Annons

Vad är "DEN" stora skillnaden mellan PC & MAC????

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har för mig att att en del av Adobe's program kan man få mot en mindre kostnad när man byter från Windows till Mac, så att man slipper köpa de program man redan har till fullpris en gång till.

Har du den senaste versionen kan du kontakta Adobe och kostnadsfritt få nycklar till versionen på den andra plattformen.
MEN
- har du inte senaste versionen måste du först uppgradera
- du har inte rätt att samtidigt köra en och samma licens på Mac och PC om du skulle ha flera datorer med olika OS.

SÅ det är bara nyckleln/nycklarna du måste få utbytta. Programmen finns som sagt att ladda hem på Adobes hemsida.
 
Nja nog är macarna dyrare allt även om det inte är dubbelt längre. Det finns trådar här på forumet där det jämförs komponent för komponent.

(har både Sony Vaio och Mac)
Jag blir lite nyfiken på vilken bärbar PC med minst lika bra prestanda i alla aspekter som är märkbart billigare än en 15" Macbook Pro? Och angående Macbook Air så finns det ingen konkurrent som säljer en liknande bärbar dator för samma pris. En stationär dator med samma prestanda och skärm som billigaste iMac 27" kostar inte många kronor mindre än iMacen, och då får man en bra mycket finare lösning med iMacen. Men det är ju valbart vad man prioriterar, och med Mac är inte valen lika många. :)

Jag blir gärna motbevisad, så vet jag mer än jag gjorde när jag vaknade idag...
 
Man måste bara ladda hem en boot-loader och sedan är det bara att installera med en vanlig OS/X-skiva. Det finns många sidor på nätet som visar hur man gör och man behöver inte vara en hacker för det.
/Karl
Nej, men det är ju inte bara att gå in på apple.se och klicka "testa nu"... Det kräver ju lite kunskap, tid och inte minst en skiva med OSX för att göra det.

Jag skulle aldrig föreslå det som en lösning för att testa OSX för någon av mina mindre datorvana kompisar att fixa själv.
 
Många pratar om "DEN" stora skillnaden mellan dessa datorer, men vad är det för stor skillnad?
Är ute efter en ny dator, har nu PC, men funderar på att övergå till Mac.
Var och kollade på deras datorer härom dagen. Imponerande utseendemässigt måste jag säga. 27 tum var häftig!!!
Men innehållet då?
Kan jag köra samma program i Mac som i en PC, hur funkar det? Photoshop använder jag nu.
Behöver massor av hjälp...
Tycker det är svårt att läsa sig till på nätet & går man in hos en återförsäljare pratar de ju självklart för SIN dator. PC eller Mac.... Jättesvårt!!

Tackar på förhand
Utan att grotta ner sig för mycket i ditten och datten; jag bytte från Windows (en stationär Dell) och har nu en Air, en MacBook Pro och en iMac.
För mig handlade det inte så mycket om att jag var missnöjd med Windows, snarare att min Dell sjöng på sista versen (vilket händer alla datorer). Den hade gått relativt problemfritt i tre år, men det var ett personalköp som precis gått ut.

En av de största anledningarna till bytet var att jag gillar Apples hårdvara (nä, jag struntar i processorer, moderkort och mega-tjopps så prestandakriget ger jag mig inte in i). Jag gillar utseendendet och framförallt de bärbara som är mycket sköna att använda. De är snygga (väldigt subjektivt, det finns de som inte alls håller med) och sedan gillar jag även operativet.

Det är ingen större skillnad för en normalanvändare, så att gå från det ena eller andra är inga problem.

Som alla här säger; du kan inte använda samma program som till din windowsmaskin, du måste börja om från början. Däremot finns det massor med (lagliga) program att tanka gratis till Mac, precis som till Windows. Har du licens på Photoshop eller andra program vet jag dock inte hur dyrt det är att byta plattform.
På App Store, som har nämnts här, kan du även skaffa Aperture för 599:- och Pixelmator för runt 300:-.
 
Jag blir lite nyfiken på vilken bärbar PC med minst lika bra prestanda i alla aspekter som är märkbart billigare än en 15" Macbook Pro? Och angående Macbook Air så finns det ingen konkurrent som säljer en liknande bärbar dator för samma pris. En stationär dator med samma prestanda och skärm som billigaste iMac 27" kostar inte många kronor mindre än iMacen, och då får man en bra mycket finare lösning med iMacen. Men det är ju valbart vad man prioriterar, och med Mac är inte valen lika många. :)

Jag blir gärna motbevisad, så vet jag mer än jag gjorde när jag vaknade idag...

Har du letat efter trådarna?

Det går inte göra en rättvis jämförelse som accepteras av alla. Det är alltid någon som tycker att batteritiden hos PCn måste vara exakt lika lång (för mig räcker någon timme, jag hade hellre tagit en lättare dator med kortare batteritid) eller att tangentbordets beslysning är totalt avgörande. Detta samtidigt som mac-köparen tvingas köpa för mkt (eller för lite) grafikkort, minne eller CPU. Dessutom kan man inte få bluray på mac och så saknas det några knappar på tangentbordet.

Men även om man jämför komponent för komponent, dvs gör jämförelsen till macens fördel, så blir priset högre för mac.

Så för att få till en bra jämförelse måste köparen bestämma sig vad han vill ha för hårdvara FÖRST, och sen kolla vad närmaste mac och PC kostar, dvs det blir en helt inviduell jämförelse.
 
Ingen har någonsin ångrat ett köp av en Mac. Ingen som satsat sina surt förvärvade på PC är säker på att han/hon gjort rätt, de funderar alltid och förr eller senare så blir det en Mac ändå. Så gör rätt från början!
 
Ingen har någonsin ångrat ett köp av en Mac. Ingen som satsat sina surt förvärvade på PC är säker på att han/hon gjort rätt, de funderar alltid och förr eller senare så blir det en Mac ändå. Så gör rätt från början!

"Ingen har någonsin ångrat ett köp av en Mac"

Haha, det var kategoriskt.

Eller också gör man som jag, köper en mac, kör ett tag och byter sen till win7 på den.

Har flera kollegor som gör exakt likadant.

Fin hårdvara!
 
Men Apple gör ju bara drivrutiner för sin hårdvara, kan man lita på att drivrutiner från tredje part funkar felfritt?

OS/X på OS/X med virtualbox stöds av Apple så det behövs bara en bootloader som lurar OS/X att tro att hosten är OS/X. Virtualbox emulerade hårdvara stödjs redan av Apple. Installerar du OS/X som "host" system på en PC kommer du ha färre och gråare hårstrån innan du är klar.

Jag hade OS/X på en IBM thinkpad när första intel-versionen kom ut, det var dock en helt hackad version som bara fungerade på just IBM thinkpad.

/Karl
 
Utan att grotta ner sig för mycket i ditten och datten; jag bytte från Windows (en stationär Dell) och har nu en Air, en MacBook Pro och en iMac.
För mig handlade det inte så mycket om att jag var missnöjd med Windows, snarare att min Dell sjöng på sista versen (vilket händer alla datorer). Den hade gått relativt problemfritt i tre år, men det var ett personalköp som precis gått ut.

En av de största anledningarna till bytet var att jag gillar Apples hårdvara (nä, jag struntar i processorer, moderkort och mega-tjopps så prestandakriget ger jag mig inte in i). Jag gillar utseendendet och framförallt de bärbara som är mycket sköna att använda. De är snygga (väldigt subjektivt, det finns de som inte alls håller med) och sedan gillar jag även operativet.

Det är ingen större skillnad för en normalanvändare, så att gå från det ena eller andra är inga problem.

Som alla här säger; du kan inte använda samma program som till din windowsmaskin, du måste börja om från början. Däremot finns det massor med (lagliga) program att tanka gratis till Mac, precis som till Windows. Har du licens på Photoshop eller andra program vet jag dock inte hur dyrt det är att byta plattform.
På App Store, som har nämnts här, kan du även skaffa Aperture för 599:- och Pixelmator för runt 300:-.

MacBook är långt ifrån dyr, den står sig rätt bra. iMac:en lika så. Resterande modeller är dock vanvettigt överprissatta och pga den låga uppgraderingstakten ofta med antik hårdvara.

/Karl
 
"Ingen har någonsin ångrat ett köp av en Mac"

Haha, det var kategoriskt.

Eller också gör man som jag, köper en mac, kör ett tag och byter sen till win7 på den.

Har flera kollegor som gör exakt likadant.

Fin hårdvara!

Det är min erfarenhet också att många numera gör så. Apple är duktiga på hårdvara ,men enligt mitt tycke och smak inte så vassa på mjukvara. Men smaken är som baken, stor och hårig, så jag är fullt medveten om att det finns dom som tycker annorlunda.

/Karl
 
MacBook är långt ifrån dyr, den står sig rätt bra. iMac:en lika så. Resterande modeller är dock vanvettigt överprissatta och pga den låga uppgraderingstakten ofta med antik hårdvara.

/Karl


Låg uppdateringstakt?
Tror att t.ex HP inte har så mkt snabbare uppdateringstakt på deras NW serie.
Men det är klart, jämför man Apple mot alla andra 365 märken så måste Apple uppdatera sig varje dag för att hålla samma takt. Sony är säkert inte så mycket bättre heller


Skickat med en flaska billigt hembränt via golfströmmen
 
Låg uppdateringstakt?
Tror att t.ex HP inte har så mkt snabbare uppdateringstakt på deras NW serie.
Men det är klart, jämför man Apple mot alla andra 365 märken så måste Apple uppdatera sig varje dag för att hålla samma takt. Sony är säkert inte så mycket bättre heller


Skickat med en flaska billigt hembränt via golfströmmen

Jag hade nog mer jämfört med HPs Z-serie och jag upplever att den uppdateras lite oftare, men HP är inte dom som ligger alldra längst fram när det gäller snabb uppdateringfrekvens.

/Karl
 
Ingen har någonsin ångrat ett köp av en Mac. Ingen som satsat sina surt förvärvade på PC är säker på att han/hon gjort rätt, de funderar alltid och förr eller senare så blir det en Mac ändå. Så gör rätt från början!

Ha ha ha jag bytte två stycken Mac mot PC för ungefär två år sen..........och jag är nöjd med bytet.
 
Inte sant!

Ingen har någonsin ångrat ett köp av en Mac. Ingen som satsat sina surt förvärvade på PC är säker på att han/hon gjort rätt, de funderar alltid och förr eller senare så blir det en Mac ändå. Så gör rätt från början!

Jag ångrade bittert mitt byte till mac för ett par år sedan. Skulle jag bara pysslat med foto och print. Ja då hade jag vart kvar på frukthandlarnas sida. Det som irriterade mig mest var alla krascher som jag inte var van vid från Windows.
 
Uppdateringar sänker prestanda

Just för tillfället är det nog fler som byter till Mac än tvärt om, men bägge varianterna finns det gott om.

KGS brukar bara vara med och provocera.

/Karl

Jag har bara erfarenhet av Windows XP, Windows 7 och några versioner av Linux
Windows 7 verkar bra ända tills man uppdaterar. Sedan förlorar man 50% av prestanda. Det är bara något bättre med Windows XP. Jag kan förstå att MAC är bra om den är färdig från början. Linux är rätt bra map prestanda men i varje version finns det något som inte fungerar tex drivrutin för skrivare eller grafikkort
 
Jag har bara erfarenhet av Windows XP, Windows 7 och några versioner av Linux
Windows 7 verkar bra ända tills man uppdaterar. Sedan förlorar man 50% av prestanda. Det är bara något bättre med Windows XP. Jag kan förstå att MAC är bra om den är färdig från början. Linux är rätt bra map prestanda men i varje version finns det något som inte fungerar tex drivrutin för skrivare eller grafikkort

Det har jag aldrig märkt, vare sig på Windows XP eller Windows 7. I XP var det säkert någon updatering av tvivelaktig kvalitet som försämrade det hela men det rättades oftast till.

/Karl
 
Jag ångrade bittert mitt byte till mac för ett par år sedan. Skulle jag bara pysslat med foto och print. Ja då hade jag vart kvar på frukthandlarnas sida. Det som irriterade mig mest var alla krascher som jag inte var van vid från Windows.

Du är nog den första jag hör som haft problem med att Macen kraschar... Att något program kraschar någon gång kommer man nog inte ifrån oavsett vilket system man kör, men om du har haft upprepade kraschar har det nog varit något annat som varit knas, t.ex. något i hårdvaran som varit defekt.
Nu har jag inte kört Mac speciellt länge, men den har ännu inte kraschat, inte ens nära. Min gamla Windows-maskin däremot kraschade stup i kvarten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.