Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är "DEN" stora skillnaden mellan PC & MAC????

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför då? Om jag inte har ett behov av de egenskaper som Mac har över en PC så är den ju inte ett dugg intressant. Varför skall jag jämföra en Ferrari med en Lambo när det är en kombimerca jag behöver.?? Jag måste säga att jag över hvudtaget inte förstår varför jag måste utgå från Macens nivå?!?!

Har jag de behov som gör att Mac passar så är det en helt annan sak. Då går det att jämföra men att utgå från den mest begränsade av dem alla är ju bara löjligt. För mig så är det helt ointressant om Mac är dyrare eller billigare än motsvarande PC då Macen är för dyr för vad jag skall ha den till. Givetvis gäller detsamma för en PC i motsvarande konfiguration som Macen. Bägge är för dyra. Jag bygger mina själv så får jag dem precis som jag vill ha dem. Väljer selektivt ut de komponenter och funktioner just jag behöver. Det är garanterat billigast och därmed mest prisvärt. Lite bök med att leta komponenter och byggande tar jag gärna. Det har aldrig varit några oöverstigbara problem

Dessutom struntar jag fullständigt hur burken ser ut. Min står under skrivbordet och är i princip osynlig, knäpptyst och jag har nästan inga sladdar i den heller.....

1: Vad gör du i tråden och käbblar om ämnet är ointressant för dig?

2: I en generell jämförelse spelar det knappast någon roll vad du tycker (eller jag för den delen)

3: Man måste inte ha Mac som utgångspunkt. Fast ska man jämföra pris så kan man ju inte göra det utan att hålla de andra variablerna så lika som möjligt. Eftersom Apple gör få modeller så är det lättare att hitta en PC som matchar Apple än tvärt om.

4: Ingenstans i det här har med faktiskt konfigurering att göra. Jag har också en knäpptyst PC under skrivbordet. Det har inte med saken att göra över huvud taget.

Det flera här vill göra är att ta ett 1kg äpplen och 1kg bananer och säga att bananerna är bäst för de är billigast. Det är ju helsnurrigt tycker jag.

Fast jag tror jag släpper det hela, jag börjar känna mig som Don Quijote.
 
Varför då? Om jag inte har ett behov av de egenskaper som Mac har över en PC så är den ju inte ett dugg intressant. Varför skall jag jämföra en Ferrari med en Lambo när det är en kombimerca jag behöver.?? Jag måste säga att jag över hvudtaget inte förstår varför jag måste utgå från Macens nivå?!?!.

Om du kände till hur diskussioner av denna typ uppstod så skulle du inte fråga ovanstående. De börjar oftast med att någon i svepande ordalag och utan exakta siffror påstår att "Mac är svindyrt" och att "man kan få en motsvarande PC för halva priset". Vi är några som är jäkligt trötta på att läsa sånt eftersom vi vet att påståendet är gripet ur luften och att man kommer fram till helt andra slutsatser när man blir mer specifik och siffrorna ska upp på bordet. Men allt som oftast när man vederlagt påståendet kantrar diskussionen till att de som hävdat att Macar är svindyra men överbevisats om detta istället säger att de inte behöver den kvalitet och de tillbehör som följer med en Mac - analogt med din liknelse blir det ungefär "Okej då, en Ferrari är inte dyrare om man ser till vad man får, men jag behöver ingen Ferrari för jag ska bara åka till kiosken och köpa tidningen".
Men ingen försöker övertala någon att de behöver en Ferrari eller en Mac. Jag accepterar om någon tycker att de klarar sig med en kulram om så är. Men om de börjar yla om att min Mac är så dyr och deras kulram är lika bra trots att den är billigare...tja, det är där någonstans man ändå måste ha rätt att protestera.
 
Jag måste säga att jag över hvudtaget inte förstår varför jag måste utgå från Macens nivå?!?!QUOTE]

Så är det alltid. Det ska alltid jämföras med Apple produkter, varför vet jag inte.

Det är väl bara öppna första bästa teknik tidning så kan man läsa om "iPhone killer" eller se när dom jämför med någon Mac laptop.

Något har gjort att Mac alltid är referens punkt.

När det gäller smartfånar så är det förståeligt. Iphone var först bäst och vackrast länge. De uppfann ju dessutom genren. Dock är det inte så längre..... men det är en annan sak

När det gäller datorer så anser jag det faktiskt vara ett helt annorlunda läge. Mac är inte och har inte på länge på något sätt varit i närheten av iPhones storhet. Snygga? Javisst. Bra? Självklart! Stabila? Garanterat! Bäst? Nix! Alltid bättre än konkurrenten? Nix inte det heller!
Idag finns det så mycket annat som spelar i samma liga så det finns inget rationellt argument för mig att byta. Däremot är Apple överlägset bäst i marknadsföringen. De lyckas skapa ett sug efter sina produkter som ytterst få andra tillverkare kan leva upp till, oavsett branch, detta trots att de inte på något sätt är överlägsna konkurrenterna. Observera att jag inte på något sätt påstår att Mac är dåliga. De är kalasbra men det är ett jyste W7 bygge likväl
 
När det gäller smartfånar så är det förståeligt. Iphone var först bäst och vackrast länge. De uppfann ju dessutom genren. Dock är det inte så längre..... men det är en annan sak

iPhone var inte ens i närheten av först. Däremot lyckades Apple få till en i vanliga konsumenters ögon attraktiv helhetslösning. Fast i ärlighetens namn är det först de senare iPhone som är något att ha. De tidiga hade ju inte 3G...

Det som hände var snarast att Apple lyckades ta den smarta telefonen från arbetsverktyg till statuspryl och pausunderhållning för konsumenter.
 
Ok sorry för mitt misstag. iPhone var i mina ögon först med en fullt fungerande smartfån. Själv har jag haft ett antal andra modeller ,bla Ericsson P1 som var ett skämt. Så många inbyggda begränsningar att jag la hela smartfånkonceptet på hyllan och använde P1an som ett stor vanlig mobil.....

Smartfån är för mig en telefon som är smart, Dvs fungerar bra, kan interagera med andra media och är användbar. Det var inte P1 eller ens N8. Hette den så den relativt nya Nokian som var helt kass.....?

Nej jag har inte ens en AjvFån. Har däremot haft en. Idag använder jag HTC och Android som jag anser vara ljusår bättre. För mycket begränsningar inbyggda i Apples variant. Bla avsaknaden av BT samt kravet på iTunes. Dock är AjvFån oerhört snyggt paketerad. Men den passar som sagt inte mig.

ps som kuriosa kan jag säga att min HTC inte har startats om pga låsning sedan jag startade den för 13 månader sedan. Mina barns I4:eek:r låser sig och behöver startas om ungefär en gång i månaden
 
Senast ändrad:
Helvete vad tråden har spårat ur, Hahah! :) ända skillnaden är väl ändå operativsystemet och utseendet på datorn eller?
 
iPhone var inte ens i närheten av först. Däremot lyckades Apple få till en i vanliga konsumenters ögon attraktiv helhetslösning. Fast i ärlighetens namn är det först de senare iPhone som är något att ha. De tidiga hade ju inte 3G...

Det som hände var snarast att Apple lyckades ta den smarta telefonen från arbetsverktyg till statuspryl och pausunderhållning för konsumenter.

Jag har haft flera olika korkade smartphones, Ericsson mest. Sedan skaffade jag en iphone och den är den första som ens kommer i närheten av smart :)
Sedan har den en del korkade begränsningar, men Apple återuppfann smartphone som något användbart.
Sedan hakade Google på och de är väl i stort sett likvärdiga idag, även om det två android lurar jag haft inte varit bra i mitt tycke.
 
Jag har haft flera olika korkade smartphones, Ericsson mest. Sedan skaffade jag en iphone och den är den första som ens kommer i närheten av smart :)
Sedan har den en del korkade begränsningar, men Apple återuppfann smartphone som något användbart.
Sedan hakade Google på och de är väl i stort sett likvärdiga idag, även om det två android lurar jag haft inte varit bra i mitt tycke.

Folk klagar på Nokias Symbian-telefoner, men är det något som jag har som hatobjekt så är det UIQ uppepå Symbian som SE körde. ;) Maken till skit att jävlas har jag sällan träffat på.

Problemet med hela den här diskussionen är att det är ungefär samma stuk som när man i efterhand kan säga att det är ju uppenbart att du skulle ha gjort si eller så. Ska man gå enligt den modellen så borde digitalkamerorna ha lagts ner direkt eftersom de var så dåliga. ;) Det säger sig självt att produkter blir bättre av utveckling. För en gång skull gjorde inte Apple som de många gånger hade gjort innan, nämligen vara för tidigt ute. Läs er Apple-historia så ska ni nog hitta både ett och annat...

Apple Newton lades ner när PDA-marknaden exploderade mer eller mindre, t ex. Eller varför inte digitalkameran Quicktake?
 
Men ingen försöker övertala någon att de behöver en Ferrari eller en Mac. Jag accepterar om någon tycker att de klarar sig med en kulram om så är. Men om de börjar yla om att min Mac är så dyr och deras kulram är lika bra trots att den är billigare...tja, det är där någonstans man ändå måste ha rätt att protestera.

För mig så får du tycka precis vad du vill om mina Winmaskiner. Jag kommer inte att protestera ett dugg om du anser de vara skitfula (vilket de är men skärmen är snygg och det är den enda som syns i mitt fall) eller att de är billiga (vilket de är jämfört med Mac). Den dagen MS börjar betala mig för marknadsföringen så skulle jag gladeligen börja argumentera.

Däremot kommer jag att argumentera när någon påstår att jag valt fel pga att win är instabilt eller kass eller vad det nu kan vara. Det handlar inte om märkefanatism eller lojalitet mot ett företag. Det handlar snarare om upplysning till en stackats sate som inte vet bättre

Jo mina datorer är billigare än Mac då de är samtliga baserade på ett antal uppgraderingar genom åren. Komponenterna är dessutom specifikt utvalda för att passa just mina behov. Senast fick jag en ny HTPC för 2000 kr. i3 Sandy Bridge, moderkort och 4GB minnen räckte dessa pengar till. Resten hade jag hemma. Går det att göra samma sak med en Mac? :)

Det betyder INTE att jag på något sätt nervärderar er som köper hela paketet. Varsågoda. Det betyder inte heller att jag påstår att en jämförbar PC är billigare än en Mac. Det har väl inte minst den här tråden visat.
 
Senast ändrad:
Folk klagar på Nokias Symbian-telefoner, men är det något som jag har som hatobjekt så är det UIQ uppepå Symbian som SE körde. ;) Maken till skit att jävlas har jag sällan träffat på.
?
Faktum är att jag egentligen inte bryr mig ett dugg om vad som sitter inuti. Symbian, UIQ, Android, IOS , W7, Lion, tiger eller vad det nu kan vara. Det enda som jag bryr mig om är användbarheten eller kundnyttan som det så fint heter. Vad har jag för nytta av IOS? Eller Lion eller W7?. Inte ett skit. Opsystemet skall bara vara en bas för de applikationer som just jag vill ha och vara stablit nog för att inte störa mitt arbete.

P1 var skit för alla begränsingar den hade. Inte för att den hade UIP eller vad det nu hette. W7 är kalas för att det bara fungerar. Precis som min HTC och förmodligen alla era Mac
 
Jag har haft flera olika korkade smartphones, Ericsson mest. Sedan skaffade jag en iphone och den är den första som ens kommer i närheten av smart :)
Sedan har den en del korkade begränsningar, men Apple återuppfann smartphone som något användbart.
Sedan hakade Google på och de är väl i stort sett likvärdiga idag, även om det två android lurar jag haft inte varit bra i mitt tycke.

Tänk att jag hade kunnat gissa att just DU har en iPhone :)
 
För mig så får du tycka precis vad du vill om mina Winmaskiner. Jag kommer inte att protestera ett dugg om du anser de vara skitfula (vilket de är men skärmen är snygg och det är den enda som syns i mitt fall) eller att de är billiga (vilket de är jämfört med Mac). Den dagen MS börjar betala mig för marknadsföringen så skulle jag gladeligen börja argumentera.

Däremot kommer jag att argumentera när någon påstår att jag valt fel pga att win är instabilt eller kass eller vad det nu kan vara. Det handlar inte om märkefanatism eller lojalitet mot ett företag. Det handlar snarare om upplysning till en stackats sate som inte vet bättre

Jo mina datorer är billigare än Mac då de är samtliga baserade på ett antal uppgraderingar genom åren. Komponenterna är dessutom specifikt utvalda för att passa just mina behov. Senast fick jag en ny HTPC för 2000 kr. i3 Sandy Bridge, moderkort och 4GB minnen räckte dessa pengar till. Resten hade jag hemma. Går det att göra samma sak men en Mac`:)

Det betyder INTE att jag på något sätt nervärderar er som köper hela paketet. Varsågoda. Det betyder inte heller att jag påstår att en jämförbar PC är billigare än en Mac. Det har väl inte minst den här tråden visat.
Jag vet inte varifrån du fått att jag skulle lägga mig i vilka sorts datorer du har eller hur de ser ut? Jag är i allmänhet ganska ointresserad av utseende på datorer eller annan teknisk utrustning. Och i synnerhet på de maskiner jag inte använder själv.
 
iPhone var inte ens i närheten av först. Däremot lyckades Apple få till en i vanliga konsumenters ögon attraktiv helhetslösning. Fast i ärlighetens namn är det först de senare iPhone som är något att ha. De tidiga hade ju inte 3G...

Det som hände var snarast att Apple lyckades ta den smarta telefonen från arbetsverktyg till statuspryl och pausunderhållning för konsumenter.

När jag köpte en iPhone av den första generationen hösten 2007 så reagerade flera arbetskamrater precis likadant: "Vaddå internet på mobilen...det har ju jag haft länge..." och liknande. Men när jag surfade in på dn.se och faktiskt kunde läsa texten i praktiken och när jag faktiskt orkade ta en bild med kameran och mejla iväg för att gränssnittet var så enkelt och smidigt, och när jag laddade hem apps bara sådär som tillförde en massa funktionalitet..tja, då smög de ner sina "smartphones" i fickorna lite tyst och diskret utan att tala vidare om saken. Det visade sig att deras smarta telefoner inte var så smarta trots allt. Dessa tidiga "smartphones" kanske kan liknas vid "nördar" - intelligensen finns där men ingen social kompetens att kommunicera ut den med.
 
När jag köpte en iPhone av den första generationen hösten 2007 så reagerade flera arbetskamrater precis likadant: "Vaddå internet på mobilen...det har ju jag haft länge..." och liknande. Men när jag surfade in på dn.se och faktiskt kunde läsa texten i praktiken och när jag faktiskt orkade ta en bild med kameran och mejla iväg för att gränssnittet var så enkelt och smidigt, och när jag laddade hem apps bara sådär som tillförde en massa funktionalitet..tja, då smög de ner sina "smartphones" i fickorna lite tyst och diskret utan att tala vidare om saken. Det visade sig att deras smarta telefoner inte var så smarta trots allt. Dessa tidiga "smartphones" kanske kan liknas vid "nördar" - intelligensen finns där men ingen social kompetens att kommunicera ut den med.

Läs nu särskilt andra stycket:
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1735038&postcount=548
 

Jag vet inte vad du menar att Apple byggde vidare på för teknik från tex Nokia eller SonyEricson? Knappast användargränssnittet och inte idén hur man skulle få folk att köpa och installera program vilket i sin tur skulle få utvecklare intresserade av att utveckla. Knappast heller själva formen på apparaten.

Du får nog utveckla din poäng?
 
Jag vet inte vad du menar att Apple byggde vidare på för teknik från tex Nokia eller SonyEricson? Knappast användargränssnittet och inte idén hur man skulle få folk att köpa och installera program vilket i sin tur skulle få utvecklare intresserade av att utveckla. Knappast heller själva formen på apparaten.

Du får nog utveckla din poäng?

Intressant, vad är det för inlägg du läst? Mitt är det i alla fall inte.
 
Min fråga gällde alltså det du skrev om drivrutiner. Program som bara existerar på en plattform (vissa bara till Win, andra bara till OSX) är det givetvis gott om.


Visserligen lite OT, men jag har inget med Aftonbladet att göra. Och vad de använder i sitt serverrum vet jag inget om.

Att det finns mycket hårdvara som enbart har drivrutiner för windows, ja, så är det.

Kika exempelvis på utbudet av webbkameror. Det är tyvärr inte så jättestort när man ska välja till sin mac. Vilket vi fick erfara nyss.

Och även fast logitech skriver att denna ska vara fullt kompatibel med OS-X med de senaste drivrutinerna så var det ändå en del som krånglade.
 
Senast ändrad:
Ja exakt som jag tänkte. Då har man inte sitt fina lilla äpple på sidan (eller var det nu sitter :) ) som man betalar extra för igentemot om man skulle bygga en själv. Och visst, skulle man bygga en hackintosh kommer man säkert (har inte kollat) undan billigare än en windows-dator. För hur det än är så betalar man alltid för märket, om det skulle finnas något sådant på sin dator, även om det är Mac eller något annat märke. Gäller ju förövrigt alla prylar.

Du bygger en "vanlig" PC med identiska(andra märken då såklart) komponenter som i en riktig Mac.
Det du får är en "vanlig" PC som du kan köra in OS-X på och sedan har du en dator som fungerar precis som en Mac. Förutom Äpplet då och designen på den motsvarande Macen.

Du kommer inte undan billigare än en "windows-dator", du bygger en "windows-dator" nu också. Bästa alternativet är att köra in både windows och OS-X och så har du det bästa från båda världar på samma dator.
Detta går ju också att göra på en riktigt Mac, men då får du en dyr Windows-dator.
 
Jag vet inte varifrån du fått att jag skulle lägga mig i vilka sorts datorer du har eller hur de ser ut? Jag är i allmänhet ganska ointresserad av utseende på datorer eller annan teknisk utrustning. Och i synnerhet på de maskiner jag inte använder själv.

Har inte skrivit ett ord om att du lägger dig i mina val. Bara att du (och alla andra) får tycka precis vad ni vill om dem. Missade du den lilla leende gubben?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.