Annons

Vad är "DEN" stora skillnaden mellan PC & MAC????

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är nog väldigt ovanligt faktiskt. Det finns ju dessutom ett rätt påvert utbud av ekonomi och lönesystem på macplattform i jämförelse med pc.
Hos de flesta medieföretag ser det nog ut så. Några av de mer framsynta har förstås kastat ut Win-maskinerna och låter även admin och marknad jobba på Mac.
 
Att Microsoft portat bl.a. Office till MAC är mest ett resultat av att de behövde ett konkurrensalibi för att blidka konkurrensmyndigheterna i USA. Microsoft såg länge överhuvudtaget inte MAC som någon konkurrent. Annat var det med IBM och därför portades aldrig Office till OS/2 som ju var et OS som på 90-talet var betydligt bättre än Windows men få program fanns och med drivrutiner var det ännu sämre ställt så det gick i graven till slut och det stod WARP på gravstenen då man bytt namn på det under årens lopp..

WARP var bara versionsnamnet, det hette OS/2 WARP. Microsoft släppte Word till OS/2, men inte hela officepaketet. OS/2 kunde också köra Windows 3.1 program, men resurserna fanns inte hos IBM vidareutveckla stödet för windows 95-plattformen.

Annars mycket bra sammanfattning.

/Karl
 
Hos de flesta medieföretag ser det nog ut så. Några av de mer framsynta har förstås kastat ut Win-maskinerna och låter även admin och marknad jobba på Mac.

Jag har jobbat på tre olika mediaföretag och där har det varit OS/X på mediadelen och Windows på ekonomi och administrationsbiten. Det finns säkert företag som är OS/X-dominerade men dom är i minoritet.
Anledningen att jag skriver OS/X och inte Mac är att senaste företaget jag jobbade på hade i stort sett bara Mac, men bara 8 av 60 datorer hade OS/X installerat.

/Karl
 
Det spelar ingen roll hur testade alla komponenter är, det gäller fortfarande en dator och så lite som en 0 istället för en 1 på hårddisken "KAN" ställa till det. Har man hållt på med datorer i många år vet man att INGET program, operativsystem alltid funkar felfritt, spelar ingen roll ifall det är Microsoft eller Apple. Även om de testar drivrutinerna till att det kommer att funka 999.999 av 1.000.000 så kommer ju den där stackars nr 1.000.000 råka ut för felet. En dator gör lite som den vill ibland tyvärr :)

Jobbar man med datorer och mjukvara så vet man dessutom att man säkerställer att en patch går på plats felfritt och om så inte sker återställer man eller minimum varnar för att det gått fel.

En patch som installerar om och om igen (felaktigt) borde rimligen till och med Microsoft upptäcka.
 
Men då är ju valet enkelt för dig. Du bygger din egen dator men det är långt ifrån alla som har kunskaper tid och ork att göra detta.

Även om jag köper ett färdigt PC-paket, så är Apples priser komiska. Snacka om att blåsa konsumenten "som bara vill att det ska funka". Men jag vet att det finns folk som bara vill ha märket Apple. Jag pratade med en sommarjobbare, som var helt inställd på en iMac. Ja, tills vi surfade in på Prisjakt och andra sidor. Hon kommer antagligen ändå köpa Mac, men nu vet hon att hon betalar för märket.
 
Bytte även jag från PC win7 till en iMac 27 för nån månad sedan.
Nu är det så tyst och problemfritt här den enda som hörs är den externa hårddisken som drar igång ibland då time machine gör en backup.. och grabbens PC med Win 7 från hans rum. Här är det knäpptyst.. Inte behöver man koka en kopp kaffe när datorn ska starta upp heller. Det är väl oxå enda gången man hör macen ge ifrån sig ett ljud (förutom vissa program, mail tex) det är vid uppstart då den kollar cd facket..
Jag bytte oxå från Snow leopard till Lion som har en del fräsiga uppdateringar och roliga saker. Gratis att uppdatera dessutom..

Aldrig att jag går tillbaka till Win.

;)
 
Jag har jobbat på tre olika mediaföretag och där har det varit OS/X på mediadelen och Windows på ekonomi och administrationsbiten. Det finns säkert företag som är OS/X-dominerade men dom är i minoritet.
Anledningen att jag skriver OS/X och inte Mac är att senaste företaget jag jobbade på hade i stort sett bara Mac, men bara 8 av 60 datorer hade OS/X installerat.

/Karl

Det där låter helt unikt. Jag har frilansat som retuschör och utbildare på en hel del företag och aldrig stött på någon enskild Mac som har enbart har win installerat. Några enskaka haft har både och i ofs.
I In house världen är ofta Win den dominerande plattformen eftersom deras IT avdelning inte känner sig hemma i Mac-världen. Till många anställdas förtret, eftersom de ofta kommer från byrå- eller prepress-sidan där Mac OSX är dominerande.
 
Även om jag köper ett färdigt PC-paket, så är Apples priser komiska. Snacka om att blåsa konsumenten "som bara vill att det ska funka". Men jag vet att det finns folk som bara vill ha märket Apple. Jag pratade med en sommarjobbare, som var helt inställd på en iMac. Ja, tills vi surfade in på Prisjakt och andra sidor. Hon kommer antagligen ändå köpa Mac, men nu vet hon att hon betalar för märket.

Nu har det kommit en hel del svar från övriga forumsmedlemmar.
Oavsett om dom varit för Mac eller för Windows så har det faktiskt varit ganska bra nivå på inläggen.
Ditt inlägg säger ingenting. En Mac är inte så mycket dyrare och ibland även billigare än motsvarande Windows/Linux-burk.

Det är klart att en Mac Book Air är dyrare än en Asus Eee. Men är dom likvärdiga?
Storleken är ganska lika om man ser till skärmstorlek. Men i övrigt så är det väldigt olika.
 
Bytte även jag från PC win7 till en iMac 27 för nån månad sedan.
Nu är det så tyst och problemfritt här den enda som hörs är den externa hårddisken som drar igång ibland då time machine gör en backup.. och grabbens PC med Win 7 från hans rum. Här är det knäpptyst.. Inte behöver man koka en kopp kaffe när datorn ska starta upp heller. Det är väl oxå enda gången man hör macen ge ifrån sig ett ljud (förutom vissa program, mail tex) det är vid uppstart då den kollar cd facket..
Jag bytte oxå från Snow leopard till Lion som har en del fräsiga uppdateringar och roliga saker. Gratis att uppdatera dessutom..

Aldrig att jag går tillbaka till Win.

;)

Nu är jag Mac förespråkare, men jag kan inte hålla mig från att skriva ett litet svar till dig.

Det är inte Win7 det är fel på. Din dator var, rent hårdvarumässigt säkert ren skit.
Hade du betalat lika mycket som man gör för en Mac så kanske du hade sluppit problemen. Men det är inte helt säkert att det hade hjälpt.

Slänger du in OsX i ett taskigt hemmabygge så blir du inte direkt imponerad av OsX heller.
 
Du kan väl knappast dömma ut MS helt o hållet beroende på ett enda exempel?

Nä det går ju inte, så klart.

Jag har haft Windows sedan 3.0 i princip alla versioner (utom millenium) Dessa typer av problem uppstår i alla versioner av Windows.

Det är inte ens förvånande, varför skulle M$ lyckas bygga ett OS som funkar felfritt på flera hundra tusen olika hårdvarukonfigurationer?

Det är svårt nog att få ett väl fungerande system där hårdvaran är hårt spikad till 5 olika hårdvarukonfigurationer.
 
MAC-företag har större intresse för IT??? Låter konstigt i mina öron Magnus men tror att jag bara reagerar på semantiken. .
Jag kanske uttrycke mig kanske lite klumpigt. Gör ett nytt försök:

De företag som jag har haft glädjen? att leda diverse projekt inom IT på har i princip alltid valt win för sina klienter. Mac förekommer nästan enbart inom den grafiska industrin. Observera att jag pratar om företag. Men om ett företag utanför den grafiska industrin valt MAC så beror det oftast på ett högre teknikintresse bland de beslutsfattande personerna. Om det sedan beror på tekniknörderi, status eller allmänt märkestalibanism lämnar jag helt därhän. Det är rätt ofta som olika uppfattningar finns och där de inte är helt relevanta eller ens sanna.

Självklart har du rätt i allt du skriver i övrigt. Mac är extremt ovanligt inom större företag och på serversidan är det precis som du skriver. Jag pratade enbart klienter och inget annat.
 
Det har jag aldrig hört någon råka ut för med windows (7).

Nu har du det :)

Jag hatar inte windows, det är till och med rätt bra. Började väl bli användbart från win2000.
Win7 är ju till och med trevligt MEN Apples är trevligare har mindre problem av typen :
"jag har nördat runt i 10år och vet vilket register som strular" och "boota om ska du se att det löser sig"

Det är oerhört frustrerande fel för en SCM nämligen ;-)
 
Det kan jag inte riktigt svara på.

Jag tror du har missuppfattat certificeringen.

Vad var det du fick göra för att få det att fungera?

Här får du jämföra med t.ex. HP istället, dom säljer en helhetslösning som Apple.

/Karl

Jag tror inte du vill förstå riktigt. En dator som enbart har ett moderkort i sig kan inte gärna komma i konflikt med hårdvara på ett sådant sätt att det ska påverka windows update.

Lösningen var att avinstallera ett antal patchar och lägga in dem manuellt i rätt ordning inte i den felaktiga ordningen som windows update ville ha.
 
Nu är jag Mac förespråkare, men jag kan inte hålla mig från att skriva ett litet svar till dig.

Det är inte Win7 det är fel på. Din dator var, rent hårdvarumässigt säkert ren skit.
Hade du betalat lika mycket som man gör för en Mac så kanske du hade sluppit problemen. Men det är inte helt säkert att det hade hjälpt.

Slänger du in OsX i ett taskigt hemmabygge så blir du inte direkt imponerad av OsX heller.

Jag skojade mest, därav den lilla ;) längst ner.. Men visst har du rätt i att man får vad man betalar för.. Och den datorn jag pratade om är en 1 år gammal Dell som jag betalade 10000 för till junioren. Och absolut inget emot Dell för den har funkat o gått klanderfritt för junioren som har en tendens att ha sönder allt han får tag på.. Och min iMac 27" för 15000 så det är klart lite bättre ska ju Macen vara och är på alla fronter.
Att fläktar o annat skit i Dellen låter mer än vad iMacen gör är bara faktum..
Att Macen startar upp snabbare är oxå ett faktum.
Och att allt har fungerat smärtfritt vad gäller instaleringar och avinstaleringar på Mac är oxå ett faktum..
Även om Win 7 är suveränt så tycker jag att OsX är strået vassare.
 
Inte behöver man koka en kopp kaffe när datorn ska starta upp heller. Det är väl oxå enda gången man hör macen ge ifrån sig ett ljud...
Dessutom behöver man bara starta (om) datorn nån gång i månaden, alltså när man installerat nya uppdateringar. I övrigt ställer jag mina datorer i vila när jag inte använder dem.
 
Nu skriver du om Windows, jag som trodde att du körde OsX ... ;-)

Kul för dig, men det går utmärkt att göra så med Windows 7 också.
Det var väldigt vad det fanns gott om känsliga tår här... Hur Win7 fungerar intresserar mig inte i någon större utsträckning. Mitt inlägg var snarast att se som ett råd till Tomas (och kanske andra Macanvändare) som verkar lägga tid på att stänga av och starta sin dator oftare än vad som är meningsfullt.
 
Jag skojade mest, därav den lilla ;) längst ner.. Men visst har du rätt i att man får vad man betalar för.. Och den datorn jag pratade om är en 1 år gammal Dell som jag betalade 10000 för till junioren. Och absolut inget emot Dell för den har funkat o gått klanderfritt för junioren som har en tendens att ha sönder allt han får tag på.. Och min iMac 27" för 15000 så det är klart lite bättre ska ju Macen vara och är på alla fronter.
Att fläktar o annat skit i Dellen låter mer än vad iMacen gör är bara faktum..
Att Macen startar upp snabbare är oxå ett faktum.
Och att allt har fungerat smärtfritt vad gäller instaleringar och avinstaleringar på Mac är oxå ett faktum..
Även om Win 7 är suveränt så tycker jag att OsX är strået vassare.

Fick du med en 27" IPS skärm, trådlöst tangentbord och mus. Program som klarar av att läsa RAW-filer och kan importera video från en Videokamera när du köpte Dell datorn?

Nä, och åter igen så har vi konstaterat att Mac inte är så jävla dyrt som många vill påstå.
Att man sedan slipper köpa sig ett antivirus prog. är ytterligare ett pluss rent ekonomiskt.
Att ett virus program dessutom suger ut datorn på kraft är inte heller så kul.

Ska tillägga att Norton är ett virus som man betalar för att få. Sämre skrot har aldrig tillverkats.
 
Det var väldigt vad det fanns gott om känsliga tår här... Hur Win7 fungerar intresserar mig inte i någon större utsträckning. Mitt inlägg var snarast att se som ett råd till Tomas (och kanske andra Macanvändare) som verkar lägga tid på att stänga av och starta sin dator oftare än vad som är meningsfullt.

Inte alls, men det är lite tröttsamt när att jämt läsa om saker som är så bra med OS X, som i själva verket fungerar likadant på W7. Som du skrev framstod det i första hand som ett argument för OS X och inte som ett råd. Det var det uppenbarligen inte bara jag som tyckte.

Folk får köra hur mycket OS X, Windows eller Linux de vill för mig. Jag är inte intresserad av vad som är bäst i någon absolut mening. Däremot tycker jag att om man nu ska argumentera för det ena eller andra så bör det vara relevanta argument.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.