Annons

Vad är "DEN" stora skillnaden mellan PC & MAC????

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag bara konstaterar att det går fortare från början. Alla kan tex testa Geekbench:

http://www.primatelabs.ca/geekbench/download/

Det är gratis i 32bit- version för Windows. Macintosh och Linux ger högre prestanda men det beror tydligen på en annan kompilator än Microsoft. För samma hårdvara bör man få samma resultat men det är stor spridning. Så det är nog fler än jag som har något som stör.....

Jag tror det är få som har en så dålig Windowsburk som du har. Jag har aldrig haft något av dom problemen du har haft.

/Karl
 
Kul att du svarar på mitt inlägg, synd att du inte försöker svara på det jag skrev.

Trodde att det framgick att inte Excel är lika funktionsdugligt i Mac versionen.
2008 packen var riktigt bedrövlig. Nu är inte det Apples fel att Microsoft har plockat bort en massa saker och programmerat dåligt. Men det är mitt svar.

2011 versionen ska tydligen vara bättre. Men jag har inte provat den så jag kan inte svara på det.
Att Word kraschar ofta på Mac kan du läsa med hjälp av lite Googlande.
Här har jag hjälpt dig med det.

http://www.google.se/#sclient=psy-a...gc.r_pw.&fp=c8e301e195db2aad&biw=1029&bih=751
 
Nja nog är macarna dyrare allt även om det inte är dubbelt längre. Det finns trådar här på forumet där det jämförs komponent för komponent.

(har både Sony Vaio och Mac)

Fast komponent för komponent brukar ju stanna vid chipset, cpu, grafikchip och minne.
En dator har ju ljudkort ad-omvandlare, nätdelar osv osv.

Sedan är ju moderkorten också olika (signalbanor och liknande)

En riktigt jämförelse har jag aldrig sett.

Sedan säger jag varken bu eller bä om vilket som är mest prisvärt. Det finns dock inget som slår Apple i smidighet. (tycker jag då alltså) :)
 
Trodde att det framgick att inte Excel är lika funktionsdugligt i Mac versionen.
2008 packen var riktigt bedrövlig. Nu är inte det Apples fel att Microsoft har plockat bort en massa saker och programmerat dåligt. Men det är mitt svar.

2011 versionen ska tydligen vara bättre. Men jag har inte provat den så jag kan inte svara på det.
Att Word kraschar ofta på Mac kan du läsa med hjälp av lite Googlande.
Här har jag hjälpt dig med det.

http://www.google.se/#sclient=psy-a...gc.r_pw.&fp=c8e301e195db2aad&biw=1029&bih=751

Jo, vi hade också massor med problem med Office 2008 på mitt förra jobb. Apples motsvarande program var mycket stabilare men dokumenten från dom blir kassa när man öppnar dom på en riktig dator, så dom var ganska värdelösa.

/Karl
 
Jag har för mig att att en del av Adobe's program kan man få mot en mindre kostnad när man byter från Windows till Mac, så att man slipper köpa de program man redan har till fullpris en gång till.

Det går att byta licens om man har senaste versionen av PS.
LR gäller på båda systemen.
 
Jo, vi hade också massor med problem med Office 2008 på mitt förra jobb. Apples motsvarande program var mycket stabilare men dokumenten från dom blir kassa när man öppnar dom på en riktig dator, så dom var ganska värdelösa.

/Karl

Dina "riktiga" datorer kan du behålla för dig själv.

Det enda som MS har gjort som faktiskt är bra är just Office-paketet. Ett undantag är då 2008 för Mac.
Mac's version av Office är långt ifrån lika bra som "originalet".
 
Fast komponent för komponent brukar ju stanna vid chipset, cpu, grafikchip och minne.
En dator har ju ljudkort ad-omvandlare, nätdelar osv osv.

Sedan är ju moderkorten också olika (signalbanor och liknande)

En riktigt jämförelse har jag aldrig sett.

Sedan säger jag varken bu eller bä om vilket som är mest prisvärt. Det finns dock inget som slår Apple i smidighet. (tycker jag då alltså) :)

Givetvis kan man aldrig göra en 100% jämförelse, men jämförelsen blir tillräckligt bra. Man kan ju om inte annat installera Linux på bägge och köra lite preformancetests för att jämföra systemen med ett neutralt alternativ.

/Karl
 
Det enda som MS har gjort som faktiskt är bra är just Office-paketet. Ett undantag är då 2008 för Mac.
Mac's version av Office är långt ifrån lika bra som "originalet".

Sedan version 2007 har alla MS Office-paket varit skrot enligt mig. Har bytt till libre office, rekomenderas varmt som ersättning till allt utom Outlook. Fungerar dessutom relativt lika på Mac och Windows.

/Karl
 
Uppdateringarna valideras innan de installeras, skadade filer installeras inte.

Det är snarare att det installerats massa program som gjort sig beroende av vissa versioner av komponenter.

Hur du lyckas få 3500 registerfel är ett mysterium, gör du inget annat än att installera/avinstallera program hela dagarna? Tror inte registerfelen kommer från win-update.

Jag köpte en ny PC till min dotter, köpte en retail Win7 home. Ingen märkvärdig dator använder bara på moderkortet monterade komponenter (ASUS)

Installerar Win 7
Patchar upp den med Wndows update.

Felaktigt installerade paket gör att datorn försöker installera om dem och misslyckas varje omstart.

Detta på en helt ren windows7 alltså ingenting installerat före uppdateringen.

Så på en dator som är några få timmar gammal så sitter man och googlar felkoder och annan skit.
Det har jag aldrig hört någon råka ut för på Apple.
 
Ja går det att köra visual studio på OS/X så kan man snåla och köra på OS/X.

/Karl

Var det inte du som gnällde om att någon ville starta en Mac vs Win tråd?

Med tanke på vilken bakåtsträvande människa du är så tror jag inte att det är så många som lyssnar på dig och ditt lilla korståg.

Du är sju resor värre än Apple Fanboys. Maken till fanatiker och trångsynt människa har jag sällan stött på.
 
Givetvis kan man aldrig göra en 100% jämförelse, men jämförelsen blir tillräckligt bra. Man kan ju om inte annat installera Linux på bägge och köra lite preformancetests för att jämföra systemen med ett neutralt alternativ.

/Karl

Jämför man t.ex. ljud så behöver många PC extern AD-omvandlare för fyrsiffriga belopp för att ge samma prestanda som apple.

Ren numbercrunch faller ju självklart tillbaka på primärt chipset, minnesbuss & cpu.
 
Jag köpte en ny PC till min dotter, köpte en retail Win7 home. Ingen märkvärdig dator använder bara på moderkortet monterade komponenter (ASUS)

Installerar Win 7
Patchar upp den med Wndows update.

Felaktigt installerade paket gör att datorn försöker installera om dem och misslyckas varje omstart.

Detta på en helt ren windows7 alltså ingenting installerat före uppdateringen.

Så på en dator som är några få timmar gammal så sitter man och googlar felkoder och annan skit.
Det har jag aldrig hört någon råka ut för på Apple.

Kardinalfel nummer 1, plocka ihop en dator och tro att det bara skall fungera. Givetvis skall en dator som säljs färdig med operativsystem som t.ex. en Mac, HP eller Sony.

/Karl
 
Jämför man t.ex. ljud så behöver många PC extern AD-omvandlare för fyrsiffriga belopp för att ge samma prestanda som apple.

Ren numbercrunch faller ju självklart tillbaka på primärt chipset, minnesbuss & cpu.

Ljudkortet i vissa Mac:ar är bra, men på inget sätt outstanding. Skillnaden är numera också ganska liten eftersom sunkljudkorten som sitter på moderkorten nuförtiden är helt ok.
För 10 år sedan hade detta argument varit betydligt relevantare.

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.