Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska jag köpa??

Produkter
(logga in för att koppla)
Marie,
När jag läste ditt inlägg så var min första reakion "köp en bra digitalkompakt med massa manuella inställningsmöjligheter".

Jag är halvnybörjare (använder halvautomatiska lägen såsom Av, Tv osv på min systemare) och känner fortfarande att för de där ögonblicksbilderna som man bara inte får missa (dvs få felfokuserade osv) så är kompakten bäst för mig.

Fördelarna som jag ser det med en kompakt är:
* Bilderna blir oftast bra, dvs fokus hamnar rätt (fokus över i stort sett hela bilden)
* Det är verkligen bara att sikta och skjuta.

Nackdelarna för mig, som använt en systemare ett par år, är många men ändå är kompakten den kamera jag använder för att ta de där ögonblicksbilderna på min dotter som man bara inte får missa. Ok, de blir inte FS-material, men de duger underbart i familjealbumet.

Att jag känner att kompakten är bättre för de där ögonblicksbilderna beror också lite på utrustningen. De flesta ögonblicksbilderna tar jag inomhus och även om jag har ett ljusstarkt objektiv så är det svårt att få fokusen rätt på ett livligt motiv (eftersom att skärpedjupet blir superkort med bländare 1,4). Jag behöver köpa en extern blixt och när jag gjort det så skulle det förvåna mig om inte kompakten gjort sitt hemma hos oss.

Så tänk igenom detta noga, gå inte och tro att bilderna blir så himla mycket bättre i autoläge med en systemare. Du behöver lära dig en massa för att bli nöjd med bilderna och du behöver mer grejer än bara kameran. Så, har du intresset för att lära dig? Vill du ta mer "konstnärliga" bilder? Vill du ha något att spendera alla dina pengar på? ;-) Då är systemaren något för dig.

Om du "bara" vill ta bra kort, lätt och enkelt utan datorjobb och du orkar inte lära dig om slutartider, bländare, skärpedjup, ISO osv, köp en grymt bra kompaktkamera istället.

Och för att inte bli påhoppad av andra FS-skrivare, detta är _mina_ halvbörjar-åsikter. Jag försöker inte få någon att ändra någon uppfattning om något, utan bara berätta mina erfarenheter.

Alla kameror som nämnts i den här tråden är bra på att ta kort på hästar i dagsljus.

Det är när du kommer in i ridhuset och kreaturen rör på sig som det börjar bli knepigt. Det klarar ingen digitalkompakt och knappast något medföljande kitobjektiv heller. Du kommer att behöva investera i ett ljusstarkt objektiv som komplement för att klara det.

Bildstabilisering är kanske bra men värdelöst för en häst i hoppet, motivet ska vara still för att det ska funka.

Vill du intressera dig för fotandet och kan tänka dig att utöka utrustningen senare så köp en DSLR. Du kan använda den i automatläge också lika enkelt som en kompakt.

Studsb0ll skrev:
okej, jag vill köpa en digital systemkamera med mins 8 megapixlar och runt 7000-8000 kr. Vad ska jag välja för kamera??
Jag fotar mäst hästar och andra djur + natur. Jag vet nästaan ingentin om systemkamror och de vore schyst med lite hjälp så snälla hjäl mejj :D

Tycker att du ska se på hela systemet när du köper systemkamera. Vad du kan tänka dej för objektiv o.s.v. om du utvecklas. Objektiven är ju mycket viktigare än kameran och har dessutom en mycket längre livslängd.

Plocka ihop de du kan tänka dej från resp fabrikat och glöm piratobjektiven. Börja sedan med billigaste kameran i ett fabrikat och ett bra objektiv d.o. och väx med detta. Canon och Nikon är de system som håller högsta klass idag.

Senast ändrad:
Re: Re: men snälla försök

Tack så hemskt mycket för era svar, men vissa av er tycker jag utgick lite väl mycket utifrån att jag bara ville slänga ut en massa pengar för att få en kamera som fixar bättre bilder......jag tycker det var lite väl maxat att sätta igång och rekomendera en kompaktkamera...jag har en en kompaktkamera som faktist överaskar mig och ger mig fanstastiska bilder ibland...men det känns liksom att det är kamerans bra och dliga dagar som gör det..självklart vill jag ha en systemkamera som jag kan börja "bestämma själv över kameran" Maritin, ditt svar var lite drygt...jag bad om hjälp här på forumet för ett år sen vad jag skulle göra för att inte majoriteten av mina bilder kulle bli så dåliga, och då bombarderades jag av svar "vad förväntar du dig av en kompaktkamera"

Självklart vill jag lära mig om fotografering. Det skrev jag ju...

Och sen, menar du att fotografer inte tar med sig kameran på måfå och fotar lite allt möjligt titt som tätt.... Går du alltid ut med ett mål i huvudet? Tycker du att det är konstigt att jag som exempelvis är ute i skärgården hela sommaren vill kunna på prommenaderan på öarna, få med både vyer och rörelse? JAg Menade ju inte när jag sa lätt att byta inställningar, att det bara skulle va att trycka på en knapp, jag syftade mer på relativt mellan systemkamerna. Alltså För en som bara ska fota macro, kanske inte bryr sig om det,

Att säga "håll dig till din kompaktkamera" tycker jag var riktigt nonchalant!

Vad är det ni vill säga? Att om jag nu går och köper en systemkamera så kommer jag sitta hemma frustrerad över att jag inte fattar något och inte får några bra bilder alls bara för att jag är en ruckie?

Nåväl, blev lite ledsen där, men strunt samma...tillbaka till vilken kamera.

Jag har faktist läst en massa tester och vatt i affärerna...men expediterna är ju rent obehagliga...de kan inte anpassa sig till nybörjarkonsumenten utan skrämmer mig därifrån. Fatta att jag var nyfiken på en Nikon D40 och han försökte få mig att köpa till ett objektiv för 8000? Noll konsumentanalys haha!

Men som jag har fattat det som så är inte den kameran så bra när det gäller att ta rörliga motiv.

Re: Re: Re: men snälla försök

marie_hallberg skrev:Men som jag har fattat det som så är inte den kameran så bra när det gäller att ta rörliga motiv. [/B]
Den är inte sämre eller bättre än någon annan.
Möjligtvis är vikten lättare om det nu gör ngn skillnad.

marie_hallberg skrev:
Tack så hemskt mycket för era svar, men vissa av er tycker jag utgick lite väl mycket utifrån att jag bara ville slänga ut en massa pengar för att få en kamera som fixar bättre bilder......jag tycker det var lite väl maxat att sätta igång och rekomendera en kompaktkamera...jag har en en kompaktkamera som faktist överaskar mig och ger mig fanstastiska bilder ibland...men det känns liksom att det är kamerans bra och dliga dagar som gör det..självklart vill jag ha en systemkamera som jag kan börja "bestämma själv över kameran" Maritin, ditt svar var lite drygt...jag bad om hjälp här på forumet för ett år sen vad jag skulle göra för att inte majoriteten av mina bilder kulle bli så dåliga, och då bombarderades jag av svar "vad förväntar du dig av en kompaktkamera"

Självklart vill jag lära mig om fotografering. Det skrev jag ju...

Och sen, menar du att fotografer inte tar med sig kameran på måfå och fotar lite allt möjligt titt som tätt.... Går du alltid ut med ett mål i huvudet? Tycker du att det är konstigt att jag som exempelvis är ute i skärgården hela sommaren vill kunna på prommenaderan på öarna, få med både vyer och rörelse? JAg Menade ju inte när jag sa lätt att byta inställningar, att det bara skulle va att trycka på en knapp, jag syftade mer på relativt mellan systemkamerna. Alltså För en som bara ska fota macro, kanske inte bryr sig om det,

Vad är det ni vill säga? Att om jag nu går och köper en systemkamera så kommer jag sitta hemma frustrerad över att jag inte fattar något och inte får några bra bilder alls bara för att jag är en ruckie?

Nåväl, blev lite ledsen där, men strunt samma...tillbaka till vilken kamera.

Jag har faktist läst en massa tester och vatt i affärerna...men expediterna är ju rent obehagliga...de kan inte anpassa sig till nybörjarkonsumenten utan skrämmer mig därifrån. Fatta att jag var nyfiken på en Nikon D40 och han försökte få mig att köpa till ett objektiv för 8000? Noll konsumentanalys haha!

Men som jag har fattat det som så är inte den kameran så bra när det gäller att ta rörliga motiv.

Bra tips är att köpa böcker för just fotografering. Proffsen visar vad man ska tänka på innan du exponerar. En vanlig bild kan bli mycket finare bara om man tänker på just symmetri och gyllene snittet.

marie_hallberg skrev:
Maritin, ditt svar var lite drygt...
Ja, kanske det. Men jag vet ju inte hur mycket du "kan", och när du beskrev vad du vill ha kameran till så tänkte jag upplysa om att det troligen inte blir nån "wow-upplevelse", för det sitter sällan i kameran på det viset.
Det var absolut inte meningen att vara dryg, så jag ber om ursäkt om det uppfattades så.

Och sen, menar du att fotografer inte tar med sig kameran på måfå och fotar lite allt möjligt titt som tätt....
Jodå, så gör jag själv ofta.

JAg Menade ju inte när jag sa lätt att byta inställningar, att det bara skulle va att trycka på en knapp, jag syftade mer på relativt mellan systemkamerna.
Det framgick inte riktigt.

Du får visst läsa mitt inlägg igen. Det står inte så någonstans. Om du syftade på nån annan så är det bäst att klargöra det eftersom du skrev till mig alldeles ovanför.

Om du har extremt höga förväntningar: JA.

men expediterna är ju rent obehagliga...
Lyssna aldrig på expediten. De vill bara sälja dyraste möjliga utrustning till dig i de flesta fall. Några seriösa handlare finns det förstås, men försök ta reda på vad som skiljer kamerorna själv i första hand. Läs tester i tidningar till exempel.

Re: Re: Re: Re: men snälla försök

Erik Schalin skrev:
Den är inte sämre eller bättre än någon annan.
Möjligtvis är vikten lättare om det nu gör ngn skillnad.

Jo enligt "Kamera&Bild" På grund at att den bara har 3 mätområden...de skriver att det bli svårare att komponera bilden rätt om man vill följa rörliga föremål kontinuelig autufocus..

Alltså Det här kanske inte igentligen är så betydande?

Grejen är ju att jag vill köpa en kamera..OCH lära mig fota, inte tvärt om...jag måste ha kameran i handen och göra för att kunna lära, jag kan inte läram mig bara av att läsa. Så därför ville jag ha råd..

Men låt oss göra det enkelt då? Om vi begränsar det till hunden...och kanske lite macro bilder.

Dvs, jag vill kunna fånga djuret i rörelse. OCh även kunna fota fina närbilder...Är verkligen kamererna i 7000 kronors klassen då likvärdiga.

Re: Re: Re: Re: Vad ska jag köpa??

elbe skrev:
Hanteringen av objektiv ska sitta i ryggmärgen och man ska slippa bekymra sig om olika fabrikats färgåtergivning...
Kan du utveckla vad ryggmärgen har med märket hos objektivet att göra? Är det svårare att lära sig åt vilket håll zoomringen går om det är ett annat fabrikat? Och varför skulle man behöva bekymra sig om färgåtergivningen på en digitalkamera som har inställningar för vitbalans?

Re: Re: Re: Re: Vad ska jag köpa??

elbe skrev:
Hanteringen av objektiv ska sitta i ryggmärgen och man ska slippa bekymra sig om olika fabrikats färgåtergivning...

På alla sätt och vis. I särklass de mest kompletta systemen med Canon i topp...
jag vet inte riktigt vad jag ska skriva Bength och ändå få det respektfullt.

3-parts var inte bra...
olika färgåtergivning? mixat med hantering?

Först var det bäst kvalité och nu är det mest komplett istället???

Du får nog lägga betydligt mer tid på det du skriver.

Det du skriver i ditt inledande inlägg är ju att du vill ha minst 8 mp i en systemkamera.
Då går D40 bort tillsammans med D70 och ett gäng andra.
Kvar blir Canon 350/400D, Nikon D80 och några till.
Jag skulle satsa på Canon, Nikon eller Sony i dagens läge eftersom det känns tryggt att dom kommer att finnas kvar på sikt. Canon och Sony är dom enda som tillverkar sina egna sensorer, Nikon använder Sony's och sitter därmed lite i knät på dom.
Själv valde jag Canon när jag var i det läge du är nu och är glad för det.

Damoor skrev:
Karin, Du är nog den enda som klagar på att den inte passar i handen.

Varför försöka ändra andras syn på produkten om det inte passar just för dig?

De har urusel ergonomi och skitdåliga att hålla i så länge man inte har 3cm långa fingrar.

Vi är två nu =)

Re: Re: Re: Re: Re: Vad ska jag köpa??

Erik Schalin skrev:
jag vet inte riktigt vad jag ska skriva Bength och ändå få det respektfullt.

3-parts var inte bra...
olika färgåtergivning? mixat med hantering?

Först var det bäst kvalité och nu är det mest komplett istället???

Du får nog lägga betydligt mer tid på det du skriver.

Så här då:

Bäst kvalitet på alla sätt och vis och särklass de mest kompletta systemen med Canon i topp... :)

Ja, zoominigen är ett exempel och varför ska man behöva bekymra sig om olika fabrikats färgåtergivining med att hålla på och justera kameran, eller efteråt i datorn?...Martin

Trådställaren har liten erfarenhet av fotografering, ännu mindre om systemkameror, ingenting alls, skriver hon själv, men varför inte köpa en bok om fotografering INNAN man frågar om "vad ska jag köpa"?

Hur skall de alla foto intresserade/erfarna FS medlemmarna kunna ge ett svar, om det inte finns något att börja med?

Lite krav på grundkunskaper bör vi ändå ha, annars börjar detta FS forum bli ett nytt Lunarstorm.
Den nivån har vi väl lämnat bakom oss, hoppas jag!

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vad ska jag köpa??

elbe skrev:
Ja, zoominigen är ett exempel och varför ska man behöva bekymra sig om olika fabrikats färgåtergivining med att hålla på och justera kameran, eller efteråt i datorn?...Martin
Kan du inte hålla reda på vilken riktning ringen går åt så betvivlar jag att du nånsin kan lära dig ens hälften av kamerans funktioner.
Använder man automatisk vitbalans så behöver man inte bekymra sig ett dugg om färgåtergivning. För övrigt så mår de flesta bilder tagna med dSLR bra av att efterarbetas i datorn.
Vad är det som säger att Sigmas, Tokinas eller Tamrons färgåtergivning är sämre än Nikons och Canons? Jag har aldrig nånsin sett nån avvikande färgåtergivning hos ett objektiv som jag använt faktiskt.

Edit: Om vi nu ska vara såna (och det ska vi tydligen) så tycker jag snarast att Canons kameror ibland ger knäpp färgåtergivning. Är inte det lika viktigt? Det inverkar ju oavsett objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar