snysop skrev:
Och for the record så är jag hemskt intresserad av varför "piraterna" skulle vara så mycket sämre än "märkena". Så säg till om en sån tråd startas.
För att vissa knasbollar har fått för sig att det "måste vara original".
Damoor skrev:
Mindre(inget alls) CA i Canons L-objektiv
Än hos vilka andra objektiv?
marie_hallberg skrev:
Och det här med att det ska va smidigt att byta inställningar. Jag ska ta ett exempel, Om jag ställer in lite inställningar på min kompaktkamera, så försvinner de i samma ögonblick som jag stänger av kameran, för att inte tala om att beöva rota i menysystemet för minsta lilla inställning..jag får känlan av att det är så på systemkameran nu också? JAg kanske är naiv, men jag trodde grejen med systemkameran va att det INTE skulle va som en dator? Utan att man gör saker mer mannuellt...
ni vet...lite rattning här zoomning där, *fladdrar med ögonlocken*
Jag skulle nog säga att styrkan med systemkameran är att det är så lätt att ändra inställningar. Man byter med ett knapptryck, vridning eller vad det nu kan vara, mellan varje bild. Det är DET man måste lära sig om man ska kunna utnyttja kameran. Det finns faktiskt inte så många saker att ställa in egentligen:
-Avstånd till motivet (duh!).
-Brännvidd
Dessa två är ju intuitiva, och sköter utsnitt, förstoringsgrad och perspektiv, men också
skärpedjup.
-Ljusmätning
Detta är något man ganska sällan pillar med, så det behöver man inte bry sig så mycket om i början.
-Bländaröppning
-Slutartid
Här har vi de två viktigaste inställningarna, som egentligen är det man bör lära sig hur de hänger ihop först av allt, och hur bilden påverkas av olika värden.
-Känslighet (ISO)
Hänger ihop med vilken tid man vill ha, beroende på om ljuset räcker till eller inte. En tredje parameter som just på en digitalkamera är nästan lika intressant som bländare och slutartid.
Sen är det inte så mycket mer. De inställningar man behöver ändra mellan bilderna inom en inte alltför lång tidsrymd sträcker sig till slutartid och bländarvärde. Förutom brännvidd och avstånd då förstås, men det beror ju på fötterna och vilket objektiv som sitter på kameran.
Jag föreslår att du (med flera?) läser om lite grundläggande manuell fotografering, och med manuell menar jag att man själv ställer in tid och bländare. Då inses raskt att det inte finns nån större vits med att inställningarna sparas och liknande, för man ändrar dem precis hela tiden ändå
Börja här:
http://www.fotosidan.se/cldoc/3485.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/3659.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/3690.htm
Men gå och köp en kamera så fort det känns som att du/ni vet ungefär vad som behövs. I princip alla digitala systemkameror på marknaden är BRA, men de är lite olika bekväma, och har framför allt lite olika bra funktionalitet när det gäller att komma åt vissa inställningar. Men som sagt så är det inte så hemskt mycket som man behöver pilla med oftast.
Edit: Kika förresten också på vad objektiven kostar. Canon har till exempel en rad ganska billiga konsumentobjektiv, medan Nikon mest har skitdyra saker, med vissa undantag.