall helst förbjudas genom olika slags åtgärder. Ungefär som Tommy här nedan som ger sig på yttrandefriheten med diverse svaga och skruvade argument.
I detta nya och kärva klimat för yttrandefriheten, tycker jag att det är min moraliska och frihetliga skyldighet att i alla sammanhang stå upp för den. Andra tycker annorlunda.
Men yttrandefrihet innebär faktiskt inte att Facebook i allmänhet och gruppen där i synnerhet har någon skyldighet att låta det han skrev stå kvar. Facebook kan ta bort det om de anser att det bryter mot deras användarvillkor, gruppen kan ta bort det om de inte anser att det hör hemma i deras grupp. Ingen av de åtgärderna innebär någon inskränkning i yttrandefriheten.
Det gjorde han - men Anders ville inte att han skulle få göra det, och började med att ställa till med hallabaloo - Anders blev utslängd.
Saken krockar inte med yttrandefrihetslagstiftningen, men väl mot själva förhållningssättet. Ett frihetligt förhållningssätt som alltså är själva idébasen för grundlagens skrivningar.
Man inför nya sidoskott i debatten så att ens opponent tvingas försöka svara på dem, samtidigt som man helt självsvåldigt pådyvlar honom åsikter - som han då tvingas försöka värja sig emot. Jag går inte på sådana diversionsförsök.
Här på Fotosidans bloggar och i forumen råder också yttrandefrihet, men bloggägaren har möjlighet att ta bort inlägg som denne anser vara opassande, liksom vi som modererar forumet har möjlighet att ta bort inlägg som strider mot forumreglerna.
Om du startar en egen blogg får du skriva nästan vad som helst i den, så länge det inte strider mot gällande lagstiftning.
I sakfrågan (se min första kommentar ovan) var du alltså ute med censursaxen efter att ha tagit dig politiskt tolkningsföreträde. Det kommenterade jag, eftersom jag inte gillar sådant.
En rad undersökningar på senare tid pekar mot att dagens svenska samhälle har någon slags världsrekord bland västerländska demokratier i benhård intolerans. Det är något som förskräcker mig. Jag växte upp i ett helt annat samhälle.
Vad som är sidoskott eller inte beror väl kanske på hur man ser det. Jag frågade helt enkelt om du var konsekvent och gjorde en lika kompromisslös tolkning av yttrandefrihet i alla sammanhang. Och du har väl på ett indirekt svarat på den frågan.
Sedan en fråga till dig: Tycker du att halvkvävda antydningar i stället för argument skall användas i en debatt. Om svaret är nej - gör inte det då!
Jag har svårt att tolka din argumentation som något annat än att du anser att det är fel att (som Anders gjorde) klaga på ett inlägg som med stor sannolikhet strider mot ordningsreglerna i den Facebook-gruppen och säkert är farligt nära att strida mot Facebooks användarvillkor. Inte minst är är en Facebookgrupp ett socialt sammanhang och det är upp till dem som deltar där att bestämma vem som får vara med eller inte och vilka saker som skall stå kvar och bli förknippade med övriga deltagare i gruppen.
Likaså verkar du alltså tycka det är fel att stänga ned extremisters Twitter-konton fast de ganska tydligt bryter både mot både användarvillkor och i det fallet också lagstiftning. En helt möjlig tolkning av din ståndpunkt där är att det då också blir ett brott mot yttrandefriheten att ta bort klotter, något som ju faktiskt varit uppe till debatt förr.
I min värld måste man vara beredd på att det man säger får konsekvenser och att inte alla accepterar det jag har att säga. Om jag ställer mig upp i en kyrka och börjar argumentera för evolutionslära och hävdar att religion mest är massa vidskepelse (vilket är det jag tycker) får jag nog acceptera både att de argumenterar emot och att de ber mig lämna lokalen. Eller att om jag förtalar någon så kan jag bli dömd för det. Jag tycker inte det inskränker min yttrandefrihet - det handlar bara om man inte i yttrandefrihetens namn får bete sig hur som helst var som helst utan att det blir konsekvenser av det.
Vad gäller dina klagomål på att jag använder demagogiska knep eller antydningar så gör du exakt likadant själv, så den kritiken har jag mycket svårt att ta på allvar :-)
Att anmäla en avvikande åsikt och argumentera emot ett inlägg är en sak. Att arbeta för att ta bort ett inlägg är en annan sak - något som med normalt språkbruk kallas för censur. Sedan har många platser ett regelverk som gör det möjligt att censurera - men censur är det likförbaskat.
Att reagera i censurriktning på yttrandet "Israel är omgivet av galna araber" är ju trams - om man inte är ombudsman i de lättkränktas riksförbund.
Martin:
Du diversifierar debatten så att den spretar i alla möjliga riktningar, och slår in öppna dörrar. Det får nog vara lite mer stringens i en framställning, om det överhuvudtaget skall gå att svara på. Jag har ju ingen lust att sitta och traggla med svar på framställningar som bygger på (medvetna?) vantolkningar.
Jag kan inte riktigt veta hur relevant bildtexten kan vara eftersom jag inte har sett bilden, men jag tror att vad saken handlar om, är om uttrycket ”Israel är omgivet av galna araber” skulle kunna ses som så anstötligt att det särskilt måste motiveras i förhållande till bilden. Jag menar att detta inte är fallet.
Den ytterst grova antisionism som är regel och vardag i arabstaterna har djupa historiska rötter. Bland annat som ett bra exempel, och som jag har nämnt tidigare, så var palestiniernas ledare Haj Amin al Husseini, stormuftin av Jerusalem, långvarig gäst hos Adolf Hitler under kriget. Detta fick som följd att det sattes upp en speciellt muslimsk SS division (!), nämligen Waffen-Gebirgs-Division der SS Handshar. Denna division var verksam på Balkan, och gick ytterst brutalt fram, bland annat mot judiska befolkningselement. Hatet i regionen mot Bosnienmuslimerna än i dag har sin historiska grund i detta.
Inte mycket har ändrats. Judehatet i arabstaterna är i det närmaste monstruöst. Man kan slå upp en vanlig dagstidning i stater som Jordanien, Egypten, eller Saudiarabien, och hitta en blodtörstig antisionistisk retorik av sådant slag att nackhåren reser sig på varje normalt tänkande svensk – alltså bortom varje anständig gräns. Folk tror inte på det när man berättar - förrän man sätter dagsaktuella översättningar under näsan på dem. Sålunda blir slutsatsen:
Visserligen är det ett faktum att det inom alla etniska grupper finns massor av hyggligt folk - likväl är det även en faktisk sanning att Israel är omgivet av galna araber.
Det är däremot inte censur att till exempel i ett forum i efterhand ta bort saker som strider mot forumreglerna. Jag är fullt medveten om att det blivit populärt att använda det ordet eftersom det får ett ganska vardagligt fenomen att framstå som ett övergrepp mot någons yttrandefrihet. Men det är likafullt felaktigt.
Du blandar dessutom på ett lite fult sätt ihop vår lagstadgade yttrandefrihet i samhället med ordningsregler i enskilt drivna och ägda forum. I det här fallet Facebook och mer specifikt en viss Facebook-grupp vars medlemmar själva gemensamt sätter gränser för vad de vill ha med och inte. Där gäller både Facebooks och den enskilda gruppens regler och det finns inget i våra lagar om yttrandefrihet som innebär en skyldighet för vare sig Facebook eller gruppens medlemmar att låta något stå kvar som de inte vill ha där.
Dessutom för du nu här på slutet en argumentation av typen "eftersom andra beter sig illa så skall väl vi också få göra det". Att det finns blodtörstig och osmaklig retorik på andra håll är faktiskt inget bra argument för att vi skall tolerera det överallt.
Det du drar är en mycket snäv definition av begreppet censur (vilket passar dig för tillfället). I en allmän språklig bemärkelse betyder ordet censur dessutom: allt undertryckande, hemlighållande och nedtystande av tal, skrift eller annan publik kommunikation, som i någon mening kan anses vara misshaglig, skadlig, anstötlig, obekväm, politiskt inkorrekt eller förarglig. Detta vet du mycket väl - och ordet är fullt korrekt använt av mig i den aktuella språkliga kontexten. Eftersom det är så, är det du som försöker blanda bort korten och komma ifrån huvudämnet. Det är därför det är så jobbigt att debattera med dig - alla dina demagogiska knep!
Sedan går jag med förskräckelse till resten av din senaste framställning - för nu blir det riktigt obehagligt. Du jämställer alltså det monstruösa och blodiga judehatet jag beskriver, historiskt och i dag - och det handlar om riktigt blod Mats, med att någon har skrivit att Israel är omgivet av galna araber. Detta är exempellöst, och jag avslutar därför all debatt med dig. Du är i gängse ordning fri att skriva vad du vill - men jag behöver inte ta minsta notis om det.
Sedan har ju just Facebook kryddat detta med att skapa väldigt konstiga moralregler. Våld är OK men en mamma som ammar sitt barn är porr och tas bort. De har en mycket republikansk syn på världen. Skjutvapen och våld är OK men lite bar hud måste man skona mänskligheten ifrån.
Facebook samarbetar gärna också med NSA.
Inte för jag tycket att Apple är guds gåva till mänskligheten men de är åtminstone rakryggade och säljer inte ut sin information om sina kunder till andra företag eller till NSA.
Det finns idag en mängd information brookers som köper information från en mängd källor. Sammanställer den och säljer den vidare. Oftast rör det sig om vem du är, hur du bor och din disponibla inkomst samt vad du brukar köpa i affärerna. Vi har ju inget att dölja eller hur? Så det är väl OK?
Fast det går längre. Även hackad information från sjukhusjournaler och annat finns att hämta in. Även svenska myndigheter säljer information om oss.
Så när du vill teckna en livförsäkring så får du kanske nej av alla bolag. För de delar ju också information med varandra. För de vet att du har en livsstil och en sjukdomshistorik som gör dig till en riskfull kund. Facebook är en viktig del i den informationsinhämtningen för här lämnar vi själva en massa information om vår livsstil. Detta låter kanske som en konspirationsteori men den är tyvärr dagens verklighet.
Så kanske skall du vara glad över att åkt ur Facebook.
Annars en väldigt bra bild. För att vara gatufoto får den 5 av 5. Gillar kontrasten mellan tjejen som tar sin selfie och tycker hon är urläcker och damen med handväskan som verkar sitta i väntrummet hos tandläkaren
När de sedan säljer detta till s.k. information brokers som i sin tur samlar in både legal och illegal information om dig börjar det bli kusligt.
Detta är inte min egen konspirationsteori. Detta är dagens verklighet.
Sveriges Radio vetenskapsmagasinet hade en ett bra reportage för något år sedan om just detta.
Så bakom beslutet att slänga ut dig fanns nog mer information än du ens viil veta.
För den som tycker att det är att diskriminera Israels grannar, går det ju att suga på det faktumet att Palestiniernas ledare satt som ärad gäst hos Adolf Hitler under kriget, liksom det fanns en arabisk enhet inom Waffen SS.
Saker och ting har många sidor.
Varsågod och precisera min herre! Om du inte kan det, då är det frågan om någon slags mobbningsteknik från din sida - när du försöker komma med svepande antydningar för att stigmatisera mig. "...det behöver nog inte förtydligas mer." - mycket lågt Anders! Om det är ett sådant debattspråk du använder, då är det mycket som vi inte vet om varför du blev utsparkad.
Är du nöjd med det debattspråket?
Det är naturligtvis tillfredsställande att du inte kunde precisera - men om man utan grund kallar någon annan för de saker du gör här ovan, då handlar det just om stigmatiserande mobbning. Du är ett riktigt nättroll Anders.
Alltså min herre - upp till bevis!
Du kanske ska fundera på varför många ber dig sluta kommentera deras bloggar i stället för att kalla andra troll?
Hälsn!
Man får inte vara för frispråkig och säga vad man tycker numera. Då blir man portad och utfryst.
Ordet är inte fritt...eller?
Uppskattar dock din bild här.
Nu tycker väl jag att konsekvensen i Anders fall verkar lite underlig. Om han nu inte formulerade sin anmälan till administratören på något väldigt otrevligt sätt eller om den gruppen hade någon regel om att man inte får bli irriterad på vad andra skriver så känns de lite svårt att förstå varför han skulle bli utslängd. Men, så blir det ibland om man står upp för det man tycker.
Vad har "galna araber" med gatufoto att göra? Det säger mer om honom än dig och du kan vara glad att du slipper vara med i samma intressegrupp som den tomten...
Trevlig helg och kram! :-)
Som sympatier med IS eller sådana som har sympatier för HItler och anser att förintelsen aldrig inträffade.
Israle hävdar varje gång någon försöker kritisera deras övervåld mot araber att det är antisemitism.
I alla dessa sammanhang är det ett försök att förvränga och förtiga sanningen.
Vi får nog leva med de vi kallar trollen. Vilka som är trollen beror också på vem vi själva är.
Det gick ju inte så bra när Sveriges etablerade partier försökte tiga ihjäl SD. De bara växte och växte.
Troll måste komma ut i ljuset för att explodera.