Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför kritik mot redigeringar ?

Produkter
(logga in för att koppla)
BRA Jan du har verkligen fångat det som jag känner!

Jag ser också väldigt mycket likhet med musiker/fotografer och teknisk skicklighet kontra känsla.

En musiker kan vara hur skicklig som helst och gått i alla dom fina musikhögskolorna kunna spela alla instrument inneha en stradivarius mm osv............
men utan känsla eller egenhet som skiljer han från övriga kommer han aldrig att bli "stor".
En musiker som däremot har en egenhet som skiljer sig från mängden har större chans att lyckas även om det kan vara att han sjunger lite falskt eller spelar ett instrument "konstigt som ingen annan gör.
Bild är Bild och betraktaren avgör om den känns bra.

ps Kommer ihåg diskussionerna när synthesizern blev ett instrument som alla kunde köpa...det är lite samma nu mörkrum/photoshop ;-)
 
Senast ändrad:
Niclas, Din beskrivning när det gäller musik gäller ej den klassiska musiken, däremot många gånger den kommersiella underhållningsmusiken.
 
Klassisk musik...???

;-)

ps Jo det med känslan och egenhet passar även den musikstilen alla dom stora kopositörena har väl en egen särpräglad stil och många av dom ver väl lite av musikaliska "rebeller" på sin tid.
 
Senast ändrad:
lägger in detta igen då ingen ville svara..=)

Detta är en diskussion som kommer att fortlöpa tills det inte finns några "vanliga lab" kvar...
Jag känner ändå att jag är lyckligt lottad som hann få lära mig det gedigna med det mörka rummet, har aldrig mått så bra när min första riktigt grymma bild visade sig i framkallningsbadet i det tomma mörkrummet...det var då i bland de illaluktande baden som jag visste att det var fotograf jag vill bli!!! Men håller just nu på att lära mig PS-men jag saknar ensamheten i mörkrummet och timmarna för att få bilden riktigt riktigt bra och man pillar putsar negativet gång på gång för att få bort allt dam...det är man bara några knapptryck på 5 minuter i från nu med datorns hjälp...saknar dock de riktiga printarna..skriver ni då ut dem på skrivare då ?? blir et bra? eller lämnar ni över Cd till lab och printar?? har inte riktigt hajat, i så fall måste det ju bli dyrt som sjutton om man jämför mot vad lute vätskor och papper kostar...
 
jag tror att kritiken mot dator redigerade bilder ligger i att det är så mycket enklare än att göra det på vanligtvis i mörkerrummet. det är ju ganska lätt att retuschera en bild med datorn men att fixa dylikt i ett mörkerrum kräver sin man.
Är dock övertygade att vem som helst inte kan göra allt i datorn, och att det skiljer sig åt där oxå mellan proffs och amatörer.
 
pola skrev:
jag tror att kritiken mot dator redigerade bilder ligger i att det är så mycket enklare än att göra det på vanligtvis i mörkerrummet. det är ju ganska lätt att retuschera en bild med datorn men att fixa dylikt i ett mörkerrum kräver sin man.
Är dock övertygade att vem som helst inte kan göra allt i datorn, och att det skiljer sig åt där oxå mellan proffs och amatörer.

Precis som i mörkrummet :))

Sen är det lättare att ta bilen än häst och vagn ;-)
 
Men jag förstår att folk har problem att övergå från mörkrum till datorn(som jag)... Tror att det beror på att stå i labbet och bli "polare" med apparaten är ganska likt att plåta, det finns bländare,filter, man ställer i skärpan etc. När det gäller datorer så måste man ha en ganska stor "datavana" innan man kan få utryck för sitt bildskapande...
 
rickardsund skrev:
Men jag förstår att folk har problem att övergå från mörkrum till datorn(som jag)... Tror att det beror på att stå i labbet och bli "polare" med apparaten är ganska likt att plåta, det finns bländare,filter, man ställer i skärpan etc. När det gäller datorer så måste man ha en ganska stor "datavana" innan man kan få utryck för sitt bildskapande...
kanske oxå beror på i vilken genaration man är, tycker att allmänt har den äldre genarationen en mer konservativ syn på det mesta, hur ofta har man inte hört:
Det var bättre för!
 
Det gäller således att bli polare med datorn, vilket ibland inte är det lättaste :)
Ett problem kan vara alla inställningar som måste göras ( ex. grafikkortet). Har fått kritik på att bilder gradient upplevs hos vissa som randiga medan det på min dator ser helt ok ut.
 
Leif-F skrev:
Det gäller således att bli polare med datorn, vilket ibland inte är det lättaste :)
det gäller ju alla, även oss yngre (om man får kalla sig så)
har man som jag inte den bästa datavana kan det vara kämpigt men, man kanske har lättare att ta in sådan när man är yngre(?)
 
Re: lägger in detta igen då ingen ville svara..=)

rickardsund skrev:
Detta är en diskussion som kommer att fortlöpa tills det inte finns några "vanliga lab" kvar...
Jag känner ändå att jag är lyckligt lottad som hann få lära mig det gedigna med det mörka rummet, har aldrig mått så bra när min första riktigt grymma bild...

Det här gäller inte alls dig personligen men jag förstår inte vad som hindrar den som hellre vill arbeta med traditionell fotokemi i ett mörkrum att göra det ? Det finns väl mängder av förstoringsapparater, hektoliter med kemikalier och ton av fotopapper att köpa ? I diskussionen framställs det ibland som ett tvång att gå över till en digital teknik men det finns väl inget som hindrar något att använda storformat och bladfilm om man anser att det optimerar det egna bildskapandet ?

Detta givetvis med förbehållet att man står för den eventuella merkostnaden själv och inte vill att en kund ska betala.

För egen del saknar jag inte att stå och andas ångor i ett mörkrum och eftersom jag får stå för lokalerna själv använder jag gärna den ytan till något annat. Jag sitter också lika gärna framför datorn och det går enligt min mening att lägga lika mycket tid där - om man vill.

Men sedan handlar detta säkert om vad det är som ger tillfredställelse. När jag hade mörkrum använde jag hellre exponeringsmätare än testremsor o.s.v och har nog en rationell snarare än känslomässig relation till tekniska metoder.
 
Håller med dig om detta med"det var bättre för"-attityden på mycket men inte just detta, tycker att förkunskaperna inte behöver vara speciellt höga för att kunna lyckas plåta(ok, bilder) med tex digitalkamera.

Man ser ju direkt vad man gör för fel(mycket av utmaningen försvinner), medans vanliga kameror måste man hela tiden tänka efter på ett annat sett, och då kan jag förstå den äldre generationens fotografer som lärt sig att räkna ut ljuset på ett annat sätt.

Samma sak i labbet med ps-shop, du kan ha en ganska halvtaskig bild och göra den i stort sett perfekt rent tekniskt, samma sam med färger, det är bara att laborera fritt och "ångra" hela tiden medan man i labbet inte har samma möjlighet vilket föder passion och mycket mycket nogrannhet, speciellt i färglabbet. Men utvecklingen måste gå framåt, det inser även jag men just inom detta område har jag svårt att anpassa mig.Har mycket enklare med lpskivor-cd, vhs-dvd och disketter blir cdrom...Är lite gammalmodig med min´stora passion photo.
 
senaste inlägget var svar till Per -olof...

Jan: jo jag hyr in mig för 250 spänn i månaden så jag kommer inte att skippa det i första taget även om jag som de flesta andra levererar digitalt...sinom tid kommer säkert jag att känna samma känsla när jag sitter framför datorn...
 
Ytterligare en fundering....

En reflektion kring detta med digital bildbehandling.

Ibland - och här syftar jag absolut inte på något speciellt inlägg - får jag en känsla av att man i begreppet digital fotografi lägger att börja "skapa bilder i datorn" och inte vid fotograferingstillfället. Det vill säga att det underförstått är så att det, bara för att det går, ska fixas en massa med ljuset, klonas bort eller läggas till det och det andra osv, osv.

Det finns ju inget som hindrar att man begränsar bildbehandlingen till att "justera" den bild man tagit på motsvarande sätt som i mörkrummet. Då klarar man sig säkert med ett billigare program än PS också :)
 
Tänkte just på det medan jag skrev, tror att det är det som gjort att jag klarat av "övergångsperioden", Att jag plåtar fortfarande analogt och att jag är mycket nogrann eftersom jag bara har koll på det gundläggande med PS...
 
Måste säga det. Fotosidan som site är något av det bästa jag sett såväl till innehåll som till medlemmar.
Vill bara ha det sagt!!

Citat: "...kanske oxå beror på i vilken generation man tillhör...". Så sant. Jag har själv en gång haft mörkrum i badrummet med den konkurrens det innebär. Skoj var det dock att
slabba och se bilderna komma fram. Trial and error gällde. Pengarna flödade på film, kemikalier och papper. Frun gnällde.Slutade så småningom då jag inte längre ansåg mig ha råd/motivation att fortsätta fylla skolådor med bilder.
Då de digitala kamerorna kom vaknade intresset och den slumrande entusiasmen direkt!
Driftskostnaderna är minimala. Badrummet är ledigt :)
Skolådorna har ersatts med dator och CD. Således öppnar den nya tekniken vägen för alla
yngre som vill ha foto som hobby.
Mörkrumsarbetet har ersatts med dator-arbete men med samma syfte: att skapa bilder. Teknik är roligt oavsett skepnad och kombinationen med bildskapande är fantastisk.
 
Är fortfarande intresserad hur folk gör sina printar utan analoga labb, hur blir bilderna som man vill?? dvs, om jag sparar ner min bild på cd som jag vill ha den som jag sett den på min skärm...ghur vet jag att printen från labbet blir bra...
fråga två: det blir väldigt dyrt att lämna in lab...vad finns det för andra möjligheter?? skrivare ?tryckerier?! helt enkelt hur gör folk som kör digitalt när man behöver en print...??
 
Hej Rickard. Har ingen erfarenhet av att anlita någon för att printa ut bilder. Har själv en bläckstråleskrivare (HP 9000) som ger utomordentliga kopior i A4-format. Har tapetserat väggarna hemma ( inte alltid så poppis men lite får man tåla). Resultatet blir lika bra som på skärmen om inte bättre ( beror på grafikkort och inställningar).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.