Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
För mig så får du tycka precis vad du vill om mina Winmaskiner. Jag kommer inte att protestera ett dugg om du anser de vara skitfula (vilket de är men skärmen är snygg och det är den enda som syns i mitt fall) eller att de är billiga (vilket de är jämfört med Mac). Den dagen MS börjar betala mig för marknadsföringen så skulle jag gladeligen börja argumentera.
Däremot kommer jag att argumentera när någon påstår att jag valt fel pga att win är instabilt eller kass eller vad det nu kan vara. Det handlar inte om märkefanatism eller lojalitet mot ett företag. Det handlar snarare om upplysning till en stackats sate som inte vet bättre
Jo mina datorer är billigare än Mac då de är samtliga baserade på ett antal uppgraderingar genom åren. Komponenterna är dessutom specifikt utvalda för att passa just mina behov. Senast fick jag en ny HTPC för 2000 kr. i3 Sandy Bridge, moderkort och 4GB minnen räckte dessa pengar till. Resten hade jag hemma. Går det att göra samma sak med en Mac?
Det betyder INTE att jag på något sätt nervärderar er som köper hela paketet. Varsågoda. Det betyder inte heller att jag påstår att en jämförbar PC är billigare än en Mac. Det har väl inte minst den här tråden visat.
Även om det inte var mig du polemiserade mot i detta inlägg så tycker jag att hela denna prisdiskussion, snygghetsdiskussion, prestandadiskussion och pris / prestandadiskussion ändå tar oss fel väg. Jag tycker dock att du redan berört den stora skillnaden mellan MAC och PC och det är ju att ett PC är vad industrin väljer och alla de människor som behöver ha ett fullständigt flexibelt alternativ som är helt öppet för att byggas hur fan som helst inom ramen för det oprearativ som valts väljer PC med Windows idag.
En MAC är för det mesta inget man bygger om eller bygger på egen hand. Man köper en designad produkt därför att man ofta prioriterar just design och att man vill ha något snyggare än de felsta PC är och varit. PC har i de allra flesta fall historiskt och idag inte byggts för att vara snygga utan för att göra jobbet. Vanliga PC-färger är och har varit pansargrått, beige och svart i olika nyanser. En PC har sällan vunnit några yttre designpris eller gjort esteter glada....men finns det överhuvudtaget en IT-lösning för ett givet administrativt eller industriellt behov, så finns den nästan till 100% för PC/Windows och inte för MAC om den inte går i större system som IBM iSeries/ - AS/400. Det fins praktiskt taget inte en tillämpning och lösning som inte går att åstadkomma med en PC och går den att åstadkomma så finns den nästan till 100% först för PC/Windows. Ingen vettig människa väljer MAC för sånt.
Det går att bygga hur vackra och tysta (exv. vattenkylda) PC som helst och de kan bli hur dyra som helst. Av det skälet är denna diskussion fullständigt meningslös när det gäller PC. Hela grejen med PC-priserna är ju också att de är lägre p.g.a. flera skäl. Apple är en skyddad verkstad som Apple historiskt gjort sitt bästa för att låsa in folk i. I PC/Windows-världen är konkurrensen större både när det gäller mjukvara och hårdvara undantaget själva Windows. Dessutom är ju Apples hela ide att kontrollera både hård och mjukvara och sälja attraktiva färdiga system. Bara de själva finns på den marknaden. Hur sund är den inlåsningen? Genom detta finns också i PC/Windows- och PC/Linux-världarna om ni så vill prismässigt ett mycket bredare spann än för MAC. Så det finns allt från PC som är mycket billigare än de billigaste MAC-arna är (även om de sjunkit i pris) och sådana som är både lika dyra och dyrare. Kom ihåg att en PC kan vara hur dyr som helst och av det följer att en MAC nödvändigtvis inte är dyrare än en PC/Windows-maskin.