Annons

Vad ska jag köpa??

Produkter
(logga in för att koppla)
Underbart att slippa tillhöra den stora klanen Nikon eller Canonfantaster. ;-)

Kan ni kanske starta en egen tråd där ni kan fajtas? Tror inte att någon av frågeställarna Marie eller Therese är jätteintresserade av det ni nu diskuterar...

Och for the record så är jag hemskt intresserad av varför "piraterna" skulle vara så mycket sämre än "märkena". Så säg till om en sån tråd startas.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vad ska jag köpa??

Makten skrev:
Kan du inte hålla reda på vilken riktning ringen går åt så betvivlar jag att du nånsin kan lära dig ens hälften av kamerans funktioner.
Använder man automatisk vitbalans så behöver man inte bekymra sig ett dugg om färgåtergivning. För övrigt så mår de flesta bilder tagna med dSLR bra av att efterarbetas i datorn.
Vad är det som säger att Sigmas, Tokinas eller Tamrons färgåtergivning är sämre än Nikons och Canons? Jag har aldrig nånsin sett nån avvikande färgåtergivning hos ett objektiv som jag använt faktiskt.

Edit: Om vi nu ska vara såna (och det ska vi tydligen) så tycker jag snarast att Canons kameror ibland ger knäpp färgåtergivning. Är inte det lika viktigt? Det inverkar ju oavsett objektiv.

Mindre(inget alls) CA i Canons L-objektiv

Marie,

Jag ber om ursäkt om jag skrivit något som du tolkat på negativt sätt. Ville bara, baserat på ditt första inlägg, få dig att inse att WOWbilderna inte kommer med kameran hur många miljoner du än betalar för den. Med ditt "wow-uttryck" så lät det som att du trodde att bilderna blir bättre med en dyrare kamera. Bra att du förtydligade dig mer i ditt nästa inlägg.

Och när det gäller kamera så säger jag som jag alltid säger: åk till en affär och kläm på modellerna i din prisklass. Vissa är jätteobekväma och vissa är bra och vissa är grymt bra. Endast du vet vilken som passar din hand. Kameran skall vara bekväm att hålla i. Och VÅGA håll i andra märken, Känn på alla du hittar, Pentax, Canon, Nikon, Olympus, Sony osv. Sen när du hittat den som passar dina händer bra så skriver du här igen och letar testresultat osv.

Re: Re: Re: men snälla försök

marie_hallberg skrev:
Tack så hemskt mycket för era svar, men vissa av er tycker jag utgick lite väl mycket utifrån att jag bara ville slänga ut en massa pengar för att få en kamera som fixar bättre bilder......jag tycker det var lite väl maxat att sätta igång och rekomendera en kompaktkamera...jag har en en kompaktkamera som faktist överaskar mig och ger mig fanstastiska bilder ibland...men det känns liksom att det är kamerans bra och dliga dagar som gör det..självklart vill jag ha en systemkamera som jag kan börja "bestämma själv över kameran" Maritin, ditt svar var lite drygt...jag bad om hjälp här på forumet för ett år sen vad jag skulle göra för att inte majoriteten av mina bilder kulle bli så dåliga, och då bombarderades jag av svar "vad förväntar du dig av en kompaktkamera"

Självklart vill jag lära mig om fotografering. Det skrev jag ju...

Och sen, menar du att fotografer inte tar med sig kameran på måfå och fotar lite allt möjligt titt som tätt.... Går du alltid ut med ett mål i huvudet? Tycker du att det är konstigt att jag som exempelvis är ute i skärgården hela sommaren vill kunna på prommenaderan på öarna, få med både vyer och rörelse? JAg Menade ju inte när jag sa lätt att byta inställningar, att det bara skulle va att trycka på en knapp, jag syftade mer på relativt mellan systemkamerna. Alltså För en som bara ska fota macro, kanske inte bryr sig om det,

Att säga "håll dig till din kompaktkamera" tycker jag var riktigt nonchalant!

Vad är det ni vill säga? Att om jag nu går och köper en systemkamera så kommer jag sitta hemma frustrerad över att jag inte fattar något och inte får några bra bilder alls bara för att jag är en ruckie?

Nåväl, blev lite ledsen där, men strunt samma...tillbaka till vilken kamera.

Jag har faktist läst en massa tester och vatt i affärerna...men expediterna är ju rent obehagliga...de kan inte anpassa sig till nybörjarkonsumenten utan skrämmer mig därifrån. Fatta att jag var nyfiken på en Nikon D40 och han försökte få mig att köpa till ett objektiv för 8000? Noll konsumentanalys haha!

Men som jag har fattat det som så är inte den kameran så bra när det gäller att ta rörliga motiv.

Tror att det var just det här jag försökte säga till både dig och Terese tidigare i tråden. Frågan om vilken kamera du ska köpa fungerar inte i en sådan här forumtråd, de har redan de hundratals andra trådarna visat. Läs dessa och bli än mer provocerad.

Forumet funkar bättre då det gäller mer konkreta frågor typ: Var hittar jag inställningarna för ISO på min Canon/Nikon/pentax...

Tror säkert att du blir nöjd med ditt kamera köp (eftersom du verkar bry dig om att hämta information och inte bara köpa grisen i säcken), här är dock inte rätta stället att hitta information. Tråkigt nog.

Mvh

David

PS. Eftersom det skapas en ny sådan här tråd en per dag ungefär så kan väl alla bara komma överens om att man hänvisar till de andra redan skrivna trådarna. Annars kommer forumet alltid till 98% bestå av frågor som redan avhandlats hundra gånger förr. DS.

larsborg skrev:
Trådställaren har liten erfarenhet av fotografering, ännu mindre om systemkameror, ingenting alls, skriver hon själv, men varför inte köpa en bok om fotografering INNAN man frågar om "vad ska jag köpa"?

Hur skall de alla foto intresserade/erfarna FS medlemmarna kunna ge ett svar, om det inte finns något att börja med?

Lite krav på grundkunskaper bör vi ändå ha, annars börjar detta FS forum bli ett nytt Lunarstorm.
Den nivån har vi väl lämnat bakom oss, hoppas jag!

Tack för den?

För det första är vi två som undrar här, kanske lätt att blanda ihopp oss, men som JAG skrev så vill jag köpa en kamera OCH lära mig, Jag har mycket svårt för att läsa och lära utan att göra....därför behöver jag kameran. Och du, jag är ledsen om jag inte platsar på din fina golfbana (det känns nästan så) men jag kan garantera dig att överhuvudtagen våga bli medlem på det här forumet krävs en viss fotoentusiasm och vilja att lära sig...och nu syftar jag till inledningen på fotosidan (om du fotar med mobilkamera så finns msn:s fotogrupp)

Nej jag har inga som helst igentliga kunskaper om "riktig fotografering" Men det är ju just därför jag kom hit! Jag ska köpa en kamera och lära mig!

Jag och min man köpte en segelbåt och lärde oss segla med den...vi satt inte och råpluggade innan...vi testade oss fram. Vi bad seglingskunniga hjälpa oss med att hitta rätt båt med rätt seglingsegenskaper..(lustigt att ingen på seglingsforumen tyckte att vi sklle börja med en optemistjolle) Vi köpte en 33 fotare direkt och det gick finfint!

Underbara ni erfarna som har energi tålamod och försöka svara på mina tydligen så korkade frågor...

Ris åt er som trycker ner mig i skona!

JAg gör mitt bästa att hjälpa folk på forum där min expertis ligger

Kram på er och fortsätt gärna svar..jag suger åt mig..

När jag sa att jag inte brydde mig om stoleken, då menade jag att jag inte är ute efter en liten smidig kamera...jagvill ha en bra, jag kan konka, det gör inte så mycket...

Och det här med att det ska va smidigt att byta inställningar. Jag ska ta ett exempel, Om jag ställer in lite inställningar på min kompaktkamera, så försvinner de i samma ögonblick som jag stänger av kameran, för att inte tala om att beöva rota i menysystemet för minsta lilla inställning..jag får känlan av att det är så på systemkameran nu också? JAg kanske är naiv, men jag trodde grejen med systemkameran va att det INTE skulle va som en dator? Utan att man gör saker mer mannuellt...

ni vet...lite rattning här zoomning där, *fladdrar med ögonlocken*

Nu har jag tittat lite på pentax K100D är det någon som har erfarenhet av att fota djur (utomhus)

Re: Re: Vad ska jag köpa??

marie_hallberg skrev:
Tack för den?

För det första är vi två som undrar här, kanske lätt att blanda ihopp oss, men som JAG skrev så vill jag köpa en kamera OCH lära mig, Jag har mycket svårt för att läsa och lära utan att göra....därför behöver jag kameran. Och du, jag är ledsen om jag inte platsar på din fina golfbana (det känns nästan så) men jag kan garantera dig att överhuvudtagen våga bli medlem på det här forumet krävs en viss fotoentusiasm och vilja att lära sig...och nu syftar jag till inledningen på fotosidan (om du fotar med mobilkamera så finns msn:s fotogrupp)

Nej jag har inga som helst igentliga kunskaper om "riktig fotografering" Men det är ju just därför jag kom hit! Jag ska köpa en kamera och lära mig!

Jag och min man köpte en segelbåt och lärde oss segla med den...vi satt inte och råpluggade innan...vi testade oss fram. Vi bad seglingskunniga hjälpa oss med att hitta rätt båt med rätt seglingsegenskaper..(lustigt att ingen på seglingsforumen tyckte att vi sklle börja med en optemistjolle) Vi köpte en 33 fotare direkt och det gick finfint!

Underbara ni erfarna som har energi tålamod och försöka svara på mina tydligen så korkade frågor...

Ris åt er som trycker ner mig i skona!

JAg gör mitt bästa att hjälpa folk på forum där min expertis ligger

Kram på er och fortsätt gärna svar..jag suger åt mig..

När jag sa att jag inte brydde mig om stoleken, då menade jag att jag inte är ute efter en liten smidig kamera...jagvill ha en bra, jag kan konka, det gör inte så mycket...

Och det här med att det ska va smidigt att byta inställningar. Jag ska ta ett exempel, Om jag ställer in lite inställningar på min kompaktkamera, så försvinner de i samma ögonblick som jag stänger av kameran, för att inte tala om att beöva rota i menysystemet för minsta lilla inställning..jag får känlan av att det är så på systemkameran nu också? JAg kanske är naiv, men jag trodde grejen med systemkameran va att det INTE skulle va som en dator? Utan att man gör saker mer mannuellt...

Nu har jag tittat lite på pentax K100D är det någon som har erfarenhet av att fota djur (utomhus)

Hur mycket tänker du lägga ut till en kamera?

"Nej jag har inga som helst igentliga kunskaper om "riktig fotografering" Men det är ju just därför jag kom hit! Jag ska köpa en kamera och lära mig!"

Ja, där har vi det!
Lära dig, gör du enkelt genom att läsa artiklar i tidningar och böcker, det finns inte en ända medlem på FS forum som inte har läst om fotografi med stor lust/glädje genom åren!
Här på FS kan du lära dig mycket, visst, men grundkunskaperna hämtar du in över en text, ganska självklart, det gäller all hantering, segla utan kunskaper om sjökort, vilket inte gäller dig förståss, kan föra dig upp på land, oanade extra utgifter ...

Att ställa en sådan fråga som trådkaparen gjort här ger bara en massa subjektiva svar. Mitt råd till alla som vill ha råd med köp av utrustning är. Åk ut till en butik och känn på grejerna och läs på lite innan om produkterna du tänker klämma på. Vi här på FS ger dig bara våra högst personliga synpunkter som är baserade på våra kunskaper och fotovanor.

Re: men snälla försök

marie_hallberg skrev:
Jag har följt denna tråd eftersom jag är i samma sits sälv. ...Jag har bara haft en kompaktkamera och vill nu lära mig fotografera på riktigt..jag vill med andra ord få uppleva känslan av riktigt bra bilder. Men jag har inte heller en aning om vad jag ska ha för kamera..Snälla försök och hjälp lite om ni kan

Det kan vara knivigt med kameraval.

Här kan du få lite bilder att titta på, gissa och jämför vilka som är tagna med vad? Kanske det kan bidra med nåt till alla tips du fått?

Bildexempel tagna med systemkameror Eos 20D och 30D (8mpix) samt kompaktkamera Powershot S1IS (3mpix)

http://www.touchdigitalphoto.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=737329

http://www.touchdigitalphoto.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=737324

http://www.touchdigitalphoto.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=707271

http://www.touchdigitalphoto.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=894095

Så här ser mina bilder ut idag, för fem år sedan såg dom lite (mycket) sämre ut:) Om fem år ser dom ännu bättre ut då jag hoppas på min egen utveckling:)

Jag har ingen aning om du blev klokare av detta?

Canon 30D tex är hiskeligt snabb i allt och klarar höga ISOtal föredömligt och till vettigt pris, därav mitt val av den kameran. Du kanske har andra krav och då blir det kanske en annan kamera?

Jag började med "skruttobjektiv" (jag hade sååå roligt med dessa och de bilder jag producerade minns jag) och har bytt upp mig eftersom åren gått.

Tänk långsiktigt vid ditt kameraköp blir mitt tips.

JO just det, jag gillar objektiv som är ljusstarka och som har inbyggd bildstabilisator, det värdesätter jag ohyggligt mycket. Sådana objektiv hade jag dock inget behov av i begynnelsen, min egen utveckling i fotografins värld var viktigare vet jag nu med facit i hand.

Lycka till med allt/ Kenneth

Re: Re: men snälla försök

Kem skrev:

Här kan du få lite bilder att titta på, gissa och jämför vilka som är tagna med vad? Kanske det kan bidra med nåt till alla tips du fått?

Bildexempel tagna med systemkameror Eos 20D och 30D (8mpix) samt kompaktkamera Powershot S1IS (3mpix)

Så här ser mina bilder ut idag, för fem år sedan såg dom lite (mycket) sämre ut:) Om fem år ser dom ännu bättre ut då jag hoppas på min egen utveckling:)

Canon 30D tex är hiskeligt snabb i allt och klarar höga ISOtal föredömligt och till vettigt pris, därav mitt val av den kameran. Du kanske har andra krav och då blir det kanske en annan kamera?

Jag började med "skruttobjektiv" (jag hade sååå roligt med dessa och de bilder jag producerade minns jag) och har bytt upp mig eftersom åren gått.

JO just det, jag gillar objektiv som är ljusstarka och som har inbyggd bildstabilisator, det värdesätter jag ohyggligt mycket. Sådana objektiv hade jag dock inget behov av i begynnelsen, min egen utveckling i fotografins värld var viktigare vet jag nu med facit i hand.

Herregud... Tänkt på deras ekonomiska begränsning?

Fick en deja vu-känsla och gick in på "Sök i forum" och skriv in sökorden "köpa" och "kamera".
Det stämde, frågan har varit uppe förut. Jag fick upp inlägg 1 - 25 .....av 4975.
Us

Märkligt vad gnällig den här tråden blev. Visst svaren blir subjektiva, men tror att alla kan ta till sig dom och kritiskt fundera. Jag ansluter mig till dom som anser att du ska åka till en butik och klämma. Trillar du över ett fynd så är det väl bara att slå till, det var så jag köpte Pentax och sen har det bara rullat på med mer Pentax. Alla kameror ger ju bra bilder, men vissa är bättre till en del saker än andra. Men känslan i kamerahuset är viktig för trivseln. Jag gillar Nikon också, för övrigt. Canons 350 och 400 gillar jag inte att hålla i, men bilderna blir inte sämre för det. Dyrare Canon är sköna...men dom har jag inte råd med.

snysop skrev:
Och for the record så är jag hemskt intresserad av varför "piraterna" skulle vara så mycket sämre än "märkena". Så säg till om en sån tråd startas.
För att vissa knasbollar har fått för sig att det "måste vara original".

Damoor skrev:
Mindre(inget alls) CA i Canons L-objektiv
Än hos vilka andra objektiv?

marie_hallberg skrev:

Jag skulle nog säga att styrkan med systemkameran är att det är så lätt att ändra inställningar. Man byter med ett knapptryck, vridning eller vad det nu kan vara, mellan varje bild. Det är DET man måste lära sig om man ska kunna utnyttja kameran. Det finns faktiskt inte så många saker att ställa in egentligen:

-Avstånd till motivet (duh!).

-Brännvidd

Dessa två är ju intuitiva, och sköter utsnitt, förstoringsgrad och perspektiv, men också skärpedjup.

-Ljusmätning

Detta är något man ganska sällan pillar med, så det behöver man inte bry sig så mycket om i början.

-Bländaröppning

-Slutartid

Här har vi de två viktigaste inställningarna, som egentligen är det man bör lära sig hur de hänger ihop först av allt, och hur bilden påverkas av olika värden.

-Känslighet (ISO)

Hänger ihop med vilken tid man vill ha, beroende på om ljuset räcker till eller inte. En tredje parameter som just på en digitalkamera är nästan lika intressant som bländare och slutartid.

Sen är det inte så mycket mer. De inställningar man behöver ändra mellan bilderna inom en inte alltför lång tidsrymd sträcker sig till slutartid och bländarvärde. Förutom brännvidd och avstånd då förstås, men det beror ju på fötterna och vilket objektiv som sitter på kameran.

Jag föreslår att du (med flera?) läser om lite grundläggande manuell fotografering, och med manuell menar jag att man själv ställer in tid och bländare. Då inses raskt att det inte finns nån större vits med att inställningarna sparas och liknande, för man ändrar dem precis hela tiden ändå:)

Börja här:

http://www.fotosidan.se/cldoc/3485.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/3659.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/3690.htm

Men gå och köp en kamera så fort det känns som att du/ni vet ungefär vad som behövs. I princip alla digitala systemkameror på marknaden är BRA, men de är lite olika bekväma, och har framför allt lite olika bra funktionalitet när det gäller att komma åt vissa inställningar. Men som sagt så är det inte så hemskt mycket som man behöver pilla med oftast.

Edit: Kika förresten också på vad objektiven kostar. Canon har till exempel en rad ganska billiga konsumentobjektiv, medan Nikon mest har skitdyra saker, med vissa undantag.

Senast ändrad:
Då skall väl jag också slänga mig in i den här diskussionen och faran är väl att det kommer bli ett låångt svar.

Men, när jag för över 10 år sedan köpte min första systemkamera (analog sådan) så hade jag under alla år haft vad man idag kan jämföra med kompaktkameror. Anledningen att jag köpte min första systemkamera var en safariresa. Så jag visste ingenting om bländare, slutartider, hur allt det där hängde ihop. Jag ville bara försöka ta bilder på det jag upplevde och såg för att ha dessa bilder som minnen.

Så vad gjorde jag, för på den tiden fanns ju inte Fotosidan. Jo, jag hade turen att arbeta på ett ställe där vi anlitade en fotograf för produktfotografering och han plockade ihop ett perfekt "paket" (Canon EOS?? med kitobjektiv och ett tele 85-300) till mig utifrån mina behov, som jag ganska luddigt beskrivit för honom, tom med en kameraväska i perfekt färg o design för en safariresa.. Jag blev supernöjd med hans val.

Efter detta gav jag mig ut och började fotografera. Efter dom första rullarna film jag framkallat fick jag hjälp av en annan arbetskamrat, fotointresserad ungefär som det större flertalet här på FS.. Han tog sig tiden att förklara och och ge ris o ros ang mina bilder.. DET var nog den bästa fotoskolan jag gått i.. Hmm, sedan började jag försöka läsa mer för att lära mig om manuella inställningar.. men tyvärr.. jag fattade inte mycket av det.. Så körde på med min kamerans programval.

Så för några år sedan, så trädde jag in i den digitala världen.. fortfarande utan egentligen kunskaper utöver kamerornas programval.. MEN, intresset att äntligen lära mig mer tog överhanden.. så jag åkte iväg på fotokurser.. Där jag tillsammans med andra "noviser" inte vid spisen, men dock bakom kameran.. fick oss en dels teoretisk och dels praktisk duvning.. och sedan var det bara att åka hem och pröva, pröva, pröva på egen hand.. Just det här med trial and error.. är ju så mycket enklare i den digitala världen än det var i den analoga..

Som exempelvis.. när jag skulle försöka lära mig vad händer om jag har en mindre bländaröppning.. ja då fotograferade jag ett äpple och för varje bild ändrade jag bländarsteget.. sedan in och titta, fundera och klura.. Då först började jag förstå vad jag läste i alla dessa fotoböcker jag skaffat.. När jag äntligen samtidigt kunde pröva rent praktiskt.

Så.. Marie, du som vill skaffa en systemkamera och lära dig.. kan jag bara ge dig ett råd.. Skaffa den och gör det nu.. Vilken modell, låt plånboken och känslan för kameran avgöra. För du skall trivas med den, den skall ligga skönt i handen, det skall kännas lätt att hitta alla knappar och rattar.

Själv föredrar jag lite tyngd i kameran, så jag personligen gillar inte Canons 400D t ex, dels för liten och dels för lätt.. Jodå, jag har testat den en del.. Helt enkelt av den anledningen.. hänger jag på ett objektiv som väger en del.. då vill jag kunna greppa min kamera ordentligt.. så det inte känns som det jag har i handen skall "tippa" framåt.

Satsa på ett bra och robust hus.. och en lagom normalzoom gärna ljusstarkt, så blir du inte lika begränsad.. men tänk också ett steg till.. kanske du tycker det här är jätteroligt, och blir lika fotobiten, som exempelvis jag.. Då skall du kunna växa med den utrustningen du köpt.

Sen går du ut och fotograferar.. i början skiter du i en massa efterarbete i datorn.. Låt det komma senare.. För som du säger, du vill lära dig.. och jag kan lova dig.. Du har jätteroligt i den skolan, men som i alla skolor, så tar man ett steg i taget.

Lycka till!

Lars, jag försökte förklara att jag inte KAN lära min bara genom att läsa...du måste förstå att vi är olika människor, och jag är en grym programerare, som flunkade skolan först helt och hållet för att vi just skulle börja med att läsa en bok...idag gör man oftast inte så..man testar och provar! Jag skulle tycka det va jätte svårt att förstå mig på java eller php utan dator (?)

Kenneth, Martin, Agneta Med flera..TACK TACK...äntligen börjar den här tråden bli riktigt lärorik.

Visst finns det massa ämnen här i forumet om just "hjälp, vilken kamera" men jag måste säga att det lönar sig att va envis och tjata! För jäösses vad den här tråden börjar bli bra. Förmodligen kommer den gynna fler med samma undran.

Jag är ju som sagt än så länge en rockie, jag förstår att kamererna i budjet klassen är alla bra...så vad vi som undrar villken kamera vi ska välja, det vi igentligen undrar är, vad kommer vi igentligen gå och reta oss på om 6 månader med den kamera vi köpt. Hur kan vi analysera oss själva för att kunna ställa frågan i butiken. För som ni som läst mina svar i den här tråden...butikerna är faktist inte speciellt bra.

Då passar jag på att fråga, någon som kan rekomendera en butik med stor empati och hög moral i Stockholm? FÖr nu har det slutat med varige gång att jag lämnar butiken med svansen mellan benen. Där försäljaren nästan har en nedverderande attityd...det känns inte som att jag har där att göra? Om jag visar att jag inte kan...då reagerar de nästan som en del gjode i början av den här disskutionen..

Ni förstår mitt dilema?

Re: Re: men snälla försök

Kem skrev:

Intressant Kenneth! Säg gärna villken du tog med vad. Din skärgårdsbild hade ju ett fint djup, jag tycker min komakt kamera ger mig väldigt platta bilder... bad bilden skulle jag aldrig kunna ta med min kompaktkamera...det skulle bara bli svart..eller så skulle människorna bli helt upplysta och allt annat svart... Jag gissar på att musiken är tagen med kompakten....

Re: Re: Re: men snälla försök

marie_hallberg skrev:
Intressant Kenneth! Säg gärna villken du tog med vad. Din skärgårdsbild hade ju ett fint djup, jag tycker min komakt kamera ger mig väldigt platta bilder... bad bilden skulle jag aldrig kunna ta med min kompaktkamera...det skulle bara bli svart..eller så skulle människorna bli helt upplysta och allt annat svart... Jag gissar på att musiken är tagen med kompakten....

Hej igen Marie!

Firren i motljus är den enda av bilderna som är tagen med min pojkes kompaktkamera, badbilden är tagen med systemkamera i så bäcksvart mörker det nu bara kan bli, stativ där. de andra åxå med systemkameror.

Jag läste nån som undrade om jag tänkte på er ekonomi, jag vet inte vad jag skall svara där? Jag har inte gett något råd på någon utrustning utan berättade hur just jag gör, vad jag har för utrustning och bifogade bildexempel på hur det kan se ut med de olika kamerorna. Jag berättade lite om varför jag valde just en av kamerorna. Jag tipsade om att iallafall jag inte behövde dyra objektiv när jag en gång började men nu är dessa värd varenda krona i mitt fotograferande.
Det blev nog ett missförstånd där tror jag.

Lars B, kan du berätta för mig vad ditt första syrliga svar till flickan gav annat än en skön känsla för dig där du sitter på din höga häst?

-------------------------------------------
Jag citerar delar av Lars svar till trådskaparen som inte hade så mycket kunskap men som ville ha lite hjälp med sitt kameraköp-

"Lite krav på grundkunskaper bör vi ändå ha, annars börjar detta FS forum bli ett nytt Lunarstorm.
Den nivån har vi väl lämnat bakom oss, hoppas jag!"
------------------------------------------

Jag å andra sidan längtar tills vi når tillbaka till den nivån här i forumen på Fotosidan när alla är välkomna och syrliga svar från ett fåtal högahästsittande medlemmar till nybörjare är ett minne blott.Jag kommer så väl ihåg när svaren på mina egna första frågor kom från entisuasmerande mer erfarna medlemmar som verkligen fick en att känna tacksamhet och vilja bjuda igen på bra tips till Fotosidanmedlemmarna så fort det bara gick. Jag köpte en Minolta Dimage 7 och hade inte en aning om nånting, jag hade hört talas om bländarförval men visste inte vad det var? Det verkade jobbigt så jag körde i autoläge. Jag fick ställa mina frågor och fick verkligen hjälp. Det var jätte trevligt minns jag. Som tur är är fortfarande majoriteten av medlemmarna trevliga och ja,,,,GUD vad jag längtar!!!

Mitt första år här på Fotosidan var ohyggligt viktigt och är en ganska stor anledning till att jag idag tjänar pengar på mitt fotograferande.

Inlägg som dina Lars, ja det ger nog troligtvis bara dig själv tillfredställelse.

BLÄ / Kenneth

marie_hallberg skrev:
Då passar jag på att fråga, någon som kan rekomendera en butik med stor empati och hög moral i Stockholm? FÖr nu har det slutat med varige gång att jag lämnar butiken med svansen mellan benen. Där försäljaren nästan har en nedverderande attityd...det känns inte som att jag har där att göra? Om jag visar att jag inte kan...då reagerar de nästan som en del gjode i början av den här disskutionen..

Ni förstår mitt dilema?
Kameradoktorn är den butik jag personligen gillar bäst. Personalen är mycket kunnig och tillmötesgående, men det är en jäkla rush i butiken ofta, så se till att gå dit vid nån udda tid. En vardagförmiddag inte alltför nära lunch till exempel. Då bör det vara tomt i butiken, och personalen har inte så mycket annat än dig att tänka på;-)
Men jag råder dig att läsa på en del innan ändå, för det är lätt att dras med i en säljares snack om man inte har nån koll alls, och då kanske man hamnar nånstans där man inte alls skulle vara om man med förnuftet till hands och god tid bakom sig skulle stå.
Att framstå som totalt okunnig lockar säkert även den hyggligaste säljare till att rekommendera vad helst som gagnar butiken, det vill säga att sälja nåt av bara farten.

Som jag och många andra redan sagt i tråden, och det tål att sägas igen; känn på kamerorna! Håll dem i handen, och var inte rädd för att det kan bli fånigt eller pinsamt för att du inte vet hur det funkar.
Att man trivs med kameran rent fysiskt är minst lika viktigt som de tekniska specifikationerna tycker jag, men alla kanske inte håller med om det.

Du kanske bör gå till butiken med inställningen "jag ska bara kolla lite", men ändå fråga skiten ur personalen;-) Går du dit och ska köpa kamera på studs så blir det lätt förhastat. Ta god tid på dig.
Kameran ska vara som ett par bra brallor. Den får inte skava nånstans, och ska "inte märkas" när den används så att säga. Ett par bra byxor går man in, och de blir bättre med tiden. Köper man en kamera (eller ett par byxor) som har nåt litet som man stör sig på så kan du ge dig fan på att du bara kommer att störa dig mer och mer på detta, vad det nu är.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar