Elbilar hör hemma på tivoli!
Elbilar går heller inte att köra lång med (och absolut inte om man är norr om Dalälven). Man måste också tillbringa flera timmar med att ladda bilen, och framför allt självantänder den och exploderar!
Det finns många dylika "sanningar" om elbilar, och de förs ofta på tal i sociala medier så snart någon skriver om elbilar (det är förstås oftast köpta journalister som skriver om dem; t.ex. allas vår Magnus Fröderberg som numera skriver mer om bilar än om kameror).
Att elbilar hör hemma på tivoli är ju lite kul, så jag bestämde mig för att åka lite berg- och dalbana. Bästa stället för det är förstås vårt grannland i väst - Norge!
Det var en spontan och helt oplanerad resa från måndag till fredag i slutet av augusti. Jag ställde helt enkelt in GPSen i bilen på ett ungefärligt mål och laddade bilen där den tyckte det var lämpligt (och den tid bilen föreslog). Boendet löste jag genom att slänga in en helt vanlig madrass (90x200) i skuffen på bilen, och där sov jag gott tack vare campingläget som håller vald temperatur hela natten (och inte drar mycket ström).
Norge är fantastiskt! Varje gång jag kom till ett nytt ställe tänkte jag att det inte kan bli vackrare, men det kunde det förstås när man kom till nästa berg eller dal ...
Totalt körde jag under dessa fem dagar 283 mil, laddade 15 gånger (i snitt 18 minuter per laddning) och gjorde av med 370 kWh el till en kostand av drygt 1500 kronor (vilket ger ett snitt på 131 Wh per kilometer). Helt ok förbrukning, vilket har att göra med att elbilar är synnerligen effektiva i nedförsbackar; i stället för att använda bromsen motorbromsar bilen och återvinner därmed energi!
Jag laddade enbart på Teslas snabbladdare, och behövde inte köa någon gång (det var tomt nästan överallt). I snitt kostade varje kilowattimme 4,50 SEK (vilket får ses som ett fynd med tanke på elpriserna generellt just nu).
Som ni ser på kartan blev det en del kringelikrokar, och jag har redan bestämt mig för att göra en liknande tripp nästa år. Då blir det dock norra delarna av Norge (med bland annat Lofoten som mål).
Min slutsats är att det går alldeles utmärkt att åka på långresa med elbil (och detta trots att jag har modellen med minsta batteriet). Dessutom var det en fantastisk upplevelse!
Om ni vill se fler bilder finns de här: https://adobe.ly/3cxnWtM Alla bilder är gjorda med en iPhone 13 Pro Max - jag använde Lightrooms kamerafunktion (DNG-format) och gjorde all efterbehandling i Lightroom.
En liten omväg som tog oss nästan tre veckor, men vi hade inte bråttom. Osäker på om jag skulle göra det i en ren elbil annan än Tesla som har sina laddstationer.
Mvh Bengt
Dessvärre händer det ju andra saker. Handelskammaren beräknar att det i södra Sverige i vinter blir dyrare att köra elbil än att köra bensinbil. Sådant rår inte ny teknik på.
För min egen del har jag inget emot elbilar - men jag tror att tekniken inte är färdig ännu, den är framhastad.
Att tillverka en elbil tar rätt mycket på miljön - just därför skall man inte hasta. Som nästan alltid är det mest miljövänliga att nyttja gjord investering så länge som möjligt - eftersom även den investeringen har haft sin miljöpåfrestning. Alltså kör jag min snåldisel så länge det är tekniskt gångbart. Sedan får jag se.
Naturligtvis gnäller du över vad du vill i din egen blogg - men då får du ta att det blir svar på elakt tal - min bästa prinsessan på ärten!
För övrigt har jag en egen blogg här på FS. I den sysslar jag med fotografi.
Seså - radera nu.
Ja, man undrar lite över varför elbilar väcker så mycket negativa känslor. Ändå görs ju i de flesta fall allt för att en bil med förbränningsmotor ska kännas som en elbil, med 8-10-växlade automatlådor osv – åtminstone här i staterna. Varje gång det förs på tal är det någon som säger att det är otänkbart, för just hen måste korsa Kansas med hästsläp varje dag. Det har väl med kulturkriget att göra förmodar jag. För egen del har det blivit laddhybrid. Det funkar bra, för det mesta kör vi i närområdet och då räcker batteriet. Ska man ut längre får den gå som hybrid, och då ligger vi ändå på knappt 0,4 liter/milen om man tar det hyfsat lugnt och är lite listig med hur man skiftar mellan el- och hybriddrift.
Vi funderade först på en laddhybrid, men kom fram till att gå direkt till en ren elbil. Vi tjänar inte på det rent ekonomiskt då vi kör för lite, men det är skönt att tanka hemma och slippa service på bilen (nåja - kupeluftfiltret skall bytas nästa år).
En sak jag inte tänkt så mycket på under vardagskörningen, men som blev tydligt under Norgeresan är att det är väldigt vilsamt att köra långt med elbil. Det är tyst (åtminstone på bra vägar) och jag körde utan musik eller radio nästan hela tiden - i stället kunde jag uppskatta omgivningarna på ett sätt jag inte gjort i en bil med förbränningsmotor.
Jag har inte sett att det kommer några el-husbilar, men däremot kommer det mer och mer på lastbilssidan. Scania, där jag jobbar, presenterade för några veckor sedan en timmerbil som är eldriven. Batterierna gör att man kan köra ett ekipage på 80 ton ca 10 mil innan man behöver ladda. Inget för långa transporter ännu men för kortare transporter mellan t.ex. virkesupplag och en massafabrik kan det fungera.
Nästa generation batterier som Scania snart ska börja producera har en laddtid på 10 minuter, men då räcker det inte med 230V uttag.
//Anders
Det borde dock gå redan idag att bygga en mindre husbil - en så kallad plåtis - av någon av de eldrivna transportbilarna som redan finns på marknaden och har hyfsad räckvidd om jag förstått det rätt. Om det är tillräckligt tätt mellan snabbladdarna (vilket det är i Norge) behöver man inte någon extrem räckvidd, men det är bra om det går fort att ladda.
Tanken med Teslas laddnätverk är ju att man bara laddar så mycket man behöver för att ta sig till nästa laddare (med lite marginal förstås), och det var precis så jag gjorde under den här resan. Sista laddstoppet för dagen laddade jag på ungefär 10% extra för att täcka upp för värmen under natten då jag sov (förvånansvärt gott) i bilen.
Läste att det behövs en del strategiska jordartmetaller i elbilar, metaller som mest Finns i Kina, för vi vill ju inte ha metallgruvorna i Sverige! (Vi har faktist en del av metallerna även här) Å så e det det här med elen! Det e mycket el just nu! Ståltillverkning SSAB, batteritillverklning, och batteriflyg kommer nog och det mesta skall drivas med el och även ha hallvledare! Och så kanske det blir ransonering på el! Jag tycker det ser knepigt ut elmässigt framöver, och så kanske det e en perfekt storm på ingång! Blåsväder som vi inte varit vana med tidigare :)
/B
Visst - det kommer innebära att det blir kallare inne och vi får klä på oss mer, men det går att stå ut med. Förmodligen gör vi också som grannen som var klok nog att installera solceller redan förra året (han skrattar hela vägen till banken nu).