Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är "DEN" stora skillnaden mellan PC & MAC????

Produkter
(logga in för att koppla)
Nja, du kan iofs köra Windows som operativsystem på en Mac, men det kanske inte var det du var ute efter...

Och då är svaret "nej". Du kan inte köra samma program på Mac och Win. Däremot finns väldigt många program (t ex Photoshop) i versioner både för Mac och Win. Sen finns det en hel del program som bara finns för Mac eller bara för Win.

Att skriva att det inte går att köra samma program är ju inte riktigt sant, det finns samma program till båda os systemen, för att jobba med bilder!

Så e du sugen på att gå över! gör det, du kommer inte sakna något som pc kan!!.. för du slipper ju ALLA problem som pc har ;) tro mig!!... jag vet...

Stabilt och tryggt!!... UTAN en massa meningslösa uppdateringar.... du är igång och ute på nätet inom 10 min från det att du öppnar lådan ;)

Eftersom en mac inte är dyrare, kraschar aldrig, lättare att använda, alla program finns till mac, kräver mindre underhåll, de som byter sida kommer inte sakna något eller ångra sig...varför kör inte alla mac?

:)

Eller kan det vara så att programutbudet spelar roll? Priset är faktiskt högre...? Det är inte lägre underhåll för företag? Program kommer senare till mac? Skillnaden inte är så stor? Inlåsningen?

Eftersom en mac inte är dyrare, kraschar aldrig, lättare att använda, alla program finns till mac, kräver mindre underhåll, de som byter sida kommer inte sakna något eller ångra sig...varför kör inte alla mac? ...

Varför finns det krig? Varför svälter folk? Varför ställer folk upp i förnedrande tv-shower? Tja, redan Strindberg visste svaret... men det är inte synd om alla :)

Testprogram och ominstallation

Det har jag aldrig märkt, vare sig på Windows XP eller Windows 7. I XP var det säkert någon updatering av tvivelaktig kvalitet som försämrade det hela men det rättades oftast till.

/Karl

Jag har ett testprogram som går dubbelt så fort i "felsäkert läge". Ett alternativ är väl att göra en komplett ominstallation och aldrig uppdatera även om Microsoft tycker att 70 uppdateringar behövs....

Jag har ett testprogram som går dubbelt så fort i "felsäkert läge". Ett alternativ är väl att göra en komplett ominstallation och aldrig uppdatera även om Microsoft tycker att 70 uppdateringar behövs....

Att ett testprogram skulle gå fortare i felsäkert läge är inte så konstigt, det är massor med funktionalitet från Windows som tar kraft som är avslaget då.

Både OS/X och Windows har betydligt fler än 70 updateringar att installera på ett nyinstallerat system. Det är säkert 100-200st.

/Karl

Att skriva att det inte går att köra samma program är ju inte riktigt sant, det finns samma program till båda os systemen, för att jobba med bilder!

Så e du sugen på att gå över! gör det, du kommer inte sakna något som pc kan!!.. för du slipper ju ALLA problem som pc har ;) tro mig!!... jag vet...

Stabilt och tryggt!!... UTAN en massa meningslösa uppdateringar.... du är igång och ute på nätet inom 10 min från det att du öppnar lådan ;)

Det är många framför allt gratisprogram som saknas på OS/X-sidan, även om det finns många i alla fall.

Har du någonsin kört OS/X? Utan en massa meningslosa uppdateringar? Jag kör bägge och uppdaterar bägge stup i kvarten. Hade det varit så att det inte kommit uppdateringar till ett av systemen hade det en stor nackdel.

/Karl

Det blir ju ett krig av det som vanligt....!

Men vad gäller babblandet om ständiga omstarter på båda systemen; det är väl inte ett så stort problem idag? Jag kör OSX och gör tvingade omstarter.... typ aldrig. Och kör man Windows 7 är det väl också ovanligt?

Fakta från ett par IT organisationer i större företag. Observera att de är FAKTA. Hårda siffror alltså. Inga tyckanden. Dock finns det fortfarande några saker att observera. Ett typiskt "MAC" företag har ett större intresse för IT generellt sätt. Vilket betyder att oftast är kraven högre på design och innehåll i burkarna som betyder dyrare investering initialt. Jämförelsen är dock gjord på ett sätt att den skall bli kostnadsneutral

Slutsatsen är att Mac är billigare att drifta då det kostar mindre pengar i underhåll för IT avdelningen. Mac är dyrare i inköp. Mac och Win är ungefär lika driftsäkra och stabila utifrån ett användarperspetiv. Kostnaden för byte från Win till MAc är större än bytet från tex XP till W7. Skillnaden i hanteringen skiljer mer mellan Mac och win än mellan XP/Vista/W7 och därför blir uppstarten dyrare. Mer och därmed dyrare utbildning behövs etc. Utbildningsbehovet är större än besparingen i driftskostnad. Samma sak med nyanställningar där uppstarten blir dyrare för MAC än för Win

DE stora skillnaderna som jag ser det är
- förpackningen (designen)
- OS-X istället för Windows (De flsesta stora program finns till båda) men det finns både program och hårdvara som saknar stöd i OS-X (och vice versa men i betydligt lägre grad)

Så om du har scanner, NAS eller program som du jobbar med idag. Kolla att de ft finsn stöd för OS-X 10.7 (Lion) och nöj dig inte med att det står 10.4.5 och nyare. Infomationen kan vara gammal och både 10.6 och 10.7 innåller uppdateringar som gör att en hel del hårdvara inte fungerar fullt ut utan uppdateringar.

Men sen som användare av OS-X eller Windows märker man inte nån större skilland mer än att höger-klick inte finns hos Apple-möss...

(Kör Mac själv och har precis överlevt en uppdatering till Lion men med vissa begränsningar...)

Om jag dessutom skall tycka så föredrar jag alla gånger W7 före Mac. Orsaken är min historia. Har arbetat mycket med Windows och har erfarenhet från att drifta Mac, Inte så mycket arbeta med dock. Jag arbetar mycket snabbare i Win men det är en vanesak och inget annat. Jag tycker också att skillnaderna ur ett användarperspektiv har minskat genom åren. De var klart större tidigare än vad de är nu. Dock är skillnaderna fortfarande rätt stora under skalet när man behöver grotta lite djupare.

Mac är alltid snygga medan PC kan vara men oftast ser de ut som sjutton. Det beror givetvis på vad du köper. Det finns givetvis snygga PC också men en typisk PC är .....inte snygg. Samma sak med känslan i tangentbord mm. Alltid bra och skön i Mac. Kan vara så i PC om du köper rätt men oftast är den rätt plastig.

När det gäller prisfrågan så är den knepig som redan nämnts. det går inte att göra en 100% ig jämförelse. Allt på Appstore är dessutom inte guld. Köpa extra minne är svindyrt medan om du letar lite på andra marknader så blir priset avsevärt lägre.

Upplysande....
Men efter att ha kollat runt på Apples hemsida så verkar det som att man ska kunna fixa till så att en knapps-mössen fungerar som flerknapps möss oxå...
Ok, förlåt att jag inte målade ut mer konkret hur man gör. Jag sitter på jobbet (vid en Dell, det är en bit till mina Macar hemma.)

Men det ställer du in i Systeminställningar>mus. "Sekundärknapp _tror_ jag det heter.

Sitter du med en gammal Mac-mus utan den möjligheten trycker du ctrl+klick. Det motsvarar högerklick.

Va...

(Nu får ni väl skärpa er! Redan efter tredje inlägget tappar ni tråden - om TS frågar efter skillnaden mellan PC & MAC förstår ni väl att processorarkitekturer inte säger henne något. Måste varenda tråd bli nån form av fajt?)

PC kan man kalla alla datorer, operativsystemet Windows kan köras på alla PC, även på Mac. Bara Mac:ar kör OS X som är operativsystemet från Apple.

Det skiljer sig lite på utseendet, och än mer 'bakom kulisserna'. Det finns program som endast fungerar på OS X eller Windows, och så finns det program som bara fungerar på ett operativsystem.

Datorer som kör Windows kan man själv bygga med valfria delar, Mac finns endast 10 grund-varianter att välja på. Så med Mac har du mindre valmöjligheter, men sakerna passar bättre ihop.

Mac är dyrare i inköp, börjar på ca 5500kr för en Mac Mini, en stationär dator.

Se om du kan prova både Windows7 och OS X hos någon vän/släkting som själv kan berätta vad de anser.

Hoppas du kommer fram till ett bra val för dina behov!

Nej det ska inte bli sämre

Att ett testprogram skulle gå fortare i felsäkert läge är inte så konstigt, det är massor med funktionalitet från Windows som tar kraft som är avslaget då.

Både OS/X och Windows har betydligt fler än 70 updateringar att installera på ett nyinstallerat system. Det är säkert 100-200st.

/Karl

Med nyinstalerad Windows går detta testprogram exakt lika fort i "normalt" och "felsäkert läge"
Om du nu tycker att det är OK med 200 uppdateringar...vad var felet från början?

Upplysande....
Men efter att ha kollat runt på Apples hemsida så verkar det som att man ska kunna fixa till så att en knapps-mössen fungerar som flerknapps möss oxå...

Hur länge har du haft en Mac utan att hitta den inställnngen?

Nu sitter jag på jobb så du kan inte få en 100% anvisning.
Men klicka in dig på musinställningarna och där hittar du högerklicket.

Hur länge har du haft en Mac utan att hitta den inställnngen?

Nu sitter jag på jobb så du kan inte få en 100% anvisning.
Men klicka in dig på musinställningarna och där hittar du högerklicket.

Ett par år. Men varför leta efter nåt man inte saknar ;-)
Jag försökte bara belysa de små saker som skiljer från PC dvs att Mac möss bara har en knapp. Att de sedan utvecklat konceptet så at man med inställningar kan få nåt som beter sig som flera nappar hade gått mig förbi...

Det finns säkert en massa små inställningar som jag inte vet att jag behöver.
Jag använder Macen för att köra LR,PS läsa mail och surfa lite. Till LR och PS kör jag Wacom bräda och korg nano.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar