Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny PC eller beg Macbook?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för alla relevanta svar

....det jag dock inte förstår är varför det alltid ska starta en diskussion om PC vs Mac? Jag kan inte se att jag någonstans frågat om råd angående det, och det är liksom som att en del är mer intresserade av att ta den sandlådediskussionen, än att svara på det som är den egentliga frågan.

Saken är den att jag har lika lätt (eller svårt om man nu vill) för PC som Mac och det enda jag frågade om var prestanda kontra pris för olika lösningar.

Så håll er till ämnet är ni snälla :)
 
Raderat OT. Vill ni ägna er åt pajkastning mellan Mac och PC gör ni det lämpligen i vs-forumet (eller inte alls).

/Mod
 
Jag undrar varför Retinan är bättre än den gamla macbook pro skärmen. Hade den vanliga innan retinan och upplever ingen skillnad bara att den blir jobbig för ögonen när man kör på högsta upplösning. Är betraktningsvinkel bättre?
Upplösning, färgrymd och betraktningsvinkel är väl de stora fördelarna. Just för foto kan betraktningsvinklar ge subtila men viktiga skillnader - dvs bilden kan se helt OK ut vid snabb blick lite från sidan men detaljer kan försvinna så man missar problemområden i retuschen och färgskiftningar kan göra att skärmens kalibrering endast visar korrekta färger i en viss exakt betraktningsvinkel.
 
Upplösning, färgrymd och betraktningsvinkel är väl de stora fördelarna. Just för foto kan betraktningsvinklar ge subtila men viktiga skillnader - dvs bilden kan se helt OK ut vid snabb blick lite från sidan men detaljer kan försvinna så man missar problemområden i retuschen och färgskiftningar kan göra att skärmens kalibrering endast visar korrekta färger i en viss exakt betraktningsvinkel.


ok. det låter betryggande att den är bättre. har inte haft retinan så länge men blev lite irriterad när den lagade i LR på högsta upplösning när jag sedan ställde om den till standard gick det fint. men den går inte heller att kalibrera med tillfredställande resultat om jag förstått det rätt. men om den är lite bättre så är det alltid något. men till syvende sist behöver rman ändå en extern skärm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.