ANNONS
Annons

Min första systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Edit på förra inlägget. Såg nu att jag råkat kopierat fel. Det vart Sony Alpha 200 som fick med 75-300 mm, 350 fick med 18-70 + 55-200mm! Dock är det ej dåligt det heller :)

Kände även på Pentax K200D på mediamarkt, vilket var riktigt skön. Såg även senare att denna har allvädersskydd, vilket A350 inte har. Är det någon som fotat med dessa två kameror som kan jämföra dessa? K200D är även något billigare, plus att den har samma kamerahus som K100D, vilket jag fotat med tidigare som jag tyckte riktigt mycket om!

Kan nog bara hålla med om att K200D är en av de mest prisvärda "outdoor" kamrorna idag - nikon D300 är lika robust, men öhh... dyr....

40D och 50D är inte lika bra tätade och 1D är troligen för dyr och tung för dig, så det är nog så att har man inte en massa objektiv ifrån andra tillverkare så är min åsikt att K200D är en väldigt bra produkt med väl ihopkommna prioriteringar.

väder tätning är inte det viktigaste med en kamera som amatör lär du knappast vara ute i regn och man måste även ha vädertätade objektiv
för att kunna utnyttja det fullt ut. Jag har aldrig varit ute och fotat i ös regn fast min D300 är vädertätad och vet inte om kommer att göra det. En yrkes fotograf däremot måste kunna fota i alla väder.
sedan finns det inte så många objektiv som är vädertätade och dom brukar var dyra då det mest är proffs optik som är det.

väder tätning är inte det viktigaste med en kamera som amatör lär du knappast vara ute i regn och man måste även ha vädertätade objektiv
för att kunna utnyttja det fullt ut. Jag har aldrig varit ute och fotat i ös regn fast min D300 är vädertätad och vet inte om kommer att göra det. En yrkes fotograf däremot måste kunna fota i alla väder.
sedan finns det inte så många objektiv som är vädertätade och dom brukar var dyra då det mest är proffs optik som är det.

Rätta mig om jag fattat fel, men har jag alltså inte vädertätat objektiv kan jag inte använda kameran ute i skidbacken där det kan stänka snö alternativt att jag tappar kameran i snön? Vädertätning känns som om det är ganska bra då jag kommer använda kameran ganska mycket ute, mest ute skulle jag väl kunna säga då jag är en kille som gärna fotar naturen/djur/landskap/vyer etc.. Porträtt foton och dylikt kommer jag ej hålla på med speciellt mycket i första hand. Då jag har Vänern runt husknuten hos både pappa och mamma (skilda föräldrar) kommer en hel del foton plockas där med solnedgången över horisonten. Jag tycker även det är riktigt kul med macro, det är riktigt snyggt med närbilder på blommor och små djur, små små detaljer.

Valet står nu mellan A350 och K200D.. Nu vet jag ju inte hur mycket de sänker priset på den förstnämnda när de tre nya modellerna kommer ut, men K200D kostar redan nu lite mindre, där jag kan komma att ha råd med något nytt objektiv också!

Ge mig för- och nackdelar, vilken bör jag välja?
Hur ser tillbehörsutbudet ut vid de olika fabrikaten? Objektiv, reservdelar, tillbehör i allmänhet. Pentax respektive Sony.

Köpet kommer inte att gå igenom förrän om några veckor, möjligen en månad, så det kan hända att en ny kamera kommer upp på listan också! Vi väntar och ser:)

Man tappar inte kameran i snön oftare än man tappar den på betonggolv. Det går inte att skydda sig mot alla eventualiteter. Det funkar finfint att fotografera i skidbacken med vilken kamera som helst. Du bör ju naturligtvis stoppa ner den i en väska medan du själv åker men det gör nog de allra flesta som har vädertätade kameror också. En kamera utan vädertätat objektiv klarar lite duggregn en stund. Det är inget som kamratillverkaren ger garanti för men lite stänk av snö eller rent vatten är inget som får en icke vädertätad kamera att trilla sönder.
En vädertätad kamera med vädertätat objektiv ska väl klara ösregn långa stunder, snöstorm, att utsättas för ganska skräpiga miljöer och sedan bli duschade?

Det är ju inte direkt IP 69K på en vädertätad kamera heller, så lite rimligt försiktig bör man förstås alltid vara.
Trivs du inte själv gör nog inte din kamera det heller.

Svar till både ovanstående kommentarer:

Hehe okej. Då kanske allvädersskydd är något man bör tänka på i första taget? Jag har inte haft tanken på att gå ut i spöregn och fota nej, där stannar nog hellre både jag och kameran hemma. Och vad gäller transporten mellan själva fotomotivet i skidbacken och stugan kommer jag använda min väska ja, där ligger kameran alltid när jag inte kommer avfyra bilder med den!

Hur är det med tillbehör, någon som kan lista upp lite saker att tänka på och köpa vid första köpet? Det är ju inte bara att köpa kameran+kitobjektiv och sedan köra på, du behöver ju linser, väska, minnesskydd osv..... Apropå linser, vad används de till egentligen? Uv-lins t.ex. så jag känner nu kommer jag bara använda linsen för att skydda objektivglaset, men berätta gärna lite utförligare om hur de används och vad de används till då jag kanske får en annan uppfattning om hur mitt ekonomiska upplägg angående tillbehören kommer läggas upp =)

uv filter används till att att skydda linsen billigare att byta den än objektiv någon annan verkan ar den just inte på an digital kamera.
Fotar man i snö kan det vara vettigt att köpa ett skylight filter istället för uv filtret det är svagt rosa färgat så dom blå reflektionerna som blå himmel ger i snö blir svagare det går bra ett resätta vanligt uv filter helt med det.
Som du skriver hur du tänker använda kameran så är inte vädertätning avgörande utan köp en kamera som du trivs med råkar den vara vädertätad gör det ju inget. Sedan tål en icke vädertätat mer vatten än man tror
så lite snö eller duggregn gör inget och skulle du tappa ned en i snön så klara icke vädertätat det med bara man blåser bort snön inann den smällt för mycket

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar