Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är "DEN" stora skillnaden mellan PC & MAC????

Produkter
(logga in för att koppla)
Dellen är lika dyr. Enkelt.

Det blir samma sak med en HP:s skulle jag gissa. Apple är inte svindyr, i något fall är den säkert rejält dyr oxo.

Det är dock inte den generella regeln som många här fortfarande efter typ 5 liknande trådar hävdar.

Det är ett ganska märkligt mantra som kommer upp i trådarna och efter mycket om och men sågas ner gång på gång.

Ett hemmabygge av samma dignitet verkar landa på 18000:-
 
Det blir samma sak med en HP:s skulle jag gissa. Apple är inte svindyr, i något fall är den säkert rejält dyr oxo.

Det är dock inte den generella regeln som många här fortfarande efter typ 5 liknande trådar hävdar.

Det är ett ganska märkligt mantra som kommer upp i trådarna och efter mycket om och men sågas ner gång på gång.

Ett hemmabygge av samma dignitet verkar landa på 18000:-
hur är 34 för nåt man får för 18 inte svindyrt?
 
Det har vi nog dock inte riktigt kommit fram till. En titt på dustinhome på några minuter då jag valde det första jag såg är nog inte direkt ett slutgiltigt resultat. 12000 fick jag mitt bygge att landa på.
Då fattades... firewire och någon mer detalj? det blir inte ett pålägg på 3000kr.

Vill man vara jobbig kan man ju lägga på det pris som osx skulle kosta om det inte var bundet till Apples hårdvara.

En retail Win 7 Pro ligger väl nära till hands eller ;-)
(Den kostar 2600:- på Dustin)
 
hur är 34 för nåt man får för 18 inte svindyrt?

Börja inte med hemmabygge vs märkesdator nu igen. Det finns inga lagliga sätt att köra osx på en hemmabyggd dator.

Ska man bums jämföra så får man i alla fall hålla sig inom lagens råmärken tycker jag.

[Edit] Vill man bums köra piratprogramvara så blir Mac alltid lika dyrt som PC.
Vill man bara bryta mot avtalet och köpa men installera på fel hårdvara blir Mac alltid billigare än PC eftersom osx kostar typ 200:- windows från typ 1500:-
 
[Edit] Vill man bums köra piratprogramvara så blir Mac alltid lika dyrt som PC.
Vill man bara bryta mot avtalet och köpa men installera på fel hårdvara blir Mac alltid billigare än PC eftersom osx kostar typ 200:- windows från typ 1500:-

Som jag fattar det menar du att man ska bygga en dator och sedan installera osx och då blir det billigare än windows. Men om du har byggt en dator själv lär det väl knappast "bli" en Mac eller? Eller har jag fattat dig helt fel?
 
Börja inte med hemmabygge vs märkesdator nu igen. Det finns inga lagliga sätt att köra osx på en hemmabyggd dator.

Ska man bums jämföra så får man i alla fall hålla sig inom lagens råmärken tycker jag.

[Edit] Vill man bums köra piratprogramvara så blir Mac alltid lika dyrt som PC.
Vill man bara bryta mot avtalet och köpa men installera på fel hårdvara blir Mac alltid billigare än PC eftersom osx kostar typ 200:- windows från typ 1500:-

Nej ska man göra en hackintosh bryter man mot Apples användaravtal.
Om man inte kan komma över den biten så får man skippa hackintosh och köra en Apple-mac. Det är ju klart.

Men skiter man i det så har man ju sparat en del. Så är det.

Har vi börjat jämföra hackintosh mot windows-datorer nu också?
 
Tack för ditt svar! :)

Kan vi säga att för 99% av den privata sektorn så finns det inga begränsningar? Menar då "vanligt" arbetande med datorn. Mainstream som du kallade det. Tänker på att TS som ställde frågan angående skillnaden kanske inte är personen som ska ha ett nytt program för att styra sin svetsrobot på företaget. Eller det kanske du är TS? :)

De nischade behov som du nämner, hade du kunnat ge exempel på det? Är nyfiken.

Har själv varit en ganska flitig power-user tidigare som skulle in och mecka med allt för att optimera och anpassa min PC efter mina behov. Detta försvann när jag skaffade Mac. Känns optimalt och stabilt direkt efter man stoppat i kontakten. Snyggt dessutom.

Jag vet såklart att om man är intresserad av att spela så är ju Mac inte det häftigaste då det kommer till utbud. Det är en rätt tydlig begränsning faktiskt. Kan dock lösas med att installera Windows. Är faktiskt rätt bra att man kan ha både Mac OS och Windows installerat.

Nä jag är inte TS.

Som svar ppå en av dina frågor: Det fins exempel på detta både när det gäller mjukvara och hårdvara inom precis alla nischer. Det saknas drivrutiner för MAC till massor av grejor som finns till Windows. Det har ofta varit vanligt att programvara först utvecklats till Windows och sedan till kanske MAC. Vanligt här också varit brist på lokalisering för marknaden är för liten. Det har ibland varit så att man tidvis fått köra gamla versioner av t.o.m. MS Office - standardprogrammens standardprogram för Microsoft inte haft så bråttom att porta Office till MAC. Det kan både ha varit politiskt för att gynna Windows och ren ekonomi. Det är mycket viktigare att få ut saker snabbt på den stora Windowsmarknaden. MAC får komma i andra hand - om det nu överhuvudtaget blir aktuellt.
 
Det saknas drivrutiner för MAC till massor av grejor som finns till Windows.
Visst var det ibland så på 1900-talet, men har du några aktuella exempel?

Det har ibland varit så att man tidvis fått köra gamla versioner av t.o.m. MS Office - standardprogrammens standardprogram för Microsoft inte haft så bråttom att porta Office till MAC.
Och kanske oftare tvärtom: man har fått köra gamla versioner av MS Office på Windows, eftersom den modernare varianten bara varit tillgänglig för Mac. Redan när MS Office introducerades (1989) kom det först till Mac, ett år senare till Windows. När Macanvändare fick det moderna Office 98 satt Windowsanvändare med Office 97. Osv.
 
Nej, jag tror att du räknar slarvigt. Motsvarande skärm får du betala ca 6000 kronor för (Dell U2711 har samma ips-panel som iMacen) vilket borde lägga 4000 på din summa, som då alltså är uppe i nästan 12000 - och då har du inte lagt till det andra jag räknade upp vilket borde lägga ytterligare minst 3-4000 på summan.
Vem vet, du kanske tom i slutändan får betala mer för din fågelskrämma än du skulle gjort för en riktig iMac. :)

I vilket fall så är vi väl överens om att ditt påstående om "dubbla priset" var helt felaktigt? "Ungefär samma pris" är väl en bättre beskrivning? Härmed torde vi ännu en gång kunna avskriva ryktet om hur svindyra mac-datorer är.
I rest my case...

Jo, men det finns ju en bättre skärm till lägre pris, därför tar man den. På windows-sidan behöver man inte ta det dyra alternativet när det finns bättre billigare.

/Karl
 
Som jag fattar det menar du att man ska bygga en dator och sedan installera osx och då blir det billigare än windows. Men om du har byggt en dator själv lär det väl knappast "bli" en Mac eller? Eller har jag fattat dig helt fel?

Nä det blir en s.k hackintosh. En dator som du sedan kör en illegal installation av MacOS på.
 
Nej ska man göra en hackintosh bryter man mot Apples användaravtal.
Om man inte kan komma över den biten så får man skippa hackintosh och köra en Apple-mac. Det är ju klart.

Men skiter man i det så har man ju sparat en del. Så är det.

Har vi börjat jämföra hackintosh mot windows-datorer nu också?

Ebermark vill ju hemskt gärna jämföra hemmabyggen med märkesdator.
Då bör man väl även dra in hackintosh vs hemmabygge med windows eller?

Fast helst ska man väl jämföra saker så att Apple och OS/X förlorar.
 
Photoshop elements på svenska tog väldigt lång tid på sig att komma ut på markanden till MAC. Ett exempel bara.

Bäst att jag lägger till att det är en liten sak för många (tex mig om i alla fall ändå föredrar bildbehandlingsprogrammen på engelska)
 
Jag ser att många skriver MAC när man menar Mac. Ni som kan så fantastiskt mycket om datorer borde veta att MAC är något helt annat än Mac. För det vet t.o.m. jag som inte är jätteinsatt in datorvärlden.
 
Visst var det ibland så på 1900-talet, men har du några aktuella exempel?


Och kanske oftare tvärtom: man har fått köra gamla versioner av MS Office på Windows, eftersom den modernare varianten bara varit tillgänglig för Mac. Redan när MS Office introducerades (1989) kom det först till Mac, ett år senare till Windows. När Macanvändare fick det moderna Office 98 satt Windowsanvändare med Office 97. Osv.

Erland, det finns massor av mjukvara för allt mellan himmel och jord ute i näringsliv och förvaltningar. De finns för Windows men inte för MAC. Affärskritiska applikationer inom mängder av administrativa verksamheter. Det gäller både server- och klientapplikationer i de fall man bygger feta sådana. Webbapplikationer kan köras på vad som helst som har en webbläsare men i de fallen så lyser som sagt MAC-servrar med sin frånvaro. De finns inte på kartan en gång.

Stockholm (Sveriges kanske största nät) bara för att ta ett exempel (40-50 000 datorer typ) valde att standardisera på Windows Server och Windows 7. Det pågår massor av utveckling av applikationer där. Det mesta utvecklas i .NET för Windows Sevrar i form av webbtjänster. I de fallen kan man köra applikationerna i webbläsare på vad som helst men i grunden är det mesta .NET på Windows. MAC är egentligen bannlyst men en del köper detta ändå men då är de inte en del av nätet i allmänhet utan administreras lokalt.

Det är så det ser ut. Det finns massor av specialutvecklad mjukvara som "inte säljs över disk" och det mesta går på industristandard som alltså inte är MAC. Detsamma gäller massor av mjukvara som designats för olika nischer i gud vet vad och en tillämpning och huvudvalet är i princip utan undantag industristandard.

Vill du botanisera kring vad som bara finns för PC och inte för MAC så kan du väl gå in på Download.com. Där går det ganska snabbt att få en viss överblick och konstatera att det är väldigt vanligt att mycket faktiskt inte finns för MAC och att den plattformen av det skälet är mer begränsad än PC/Windows. Det tog mig 15 sekunder att hitta ett program (det första jag kollade) som bara fanns för Windows (Wildbit Viewer bara för att ta ett exempel). Samtidigt finns det självklart produkter som bara är MAC och det gäller självklart både mjuk och hårdvara. För mig är det nästan en lite fånig fråga. "Har du några aktuella exempel"? Det är likadant med hårdvara och som sagt, men man aldrig kliver ur boxen så lider man ju inte av att man lever i en och då kan man ju ganska lätt få för sig att man lever i den bästa av världar.

Har ni MAC-servrar på Aftonbladet så är ni nog nära till att vara ett unikum.

De felsta väljer Windows av samma skäl som de flesta säger sig välja Canon eller Nikon - för att det finns mest grejor till dessa. I en jämförelse är dock denna jämförelse väldigt mycket mer haltande än man tror för slagsidan till PC/Windows är så väldigt mycket mer markant än den är exv. mellan Canon och Sony. MAC är en flugskit till plattform i alla sammanhang utom i grafik- och musiknischerna - är det svårt att ta till sig? Det är väl bara Linux som är ännu mer marginaliserat som klient-OS. Det är ju kanppt värt att nämna i ett större sammanhang.
 
Senast ändrad:
Erland, det finns massor av mjukvara för allt mellan himmel och jord ute i näringsliv och förvaltningar...
Min fråga gällde alltså det du skrev om drivrutiner. Program som bara existerar på en plattform (vissa bara till Win, andra bara till OSX) är det givetvis gott om.

Har ni MAC-servrar på Aftonbladet så är ni nog nära till att vara ett unikum.
Visserligen lite OT, men jag har inget med Aftonbladet att göra. Och vad de använder i sitt serverrum vet jag inget om.
 
Nä det blir en s.k hackintosh. En dator som du sedan kör en illegal installation av MacOS på.

Ja exakt som jag tänkte. Då har man inte sitt fina lilla äpple på sidan (eller var det nu sitter :) ) som man betalar extra för igentemot om man skulle bygga en själv. Och visst, skulle man bygga en hackintosh kommer man säkert (har inte kollat) undan billigare än en windows-dator. För hur det än är så betalar man alltid för märket, om det skulle finnas något sådant på sin dator, även om det är Mac eller något annat märke. Gäller ju förövrigt alla prylar.
 
Bara lite kul om den ofelbara MAC-plattformen

Just kom min arbetskompis in nu på morgonen och berättade att hennes man som är fotograf och självfallet alltid kört MAC, suttit hela kvällen och försökt installera en skrivare. Han hade inte lyckats när hon gick och lade sig.

Sens moral är väl att det kan skita sig med vilken dator som helst även med en MAC uppenbart och det fast systemet haft plug and play i tusen år, för periferi är periferi och inget som Apple nödvändigt styr över och här spelar MAC bortamatch på samma sätt som Windows alltid gjort.

Min spontana fråga var - "Är han säker på att det fanns drivrutiner med för MAC?"
Drivrutin fanns det meddelades efter telefonsamtal, men det var tydligen en för gammal version enligt uppgift för nu funkar det tydligen. Va, undrar vän av ordning, har MAC kompatibillitetsproblem? Vilken skit eller hur :).

Ev svala gör ingen sommar och bara för att solen gått i moln så innebär det inte att det är höst . Det är mer nyanserat än så.
 
Just kom min arbetskompis in nu på morgonen och berättade att hennes man som är fotograf och självfallet alltid kört MAC, suttit hela kvällen och försökt installera en skrivare. Han hade inte lyckats när hon gick och lade sig.

Sens moral är väl att det kan skita sig med vilken dator som helst även med en MAC uppenbart och det fast systemet haft plug and play i tusen år, för periferi är periferi och inget som Apple nödvändigt styr över och här spelar MAC bortamatch på samma sätt som Windows alltid gjort.

Min spontana fråga var - "Är han säker på att det fanns drivrutiner med för MAC?"
Drivrutin fanns det meddelades efter telefonsamtal, men det var tydligen en för gammal version enligt uppgift för nu funkar det tydligen. Va, undrar vän av ordning, har MAC kompatibillitetsproblem? Vilken skit eller hur :).

Ev svala gör ingen sommar och bara för att solen gått i moln så innebär det inte att det är höst . Det är mer nyanserat än så.

Låter som att datorn är uppgraderad till Lion, men att skrivartillverkaren inte fått tummarna ur *** och fått klart sina drivrutiner i tid.
 
Ja exakt som jag tänkte. Då har man inte sitt fina lilla äpple på sidan (eller var det nu sitter :) ) som man betalar extra för igentemot om man skulle bygga en själv. Och visst, skulle man bygga en hackintosh kommer man säkert (har inte kollat) undan billigare än en windows-dator. För hur det än är så betalar man alltid för märket, om det skulle finnas något sådant på sin dator, även om det är Mac eller något annat märke. Gäller ju förövrigt alla prylar.

Jo visst är det så. Jag tycker att om man nu måste jämföra Apple med PC (underförstått windows)
så ska man göra det på så lika vilkor som möjligt.

Då får man helt enkelt välja en märkesdator på PC sidan för något annat finns inte på Apple-sidan.
Då får man dessutom så lika vilkor vad gäller service, support och så vidare som möjligt.

När man nu gör det så visar det rätt snabbt att "Apple är så dyrt" argumentet inte riktigt håller.

Detta har dock en del väldigt svårt att acceptera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.