Annons

Vad är "DEN" stora skillnaden mellan PC & MAC????

Produkter
(logga in för att koppla)
Det blir i så fall en väldigt verklighetsfrämmande jämförelse. Varför ska man betala för något man inte vill ha in ena fallet och räkna bort något man inte kan få i andra fallet?

Jag vill inte betala för tex FW800, men vill ha bluray, tycker självlysande tangentbord är onödigt och vill ha 24GB minne.

Så för att kunna jämföra måste man först speca vad man tycker är viktigt och sedan jämföra den mest lika macen mot den mest lika PCn.

Då gör du jämförelsen som stämmer överens med vad du vill ha. Jag försöker göra en generell rättvis jämförelse mellan Apple och en PC.

Båda är görbara, båda funkar men det blir ur olika perspektiv.

Jag skulle aldrig köpa en dual xeon från Dell för 34000:- jag skulle bygga den själv för 18000:-
Det skulle dock inte falla mig in att säga att den är likvärdig med Dell:s. Jag har valt bort en hel del och skapat risker för mig själv i och med mitt val.

Som privatperson kan jag ta dessa risker och jag gillar dessutom datorpillande. Som företagare är dessa extra pengar kanske något jag skulle lägga då en strulpeng på. 1000-1600:- /h snabbt äter upp den besparingen man gör (konsulter i min branch tar ungefär 1000-1600:-/h)

Om jag var enbart fotointresserad och bara ville ha en dator som verktyg till min hobby inte att datorn i sig ska vara hobby. Då kanske jag oxo skulle överväga att betala Dell.
I mitt fall skulle jag köpa en MacPro eller iMac för att ytterligare minska riskerna. :)
 
påstår du att mozzarella inte är gott på pizza?! Hädelse! :eek:

Mozarellan är ok, men fin skinka gör pizza väldigt torr där är ful skinkan mycket bättre.

Mozarellan är heller inte framtagen speciellt för pizza, den är gjord på något gammalt sätt som man alltid gjort och ful osten som används på pizzeriorna är speciellt framtagen att smälta ut på ett bra sätt.

/Karl
 
Senast ändrad:
Hupp, hupp, hupp, nu är vi ute på hal is.

Pizza från Portofino med mozzarella, hemlagad pesto, lufttorkad skinka, färsk ruccola, vededlad ugn, kan det bli bättre?

http://portofino.se/

Ja, en pizza från vilken sunkpizzeria som helst i Sverige. Själv bor jag på ett ställe där man bara får tag på sådanna där skitpizzor som du just nämnde och pizza är något som det alltid blir dom gångerna jag besöker Sverige.

Bara för att man bor i ett grannland till Italien borde ju inte betyda att man skall förstöra pizzorna på samma sätt som dom gör i Italien.

/Karl
 
Då gör du jämförelsen som stämmer överens med vad du vill ha. Jag försöker göra en generell rättvis jämförelse mellan Apple och en PC.

...

Varför jämföra datorer som man inte vill ha? Tråkigt och missvisande.

Och varför göra jämförelsens på macens villkor, dvs med de få hårdvarupaket/kombinationer som finns?

Om man ska köpa en mac/pc blir en sån jämförelse värdelös, man måste utgå från köparens behov annars blir det bara konstruerat.
 
Varför jämföra datorer som man inte vill ha? Tråkigt och missvisande.

Och varför göra jämförelsens på macens villkor, dvs med de få hårdvarupaket/kombinationer som finns?

Om man ska köpa en mac/pc blir en sån jämförelse värdelös, man måste utgå från köparens behov annars blir det bara konstruerat.

Man måste utgå från en Mac som existerar i sinnevärlden och det finns ganska få. Att sedan jämföra den med en PC som är så likvärdig som möjligt är det enda sättet att se vad som är dyrt eller billig.

Du kan ju även plocka ihop en PC som matchar dina behov och jämföra den också.
Då jämför du ju hur väl dina behov matchar Apples design, inte hur prisvärd Apple är jämfört med PC.

Exempel:
  1. Jag kan säga att kraven jag har är att datorn drar max 25 watt och har USB3. Att bygga den PC:n går helt utmärkt. Sedan kan jag jämföra den med en iMac och komma fram till att Apple suger och dessutom är dyr.
  2. Sedan kan jag ta den Dell som jag skev om tidigare och jämföra den med motsvarande Apple. Två hyfsat likvärdiga datorer ur alla aspekter och komma fram till att prisskillnaden inte är så jädrans stor.

Jag håller mer på andra sättet när man ska diskutera på ett forum på nätet med andra som inte delar ens uppfattning om vad som är viktigaste egenskapen hos en dator. Speciellt när priset är en stående punkt i tråden.

Ska man köpa en dator så är den första metoden att föredra.
 
Ja, en pizza från vilken sunkpizzeria som helst i Sverige. Själv bor jag på ett ställe där man bara får tag på sådanna där skitpizzor som du just nämnde och pizza är något som det alltid blir dom gångerna jag besöker Sverige.

Bara för att man bor i ett grannland till Italien borde ju inte betyda att man skall förstöra pizzorna på samma sätt som dom gör i Italien.

/Karl

Båda sorter funkar för mig, det beror på situation och humör :)
 
Man måste utgå från en Mac som existerar i sinnevärlden och det finns ganska få. Att sedan jämföra den med en PC som är så likvärdig som möjligt är det enda sättet att se vad som är dyrt eller billig.

Du kan ju även plocka ihop en PC som matchar dina behov och jämföra den också.
Då jämför du ju hur väl dina behov matchar Apples design, inte hur prisvärd Apple är jämfört med PC.

Exempel:
  1. Jag kan säga att kraven jag har är att datorn drar max 25 watt och har USB3. Att bygga den PC:n går helt utmärkt. Sedan kan jag jämföra den med en iMac och komma fram till att Apple suger och dessutom är dyr.
  2. Sedan kan jag ta den Dell som jag skev om tidigare och jämföra den med motsvarande Apple. Två hyfsat likvärdiga datorer ur alla aspekter och komma fram till att prisskillnaden inte är så jädrans stor.

Jag håller mer på andra sättet när man ska diskutera på ett forum på nätet med andra som inte delar ens uppfattning om vad som är viktigaste egenskapen hos en dator. Speciellt när priset är en stående punkt i tråden.

Ska man köpa en dator så är den första metoden att föredra.

Jo visst går det att diskuttera en dator med egenskaper man inte vill ha men det blir ju inte speciellt rättvisande...kan bli fel åt bägge håll beroende på vad man har för krav
 
Jo visst går det att diskuttera en dator med egenskaper man inte vill ha men det blir ju inte speciellt rättvisande...kan bli fel åt bägge håll beroende på vad man har för krav

Så alla ska ha sin egen personliga lilla undersökning/kravbild och sedan ska vi diskutera vilken undersökning/kravbild som är mest relevant eller?

Jag kan säga att t.ex Compaq Presario CQ57-205SO är den utlimata laptopen (2890:)
och sedan hävda att alla ska tycka att Apple MacBook Air 13" 4GB Core i5 är skräp för Compaq:en har ju ett chassi i plast vilket är helt överlägset.

Jag skulle vilja påstå att det är ett knasigt sätt att diskutera på. Speciellt som nästa steg i den här tråden blir: Compaq är bäst och om du inte håller med är du antingen idiot eller talliban.

Det är ok att säga att för mina högst personliga krav så är Complaq bäst. Fine det köper jag rakt av. Det är lixom helt omöjligt att ha några argument mot det.
 
Så alla ska ha sin egen personliga lilla undersökning/kravbild och sedan ska vi diskutera vilken undersökning/kravbild som är mest relevant eller?

Jag kan säga att t.ex Compaq Presario CQ57-205SO är den utlimata laptopen (2890:)
och sedan hävda att alla ska tycka att Apple MacBook Air 13" 4GB Core i5 är skräp för Compaq:en har ju ett chassi i plast vilket är helt överlägset.

Jag skulle vilja påstå att det är ett knasigt sätt att diskutera på. Speciellt som nästa steg i den här tråden blir: Compaq är bäst och om du inte håller med är du antingen idiot eller talliban.

Det är ok att säga att för mina högst personliga krav så är Complaq bäst. Fine det köper jag rakt av. Det är lixom helt omöjligt att ha några argument mot det.

Förstår precis hur du menar och om man ska hårddra det så långt blir det nog som du säger inte så mycket skillnad mellan olika märken. Detta gäller dock bara fram tills du kan (eller någon annan i din närhet) bygga en egen dator. Enda skillnaden då, förutom priset såklart, är ju supporten/garantin och ett "häftigt märke" på sin dator. Å andra sidan har ju faktiskt tillverkarna av de olika komponeterna support med? Visst det kanske blir krångligare men det är nog ändå värt de där tusenlapparna.

Andra exempel:
Skulle jag kunna bygga en kamera med topprestanda för betydligt mindre pengar än att köpa en märkeskamera skulle jag göra det, ingen tvekan (om det gick att byta ut delar som kanske kan gå sönder)

Eller varför iPhonen är så dyr i jämförelse mot andra mobiler med i stort sett exakta prestanda?


Allt slutar nog tyvärr i att om man köper ett märke och ju mer populärt eller "häftigare" det är ju mera kostar det.
 
Allt slutar nog tyvärr i att om man köper ett märke och ju mer populärt eller "häftigare" det är ju mera kostar det.

Visst ligger det en kostnad i själva varumärket oxo. Frågan är dock om det är så där fantastiskt mycket.

Tittar man på Imac vs hemmabyggd hackintosh så verker det ju inte som om det är så stor skillnad på det coola märket och hemmabygget.

Apple är ju lite märkliga eftersom priset på modellerna är rätt konstant. När modellen är helt ny så är den mao mer prisvärd än då den går i graven.

Vilket borde betyda att iMac är prisvärda i nuläget :)
 
Man måste utgå från en Mac som existerar i sinnevärlden och det finns ganska få. Att sedan jämföra den med en PC som är så likvärdig som möjligt är det enda sättet att se vad som är dyrt eller billig.

Varför då? Om jag inte har ett behov av de egenskaper som Mac har över en PC så är den ju inte ett dugg intressant. Varför skall jag jämföra en Ferrari med en Lambo när det är en kombimerca jag behöver.?? Jag måste säga att jag över hvudtaget inte förstår varför jag måste utgå från Macens nivå?!?!

Har jag de behov som gör att Mac passar så är det en helt annan sak. Då går det att jämföra men att utgå från den mest begränsade av dem alla är ju bara löjligt. För mig så är det helt ointressant om Mac är dyrare eller billigare än motsvarande PC då Macen är för dyr för vad jag skall ha den till. Givetvis gäller detsamma för en PC i motsvarande konfiguration som Macen. Bägge är för dyra. Jag bygger mina själv så får jag dem precis som jag vill ha dem. Väljer selektivt ut de komponenter och funktioner just jag behöver. Det är garanterat billigast och därmed mest prisvärt. Lite bök med att leta komponenter och byggande tar jag gärna. Det har aldrig varit några oöverstigbara problem

Dessutom struntar jag fullständigt hur burken ser ut. Min står under skrivbordet och är i princip osynlig, knäpptyst och jag har nästan inga sladdar i den heller.....
 
Jag måste säga att jag över hvudtaget inte förstår varför jag måste utgå från Macens nivå?!?!QUOTE]

Så är det alltid. Det ska alltid jämföras med Apple produkter, varför vet jag inte.

Det är väl bara öppna första bästa teknik tidning så kan man läsa om "iPhone killer" eller se när dom jämför med någon Mac laptop.

Något har gjort att Mac alltid är referens punkt.
 
Jag måste säga att jag över hvudtaget inte förstår varför jag måste utgå från Macens nivå?!?!QUOTE]

Så är det alltid. Det ska alltid jämföras med Apple produkter, varför vet jag inte.

Det är väl bara öppna första bästa teknik tidning så kan man läsa om "iPhone killer" eller se när dom jämför med någon Mac laptop.

Något har gjort att Mac alltid är referens punkt.

Det är väl busenkelt, man använder det bästa som referenspunkt!! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.