Annons

Vad ska jag köpa??

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag har precis köpt min första DSLR och stod själv i valet och kvalet mellan Nikon D80, Canon 400D m.fl. för inte så länge sedan. Valet föll tillslut på en Canon 30D då jag ville ha en bra kamera att växa i och nästan ännu viktigare, en kamera jag tycker om att hålla i.

Kläm och känn hos en fotohandlare är mitt tips. Välj sedan med hjärtat, som man brukar säga :)

Lycka till!

Mvh/Pär

Tillbaka med det här med butiker...jag har jobbat som säljare och vet med erfarenhet att man har ett viss tryck på sig att sälja vissa paket och kit...till olika målgrupper. så igentligen så kan vi väl se den här frågan på forumet "villken kamera" som ett desperat försök ifrån oss konsumenter att få hjälp ifrån er som inte har något att vinna på att sälja en viss produkt. Hela grejen med forum är ju att vi alla är okunniga i ett, men kanske duktiga i ett annat. Vist kan jag gå och känna och klämma, men slutligen så litar jag ju mer på er, än en säljare...jamenar, med dagens konsumentindustri så känner man faktist en ruggig misstänksamhet mot säljare.Man vill ju att butiken kanske kan insr att det bästa är att jag blir nöjd...för då kommer jag ju tillbaka och köper mer optik kanske en dag. Men som expert-butikern jag va inne i..tänk om jag hade köpt den där nikon d40...förmodligen (villket jag har kommit fram till efter att snacka med er) så hade jag nog sett den som en grym begränsning om ett par år....och som jag skrev tidigare...jag fick nästan känlan av att han expediten på expert tyckte jag skulle köpa till ett objektiv för 8000 kronor...Jamenar HAAHH jag har inget emot att så småningom lägga ner dessa pengar på ett objektiv, men ni försåt kanske att man tycker det känns lite konstigt att göra beslutet att köpa en systemkamera, kameran kostar 6000 och expediten vill sälja ett objektiv för mer än dubbelt så mycket? Och jag gick därifrån med känslan av att om jag inte köpte ett grymt objektiv så var det en dålig affär?

Det känns lite som att många av de som verkligen ekomenderar d40 är de som redan har grymma proffskameror, vana vid tunga väskor, och ser d40 nästan som ett alternativ till kompaktkamera....eller snälla rätta mig om jag har fel.

Nu till lite konketa frågor:

Vad menas med kommentaren i "Kamera&Bild" att 3 autofocusområden är för lite om man vill fota rörliga bilder (hunden är ju ett huvudmål så...de brukar ju röra sig) Betyder det att jag kommer få problem om jag vill fota min vovve när hon försöker fånga en snöboll, eller jaga en räv (vilken hon gör varja dag...nån gång borde jag få det där på bild, för det ser jätte kul ut när hon springer runt huset och räven ser vettskrämd ut....v.a.r.i.g.e ...d.a.g haha) Min kompakt klarar inte den hastigheten djuren har.

Det här med objektiv, Anledningen till konfliken med expediten i butiken. Det ingår ju ett normal objektiv..vad innerbär det i begränsningar? Är inte typ 50 millimeter i omfång ganska litet? Kommer jag inte behöva mer? när jag ställde den frågan så sa han att ajg antingen kan köpa till en zoom, eller köpa ett "kombi-objektiv" som var lite av ett "allt i ett" (Det var detta som var grymt dyrt...Och det var detta som gjorde mig lite nyfiken på hela grejen med att kunna ta med kameran på hobbyexpdition utan att behöva släpa på 10 objektiv...ni som är skärgårdsentusiaster kanske förstår problematiken i för mycket att bära...inte lätt att klättra då inte. Tänk er att jag går ut på upptäcksfärd på ön, hittar en mycket vacker blomma, GRYM utsikt, samtidigt som min man hoppar i det underbara klarblåvattnet och jag verkligen vill fota hoppet...prommenaden tar hela dagen och vid skymning vill jag också kunna ta en bild på en svan som seglar på det stilla vattnet...Finns det ett objektiv som kan klara detta eller ska jag ha ett objektiv på kameran som default för att fånga hunden, humlor, måsar...och sen byta objektiv när det är dags för utsikten...Tänk då om jag ser en skrock hjortar som jag inte kan komma för nära, är inte det ingående normalobjektiven på 55 millimeter för lite då

Hur gör ni fotograer igentligen som just gillar att gå i naturen och plocka upp lite allt möjligt (titta...äntligen börjar jag kunna ställa lite konkreta frågor..hehe)

larsborg skrev:
Lära dig, gör du enkelt genom att läsa artiklar i tidningar och böcker, det finns inte en ända medlem på FS forum som inte har läst om fotografi med stor lust/glädje genom åren!
Mhm. Men jag tror inte heller att det finns några fotosidan-medlemmar som har lärt sig fota utan kamera. Verkar knepigt tycker jag.

Vad gäller själva frågan som tråden handlar om:

Oavsett vilket märke man föredrar så tar ALLA digitala systemkameror bra bilder. Om man väljer mellan de olika märkenas billigare modeller så spelar det ingen roll för bildkvaliteten vilken ni tar! Det viktigaste är att den känns trevlig, och att priset är rätt. 6MP duger lika bra som 8 eller 10.

Priset på ett paket avgörs till stor del av vilket/vilka objektiv som ingår, så det kan vara bra att tänka på när man jämför priser. Det vanligaste alternativet är en så kallad "kit-zoom", typ 18-55mm brännvidd. En sån duger bra till att börja med innan man vet mer precis vad man vill fota. (Fast var beredd på att det kommer en dag när ni blir sugna på många fler och dyrare objektiv! Men det blir senare).

De kameror jag tycker att ni ska titta på är Pentax K100D och Nikon D40 eller D50, och också Sony A100 och Canon 400D. De två sistnämnda blir antagligen lite dyrare, Pentax eller Nikon-alternativen lite billigare.

Pentax K100D och Sonyn har båda antiskak-funktion vilket kan vara trevligt men inte helt nödvändigt. Och som sagt, alla dessa kameror tar bra bilder!

/Pia
(som har en Minolta D5D)

marie_hallberg skrev:Det här med objektiv, Anledningen till konfliken med expediten i butiken. Det ingår ju ett normal objektiv..vad innerbär det i begränsningar? Är inte typ 50 millimeter i omfång ganska litet? Kommer jag inte behöva mer?
...
Hur gör ni fotograer igentligen som just gillar att gå i naturen och plocka upp lite allt möjligt (titta...äntligen börjar jag kunna ställa lite konkreta frågor..hehe)
Jag brukar ha med mig en vidvinkelzoom, ett fast 50mm och en telezoom när jag är ute i naturen. Ibland har jag ett makro också (som är bra för närbilder), och ibland tar jag bara med ett eller två objektiv, det beror på vad jag känner för och vad jag har tänkt fota.

Eftersom du redan ställer de här frågorna så kanske du skulle satsa på ett paket där du får med både en normalzoom och en längre telezoom? Å andra sidan så är de telezoomar man får med då inte så jättebra, så det kanske ändå är bättre att vänta lite med det och skaffa ett bättre teleobjektiv senare när du vet att du kommer att fortsätta fotografera och verkligen känner att du behöver det. Då kommer du också att veta bättre exakt vad du vill ha.

/Pia

marie_hallberg skrev:
Vad menas med kommentaren i "Kamera&Bild" att 3 autofocusområden är för lite om man vill fota rörliga bilder (hunden är ju ett huvudmål så...de brukar ju röra sig) Betyder det att jag kommer få problem om jag vill fota min vovve när hon försöker fånga en snöboll, eller jaga en räv (vilken hon gör varja dag...nån gång borde jag få det där på bild, för det ser jätte kul ut när hon springer runt huset och räven ser vettskrämd ut....v.a.r.i.g.e ...d.a.g haha) Min kompakt klarar inte den hastigheten djuren har.
K&B´s -kommentaren är i mina ögon lite märklig.
Oavsett om jag använder mina 5 AF-punkter eller explicit 1 av dem så får jag skärpa.
Men jag gissar att de menar att objektet har en större risk att hamna bredvid en AF-punkt och därmed bllir fokus ngn annan stans. Men då anser jag att det är jag som fotograferar som har siktat bredvid objektet.

När du vill ta dessa bilder vad är det som inte fungerar?
Saknar bilden fokus?
Är det rörelseoskärpa för att du har för långa tider?
Känns det som att du har ett för stort skärpedjup genom att du får med för mycket runt omkring?
Är bilderna för mörka?

Här är en liknande men betydligt kortare tråd för samma sits som din:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=68713

Hmmm det glömde jag...
Rätta mig nu någon om jag har fel.
Nikon D40 kräver AFS-optik om du vill ha AF.
Det begränsar ditt begagnatutbud om du vill ha AF.

Mediamarkt finns väl i Stockholm? På våran Mediamarkt i Gbg så finns alla kameror (upp till 40 000-kronorsklassen) att känna på utan att behöva blanda in försäljare. Om någon försäljare kommer så säg att du bara tittar.

Strunta i funktioner osv till en början, hitta en kamera som känns bra i DINA händer och som passar din plånbok. Sen när du hittat modellen du gillar så läs här igen.

Oroa dig inte så mycket för att det är knepigt att ställa in si och så, alla DSLR'er är lättjobbade, vissa mer än andra. Du lär dig leva med den.

(Vill du slippa kånka på objektiv så skippa kitzoomen och köp Sigmas 18-200 för runt 3000 kr. Den har fått bra i tester både här på FS och www.cyberphoto.se).

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vad ska jag köpa??

Makten skrev:
Kan du inte hålla reda på vilken riktning ringen går åt så betvivlar jag att du nånsin kan lära dig ens hälften av kamerans funktioner.
Använder man automatisk vitbalans så behöver man inte bekymra sig ett dugg om färgåtergivning. För övrigt så mår de flesta bilder tagna med dSLR bra av att efterarbetas i datorn.
Vad är det som säger att Sigmas, Tokinas eller Tamrons färgåtergivning är sämre än Nikons och Canons? Jag har aldrig nånsin sett nån avvikande färgåtergivning hos ett objektiv som jag använt faktiskt.

Edit: Om vi nu ska vara såna (och det ska vi tydligen) så tycker jag snarast att Canons kameror ibland ger knäpp färgåtergivning. Är inte det lika viktigt? Det inverkar ju oavsett objektiv.

Ja ja Martin! Det är ju inte min kompetens som tråden handlar om utan vilka system jag tycker att trådställaren ska titta lite extra på och varför, och jag kan ju hålla med dej i citatet nedan med tillägget att det finns även objektiv i Canons L-klass som inte kostar skjortan. Något att tänka på vid val av kamerasystem...

"Kika förresten också på vad objektiven kostar. Canon har till exempel en rad ganska billiga konsumentobjektiv, medan Nikon mest har skitdyra saker, med vissa undantag."

Ha de

marie_hallberg skrev:
Vad menas med kommentaren i "Kamera&Bild" att 3 autofocusområden är för lite om man vill fota rörliga bilder (hunden är ju ett huvudmål så...de brukar ju röra sig)

Erik Schalin skrev:
K&B´s -kommentaren är i mina ögon lite märklig.
Oavsett om jag använder mina 5 AF-punkter eller explicit 1 av dem så får jag skärpa.
Men jag gissar att de menar att objektet har en större risk att hamna bredvid en AF-punkt och därmed bllir fokus ngn annan stans. Men då anser jag att det är jag som fotograferar som har siktat bredvid objektet.

Hej

Det är jag som skrivit testet av D40 i Kamera&Bild, och jag menar så här:

Vid stillastående motiv är det inget problem att ha bara en autofokuspunkt, för man kan först fokusera och sedan komponera om bilden och på så sätt placera huvudmotivet var som helst i bildytan.

Men med rörliga motiv går inte det. Tänk dig extremfallet att du vill följa en fågel i flykten men bara har en autofokuspunkt i mitten. Då kommer fågeln att hamna i mitten av bilden också, för du hinner inte komponera om bilden.

Ju fler fokuspunkter, desto fler kompositonsmöjligheter vid rörliga motiv. Om vi nu tittar på D40 och din hund som springer i snön så får du kanske för dig att det vore snyggt om hunden var placerad högt i bilden med massor av snö i förgrunden. Med D40 går inte det så bra om hunden är liten i bild och rör på sig snabbt. Du måste placera honom precis i mitten av bildhöjden för att kunna följa honom med fokuspunkten. Om du haft en fokuspunkt ovanför mittpunkten skulle du kunnat följa vovven med den istället och fått din läckra snöförgrund.

Tja, det var så jag menade.

/Göran, K&B

marie_hallberg skrev:
Det här med objektiv, Anledningen till konfliken med expediten i butiken. Det ingår ju ett normal objektiv..vad innerbär det i begränsningar? Är inte typ 50 millimeter i omfång ganska litet? Kommer jag inte behöva mer? när jag ställde den frågan så sa han att ajg antingen kan köpa till en zoom, eller köpa ett "kombi-objektiv" som var lite av ett "allt i ett" (Det var detta som var grymt dyrt...Och det var detta som gjorde mig lite nyfiken på hela grejen med att kunna ta med kameran på hobbyexpdition utan att behöva släpa på 10 objektiv... [...]
...Finns det ett objektiv som kan klara detta eller ska jag ha ett objektiv på kameran som default för att fånga hunden, humlor, måsar...och sen byta objektiv när det är dags för utsikten...
Tycker att expediten gav dig helt korrekt råd. Det finns alltså två sätt att komma runt ”komma närmare” problemet. Ett är att komplettera normalzoom som säljs med kameran med en telezoom. Med normalzoom brukar man mena 18-50 eller lite längre (18-70). Telezoomar brukar sträcka sig till 200+ mm.

Jag antar att i den första varianten föreslog expediten en 70-300 zoom som komplettering för typ 2500:-. Alternativet kunde vara samma objektiv fast med VR (vibreringsreduktion) men det går på typ 5000 får jag för mig.

Alternativt om du inte vill hålla på och byta objektiv kan du köpa ”allt-i-ett” zoom: 18-200. Det är det objektivet som expediten antagligen föreslog. Objektivet har VR och har fått bra recensioner. Ok, det kostar en del men vissa är kanske beredda att betala för smidigheten (liten storlek, VR, inga objektivbyten).

Om jag var du skulle jag köpa kameran med kitoptiken (18-55) och kände efter vad det är du saknar. Efter ett tag kan du alltid komplettera med annan optik. Förhoppningsviss jagar hunden fortfarande räven. :)

Tack så mycket alla ni för era svar...helt underbat tråd. Jag har fått massor av kött på benen. Nu ska jag ta mig till stan imorgon och klämma på kamereor.

Jag återkommer

hehe...

Studsb0ll skrev:
okej, jag vill köpa en digital systemkamera med mins 8 megapixlar och runt 7000-8000 kr. Vad ska jag välja för kamera??
Jag fotar mäst hästar och andra djur + natur. Jag vet nästaan ingentin om systemkamror och de vore schyst med lite hjälp så snälla hjäl mejj :D

Skärpan i bilden sitter inte i pixlarna utan i optiken. Du kan vara hur intelligent som helst, men har du suddiga glasögon så kan du i alla fall inte läsa.

= 6mp + hyfsad eller bra optik är bättre än fler pixlar och sämre optik.

Och när du kan lita på skärpan, är det vikigt att handhavande och exponering fungerar bra.

När detta fungerar - då kommer du att få bra bilder.

Hälsningar

Adam

Bra sajt

Hej Marie & Therese

En alldeles förträfflig källa till information är

http://www.dpreview.com/reviews/specs.asp

där hittar ni bra objektiva test av alla tänkbara kameror.

Grundtipset är som många skriver att hitta nåt som känns bra i handen och att kanske att väläja ett av de stora systemen (läs Canon eller Nikon) för att vara säker på god framåtkompabilitet. Själv är jag en nöjd Canonfotograf sedan 25 år. Jag skulle också vilja påskina vikten av att kunna köra manuell exponering med kameran. Mest för att lära sig samspelet mellan tid/bländare, blädare/ skärpedjup och tid/rörelse-/skakningsoskärpa osv.

Tänker vi analogt och manuellt fokus så skulle jag tom våga sticka ut hakan och rekomendera en begagnad Canon AE1, A1 eller Nikon FM2 som utmärkta inkörsportar till fotografins värld. Vi är många som gått den vägen men det känns kanske lite väl konservativt.

Att börja snöa in på Canons iofs alldeles förträffliga L-optiker och färgbalans i optiker och kamerahus känns inte relevant i det här läget.

Sen tycker jag att Damoors attityd är misstänkt likt de "troll" som alltid tycks härja på sådana här forum.
Låt oss slippa det!

Alltså, skärpning! Här har vi Therese som blivit fotoentusiast och vill gå vidare som fotograf. Hon vänder sig till ett forum fullt av entusiastiska fotografer för några handfasta tips kring kameraval. Och vad får hon?

Ett par småpåvar som säger åt henne att inte ställa så dumma frågor. Ett helt gäng småpåvar som säger "lilla gumman, inte ska lilla hästflickan ha en systemkamera". Och så ytterligare småpåvar som börjar med tekniska smådetaljer som ca och andra petitesser.

Snälla, om ni inte har några vettiga tips till Therese så skriv för fan ingenting. Läs frågan, analysera vad den gäller, och håll er sedan till ämnet! Klarar ni inte detta så tror jag Therese och hennes fotointresse är mer betjänta av att ni håller er borta från tråden! Fotografering ska handla om lust och skaparglädje, inte om hormonstinna hannar som mäter sina muskler (läs utrustning).

Tack till till exempel Jesper, Agneta och Jens som fattat vad det handlar om.

Mitt eget tips blir att inte bli för ivrig och springa iväg och handla för snabbt. Läs mycket och du kommer snart att få insikter i vilka funktioner du skulle vilja ha. Mina första erfarenheter av en digital systemkamera (har haft analogt tidigare) var med en EOS 350. En bra kamera som efter kort tids användning dock irriterade mig på tre punkter:

1) Den saknade spotmätning, vilket jag snart insåg att jag ville ha, trots att min analoga Nikon inte hade det.

2) Man var tvungen att gå in i menyer för de flesta inställningar, det är mycket enklare att ha separata knappar och reglage för funktionerna.

3) Den gav begränsad information i sökaren.

Vet inte om det är till någon hjälp men där är tre saker som man kanske bör titta på om man räknar med att gå vidare med fotograferingen.

Lycka till med en lustfylld (och ibland frustrerande) hobby!

JAA...just det fär med att gå in i menyerna hela tiden kan jag verkligen tänka mig är en grej som kommer irritera mig. Det var lite det jag menade med att det skulle va enklare att ändra.

Om man nu hela tiden tar olika typer av bilder

marie_hallberg skrev:
JAA...just det fär med att gå in i menyerna hela tiden kan jag verkligen tänka mig är en grej som kommer irritera mig. Det var lite det jag menade med att det skulle va enklare att ändra.

Om man nu hela tiden tar olika typer av bilder

Där kan jag i sammanhanget nämna en av de mest irriterande sakerna jag upplevt på en kamera var på min gamla Canon 300D. Det var när jag började avvända det manuella läget, att det inte fanns en separat ratt för att ställa in bländare och en separat för slutartiden.

Alltså ville jag ändra bländarinställningen samtidigt jag tittade i sökaren, kunde jag glömma det. Först skulle jag trycka på en liten knapp och sen snurra på ratten.

Tror Canon behöll samma funktion på 350D, (med en gemensam ratt) men vet inte om det här knaset är kvar på 400D.

Där vill jag också slå för en ytterligare liten sak och det är den lilla displayen uppe på kameran där du kan läsa dina dina inställningar.

På Nikon D40 är den borttagen pga av utrymmesskäl vad jag förstått. Visst har man inte haft den, kommer man kanske inte sakna den.. men är en sådan där liten detalj som iallafall jag tycker är bra-ha sak.

Canons budgetmodell har fortfarande bara en ratt för att ändra antingen bländare eller slutartid. Ganska jobbigt, men inget som ska väga tungt vid inköp av kamera. Det finns annat som är viktigare.

Jag ser att ni har lyckats skrämma bort stackars Therese som ville fota hästar, inte särskilt lyckat! Hur många härinne har faktiskt försökt fota hästar och varit nöjda med resultatet? Eller ni kanske inte vill umgås med autistiska djurvänner, eller hur Damoor?

Bilagor

• häst.jpg
    häst.jpg
    98.7 KB · Visningar: 297
Senast ändrad:
Gersemi skrev:

Tror Canon behöll samma funktion på 350D, (med en gemensam ratt) men vet inte om det här knaset är kvar på 400D.

Där vill jag också slå för en ytterligare liten sak och det är den lilla displayen uppe på kameran där du kan läsa dina dina inställningar.

Även 400D har samma funktion, den har bara en "ratt". Jag fotar oftast i Av eller Tv läget så jag saknar inte ett andra hjul speciellt mycket. Jag använder dock exponeringskompensation ganska ofta och det kräver ju även där att man håller inne knappen och snurrar på hjulet samtidigt. Det känns lite bökigt men inte värre än att det går att leva med.

400D har inte heller den lilla displayen. Den saknar jag dock aldrig, det är SÅ mycket tydligare att få upp alla inställningar på den stora displayen.

Kan tänka mig att för den som är van med en separat display kan saknade nav en sådan kännas av åtmintone inledningsvis.

För att hästens ben inte ska se konstiga ut på 90% av alla bilder, är det lättast att fota snett framifrån.

Kort skärpedjup inomhus ordnas med 85/1.8, utomhus med tele(zoom) kring 200mm. Detta har jag inte kunnat testa än, efterssom jag har inte tillgång till dessa objektiv, ska dock åtgärdas innan sommarens dressyrtävlingar drar igång.

Laddar upp ännu en bild som jag är nöjd med. Kanske andra tycker att den är asful? Jag kunde inte få en mer spännande vinkel med ljussvagt kit-objektiv på 18-70mm. (Sen ville jag leka med det nyinköpta polfiltret, med den klara luften här i norr kan man få himlen hur mörk man vill).

Bilagor

• häst2.jpg
    häst2.jpg
    90.1 KB · Visningar: 297
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar