Tillbaka med det här med butiker...jag har jobbat som säljare och vet med erfarenhet att man har ett viss tryck på sig att sälja vissa paket och kit...till olika målgrupper. så igentligen så kan vi väl se den här frågan på forumet "villken kamera" som ett desperat försök ifrån oss konsumenter att få hjälp ifrån er som inte har något att vinna på att sälja en viss produkt. Hela grejen med forum är ju att vi alla är okunniga i ett, men kanske duktiga i ett annat. Vist kan jag gå och känna och klämma, men slutligen så litar jag ju mer på er, än en säljare...jamenar, med dagens konsumentindustri så känner man faktist en ruggig misstänksamhet mot säljare.Man vill ju att butiken kanske kan insr att det bästa är att jag blir nöjd...för då kommer jag ju tillbaka och köper mer optik kanske en dag. Men som expert-butikern jag va inne i..tänk om jag hade köpt den där nikon d40...förmodligen (villket jag har kommit fram till efter att snacka med er) så hade jag nog sett den som en grym begränsning om ett par år....och som jag skrev tidigare...jag fick nästan känlan av att han expediten på expert tyckte jag skulle köpa till ett objektiv för 8000 kronor...Jamenar HAAHH jag har inget emot att så småningom lägga ner dessa pengar på ett objektiv, men ni försåt kanske att man tycker det känns lite konstigt att göra beslutet att köpa en systemkamera, kameran kostar 6000 och expediten vill sälja ett objektiv för mer än dubbelt så mycket? Och jag gick därifrån med känslan av att om jag inte köpte ett grymt objektiv så var det en dålig affär?
Det känns lite som att många av de som verkligen ekomenderar d40 är de som redan har grymma proffskameror, vana vid tunga väskor, och ser d40 nästan som ett alternativ till kompaktkamera....eller snälla rätta mig om jag har fel.
Nu till lite konketa frågor:
Vad menas med kommentaren i "Kamera&Bild" att 3 autofocusområden är för lite om man vill fota rörliga bilder (hunden är ju ett huvudmål så...de brukar ju röra sig) Betyder det att jag kommer få problem om jag vill fota min vovve när hon försöker fånga en snöboll, eller jaga en räv (vilken hon gör varja dag...nån gång borde jag få det där på bild, för det ser jätte kul ut när hon springer runt huset och räven ser vettskrämd ut....v.a.r.i.g.e ...d.a.g haha) Min kompakt klarar inte den hastigheten djuren har.
Det här med objektiv, Anledningen till konfliken med expediten i butiken. Det ingår ju ett normal objektiv..vad innerbär det i begränsningar? Är inte typ 50 millimeter i omfång ganska litet? Kommer jag inte behöva mer? när jag ställde den frågan så sa han att ajg antingen kan köpa till en zoom, eller köpa ett "kombi-objektiv" som var lite av ett "allt i ett" (Det var detta som var grymt dyrt...Och det var detta som gjorde mig lite nyfiken på hela grejen med att kunna ta med kameran på hobbyexpdition utan att behöva släpa på 10 objektiv...ni som är skärgårdsentusiaster kanske förstår problematiken i för mycket att bära...inte lätt att klättra då inte. Tänk er att jag går ut på upptäcksfärd på ön, hittar en mycket vacker blomma, GRYM utsikt, samtidigt som min man hoppar i det underbara klarblåvattnet och jag verkligen vill fota hoppet...prommenaden tar hela dagen och vid skymning vill jag också kunna ta en bild på en svan som seglar på det stilla vattnet...Finns det ett objektiv som kan klara detta eller ska jag ha ett objektiv på kameran som default för att fånga hunden, humlor, måsar...och sen byta objektiv när det är dags för utsikten...Tänk då om jag ser en skrock hjortar som jag inte kan komma för nära, är inte det ingående normalobjektiven på 55 millimeter för lite då
Hur gör ni fotograer igentligen som just gillar att gå i naturen och plocka upp lite allt möjligt (titta...äntligen börjar jag kunna ställa lite konkreta frågor..hehe)