Kineserna kan också ... nästan!
Om ett år är det dags för oss att byta ut vår nuvarande Tesla Model 3, och eftersom det är lång leveranstid på många bilar just nu har vi redan börjat kolla på alternativ. Tesla har dock sänkt sina priser rejält, så det är inte alls omöjligt att det blir en Tesla igen (fast köp i stället för leasing den här gången).
Bilen på bilderna är en ORA 300 tillverkad av Great Wall Motors (i Kina förstås). Just den här versionen har lite för litet batteri för våra behov, men den finns med större batteri som har ungefär samma räckvidd som Teslan med bakhjulsdrift. Den är klart mindre än Teslan och man sitter högre, vilket gör det lättare att komma i och ur bilen. Den har de flesta funktioner som finns i moderna elbilar, men också en del egenheter som jag har lite svårt för.
ORA har precis som Tesla möjlighet till så kallad enpedalskörning, d.v.s. att bilen motorbromsar kraftigt ända ned till stillastående när man lättar på fartpedalen. Dessvärre måste man aktivera det varje gång man kör, och det stängs av om man använder farthållaren eller lägger i backväxeln. Bilen tycker heller inte om smala vägar utan mittmarkering, och aktiverar nödstyrning så fort man kommer i närheten av vägkanten. Det går förstås att stänga av, men normalt sett vill åtminstone jag ha den funktionen aktiverad (om den fungerar bra). Ljudsystemet i bilen är också tämligen mediokert (för att uttryck det snällt).
Trots detta tycker jag det är en kul liten bil som nog fungerar bäst för de som använder den främst i stadstrafik. Största problemet är priset; om vi skall köpa en sådan här med det större batteriet kostar den lika mycket som en bakhjulsdriven Tesla Model 3 (alltså samma som vi har idag) trots det är en mycket mindre bil med kortare räckvidd och sämre utrustning ...