Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PC - vs iMac

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har ett Apple-tangentbord med Home/End, piltangenter, etc, men det kanske inte görs sådana längre?

På jobbet har jag ett gammal IBM-tangentbord med PS/2-kontakt som är kopplad via en USB-PS/2-adapter till en Macbook Pro. :)
Eftersom det är ett av de bästa tangentbord jag har använt så ville jag inte byta ut det när jag bytte till Mac.

Så det går att använda i stort sett vilket tangentbord som helst till en Mac. Ta ett du trivs med.

Nu har ni bytt ut tangentbord, skärm. Kör bootcamp med W7 etc. Är det inte dags att inse att ni egentligen har köpt fel dator :)

Det är riktigt kul detta. När alla får fritt fram så verkar skillnaderna vara avsaknaden av vissa knappar på tangentbord, möss och blank alt matt skärm. Samt att minnesmodulerna är dyra hos Apple. Är det allt?

I ärlighetens namn så är det ungefär min erfarenhet också nu när jag kört de senaste varianterna av resp operativ ett tag. Bägge fungerar stabilt men det är en inkörningssträcka att ta sig över innan man blir van vid det nya. Väl där så..... kvittar det faktiskt
 
Senast ändrad:
Vem bryr sig om ifall det är en Unix, Win eller Mac. Jag vill ha en maskin som låter mig surfa obehindrat. Spela några spel när den andan faller på. Betala mina räkningar. Sköta bokföring och fotografsysslor....och dessutom göra det utan en massa avbrott och annat strunt. Thats it! och det klarar både Mac och PC i sina senaste utgåvor galant...

Tyvärr gör inte de Unixdatorer jag lekt med samma sak lika bra. Så varför skulle jag vilja ha en Unix? Dock var det ett antal år sedan jag testade senast så vem vet, man jag har mina förundringar dock..
 
Vem bryr sig om ifall det är en Unix, Win eller Mac. Jag vill ha en maskin som låter mig surfa obehindrat. Spela några spel när den andan faller på. Betala mina räkningar. Sköta bokföring och fotografsysslor....och dessutom göra det utan en massa avbrott och annat strunt. Thats it! och det klarar både Mac och PC i sina senaste utgåvor galant...

Tyvärr gör inte de Unixdatorer jag lekt med samma sak lika bra. Så varför skulle jag vilja ha en Unix? Dock var det ett antal år sedan jag testade senast så vem vet, man jag har mina förundringar dock..

Har du testat OSX så har du kört UNIX. Det är ju certifierad till UNIX-standarden :)
Fast de flesta menar ju inte det när de säger UNIX, det inser jag ju.
 
Inte jag i alla fall. Visserligen har jag visst fel men för mig så är UNIX något helt annat. Serverprogramvara......Som sagt det var "några" år sedan...

Men egentligen spelar det ingen roll. För mig så skall det bara fungera och det gör det med dagens Mac ....och w7. Spelar ingen roll vad jag väljer i slutändan.
 
Inte jag i alla fall. Visserligen har jag visst fel men för mig så är UNIX något helt annat. Serverprogramvara......Som sagt det var "några" år sedan...
Så du tänker som ungefär 98% av de som har någon som helst uppfattning om UNIX :)
(De är väl för övrigt 5% av befolkningen eller nått i den stilen)

Finns folk som inte vill gå med på att OSx är Unix fast de vet om vad definitionen på Unix är.

Kort och gott en infekterad fråga :)
 
IOS är operativsystemet som körs i iPhone, iPod Touch och iPad. Det finns måhända spår av unix i det, men att kalla det för ett unix-system är nog lite överdrivet.

OS X heter operativsystemet som körs på Macintosh. Det kan nog kallas för ett unix-system även om det skiljer sig en hel del på de lägre nivåerna jämfört med ett traditionellt unix-system.
 
IOS är operativsystemet som körs i iPhone, iPod Touch och iPad. Det finns måhända spår av unix i det, men att kalla det för ett unix-system är nog lite överdrivet.

OS X heter operativsystemet som körs på Macintosh. Det kan nog kallas för ett unix-system även om det skiljer sig en hel del på de lägre nivåerna jämfört med ett traditionellt unix-system.

OS X skiljer sig från t.ex. SunOS och HP-UX men kan inte bara "nog kallas ett UNIX-system".
Det ÄR UNIX genom den certifiering som finns för detta, vilket OS X genomgått och klarat.

Det är det enda kriteriet som är viktigt i sammanhanget :)

iOS är verkligen inte UNIX, fast det har väl ingen påstått hoppas jag?

Apples registrerade produkter http://www.opengroup.org/openbrand/register/apple.htm
 
Det är SunOS som jag använt tidigare i mitt liv och det hade inte fungerat för mina dagliga behov. Inte så som det såg ut då i alla fall.

Att jag blandade ihop IOS med OS X är bara ett misstag....Egentligen struntar jag i vilket så länge som det fungerar....
 
Jag bytte från PC till Mac (en 21,5" iMac) i somras och det gick lättare än förväntat. Trodde att jag skulle ha längre inkörningstid och att frugan skulle klaga en del, men inga problem än så länge. Nu sparar vi så att vi ska få råd att köpa en bärbar Mac också.

Jag tycker att det är så stor skillnad att sitta med datorn på jobb (Windows) och min Mac där hemma, så att jag automatiskt ställer om mellan de två. Det går automatiskt. På jobb kör jag kortkommandon med ctrl och hemma med cmd, det går av sig själv. Trodde att jag skulle sakna deleteknappen mer än vad jag gör, fn+backspace funkar helt OK. Däremot saknar jag ibland home och end. Men Apples tangentbord med sladd har ju komplett uppsättning tangenter om man .

Men om du ska lägga pengar på något så är det lite extra minne, dock inte från Apple, som tidigare nämnts. Minne får man aldrig för mycket av. Jag kör med 4 Mb, men hade gärna haft iaf 4 Mb till, märks mest när jag kör Aperture 3.
 
Senast ändrad:
Nog visste jag att apple brukar ligga efter i hårdvaran men 4Mb minne är värre än jag trodde, är förvånad att du över huvud taget får igång maskinen med den minnesmängden :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.