Annons

Vad är "DEN" stora skillnaden mellan PC & MAC????

Produkter
(logga in för att koppla)
I mina ögon är den stora skillnaden att Apple tar ungefär dubbelt så mycket betalt för sina grejer. Det finns förstås en massa andra skillnader också, men jag har väldigt svårt att hitta nånting som motiverar deras höga priser.

Nej, då räknar du tokigt. En Mac kostar ungefär hälften av motsvarande PC om man ser till hela kostnaden. Sedan finns det som du säger en massa andra skillnader också, men jag har svårt att se varför man skulle betala mer för något som är uppenbart sämre.
 
Inte alls, men det är lite tröttsamt när att jämt läsa om saker som är så bra med OS X, som i själva verket fungerar likadant på W7. Som du skrev framstod det i första hand som ett argument för OS X och inte som ett råd. Det var det uppenbarligen inte bara jag som tyckte.
Ja, ibland läser folk inte vad man skriver och ibland lyckas de läsa saker som man öht inte har skrivit. (T ex nämnde jag varken OSX eller Win.) Men det kanske blir så när man läser med sina ömma tår...

;-)
 
Ja, ibland läser folk inte vad man skriver och ibland lyckas de läsa saker som man öht inte har skrivit. (T ex nämnde jag varken OSX eller Win.) Men det kanske blir så när man läser med sina ömma tår...

;-)

Jaha, du pratar alltså om något helt annat än det som diskuteras i de inlägg du citerar och vad som avhandlas i tråden. Då är det ju inte konstigt att det blir lite förvirrat.

Och tårna är fortfarande inte det minsta ömma.

;)
 
Fick du med en 27" IPS skärm, trådlöst tangentbord och mus. Program som klarar av att läsa RAW-filer och kan importera video från en Videokamera när du köpte Dell datorn?

Nä, och åter igen så har vi konstaterat att Mac inte är så jävla dyrt som många vill påstå.
Att man sedan slipper köpa sig ett antivirus prog. är ytterligare ett pluss rent ekonomiskt.
Att ett virus program dessutom suger ut datorn på kraft är inte heller så kul.

Ska tillägga att Norton är ett virus som man betalar för att få. Sämre skrot har aldrig tillverkats.

Det var ett tag sedan du körde med Win eller? :)
 
Jaha, du pratar alltså om något helt annat än det som diskuteras i de inlägg du citerar och vad som avhandlas i tråden. Då är det ju inte konstigt att det blir lite förvirrat.
Tråkigt om du känner dig förvirrad, men om du läser vad folk skriver kanske det blir enklare?

Tomas berättade att han nyligen bytt från Win till Mac och tyckte det var trevligt att den nya datorn var så tyst. Det var bara när han startade datorn som den lät. Jag påpekade att man kan sätta datorn i vila istf att dagligen stänga av/sätta på.

Vilken hårdvaruleverantör eller vilka operativsystem folk har på sina datorer har jag inga synpunkter på.
 
Fick du med en 27" IPS skärm, trådlöst tangentbord och mus. Program som klarar av att läsa RAW-filer och kan importera video från en Videokamera när du köpte Dell datorn?

Nä, och åter igen så har vi konstaterat att Mac inte är så jävla dyrt som många vill påstå.
Att man sedan slipper köpa sig ett antivirus prog. är ytterligare ett pluss rent ekonomiskt.
Att ett virus program dessutom suger ut datorn på kraft är inte heller så kul.

Ska tillägga att Norton är ett virus som man betalar för att få. Sämre skrot har aldrig tillverkats.
Precis vad jag tänkte själv skriva men jag ides inte tjafsa tänkte att vill man inte veta så behöver man inte.
Och inte fick jag lika mycket internminne eller lika stor hårddisk heller.. :))
 
Svar nej!
Men jag kör bara med XP så därav eventuella fel.

Det var ett bra tag sedan du körde med OsX eller? :)

Nix. Har tillgång till en sådan och den fungerar alldeles utmärkt. Precis som alla mina W7 installationer.

Skämt å sido så är skillnaderna rätt små utifrån ett användarperspektiv alltså. Ja inte rent visuellt utan driftssäkerhetsmässigt menar jag.

För er som inte har provat W7 så ser min situation ut så här: I princip inga omstarter längre som stör mig. Mina datorer står på 24/7 men i viloläge när de inte används. De går igång en gång per natt (alt en gång per vecka beroende på hur viktig den är) och uppdaterar sig, backar upp sig själva mot en NAS och utför diverse uppgifter som viruscheck, defrag etc. Inget jag märker av. Ev omstart sker utan att jag märker det. När de är klara med sina uppgifter somnar de om igen.

Uppstarten är max 10 sekunder från viloläge. Inget att bråka om. Ingen av dessa utom en har bråkat sedan installationen. Den som bråkat råkade ut för blåskärm orsakat av hårdvarufel när en minnesbank gick sönder. Installationen av opsystemet tog väl en sisådär 30 minuter varav 90% av tiden gjorde jag annat. Läs fikade. Ett ok virusskydd är idag gratis. MS eget är helt ok. Energisnålt är det också. Nästan noll påverkan. I övrigt sitter samtliga mina datorer bakom en hårdvarubrandvägg. Dessa två skydd är de enda jag använder och jag har noll bekymmer med virus eller annan skit.

Finns säkert ett och annat i mina datorer, läs barnens men det är inget som märks. Att använda diverse analysprogram för att kolla registret, virius etc anser jag vara helt bortkastat. De varnar oftast för all sköns bråte som OFTAST inte finns eller stör systemet. Jag testade en gång direkt efter en nyintallation och fick massor av felmedelanden och varningar :)

Känns ungeför lika enkelt och driftssäkert som en MAC :) Uppgradering är enkelt. Byter ut komponenter när det behövs. Vet inte när jag köpte en helt ny dator senast. Köpte tex ett nytt moderkort, sandy bridgeprocessor samt 4 GB minnen till min HTPC för någon månad sedan. Kostade 2000 spänn ungefär. För en helt modern och nog stark dator som kommer att klara fler uppgraderingar i framtiden. Det inbyggda grafikkortet räcker med råge för dess uppgifter (Full HD), ljudet likaså...Helt enastående billigt. De gamla komponenterna var en P4. Så länge rullade den. Fläktar och annat är tysta om man väljer rätt. Fel så låter de.

Det enda som är trist är utseendet på samtliga datorer utom HTPC som huserar i en kalassnygg tjock aluminiumlåda som ser ut som en bättre stereo
 
Senast ändrad:
Fick du med en 27" IPS skärm, trådlöst tangentbord och mus. Program som klarar av att läsa RAW-filer och kan importera video från en Videokamera när du köpte Dell datorn?

Nä, och åter igen så har vi konstaterat att Mac inte är så jävla dyrt som många vill påstå.
Att man sedan slipper köpa sig ett antivirus prog. är ytterligare ett pluss rent ekonomiskt.
Att ett virus program dessutom suger ut datorn på kraft är inte heller så kul.

Ska tillägga att Norton är ett virus som man betalar för att få. Sämre skrot har aldrig tillverkats.

Windows7 hanterar RAW-filer (väldigt basic men ja) och Windows Moviemaker klarar galant av att importera video och bearbeta den från en videokamera, detta har funnits sedan Windows XP.

Håller helt och hållet med om att Norton skapar fler problem än det löser. MSE klarar dock virusen utan att suga någon märkbar kraft av datorn och det är dessutom gratis.

/Karl
 
Windows7 hanterar RAW-filer (väldigt basic men ja) och Windows Moviemaker klarar galant av att importera video och bearbeta den från en videokamera, detta har funnits sedan Windows XP.
/Karl

Just moviemaker är kanske inte direkt en av anledningarna till att välja MS :) Fungerar i de fall där det stöder formaten men i ärlighetens namn är programmet rätt begränsat. I alla fall rent formatmässigt. Dvs väldigt begränsat stöd för format både in och ut.
 
Just moviemaker är kanske inte direkt en av anledningarna till att välja MS :) Fungerar i de fall där det stöder formaten men i ärlighetens namn är programmet rätt begränsat. I alla fall rent formatmässigt. Dvs väldigt begränsat stöd för format både in och ut.

In klarar det alla formaten mediaplayer fixar plus DV-in, det tycker jag är helt ok. Jag använder ofta moviemaker när premier elements inte fixar formatet.

Bearbetningsmässigt klarar det i stort sett allt som premier elements också klarar.

Ut sidan är begränsad, men att konvertera en wmv-fil till något annat format är inte så svårt. Annars fixar det youtube direkt och DVD också.

/Karl
 
Men hallå - det var bara ett försök att korrigera din uppgift om att MS skänker bort programvara. Övertolka inte vad andra skriver.
 
Men hallå - det var bara ett försök att korrigera din uppgift om att MS skänker bort programvara. Övertolka inte vad andra skriver.

Givetvis är det så att vissa program är inbakade i priset, men andra som t.ex. silverlight är gratis att tanka hem till OS/X. Tror inte att Microsoft får så mycket pengar för en såld OS/X-licens.
Sedan kan du titta vem som bidrog mest till senaste Linuxkärnan, tror inte Microsoft får så mycket pengar för sålda Linuxlicenser heller.

Allt handlar inte om inbakat i priset, mycket handlar om att skapa affärsmöjligheter också.

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.