Annons

Sticker ut hakan om fotgraferingskunskap

Produkter
(logga in för att koppla)
Peter, det du skriver är precis det jag menade i mina tidigare inlägg, när vissa skribenter påstod att "skit in, skit ut" inte gäller.

Magnus Alkerdun, du säger en sak i denna tråd som jag inte kan uppfatta som annat än antingen ren snobbism, skitsnack eller okunskap.

"För mig ska egentligen en bild vara färdig efter att den knäppts, punkt slut.
Har man fått den för mörk så man måste ljusa upp den i labbet/datorn har man ju misslyckats.
Ur det perspektivet tar det mig emot när/om jag ska ge mig på att förbättra någon av mina bilder."

Är du medveten om att MÅNGA yrkesfotografer jobbar så att de exponerar negativ efter högdagrarna? D.v.s. att de överexponerar sina negativ, för att sen framkalla/kopiera den så att den blir bra. Enligt dig är det ett misslyckande.´

Är du medveten om att många digitalfotografer exponerar efter högdagrarna, så att man inte får en vettig bild fören efer "digital framkallning".
Det brukar liksom vara hela vitsen...

Utan att ha läst sida 2-7 kan jag lugnt konstatera att:
Bra bilder direkt ur kameran = bra fotograf
Bra bilder efter manipulering = bra bildkonstnär

Däremot så är man INTE automatiskt dålig fotograf bara för att man fixar och donar i PS! Det enda som sker är ju att man mer och mer betonar sig som bildkonstnär.

Varför en fråga med ett så enkelt svar ältas fram och tillbaka i tråd efter tråd är för mig en gåta. Antingen så försöker folk misskreditera varandra eller så har man bara svårt att hitta sig själv och sin egen stil. *suck* ...och nu har även jag lagt mig i debatten...

EDIT: Med fixa och dona menas Manipulera. Att ställa nivåer gör alla oavsett media eller fotografisk nivå (förutom möjligtvis dia.)

Senast ändrad:
Bra bilder direkt ur kameran = bra fotograf
Bra bilder efter manipulering = bra bildkonstnär
Lite trist alltså, alla som vill kalla sig bra fotografer måste då byta till bakstycken eller kameror med polaroidfilm.

Eller så får man lära sig kolla på negativa bilder, även om det personligen slår slint för mig.

Eller vänta nu, om nu fotograferingen faktiskt är den stora biten så kan man ju helt låta bli filmen, jag menar, den leder ju ändå bara till massa oförtretliga förvanskade kopior av massa bildkonstnärer.

Walle skrev:

Är du medveten om att MÅNGA yrkesfotografer jobbar så att de exponerar negativ efter högdagrarna? D.v.s. att de överexponerar sina negativ, för att sen framkalla/kopiera den så att den blir bra. Enligt dig är det ett misslyckande.´

Nu är det väl så att de som fotograferar med negativ film exponerar efter lågdagrarna om de nu gör sig besväret att vikta exponeringen. I annat fall skulle bilderna sota igen fullständigt och tappa all information. Diafotografer däremot exponerar mot högdagrar när de viktar exponeringen.

Mvh
Maverick

det stämmer! Jag menade givetvis lågdagrar...rörde ihop neg och digitalt i skallen :)

Fortfarande är tanken densamma...att negativet kanske inte kan framkallas "rakt av" utan måste justeras för att få en bra bild. Vitsen är att få ett bra utgångsmaterial för bästa möjliga täckning i den slutliga kopian.

Samma som med digitalt...exponerar man efter högdagrarna så ser bilderna ofta skit ut direkt i raw-konverteraren (innan konvertering), men man har det bästa utgångsmaterialet för en bra bild med mycket täckning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar