Annons

Vad är "DEN" stora skillnaden mellan PC & MAC????

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo visst är det så. Jag tycker att om man nu måste jämföra Apple med PC (underförstått windows)
så ska man göra det på så lika vilkor som möjligt.

Då får man helt enkelt välja en märkesdator på PC sidan för något annat finns inte på Apple-sidan.
Då får man dessutom så lika vilkor vad gäller service, support och så vidare som möjligt.

När man nu gör det så visar det rätt snabbt att "Apple är så dyrt" argumentet inte riktigt håller.

Detta har dock en del väldigt svårt att acceptera.

Du har precis lika svårt att acceptera att när man väljer en PC så finns alternativet att välja bort sånt man tycker är onödigt (och välja till sånt man vill ha) och ändå få en lika bra dator fast mycket billigare.
Det är ju ingen som påstått att en dyr PC är billigare än en Mac.

Service och support är det sista jag skulle priotiera, till exempel. Har inte en enda gång under hela mitt datornördiga liv kännt att jag saknat support. Du måste ha oändligt mycket problem med din Mac, med tanke på hur du vurmar för just supporten.
 
Senast ändrad:
Låter som att datorn är uppgraderad till Lion, men att skrivartillverkaren inte fått tummarna ur *** och fått klart sina drivrutiner i tid.

Ja så är det väl för alla oavsett vad man kör.
Så är det även i kameravärlden om man exv. kör en tredjepartsleverantör av RAW-konverterare också. Kompatibilitetsproblem kan ingen undgå även om man lever i den bästa av världar men bland religiöst anstrukna MAC-fanatiker så låtsas man inte om sådant eller så gör de överhuvudtaget inget med sina datorer som hotar att sabba deras själs jämvikt ... men allla sitter väl inte bara och tittar på sina estetiskt fulländade skapelser, så jag har alltid också undrat hur man kan undgå denna typ av problem som man alltid levt med bland PC. Beror det på att det finns så lite att välja på till MAC att Apple fortfarande har koll på läget och kan lägga dunkuddar runt alla vassa kanter för sina användare. Jag har svårt att tro det.

TS undrade vad den största skillnaden är för en användare och svaren för en vanlig användare att skillnaderna inte är speciellt stora. Användarna lever i en applikationsvärld och funktionern i dessa är för användaren viktigare än de i operativsystemen. Så länga man kan hantera sina filer, applikationer och kommunikation och operativet är stabilt är skillnaderna förvånansvärt små.

Skillnaderna i stabilitet är försumbara idag och pratar vi servrar så kan man idag bygga mycket stabila klustrade system med alla tänkbara redundanta delsystem. Det är bara en fråga om pengar om vilken nivå man vill lägga sig på. MAC är inget serveralternativ så därför har tillverkarna av den typen av utrustning överhuvudtaget inte MAC på kartan normalt. MAC-folk är hänvisade till Linux om de inte vill ta i Windows Servrar av rent ideologiska skäl och det går ju bra det med men inte är det MAC inte och ett till OS att hålla reda på och skapa kunskap kring. Den stora skillnaden och den är till Windows fördel och det är att du kan ha Windows överallt och bara ett OS att förhålla sig till. Från den enklaste klientdatator till den fetaste server med 32-processorer eller fler i stora klustrade lösningar. MAC är i princip datorer utrustade enbart med klient-OS låt vara ett bra och estetiskt tilltalande sånt. Det attraherar företrädesvis esteter och folk som av något skäl tycker operativsystem i sig är viktiga och är lite mer besatta av att även datorer ska vara vackra att se på. Den stora skillnaden är att de som kör Windows sällan gör det utan mer ser datorer som rena arbetsverktyg. De kör Windows för att där finns precis alla viktiga affärs-, industri- och industristandardapplikationer som göratt de kan få jobbet gjort på mest konstnadseffektiva sättet..
 
Senast ändrad:
Du har precis lika svårt att acceptera att när man väljer en PC så finns alternativet att välja bort sånt man tycker är onödigt (och välja till sånt man vill ha) och ändå få en lika bra dator fast mycket billigare.
Det är ju ingen som påstått att en dyr PC är billigare än en Mac.

Service och support är det sista jag skulle priotiera, till exempel. Har inte en enda gång under hela mitt datornördiga liv kännt att jag saknat support. Du måste ha oändligt mycket problem med din Mac, med tanke på hur du vurmar för just supporten.

Nä en datanörd behöver ingen support. Han eller hon fixar väl det själv. Det är ju det som är själva definitionen på att vara en datanörd.

Support och serviceavtal tecknar man främst på servrar som ska leva lite längre ofta än persondataorer i övrigt och det gör man av endast ett skäl och det är för att försäkra sig om att få tillgång till reservdelar - snabbt till driftskritiska system. Utan serviceavtal riskerar man att få jaga delar på olika spotmarknader som tillverkarna dumpat det surplus de eventuellt har efter att ha täckt kalkylen för de som tecknat avtal när nästa generation servrar rullar ut. Jag vet inte hur det är nu men bara för några år sedan rullade man ut "helt nya produktlinjer" så ofta som varje kvartal hos de stora tillverkarna med HP i spetsen - servrar lite mer sällan - och då åkte det gamla ut från tillverkarnas reserdelshyllor och ut till olika typer av brookers där de avtalslösa sedan fick klara sig bäst de kunde..
 
Just kom min arbetskompis in nu på morgonen och berättade att hennes man som är fotograf och självfallet alltid kört MAC, suttit hela kvällen och försökt installera en skrivare. Han hade inte lyckats när hon gick och lade sig.

Lustigt! Under förra veckan hjälpte jag två olika människor att välja mfc (skrivare/scanner/kopiator). I båda fallen gick det till ungefär lika: Medan de började rota efter installationsskivor så koppade jag in usbkabeln, slog på skrivaren och skrev ut en testsida. Startade Bildinsamling och testade att scanna in en bild.
Ingen installation, inget hassel, inga dialogrutor om maskinvara. Äkta "Plug and play". Jag undrar om din bekant i själva verket har krånglat till det i onödan genom att trassla med tillverkarens installationsskivor?
 
Du har precis lika svårt att acceptera att när man väljer en PC så finns alternativet att välja bort sånt man tycker är onödigt (och välja till sånt man vill ha) och ändå få en lika bra dator fast mycket billigare.
Det är ju ingen som påstått att en dyr PC är billigare än en Mac.

Service och support är det sista jag skulle priotiera, till exempel. Har inte en enda gång under hela mitt datornördiga liv kännt att jag saknat support. Du måste ha oändligt mycket problem med din Mac, med tanke på hur du vurmar för just supporten.

Jag vill bara att man ska jämföra med en likvärdig PC, inte något som råkar passar dig.

Maskinerna man jämför måste ju uppfylla SAMMA kravbild. Det går inte till 100% i denna diskussion men man kan ju i alla fall försöka komma så nära som möjligt.

Du vill ju komma så långt bort från samma kravbild som du bara kan för att det passar ditt syfte att trasha Apple.
 
Jag vill bara att man ska jämföra med en likvärdig PC, inte något som råkar passar dig.

Maskinerna man jämför måste ju uppfylla SAMMA kravbild. Det går inte till 100% i denna diskussion men man kan ju i alla fall försöka komma så nära som möjligt.

Du vill ju komma så långt bort från samma kravbild som du bara kan för att det passar ditt syfte att trasha Apple.

Nä, jag trashar inte apple...bara dom som tror att deras produkter är prisvärda.
Hur var det med den där datorn som du sa kostade 18 men motsvarande en mac för 34?
 
Jag vill bara att man ska jämföra med en likvärdig PC, inte något som råkar passar dig.

Maskinerna man jämför måste ju uppfylla SAMMA kravbild. Det går inte till 100% i denna diskussion men man kan ju i alla fall försöka komma så nära som möjligt.

Du vill ju komma så långt bort från samma kravbild som du bara kan för att det passar ditt syfte att trasha Apple.

Det blir i så fall en väldigt verklighetsfrämmande jämförelse. Varför ska man betala för något man inte vill ha in ena fallet och räkna bort något man inte kan få i andra fallet?

Jag vill inte betala för tex FW800, men vill ha bluray, tycker självlysande tangentbord är onödigt och vill ha 24GB minne.

Så för att kunna jämföra måste man först speca vad man tycker är viktigt och sedan jämföra den mest lika macen mot den mest lika PCn.
 
För att svara på trådens titel: Den stora skillnaden mellan PC & Mac är att man kan få PC:n exakt som man vill ha den :)
 
För att svara på trådens titel: Den stora skillnaden mellan PC & Mac är att man kan få PC:n exakt som man vill ha den :)

Påminner lite om Monty Pyhtons Spam Song. Det finns hundra maträtter att välja på men alla innehåller spam, spam and spam... (nån sorts vidrig korv).
Du kan få PC:n exakt som du vill ha den förutom att du inte kan få ett vettigt operativsystem på den (i alla fall inte om du vill vara rumsren). :)
 
Påminner lite om Monty Pyhtons Spam Song. Det finns hundra maträtter att välja på men alla innehåller spam, spam and spam... (nån sorts vidrig korv).
Du kan få PC:n exakt som du vill ha den förutom att du inte kan få ett vettigt operativsystem på den (i alla fall inte om du vill vara rumsren). :)
Spam är burkskinka. Pinsamt att använda en popkulturreferens och inte ens veta vad det är ;)
 
Nä, jag trashar inte apple...bara dom som tror att deras produkter är prisvärda.
Hur var det med den där datorn som du sa kostade 18 men motsvarande en mac för 34?

Den är prisvärd samma sätt som en Dell för 34 är det.

Det säljs en hel del av både HP, Dell, Sony och Apple som alla har grejjor i samma prisklass. Det tyder det väl på att det finns en och annan som tycker att kravbilden som dessa burkar uppfyller passar deras behov och alltså blir prisvärda.

Det du vägrar inse är ju att alla inte har samma kravbild som du.
 
Den är prisvärd samma sätt som en Dell för 34 är det.

Det säljs en hel del av både HP, Dell, Sony och Apple som alla har grejjor i samma prisklass. Det tyder det väl på att det finns en och annan som tycker att kravbilden som dessa burkar uppfyller passar deras behov och alltså blir prisvärda.

Det du vägrar inse är ju att alla inte har samma kravbild som du.
Med din falerande logik skulle burkarna vara prisvärda hur mycket dom än kostade...
 
Att spam inte är skinka utan pressad kött från gris, dvs valfri bit inte bara skinkan.
Spam är burkskinka. Burskskinka är inte bara skinka, men det heter ändå burkskinka (eller picnicbog eller dylikt). Vad var det jag inte visste? Du gör bara bort dig när du försöker sätta mig på plats.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.