Vi är alla olika, och använder produkter på olika sätt.
Jag kör förutom Lr oftast en massa andra saker på datorn samtidigt när jag är ute och reser. Förutom lite Office-program (dom iofs. inte drar så mycket minne enbart i sig, men ändå lägger på lite) så kör jag ofta både IE och Chrome. I Chrome så är jag extrem multitaskare och har normalt uppe en ca. 30 filkar på varje dator jag använder.
Kör jag då Lr samtidigt så börjar både min Mac, men samma för mina Windows-maskiner, att swappa ut minne emellan varven.
Både min Mac och alla Windowsmaskiner har endast 8GB RAM, men min stationära desktopdator har 16 GB RAM, och där slår jag sällan i taket som jag gör på mina bärbara (med endast 8GB RAM).
Däremot så känns både 24 GB och 32 GB som "overkill" för mig.
När jag köper en ny bärbar senare i år så blir det mycket troligen en med 16GB RAM. Vill ha inte bara en dator som är OK idag (där 8GB som sagt är för lite när jag "kör på" med allt), men som även fungerar en 4-5 år framåt.
På en stationär så är det lätt att byta ut både RAM och disk till större efter hand, men den lyxen har man normalt inte på en modern bärbar där allt sitter fastlött på moderkortet (mer eller mindre).
Lägger jag (eller min arbetsgivare) 15-25 lax på en bärbar så måste den hålla några år. Kan inte komma tillbaka om en 1-2 år och begära ny för att jag upptäckt att RAM eller disk blivit för snålt (blir garanterat nej då för mig).
Hur gör jag nu då?
Ibland så har jag med mig dubbla datorer (tex. min bärbara MBP för foto och annat privat, och en Windowsdator som tillhör jobbet där jag konsultar). Ibland så vill jag dock resa lite lättare och bara nöja mig med en dator. Då fungerar det OK med 8GB. Skulle jag dock resa med en enda maskin så går det, men blir lite mer begränsat eller potentiellt segare att jobba på. Gillar varken eller.
Det är upp till var och en naturligtvis.
Jag själv tycker efter att ha flera datorer med endast 256GB SSD sedan 3-4 år tillbaka, att det är lite en begränsande faktor för mig. Har en privat Surface Pro med 512GB SSD, och det känns som en helt annan frihet när jag använder den.
Men det är bara mina personliga krav, och 5 "ören. Ta de för vad de är (min erfarenhet och krav på min nästa resedator), och jag har inget som helst problem med om du struntar i de, eller gör andra val.
Går alldeles utmärkt (påverkar inte mig ett dugg, och tar det inte alls personligt)!