Jag har märkt att man kan dela in fotografer och folk på Fotosida i flera olika grupper som har sina egna åsikter. Jag kan inte räkna upp alla grupper, men några få gör sig alltid påminda.
En grupp är Analog fotografer som testat digitalt och förförat sig att matematiken inte stämmer och att 50mm egentligen inte är 50mm som i 50mm för vanlig 36 mm eller nått sånt och därför konstaterat att digitalt är sämmre.
En annan grupp är de märkesfantaster som inte kan ärkenna att det kan finnas brister med märket även om de fått tinitus av blixten eller fått alvarligt synfel pga att okularet har vassa kanter.
Men så har vi de grupper som inte kan enas om vad ett fotografi är eller nått annat som kan ha med fotografi att göra.
En grupp tycker att man är fotogras bara man har en mobil med en kamera i medans en annan tycker inte att man blir fotograf bara för att man äger en kamera lika lite som man blir kock för att man äger en stekpanna.
Det finns en grupp som tycker att ett fotografi är nått man gör med kameran, andra att det är ett fotografi så länge det bara finns med en del av ett f.d fotografi i bilden.
En grupp anser att det inte finns några dåliga fotografer medans andra är övertygade om att det även finns rent ut sagt usla fotografer som borde blivigt straffade för att de äger en på tok för bra kamera.
Andra grupper anser att fotografi i sin renaste form är att uppmuntra medans andra anser att "ta mig fan så är faktiskt efterbehandlig även det en del av den renaste formen av fotografering"
Sedan har vi gruppen ordmärkare som litar på SAOL och att det borde finnas någon som ver och skrivigt ner detta. En annan grupp anser att man alltid skall ifrågasätta och där med inte lite på SAOL eller andra experter då även experter troligen är oänse i frågan.
Mitt i allt detta finns det en grupp amatörer som vill lära sig och som tänker "Vad i hela friden dillar de om och vart hittar jag de som kan?"
Själv anser jag att jag vet sanningen, men inte fasiken tänker jag avslöja den