Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PC - vs iMac

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo det vet jag. Men borde kännas onödigt att köpa en dator med inbyggd IPS panel med 2560 x 1440 i upplösning om man inte tycker om den och trivs med den, så tänkte jag mest.

Jo, det är nog bra att prova skärmen lite innan man köper den. Annars tror jag att den Dell-skärm du rekommenderade har samma panel som Apples 27"-skärm (lös eller i en iMac). Eller åtminstone var det samma ett tag.
 
Skön tråd.

Som svar till trådskaparen: Om du tidigare har jobbat med Photoshop på PC så är det en viss kulturskillnad men på det stora hela är det småsaker. Det är också värt att notera att finns hjälpsamma människor inte hänger med. En CD kan man mata ut genom att slänga den i papperskorgen men redan för fem år sedan (minst) så fick man en tangent just för "eject". Det finns också en eject-knapp i Finder (Utforskar)-fönstret.
 
Jag har britiskt.

Inser att vi båda m.a.o både vara rätt tysta ang tangentbord för svenskar i den här tråden hahaha :D

Här kommer en bild på ett svenskt tangentbord. Sitter inte själv med iMac:en så jag kan inte dubbelkolla den just nu. Fanns faktiskt en "Eject" tangent längst upp till höger ... haha ... var ju lite kul att vår designer som är inbiten Mac-användare inte visste det :)
 
Jag har britiskt.

Inser att vi båda m.a.o både vara rätt tysta ang tangentbord för svenskar i den här tråden hahaha :D

Helt rätt ;)
Har senaste versionen av MBP 13#, och på den står det inte delete på någon som helst knapp :)

När jag bytte från Windows till Mac och OS X för drygt fyra år sedan var det "största" problemet jag hade att lära mig att använda [CMD] istället för [CTRL] när jag använder kortkommandon (i övrigt fungerar det med samma bokstäver i kortkommandon för det absolut mesta).
 
Jag bytte till Mac för drygt 5år sedan o kommer inte byta tillbaka. Det funkar så jäkla bra! Känns så smidigt! O tvärtom när man måste använda win.
Visst det ser lite annorlunda ut men dator som dator.

Jag gillar inte blanka skärmar så jag köpte en Mini och en skaplig Dell skärm istället. (hade imac tidigare)

Nu funderar jag på en MB pro, som jag kopplar Dell 22" när jag behöver.

Det var ju snik med mini, ur prestanda synpunkt men idag är det ju bra klös i mini, även om den inte når upp till en värsting Imac.

Köp minne!
 
som sagt, fn+backspace = delete. Ganska logiskt att 'ta bort' knapparna delar :)

Värt att nämna är också att om man är van vid Home-End, PageUP/Dwn osv samt använder funktionstangenterna så saknas dessa också. Ska man köra mycket windows kan det vara bra med ett externt vanligt windows-tangentbord för några hundringar.
 
Värt att nämna är också att om man är van vid Home-End, PageUP/Dwn osv samt använder funktionstangenterna så saknas dessa också. Ska man köra mycket windows kan det vara bra med ett externt vanligt windows-tangentbord för några hundringar.

Jag har ett Apple-tangentbord med Home/End, piltangenter, etc, men det kanske inte görs sådana längre?

På jobbet har jag ett gammal IBM-tangentbord med PS/2-kontakt som är kopplad via en USB-PS/2-adapter till en Macbook Pro. :)
Eftersom det är ett av de bästa tangentbord jag har använt så ville jag inte byta ut det när jag bytte till Mac.

Så det går att använda i stort sett vilket tangentbord som helst till en Mac. Ta ett du trivs med.
 
Jag har ett Apple-tangentbord med Home/End, piltangenter, etc, men det kanske inte görs sådana längre?

På jobbet har jag ett gammal IBM-tangentbord med PS/2-kontakt som är kopplad via en USB-PS/2-adapter till en Macbook Pro. :)
Eftersom det är ett av de bästa tangentbord jag har använt så ville jag inte byta ut det när jag bytte till Mac.

Så det går att använda i stort sett vilket tangentbord som helst till en Mac. Ta ett du trivs med.

Hade inte du en amerikansk macbook pro? Spelar iofs ingen roll, externa tangentbord löser som sagt problemet mac har med sina minitangentbord. Kollade senast igår på en ny mac och tangenterna saknades på dess externa tangentbord.

Rekommendationen kvarstår, om man är van att använda F-tangenterna eller snabbnavigeringarna bör man vara beredd på att trycka fn mycket eller hellre skaffa ett tangentbord som har dessa. Själv saknar jag DEL mest, visste inte att jag använde den så mycket, fn-backspace kräver två händer, suck. Externt tangentbord funkar inte så bra när man reser eller när laptopen ska samsas med två andra datorer på skrivbordet.
 
Hade inte du en amerikansk macbook pro? Spelar iofs ingen roll, externa tangentbord löser som sagt problemet mac har med sina minitangentbord. Kollade senast igår på en ny mac och tangenterna saknades på dess externa tangentbord.

Rekommendationen kvarstår, om man är van att använda F-tangenterna eller snabbnavigeringarna bör man vara beredd på att trycka fn mycket eller hellre skaffa ett tangentbord som har dessa. Själv saknar jag DEL mest, visste inte att jag använde den så mycket, fn-backspace kräver två händer, suck. Externt tangentbord funkar inte så bra när man reser eller när laptopen ska samsas med två andra datorer på skrivbordet.

Jag hade visst tur som inte ens på PC-tiden vande mig vid delete tangenten. Jag har alltid använt backspace för att sudda men det kanske är en rest från skrivmaskinen. Delete suddar ju från fel håll tycker jag.

M
 
Rekommendationen kvarstår, om man är van att använda F-tangenterna eller snabbnavigeringarna bör man vara beredd på att trycka fn mycket eller hellre skaffa ett tangentbord som har dessa.

Just F-tangenterna är ju bara att ställa om i inställningarna om du vill ha dem eller 'funktionerna" som default...

Jag har F5 som F5 och fn+F5 som höja ljudet...


edit: och om man är van med att Ctrl ska vara "ctrl" för short cuts, så kan man om man vill byta plats (iaf i Lion) på Ctrl & Cmd... Fast det där är ju en vanesak man vänjer sig fort med.
 
Hade inte du en amerikansk macbook pro?
Ja, och ett Mac-tangentbord med home/end och pilar, mm.

Men man behöver inte, som du har påpekat, vara låst till ett Apple-tangentbord på en Mac. Alla USB-tangentbord går att plugga in, även om vissa fungerar bättre med Mac än andra.
 
Just F-tangenterna är ju bara att ställa om i inställningarna om du vill ha dem eller 'funktionerna" som default...
Det finns f.ö. ganska många inställningar i OS X för vad tangenter ska göra.

Tillägg: de är dock rätt så utspridda bland inställningarna så det är inte så jättelätt att få överblick.
 
Senast ändrad:
Ja, och ett Mac-tangentbord med home/end och pilar, mm.

Men man behöver inte, som du har påpekat, vara låst till ett Apple-tangentbord på en Mac. Alla USB-tangentbord går att plugga in, även om vissa fungerar bättre med Mac än andra.

Säger inte emot.

(jag har några mac-tangentbord med alla tangenter men de är 15 år gamla och är grymt fula med dagens mått mätt)
 
Just F-tangenterna är ju bara att ställa om i inställningarna om du vill ha dem eller 'funktionerna" som default...

Jag har F5 som F5 och fn+F5 som höja ljudet...


edit: och om man är van med att Ctrl ska vara "ctrl" för short cuts, så kan man om man vill byta plats (iaf i Lion) på Ctrl & Cmd... Fast det där är ju en vanesak man vänjer sig fort med.

Jag måste ha missat den inställningen tänkte jag säga men kom på mig själv med att glömma att nämna att det gäller windows-läget. Ska kolla om det finns några nya funktioner etc; Apple har ju varit snälla nog att ge oss som vill köra win på mac ett paket med drivisar etc.

Ska bli spännande med Lion, har en Air 13,3 i7 på väg...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.