Annons

PC - vs iMac

Produkter
(logga in för att koppla)
OS X skiljer sig från t.ex. SunOS och HP-UX men kan inte bara "nog kallas ett UNIX-system".
Det ÄR UNIX genom den certifiering som finns för detta, vilket OS X genomgått och klarat.

Det är det enda kriteriet som är viktigt i sammanhanget :)

(Nu börjar väl det här bli lite perifert, men ...)

OS X är under skalet rätt annorlunda mot traditionella unixsystem (System V och BSD), men på applikationsprogramnivå är OS X en unix, enligt certifieringen. (Om man nu har fixat felet som fanns för ett par år sen som gjorde att OS X inte uppfyllde kraven för unix-certifiering, men lyckades bli certifierat ändå. :)
 
Eftersom de flesta här troligtvis redan påpekat vad som är så bra med bytet från just PC till Mac så vill jag flika in att du också köper en bra support som ligger nära kunden, även när gratis tele-support tagit slut, så är det inga djävlustaxor de tar ut. Supporten är också väldigt tillmötesgående och lätt att ha att göra med. Förstår tekniska termer etc. Och framförallt värdet av att man lagt ut den extra tusenlappen på att köpa en Mac, som således ska vara en kvalitetsprodukt som inte dras med småfel.

Jag köpte min för 2 månader sedan ungefär, har ett litet fel på den som egentligen inte är något märkvärdigt, men det kan av erfarenhet eskalera. Även om problemet fick jag fullständigt medhåll av support-killen och det jag skulle göra var att först installera om OS, om det inte fungerade så skulle de komma och hämta upp datorn.

Det kallar jag bra service, tydliga steg och inte massa bullshit, du får hjälp med det du vill, helt enkelt.
 
Jag har inte orkat läsa igenom vad alla har skrivit men jag tog steget i somras och köpte mig en iMac och kan bara säga att jag är hur nöjd som helst. Investerade också och köpte Aperture.

I vilket fall som helst så levererades datorn då med Snow Leopard men jag fick med en gratis uppdatering till Lion i och med att det var så pass nära tills uppgraderingen. Men med lion och Aperture så har det inte gått särskilt bra på 4 gb ram. För att vara exakt har det sugit elefantpung. Men nu köpte jag 8 gb till på Macoteket för dryga 600 spänn och nu är det den bästa dator jag någonsin suttit via. Nu flyter Aperture på som aldrig förr alltså. Det går verkligen hur smidigt som helst.

Kan bara säga som säkert många sagt. Du kommer inte bli besviken alls men satsa på RAM före CPU. Jag kör i5:an (quadcore) och den är helt underbar men det var Ramuppgraderingen som verkligen gjorde skillnad. Köp också RAM från Macoteket eller annat ställe än Apple. Betydligt billigare. Dessutom är det fruktansvärt smidigt att montera ramminnena. Behövde inte skruva isär hela datorn utan det finns förberedda slottar på undersidan av burken med tre skruvar som lossar ett litet lock. Sen var det bara att trycka in de nya minnena.
 
(Nu börjar väl det här bli lite perifert, men ...)

OS X är under skalet rätt annorlunda mot traditionella unixsystem (System V och BSD), men på applikationsprogramnivå är OS X en unix, enligt certifieringen. (Om man nu har fixat felet som fanns för ett par år sen som gjorde att OS X inte uppfyllde kraven för unix-certifiering, men lyckades bli certifierat ändå. :)

Det börjar som sagt bli perifert, men OSX uppfyller UNIX 03 precis som t.ex Solaris 11
Sedan har opengroup andra standarder som Apple till varierande grad följer.
Att OSX inte är certifierad för t.ex. Sockets v2 gör det inte mindre Unix 03 för det.

Du måste skilja på standarden och vad folk tycker är Unix :)
 
Jag minns inte längre vad det var, men det var definitivt nånting i Unix-standarden som Apple hade klantat sig med. Märkligt nog gick det igenom certifieringen ändå. Om du är riktigt nyfiken så kan jag kolla med kollegan som fick problem med det och som hade en lång mailkonversation med Apples utvecklingsavdelning om saken.
 
Jag minns inte längre vad det var, men det var definitivt nånting i Unix-standarden som Apple hade klantat sig med. Märkligt nog gick det igenom certifieringen ändå. Om du är riktigt nyfiken så kan jag kolla med kollegan som fick problem med det och som hade en lång mailkonversation med Apples utvecklingsavdelning om saken.

Så kan det ju vara, en bug eller felaktig implementation av standarden. Även solen har fläckar ;-) Märkligt att de gick igenom då.
Var det Leopard eller snöleopard? Båda är ju certifierade.

Jag antar att lejonet kommer i framtiden, undrar om de tänker uppfylla fler standarder också. ( typ sockets)
 
Var det tiger som hade felet? Den är ju inte certifierad så det skulle vara logiskt tänkte jag.

Nej, det var Leopard.
Minns inte detaljerna exakt.
Men det hade att göra med POSIX att göra.
Har inte lyckats att hitta exakt vad det var frågan om.
Trots att jag har försökt att Googla (även om jag nu inte orkat lägga så värst mycket tid på det).

Eftersom jag har hållt på en del med Linux (dels av nyfikenhet, dels viss administration i servermiljö), så gillar jag terminalen i OS X skarpt :)
Samt det faktum att en hel del öppen källkod lirar bra i OS X.
(Kör med Pureftpd som FTP-server för att kunna skicka bilder från mina trådlösa sändare rakt in i min dator, som ett exempel).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.