Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska jag köpa??

Produkter
(logga in för att koppla)
AFJ skrev:
Greppet är ju trots allt bare en parameter.

Många tycker att det är dåligt på 350/400, likväl är det en av världens mest sålda systemkamror (den mest sålda?) så för många tycks andra faktorer väga över. För andra är det uppenbarligen skäl nog att välja en annan kamera.

Det vore ju intressant om Therese kunde utveckla vad kameran skall användas till. Om det med natur och hästar avses hästar och blommor i en sommarhage så ser kanske svaret annorlunda ut än om det gäller flygande fågel och ridsport inomhus. I det senare fallet blir ju valet av optik betydlig viktigare vilket kanske förändrar råden?

Mvh
Anders

Tack gulleponken! =D

Damoor skrev:
Och du Agnetha Lundberg;

Den som är häst/djurintresserad har symptom av Autism eller något liknande. Därav så tänker du inte på utseende som "normalt" folk gör.

Du tänker inte på hur ditt hår, naglar, hy, fötter osv ser ut. Och om man håller på med sånt "skitigt" så vill man oftast inte ha "skräp" under naglarna, därför klipper man bort dom.

Hoppas verkligen att du inte är allvarlig.

Damoor skrev:
Och du Agnetha Lundberg;

Den som är häst/djurintresserad har symptom av Autism eller något liknande. Därav så tänker du inte på utseende som "normalt" folk gör.

Du tänker inte på hur ditt hår, naglar, hy, fötter osv ser ut. Och om man håller på med sånt "skitigt" så vill man oftast inte ha "skräp" under naglarna, därför klipper man bort dom.

Dammoor, är detta ett dåligt försök till ett skämt??

Att du ofta ger tämligen kontroversiella råd är en sak, men att göra den här typen av inlägg är betydligt värre och knappast acceptabelt.

Eller missförstod jag något nu??

Anders

Damoor skrev:
Och du Agnetha Lundberg;

Jag undrar vad du har för preferensramar för dina påståenden.. eller om du bara är ute för att provocera eller nåt..

Men tror du på fullaste allvar att ungefär hälften av den kvinnliga befolkningen här i Sverige har symptom av autism eller ngt liknande??

Fast det är klart.. den som rider in på Gothenburg horse show inför fulla läktare endast iklädd ett rafset nog inte är riktigt normal ;-)

Gå gärna på föreläsningar om autism osv så lär ni er saker.

Jag själv har autism, så jag vet nog lite mer HOPPSAN

Damoor skrev:
Gå gärna på föreläsningar om autism osv så lär ni er saker.

Jag själv har autism, så jag vet nog lite mer HOPPSAN

Det kan hända, men det du skrev tidigare om djurintresserade och autism.. är en så otroligt grov generalisering av människor

OK, kan vi droppa den här diksussionen? Det hjälper nog inte Therese i hennes kameraval.

Mvh
Anders

Det här är bara ännu ett exempel på hur meningslöst det är att ställa en sådan här fråga i ett forum.

Frågan kring vilken kamera som ska köpas eller vilket objektiv som ska köpas går inte att ställa i ett sånt här forum.

För det första så är frågan redan ställd hundratals (om vi inte passerat tusenstrecken ännu) gånger förut. Varför skapa ännu en tråd? Varför inte bara hänvisa till en av alla andra trådar?

För det andra så tenderar det alltid att bli en extremt subjektiv diskution där man framhåller vad man perosnligen gillar (ofta utan att ha testat de andra alternativen).

För det tredje så är det alltid samma människor som svarar i dessa diskutioner. Det är alltså samma åsikter (ifall de inte ändrat uppfattning) från samma människor, vilket gör att det känns ändå konstigare att inte bara hänvisa till tidigare trådar.

Varje dag så ser man en ny sådan här tråd och massor av "svar".

Terese jag föreslår att du lämnar den här tråden. Det finns liksom ingenting att hämta här om du inte är intresserad av diskussionen snarare än svar på din fråga.

Du kan söka igenom och läsa alla andra trådar i samma ämne, men jag tror inte att det kommer att göra dig klokare.

Ett någorlunda bättre alternartiv är att kolla recensionerna här på FS. Produkterna är förstås också subjektiva och skrivna efter fotografernas egna nivåer, men man slipper dessa ändlösa diskussioner. I recensionsbanken här på FS kan man läsa om vad olika personer tycker är bra och/eller dåligt med aktuell produkt. Och recensionerna är faktiskt skrivna av människor som faktiskt har en personlig erfarenhet av produkten.

Ett annat alternativ är att läsa "proffs"-recensioner från fototidningar och sajter. De försöker åtminstone att vara objektiva så gott det går.

Efter lite efterforskningar, varför inte gå till en fotohandlare och känn på de olika kamerorna och se hur de fungerar. Vad som känns naturligt och smidigt sett till funktion och ergonomi är onaturligt och osmidigt för någon annan.

Köp inte en specifik kamera för att någon här på FS säger att det är jädrans bra kamera till skillnad från de där andra skitkamerorna. Du kan lika gärna gå fram till någon okänd snubbe på stan som står med en kamera (vilket du kan ta som garanti för att han liksom vi andra här i tråden råkar vara intresserade av foto) och fråga honom vilken kamera du ska köpa.

Mvh

David

Damoor skrev:
Som nybörjare tänker man produktivt, eller hur man säger det nu igen.

Alltså behöver man inte ha en kamera med massa olika inställningar osv i kameran. Man vill ha så mycket som möjligt för pengarna. Alltså du kanske vill ha ett stativ, minneskort, objektiv(kanske Telezoom att komplettera med).

Om ni nu förstår så är inte kameran allt en nybörjare tänker på.

T.ex "JIPPIII, NU FICK JAG MIN KAMERA.." men hmm, fick jag bara med kameran och inget mer?

Du kanske ville också ha minneskort/objektiv/stativ/blixt osv. För samma pris som bara en kamera med kitglugg

Varför skriver du detta till mig? Det enda jag tipsade om var att den skulle kännas bra i handen. Skitsamma i pixlar och vad vi här säger.

men snälla försök

Jag har följt denna tråd eftersom jag är i samma sits sälv. ...Jag har bara haft en kompaktkamera och vill nu lära mig fotografera på riktigt..jag vill med andra ord få uppleva känslan av riktigt bra bilder. Men jag har inte heller en aning om vad jag ska ha för kamera..Snälla försök och hjälp lite om ni kan

Jag tycker inte storleken är så viktig..jag har ju trots allt inget att jämföra med.

Men låt säga att jag vill testa mig fram i fotovärlden. Är det då ett måste att ha med sig 10 olika objektiv när jag går ut iskogen och vill fota min skuttande vovve, nån fågel på nära håll (nej jag förstår att jag inte kan fånga hackspätten uppe i trädet utan ett speciellt objektiv) en vacker blomma, en vacker vy inne i skogen och kanske avslutnings vis solnedgången i från berget....

Jag är inte ute efter att sälja bilderna...men jag vill inte känna att den kreativa lusten tar slut på grnd av att man är helt begränsad av sin kamera...Alltså man vill ju komma hem och känna WOW!!

Två saker undrar jag mest över...om man nu vill ha en kamera där man enkelt och snappt kan switcha mellan intsällningarna för att fota vovven som gör något kul och ta en bild på ett vackert snötäckt träd....Vad är det jag behöver då?

Re: men snälla försök

marie_hallberg skrev:
Alltså man vill ju komma hem och känna WOW!!
Ledsen, men det finns ingen kamera som fixar det åt en. Det är rätt många som skriver om att de är missnöjda med den nyinköpta systemkameran för att "det blir ju inte bättre bilder". Nä, det är väl klart att det inte blir om man själv inte är kapabel att TA bättre bilder.
Därför är det också helt omöjligt att rekommendera specifik utrustning om du inte vet ungefär vad du behöver. För mig spelar storleken på kameran en avgörande roll. Mycket större än upplösningen till exempel. Om den har betydelse för dig kan bara du avgöra.

Om du vill ha "en kamera där man enkelt och snappt kan switcha mellan intsällningarna för att fota vovven som gör något kul och ta en bild på ett vackert snötäckt träd" så är det inte en systemkamera du behöver. En systemkamera har man för att man vill bestämma själv över kameran, inte låta den göra jobbet åt en. Men man kan ju lära sig, och det du frågar efter är sk. "motivprogram". Det finns hos alla de enklaste systemkamerorna.

marie_hallberg skrev:
Jag har följt denna tråd eftersom jag är i samma sits sälv. ...Jag har bara haft en kompaktkamera och vill nu lära mig fotografera på riktigt..jag vill med andra ord få uppleva känslan av riktigt bra bilder. Men jag har inte heller en aning om vad jag ska ha för kamera..Snälla försök och hjälp lite om ni kan

Jag tycker inte storleken är så viktig..jag har ju trots allt inget att jämföra med.

Men låt säga att jag vill testa mig fram i fotovärlden. Är det då ett måste att ha med sig 10 olika objektiv när jag går ut iskogen och vill fota min skuttande vovve, nån fågel på nära håll (nej jag förstår att jag inte kan fånga hackspätten uppe i trädet utan ett speciellt objektiv) en vacker blomma, en vacker vy inne i skogen och kanske avslutnings vis solnedgången i från berget....

Jag är inte ute efter att sälja bilderna...men jag vill inte känna att den kreativa lusten tar slut på grnd av att man är helt begränsad av sin kamera...Alltså man vill ju komma hem och känna WOW!!

Två saker undrar jag mest över...om man nu vill ha en kamera där man enkelt och snappt kan switcha mellan intsällningarna för att fota vovven som gör något kul och ta en bild på ett vackert snötäckt träd....Vad är det jag behöver då?

Om du läser mitt tidigare inlägg ovan, så tror jag att du snart inser att frågan är ställd till fel människor (jag räknar in mig själv till dessa fel människor). Om man frågar främmande människor om sådana här saker så får du svar som t.ex. Damoor ger dig ovan, dvs svar som inte är grundade på något annat än personligt tyckande. Damoor ger dig dessutom ingen som helst motivering och eftersom de flesta som svarar på dessa svar själva är nybörjare och därmed sällan har en stor erfarenhet av olika produkter så framhåller man produkter som man själv använder sig av eller produkter som man själv på andra vägar fått höra ska vara bra (vilket kan förstås vara helst opålitliga källor.

Läs på istället i fototidningar (gå till biblioteket), eller andra recensioner, etc som jag tagit upp tidigare och läs på om olika kameror innnan du köper den. Gå sedan till en handlare och testa ett par stycken. Det finns som sagt hundratals trådar med samma innehåll och inget svar ges. Kameror är dyra. Gör dig själv en tjänst och läs på vilken kamera som passar dig. Gå inte fråga vem som helst vad du ska köpa. Bestäm själv, så du inte hamnar i en sits där du sedan säger: Jag köpte en kamera och ett par objektiv för att någon främling på ett forum sade att dessa produkter var bra.

På din sista fråga tror jag att svaret är mer generella och enkla.

Om man vill kunna switcha inställningar (jag antar att du menar olika brännvidd etc) så är troligtvis en normalzoom det du letar efter. På zoomar kan man byta brännvidd frän vidvinkel (oftare använt vid landskap etc) till tele (oftare använt vid porträtt). En zoom är alltid en kompromiss sett till ljusstyrka och inte sällan även andra optiska egenskaper (framförallt distortion är ett problem på normalzoomar). Distortion är alltså det som gör att bildens linjer böjer sig och man kan få känslan av att bilden trycker sig ut mot en eller inåt.

Om du köper en systemkamera så har det i första hand mer med objektivet att göra än med kameran. De flesta systemkameror har liknande egenskaper, några skillnader förstås, men inget som radikalt förändrar ditt val inom en viss prisklass. Men ta inte mitt ord för det. Kolla upp det själv. Låna en bok om fotografi, så kan du läsa om kamerans och objektivs egenskaper.

Mvh

David

Jag håller med David i mycket, däremot delar jag inte riktigt hans uppfattning om att synpunkter från andra nybörjare här på fotosidan inte har något värde.

Om jag skall köpa en ny Volvo-kombi till familjen är det lika intressant att höra erfarenheterna från grannen som haft sin i ett par månader som att läsa en artikel från en journalist som lagt några timmar på en testkörning. Det samma borde gälla kameror.

Det handlar om att samla information från många olika källor och värdera dem individuellt. Inte lätt, men ju mer information man kan ta till sig, desto enklare blir det att dra rätt slutsatser.

marie_hallberg skrev:
...Alltså man vill ju komma hem och känna WOW!!

Två saker undrar jag mest över....Vad är det jag behöver då?
Den här diskussionen är ju helt urspårad...

Therese: Om du inte vill spendera mer än 7-8000 kr så har du som jag ser det 2 val.
1 Skaffa en bra digitalkompakt.
2 Eller systemkamerans fall, Det handlar om billigare objektiv och de är ljussvaga=små hål i linsen. Satsa på en systemkamera med antiskak.

Marie: Förutom Martin & Davids WOW-råd så finns det en teknisk WOW-bit också. Man läser om många som går från kompakt till systemkamera och saknar plötsligt det där WOWet i färger och kontrast. Med systemkameran fixas färgerna i datorn. DU måste alltså jobba vid datorn.

Din andra undran har bara ett svar och det är kunskap. Framförallt kunskapen om hur en ljusmätare fungerar. Sedan förhållandet mellan tid & bländare.

AFJ skrev:
Jag håller med David i mycket, däremot delar jag inte riktigt hans uppfattning om att synpunkter från andra nybörjare här på fotosidan inte har något värde.

Har inget emot nybörjare (jag är själv nybörjare i någon mån). Om du läser mitt tidigare inlägg så tar jag upp recensionssidan här på FS som ett exempel på ställen att hämta kunskap. Sedan tycker jag inte att någon bara ska hämta kunskap där eller från en "nybörjare" som jag.

Det jag är negativ till är att "bara" fråga nybörjare, som dessutom sällan har någon erfarenhet av några andra produkter än de som de själva har sina ägor. Det är dessutom i stort sätt alltid samma medlemmar som svarar i dessa forum, så det blir inte några svar som direkt skiljer sig från de tidigare hundratals trådar i samma ämne.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar