Annons

Vad är "DEN" stora skillnaden mellan PC & MAC????

Produkter
(logga in för att koppla)
Relativt ointressant fråga eftersom TS kör Visual Studio och inte xcode. Men du kanske bara vill skapa Mac/Windows krig i tråden?

/Karl

Missade att TS vill köra VS i OSX, tycker verkligen att det är att gå över ån efter vatten.
Utvecklar man windows sitter man på windows och samma sak för osx.
(Låt gå för att VS är en bra miljö)
 
Ljudkortet i vissa Mac:ar är bra, men på inget sätt outstanding. Skillnaden är numera också ganska liten eftersom sunkljudkorten som sitter på moderkorten nuförtiden är helt ok.
För 10 år sedan hade detta argument varit betydligt relevantare.

/Karl

Jag läste exakt detta argument på någon ljudsajt för någon månad sedan. Har arbetskamrater som sitter med externa omvandlare på sin PC-burkar.

Knappast inte irrelevant fråga för de som vill ha en dator med bra ljud.
 
Kardinalfel nummer 1, plocka ihop en dator och tro att det bara skall fungera. Givetvis skall en dator som säljs färdig med operativsystem som t.ex. en Mac, HP eller Sony.

/Karl

Visst en dator med allt på moderkortet INGA extra komponenter mer än power, minne och cpu. Vilka alla finns med på godkända komponenter på ASUS hemsida.

Att windows update tappar konceptet och misslyckas har knappast med hårdvaran att göra.

[Edit] Framförallt bevisas det av att problemet är borta efter att ha fixat och trixat med installerade pachar och register. Fast du kanske hävdar att jag lagade hårdvara mha mjukvara :)
 
Utvecklar man windows sitter man på windows och samma sak för osx.
(Låt gå för att VS är en bra miljö)

Håller helt och håller med, man kan aldrig testa ordentligt emulerat. Det kan ju dock vara IIS servlets (som bara publiceras) eller Silverlight (som skall fungera på både Win och OS/X även om det inte fungerar fullt ut på OS/X) som man utvecklar. Det skulle rent teoretiskt fungera lika bra att utveckla i OS/X om visual studio hade funnits.

/Karl
 
Visst en dator med allt på moderkortet INGA extra komponenter mer än power, minne och cpu. Vilka alla finns med på godkända komponenter på ASUS hemsida.

Att windows update tappar konceptet och misslyckas har knappast med hårdvaran att göra.

[Edit] Framförallt bevisas det av att problemet är borta efter att ha fixat och trixat med installerade pachar och register. Fast du kanske hävdar att jag lagade hårdvara mha mjukvara :)

Är man lite insatt i hur det hela fungerar är det knappast svårt att förstå att vissa kombinationer kan ge problem. Oftast brukar det dock fungera.

Var moderkortet Windows 7 cerificerat?

/Karl
 
Trodde att det framgick att inte Excel är lika funktionsdugligt i Mac versionen.
Att du tycker att Excel fungerar sämre på Mac än på Win har jag förstått. Min fråga, som jag fortfarande tycker det skulle vara kul att få ett svar på (eftersom jag har mycket begränsad erfarenhet av Excel på Win) var: På vilket sätt är Excel bättre i Win-versionerna?

Relativt ointressant fråga eftersom TS kör Visual Studio och inte xcode.
Va, ska Emma ha sin dator till att köra Visual Studio? När berättade hon det? Måste ha missat det inlägget...
 
Är man lite insatt i hur det hela fungerar är det knappast svårt att förstå att vissa kombinationer kan ge problem. Oftast brukar det dock fungera.

Var moderkortet Windows 7 cerificerat?

/Karl

Moderkortet är win 7 certifierat.

Det rör sig inte heller om kombinationer utan ett moderkort utan någon annan hårdvara som kan påverka windows update.

Minne, cpu och power påverkar stabilitet inte logiken i windows update.

Ska sägas att datorn fungerar felfritt i alla andra avseenden och har inte krånglat efter det inledande strulet.

Microsoft fucked up helt enkelt.
 
Moderkortet är win 7 certifierat.

Det rör sig inte heller om kombinationer utan ett moderkort utan någon annan hårdvara som kan påverka windows update.

Minne, cpu och power påverkar stabilitet inte logiken i windows update.

Ska sägas att datorn fungerar felfritt i alla andra avseenden och har inte krånglat efter det inledande strulet.

Microsoft fucked up helt enkelt.

Ett moderkort är inte bara ett moderkort, det är en hel jädrans massa olika hårdvaror som sitter sammanlödda på ett kretskort. USB3 och ljud sitter inte i chipsetet utan dom är integrerade med hjälp av PCIe eller PCI till chipsetet, så det hade precis lika gärna kunnat vara instickskort och ljudkorten som sitter integrerade behöver inte vara samma ens på alla ASUS-kort.

Om kortet är Windows 7 certificerat så har Microsoft eller ASUS helt klart fuckat upp för att använda ditt vokabulär.

/Karl
 
Ett moderkort är inte bara ett moderkort, det är en hel jädrans massa olika hårdvaror som sitter sammanlödda på ett kretskort. USB3 och ljud sitter inte i chipsetet utan dom är integrerade med hjälp av PCIe eller PCI till chipsetet, så det hade precis lika gärna kunnat vara instickskort och ljudkorten som sitter integrerade behöver inte vara samma ens på alla ASUS-kort.

Om kortet är Windows 7 certificerat så har Microsoft eller ASUS helt klart fuckat upp för att använda ditt vokabulär.

/Karl

Hur dum tror du jag är egentligen ?

Exemplet är talande för att alla komponenter är utvalda och testade tillsammans hos ASUS eftersom de sitter på deras moderkort.
Kortet är certifierad och ändå misslyckas en update från en vaniljinstallation.

Det här borde vara det absolut mest vältestade användningsfallet hos m$ och det går åt skogen. Precis detta talar mot Microsoft i jämförelse med Apple och exemplifierar den största skilnaden mellan bolagen.

Enkelheten i använda det för den vanlige användaren, den som bara vill att det ska funka.
 
Hur dum tror du jag är egentligen ?

Exemplet är talande för att alla komponenter är utvalda och testade tillsammans hos ASUS eftersom de sitter på deras moderkort.
Kortet är certifierad och ändå misslyckas en update från en vaniljinstallation.

Det här borde vara det absolut mest vältestade användningsfallet hos m$ och det går åt skogen. Precis detta talar mot Microsoft i jämförelse med Apple och exemplifierar den största skilnaden mellan bolagen.

Enkelheten i använda det för den vanlige användaren, den som bara vill att det ska funka.

Det spelar ingen roll hur testade alla komponenter är, det gäller fortfarande en dator och så lite som en 0 istället för en 1 på hårddisken "KAN" ställa till det. Har man hållt på med datorer i många år vet man att INGET program, operativsystem alltid funkar felfritt, spelar ingen roll ifall det är Microsoft eller Apple. Även om de testar drivrutinerna till att det kommer att funka 999.999 av 1.000.000 så kommer ju den där stackars nr 1.000.000 råka ut för felet. En dator gör lite som den vill ibland tyvärr :)
 
Hur dum tror du jag är egentligen ?

Det kan jag inte riktigt svara på.

Exemplet är talande för att alla komponenter är utvalda och testade tillsammans hos ASUS eftersom de sitter på deras moderkort.
Kortet är certifierad och ändå misslyckas en update från en vaniljinstallation.

Jag tror du har missuppfattat certificeringen.

Vad var det du fick göra för att få det att fungera?

Det här borde vara det absolut mest vältestade användningsfallet hos m$ och det går åt skogen. Precis detta talar mot Microsoft i jämförelse med Apple och exemplifierar den största skilnaden mellan bolagen.

Här får du jämföra med t.ex. HP istället, dom säljer en helhetslösning som Apple.

/Karl
 
Nja nog är macarna dyrare allt även om det inte är dubbelt längre. Det finns trådar här på forumet där det jämförs komponent för komponent.

(har både Sony Vaio och Mac)

Då kan man börja med att jämföra den (för mig) viktigaste punkten, dvs skärmen. Där fann iaf inte jag någon konkurrent till macen, i samma prisklass. Speciellt när den är bestyckad med en matt högupplöst skärm. Det var faktiskt enbart av den anledningen jag köpte mac.

/K
 
Många pratar om "DEN" stora skillnaden mellan dessa datorer, men vad är det för stor skillnad?
Är ute efter en ny dator, har nu PC, men funderar på att övergå till Mac.
Var och kollade på deras datorer härom dagen. Imponerande utseendemässigt måste jag säga. 27 tum var häftig!!!
Men innehållet då?
Kan jag köra samma program i Mac som i en PC, hur funkar det? Photoshop använder jag nu.
Behöver massor av hjälp...
Tycker det är svårt att läsa sig till på nätet & går man in hos en återförsäljare pratar de ju självklart för SIN dator. PC eller Mac.... Jättesvårt!!

Tackar på förhand

Den största skillnaden är att många Pc-användare gärna vill ha en Mac. Medans en Mac-användare inte vill ha en Pc.
 
Att du tycker att Excel fungerar sämre på Mac än på Win har jag förstått. Min fråga, som jag fortfarande tycker det skulle vara kul att få ett svar på (eftersom jag har mycket begränsad erfarenhet av Excel på Win) var: På vilket sätt är Excel bättre i Win-versionerna?

GÄSP!

Jag vet inte hur jag ska förklara för dig. Men det verkar som att jag måste göra en film för att du ska förstå.
Excel 2008 saknade stöd för VBA. Här kommer det en länk som du kan klicka på och få din egna uppfattning om vad det är. http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Excel

Det är ett av problemen. Det andra med Word krasch fick du även en länk på. Det var ett vanligt problem, jag vet inte hur det är nu. Men det är också en mjukvarubugg.



Sedan kan jag gärna skicka över några excelark till dig så ska du få se när din Mac svettar värre än en finne i bastun. Fast då gäller det att du har Excel 2008. Förhoppningsvis så är 2011 bättre.

Som jag även skrev tidigare så är det inte ett hårdvaruproblem Det är ett programmeringsproblem, så Apple är totalt utan skuld i detta fallet.

Sitter själv med Mac (Mac mini, MBP i5 och en iMac i7).
 
Undrar om TS ens bryr sig om att titta till tråden längre... Som vanligt spårar de här trådarna tyvärr ut fullständigt, med detaljer på nanonivå som en "Svensson" inte bryr sig det minsta om.

Tycker dock det är ganska underhållande att stå utanför sandlådan och titta på, men TS blir inte det minsta hjälpt.
 
Jag köpte en ny PC till min dotter, köpte en retail Win7 home. Ingen märkvärdig dator använder bara på moderkortet monterade komponenter (ASUS)

Installerar Win 7
Patchar upp den med Wndows update.

Felaktigt installerade paket gör att datorn försöker installera om dem och misslyckas varje omstart.

Detta på en helt ren windows7 alltså ingenting installerat före uppdateringen.

Så på en dator som är några få timmar gammal så sitter man och googlar felkoder och annan skit.
Det har jag aldrig hört någon råka ut för på Apple.

Det har jag aldrig hört någon råka ut för med windows (7).
 
Den största skillnaden är att många Pc-användare gärna vill ha en Mac. Medans en Mac-användare inte vill ha en Pc.

Låt säga att 5% av pc-användarna vill ha mac, det betyder jättemycket med tanke på de få macanvändarna.

Och låt säga att 10% av mac-användarna vill ha PC...vem bryr sig, det är så få...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.