Annons

Vad är "DEN" stora skillnaden mellan PC & MAC????

Produkter
(logga in för att koppla)
Nja, vad jag vet kan man inte få Apple gamla enknappsmöss att klara av högerklick. Däremot har de "knapplösa" möss som Apple haft under ganska många möjlighet till flera olika typer av klick.
Tvålen men lilla knoppen från 2006 har två knappar även om det inte syns. Under plasten finns det elektroder som känner av fingrets placering. Varför har folk så svårt att ta reda på fakta?
EDIT: Missförstod lite. Vi pratar ju om stenåldern när det gäller möss!
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2011-09-19 kl. 22.35.18.jpg
    Skärmavbild 2011-09-19 kl. 22.35.18.jpg
    14.8 KB · Visningar: 252
Eftersom jag planerar nytt datorbygge/köp, så har jag jämfört pris och prestanda rätt mycket. Apples priser är komiska. Jag utgår från Scandinavian Photos värstingdator för video- och bildredigering (strax under 29000kr) och har jämfört och satt ihop olika varianter, på papper.

Min dröm-PC, som jag har råd med, landar på mellan 25-30 tusen. En Appledator i min budgetklass är iMac 27" för lite över 25 tusen. Den håller måttet med processorn och minne(16GB Mac mot 24GB PC), men sen faller allt annat, om man inte ska betala ännu mer. Mac Pro-datorernas specar i det prissegmentet ser väldigt skumma ut :)
 
Men då är ju valet enkelt för dig. Du bygger din egen dator men det är långt ifrån alla som har kunskaper tid och ork att göra detta. En Applemaskin funkar från första början medan det kan vara en hel del meckande med lösa PC-delar.

Är man beredd att köpa en 12-kärnig PC och jobbar professionellt så spelar nog priset inte någon avgörande roll. Säg att du debiterar 1000 kr i timmen och du meckar några timmar med ditt PC-bygge, inklusive tiden dina inköp tar, då går det nog jämnt ut.
 
Senast ändrad:
Grejen är att dessa 90% inte har fått välja. Om du jobbar på Volvo eller Ericsson, där kan du glömma Mac men på ett något mindre företag som jag var på, där kunde man faktiskt få en Mac men du handlade det om programmering i Java.
 
Visst en dator med allt på moderkortet INGA extra komponenter mer än power, minne och cpu. Vilka alla finns med på godkända komponenter på ASUS hemsida.

Att windows update tappar konceptet och misslyckas har knappast med hårdvaran att göra.

[Edit] Framförallt bevisas det av att problemet är borta efter att ha fixat och trixat med installerade pachar och register. Fast du kanske hävdar att jag lagade hårdvara mha mjukvara :)

Du kan väl knappast dömma ut MS helt o hållet beroende på ett enda exempel?

Om det är ok så har jag en motsvarighet åt andra hållet. Själv har jag 6-7 datorer hemma. XP och W7 samt en Linux. De bara går och går. På jobbet har vi 15 XP/Vista/W7 och de bara går och går. Samt EN MAC som bråkar hela tiden. Om allt!. Felkoder. Hänger sig etc. Inga av datorerna är trixade på något sätt. Jo en föresten. Min alldeles egna lekdator....som bara går och går.

Tom barnens datorer, XP som i princip saknar allt vad skydd heter förutom MS eget virusskydd samt att de sitter bakom en hårdvarubrandvägg klarar sig finfint. De har säkert en och annan sjukdom pga detta men det är inget som visar sig på något sätt.

Och jo att installera ett nytt datorsystem med Windows är inget kul arbete. Framför allt är det tidsödande. Inte så mycket tid framför burken som väntande. Det är många patchar som skall in men det är givetvis beroende på hur gammal din installationsskiva är. När jag installerar en XP från den skiva jag har så tar det en evighet. XP av allra första generationen. Tom före SP1 :). Min W7 däremot går snabbare . Har tillgång till MS allra senaste installationsfiler och då är det en helt annan sak.

Mitt inlägg är inte på något sätt en hyllning till MS. Lång ifrån. Bara ett inlägg för att belysa att det precis kan vara tvärtom mot vad många tror. Skulle alla datorer vara som den kassa ASUS som beskrevs ovan så skulle knappast MS sitta på 95% marknadsavdel (eller vad det nu är.)

Ljudkorten som är inbyggda då. Helt ok numera men det kan bli bättre med ett riktigt. Trots att jag är en ljud och bildmänniska = höga krav, så kör jag med det inbyggda i min HTPC. Tillräckligt bra
 
90% av alla datoranvändare har alltså fel?

Ja, lika fel som alla som sprang runt med Nokia telefoner för 10 år sedan.
MS gjorde en lyckad "kupp" tidigt och "tvingade" folk till att köra MS.

Själv tycker jag att du kan vara utan mat denna månad. 24 miljoner Nordkoreaner kan väl ändå inte ha fel!
 
Grejen är att dessa 90% inte har fått välja. Om du jobbar på Volvo eller Ericsson, där kan du glömma Mac men på ett något mindre företag som jag var på, där kunde man faktiskt få en Mac men du handlade det om programmering i Java.

Så du menar att MS är en diktator/kommunist eller vad det nu skall benämnas som tvingar på köparna sina produkter?

Knappast. Givetvis får inte användaren på Volvo välja fritt men någon inom företaget har gjort ett val förhoppningsvis baserat på fakta. På de IT företag jag arbetat på så är slutsatssen densamma. MS är billigast totalt sett för företaget och det är det enda som räknas. Jag skrev för 1254588966 inlägg sedan varför.

För hemanvändaren är det helt fritt att välja vad som helst.

MS produkter är alldeles utmärkta idag. Har dessutom varit det väldigt länge. Speciellt om du köper färdiga produkter från seriösa leverantörer. Precis som MAC. Alldeles utmärkta prylar. Och dessutom snygga.

ps. Lite kul hur man kan uppfatta saker olika. Falumas har beskyllts för märkestalibanism (ja inte exakt detta ord men väl innebörden). Jag anser det faktist vara tvärtom. Öppen och ärlig i sina inlägg. Snarare att den som han argumenterar mot (mest) är värre. I alla fall jag upplever honom som en man med större skygglappar
 
Och jag anser inte att tråden spårat ur. Diskussioner av detta slag får man helt enkelt räkna med. Jag anser att en TS inte på något sätt har ensamrätt på trådar. De tar olika vägar hela tiden när vi diskuterar. Det är ju för tusan charmen med diskussioner.

Förhoppningsvis har TS fått svar på sin fråga på vägen.
 
Ja, lika fel som alla som sprang runt med Nokia telefoner för 10 år sedan.
MS gjorde en lyckad "kupp" tidigt och "tvingade" folk till att köra MS.

Själv tycker jag att du kan vara utan mat denna månad. 24 miljoner Nordkoreaner kan väl ändå inte ha fel!

och du kan äta skit. 1000 miljarder flugor kan inte ha fel.

Vad så många missar är termen "tillräckligt bra". MS är inte på något sätt perfekt eller guds gåva till mänskligheten. Precis lika lite som Apple (även om väldigt många fanboys tycks tro det). MS fungerar alldeles utmärkt för väldigt många. Prislappen är acceptabel och då är saken rätt lätt.

Kuppen bestod av vanlig hederlig (nåja) kapitalism. Vad är det för fel på detta? Just detta är rätt intressant faktiskt. Under tiden för denna kupp var ju Apple ljusår före MS i användarvänlighet. MS/Dos och senare W3 var ju rätt trista milt sagt jämfört med Apple. Och trots det kuppade alltså MS och tvingade alla att köpa skitprodukten? Bättre marknadsföring eller?
 
Senast ändrad:
och du kan äta skit. 1000 miljarder flugor kan inte ha fel.

Vad så många missar är termen "tillräckligt bra". MS är inte på något sätt perfekt eller guds gåva till mänskligheten. Precis lika lite som Apple (även om väldigt många fanboys tycks tro det). MS fungerar alldeles utmärkt för väldigt många. Prislappen är acceptabel och då är saken rätt lätt.

Kuppen bestod av vanlig hederlig (nåja) kapitalism. Vad är det för fel på detta? Just detta är rätt intressant faktiskt. Under tiden för denna kupp var ju Apple ljusår före MS i användarvänlighet. MS/Dos och senare W3 var ju rätt trista milt sagt jämfört med Apple. Och trots det kuppade MS och tvingade alla att köpa skitprodukten (som det faktiskt var ur ett användarperspektiv jämfört med Apple.)

MS stora miss är att hårdvaruleverantörer har stått för undermåliga varor och har således fått skit för sitt operativsysterm.
När fläkten rusar, datorn hänger sig och minnet blir korrupt så svär folk ofta över att det är skit Windows.

Apple tillåter inte att all slags hårdvaruleverantörer leker med deras mjukvara och därav har Mac fått sin kvalitetsstämpel.
 
Rätta mig gärna om jag har fel men jag har ett minne av att det var just detta som MS ville åtgärda med certifieringen. Kanske inte så mycket med fläktar men väl med prylar som ingår i op systemet. IE instickskort mm. Problemet var enormt tidigare mrn är avsevärt mindre numera. I alla fall för mig. När jag tidigare mekade med MS Dos/W3 och Macar var det en mardröm med MS datorerna. Numera är det lika enkelt. Ungefär är kanske bäst att tillägga
 
Fakta från ett par IT organisationer i större företag. Observera att de är FAKTA. Hårda siffror alltså. Inga tyckanden. Dock finns det fortfarande några saker att observera. Ett typiskt "MAC" företag har ett större intresse för IT generellt sätt. Vilket betyder att oftast är kraven högre på design och innehåll i burkarna som betyder dyrare investering initialt. Jämförelsen är dock gjord på ett sätt att den skall bli kostnadsneutral

Slutsatsen är att Mac är billigare att drifta då det kostar mindre pengar i underhåll för IT avdelningen. Mac är dyrare i inköp. Mac och Win är ungefär lika driftsäkra och stabila utifrån ett användarperspetiv. Kostnaden för byte från Win till MAc är större än bytet från tex XP till W7. Skillnaden i hanteringen skiljer mer mellan Mac och win än mellan XP/Vista/W7 och därför blir uppstarten dyrare. Mer och därmed dyrare utbildning behövs etc. Utbildningsbehovet är större än besparingen i driftskostnad. Samma sak med nyanställningar där uppstarten blir dyrare för MAC än för Win

MAC-företag har större intresse för IT??? Låter konstigt i mina öron Magnus men tror att jag bara reagerar på semantiken.

Stora företag är nästan alltid synonymt med PC. Orsaken till detta är att det alltid finns och funnits industristandardaffärsapplikationer till PC men att motsvarande applikationer oftast saknats till MAC. MAC har tills bara för något år sedan haft bara 5% penetration på klientmarknaden och då främst inom segment som grafisk design och bildbehandling samt musik. Linux som en del pratar mycket om hade för något år sedan knappt 1% av desktopmarknaden och de har inte lyckats eftersom de inte har sagda industristandardprogram portade till det OS:et. Många applikationer utvecklas alltså först till PC och kanske till MAC och görs det så kommer denna version inte sällan senare än de som görs för PC. PÅ MAC fick man ofta åtminstone tidigare hålla tillgodo med gamla versioner i jämförelse med PC-versionerna. Detta skapade irriterande filkompatibilitetsproblem inom företagen mellan de som körde MAC och PC och det är ju en kostnad det med :).

Att Microsoft portat bl.a. Office till MAC är mest ett resultat av att de behövde ett konkurrensalibi för att blidka konkurrensmyndigheterna i USA. Microsoft såg länge överhuvudtaget inte MAC som någon konkurrent. Annat var det med IBM och därför portades aldrig Office till OS/2 som ju var et OS som på 90-talet var betydligt bättre än Windows men få program fanns och med drivrutiner var det ännu sämre ställt så det gick i graven till slut och det stod WARP på gravstenen då man bytt namn på det under årens lopp..

På serversidan existerar knappt MAC-servrar. Det är PC-servrar som gäller med Windows eller någon Linux-variant. NetWare som totalt dominerade PC-servermarknaden på tidigt 90-tal är fullständigt utskåpat och dött och Novell parasiterar som de flesta andra förlorarna i nätoperativsystemkriget på Linuxkollektivets gratisarbete för att kunna konkurrera med Microsoft.

Idag är det överhuvudtaget tveksamt att tala om Windows, MAC eller Linux-program. Istället handlar det i grunden om utvecklingsplattformar. Microsofts livförsäkring heter .NET som du säkert vet och konkurrenten är främst JAVA som kramas av framförallt de som lever i Linux-världen. Program är antingen skivna för att tolkas av en JAVA-tolk eller en .NET-tolk (common language runtime). Detta innebär att om marknaden väljer bort Windows en gång i framtiden och det skulle bli något annat så kan Microsoft anpassa en CLR till det systemet så kan alla program som fungerade i Windows även köras i denna nya miljö. Microsoft lade ner miljarder på transitionen från Windows till .NET och de gjorde det förmodligen för att Bill Gates hade mardrömmar.

Större företag kör dessutom inte sällan också IBM I-series minidatorer (som ju är större än PC som tidigare kallades microdatorer - idag är den vokabulären nog lite förslummad).

Så sanningen om vad som är billigast MAC eller PC i stora företag och organisationer är inte en fråga som går så där enkelt att svara på, eftersom det verkliga välet inte är MAC eller PC utan både och och att man hamnar där beror inte sällan på att folk exv. i den grafiska världen vägrar att välja PC fast det idag är svårt att se att de inte skulle kunna köra sina Adobe-program på PC likväl som på MAC. Den blandade miljön ger allehanda fördyringar från filformatkompatibilitetsproblem till problem med teckenuppsättningar och att man ska underhålla två eller tre plattformar istället för en. Ibland finns det dessutom både Linux och Unix-maskiner med i nätet av olika skäl.
 
Senast ändrad:
MAC-företag har större intresse för IT??? Låter konstigt i mina öron Magnus men tror att jag bara reagerar på semantiken.

Stora företag är nästan alltid synonymt med PC. Orsaken till detta är att det alltid finns och funnits industristandardaffärsapplikationer till PC men att motsvarande applikationer oftast saknats till MAC. MAC har tills bara för något år sedan haft bara 5% penetration på klientmarknaden och då främst inom segment som grafisk design och bildbehandling samt musik. Linux som en del pratar mycket om hade för något år sedan knappt 1% av desktopmarknaden och de har inte lyckats eftersom de inte har sagda industristandardprogram portade till det OS:et. Många applikationer utvecklas alltså först till PC och kanske till MAC och görs det så kommer denna version inte sällan senare än de som görs för PC. PÅ MAC fick man ofta åtminstone tidigare hålla tillgodo med gamla versioner i jämförelse med PC-versionerna. Detta skapade irriterande filkompatibilitetsproblem inom företagen mellan de som körde MAC och PC och det är ju en kostnad det med :).

Att Microsoft portat bl.a. Office till MAC är mest ett resultat av att de behövde ett konkurrensalibi för att blidka konkurrensmyndigheterna i USA. Microsoft såg länge överhuvudtaget inte MAC som någon konkurrent. Annat var det med IBM och därför portades aldrig Office till OS/2 som ju var et OS som på 90-talet var betydligt bättre än Windows men få program fanns och med drivrutiner var det ännu sämre ställt så det gick i graven till slut och det stod WARP på gravstenen då man bytt namn på det under årens lopp..

På serversidan existerar knappt MAC-servrar. Det är PC-servrar som gäller med Windows eller någon Linux-variant. NetWare som totalt dominerade PC-servermarknaden på tidigt 90-tal är fullständigt utskåpat och dött och Novell parasiterar som de flesta andra förlorarna i nätoperativsystemkriget på Linuxkollektivets gratisarbete för att kunna konkurrera med Microsoft.

Idag är det överhuvudtaget tveksamt att tala om Windows, MAC eller Linux-program. Istället handlar det i grunden om utvecklingsplattformar. Microsofts livförsäkring heter .NET som du säkert vet och konkurrenten är främst JAVA som kramas av framförallt de som lever i Linux-världen. Program är antingen skivna för att tolkas av en JAVA-tolk eller en .NET-tolk (common language runtime). Detta innebär att om marknaden väljer bort Windows en gång i framtiden och det skulle bli något annat så kan Microsoft anpassa en CLR till det systemet så kan alla program som fungerade i Windows även köras i denna nya miljö. Microsoft lade ner miljarder på transitionen från Windows till .NET och de gjorde det förmodligen för att Bill Gates hade mardrömmar.

Större företag kör dessutom inte sällan också IBM I-series minidatorer (som ju är större än PC som tidigare kallades microdatorer - idag är den vokabulären nog lite förslummad).

Så sanningen om vad som är billigast MAC eller PC i stora företag och organisationer är inte en fråga som går så där enkelt att svara på, eftersom det verkliga välet inte är MAC eller PC utan både och och att man hamnar där beror inte sällan på att folk exv. i den grafiska världen vägrar att välja PC fast det idag är svårt att se att de inte skulle kunna köra sina Adobe-program på PC likväl som på MAC. Den blandade miljön ger allehanda fördyringar från filformatkompatibilitetsproblem till problem med teckenuppsättningar och att man ska underhålla två eller tre plattformar istället för en. Ibland finns det dessutom både Linux och Unix-maskiner med i nätet av olika skäl.

Väl sammanfattat. Kunde inte sagt det bättre själv...
/Håkan till vardags IT-ansvarig på ett företag med både PC och Macar.
 
... det verkliga välet inte är MAC eller PC utan både och och att man hamnar där beror inte sällan på att folk exv. i den grafiska världen vägrar att välja PC fast det idag är svårt att se att de inte skulle kunna köra sina Adobe-program på PC likväl som på MAC. Den blandade miljön ger allehanda fördyringar ...
Eller tvärtom. Dvs företag där hela produktionen sker på Mac men andra avdelningar, som administration och marknadsföring, vägrar överge sina Win-maskiner.
 
Men då är ju valet enkelt för dig. Du bygger din egen dator men det är långt ifrån alla som har kunskaper tid och ork att göra detta. En Applemaskin funkar från första början medan det kan vara en hel del meckande med lösa PC-delar.

Är man beredd att köpa en 12-kärnig PC och jobbar professionellt så spelar nog priset inte någon avgörande roll. Säg att du debiterar 1000 kr i timmen och du meckar några timmar med ditt PC-bygge, inklusive tiden dina inköp tar, då går det nog jämnt ut.

Det kostar några hundralappar om stället du beställer från kan göra det.

För övrigt skruvar man ihop en dator på en timme, det är svårt att göra fel nuförtiden.

Windows (och macOS) installeras på en kvart om man har SSD som systemdisk vilket man ska ha.

(min fritid är inte värd 1000kr/h)
 
Eller tvärtom. Dvs företag där hela produktionen sker på Mac men andra avdelningar, som administration och marknadsföring, vägrar överge sina Win-maskiner.

Det är nog väldigt ovanligt faktiskt. Det finns ju dessutom ett rätt påvert utbud av ekonomi och lönesystem på macplattform i jämförelse med pc.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.