Annons

Vad är "DEN" stora skillnaden mellan PC & MAC????

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur många sata-portar har en imac?

Det sitter fyra stycken inne på logikkortet. Dock helt odokumenterat. Om man vill ha någon nytta av dem och koppla in interna 3,5-tumsdiskar så måste man bygga om skalet lite eftersom det är relativt ont om ledigt utrymme inne i burken. :)
Men eftersom man om iMac-ägare har valt en otroligt kompakt dator med väldigt lite sladdtrassel finns gott om utrymme att koppla in ett gäng externa FW800-diskar som dessutom är mycket snabbare än en intern SATA. För att inte tala om Thunderbolt (när marknaden kommer igång) som även de går att seriekoppla med ruggiga överföringshastigheter.

Och bara för att förekomma dig: Nej, iMac har ingen floppyenhet och inga seriella portar. Där ligger dina pc-burkar hästlängder före.
 
Nej den blev inte så billig som jag tänkt mig om vi ska ta med all kringutrustning. Imac verkar således vara ett mer prisvärt alternativ än en macpro om man ser till vilken prestanda man får och i vilket utförande.
Dock är jag nog ganska säker på att man åtminstonde kan få en hackintosh ett par tusenlappar billigare, om man kikar lite mer noggrant.
Men ja, Imac verkar inte vara ett dåligt köp.

Ja du tydligen? Du skrev att du kan köpa en Imac 27" för 7800kr. Och det då du bara hade min uppgift om att jag trodde mig kunna bygga en Hackintosh för 7800kr som motsvarade denna. Det verkar vara svårt, men faktumet kvarstår ju att du påstod något bara för att slå tillbaka mot mig fast du visste att ditt påstående var ren och skär lögn. Dålig stil säger jag.

Härefter kommer jag ta dina inlägg med en gigantiskt större nypa salt än vad jag hittills gjort då jag nu vet att du kan komma med lögner bara för att motbevisa om det någon annan säger inte passar dig.

Du ska alltid ta mina inlägg med en nypa salt... ;-)

Och en 27-tums iMac för 7800? Tyvärr bara ett retoriskt knep som skulle locka fram din detaljerade lista, vilket faktiskt lyckades. :) (Ta inte illa upp, jag diskuterar alltid med glimten i ögat, typ)
Billigast är nog MediaMarkt med sin RAM-späckade iMac 27-tum (12 GB RAM!) för 14900:-
 
Törst du inte. Jag vet att MacPro är svinigt dyr. PC:n kommer bli billigare.

Jag har mååååååånga gånger sagt att Apple är dyra, fast du vägrar ju läsa det.
Det är ju därför du kommer med det exemplet, liten aning förutsägbart.

Du kom ju med en i7 processor på ett singelkort förra gången och hävdade att det var samma sak. Hemmabygge dessutom.

Det var då jag tyckte att du gjorde en knäpp jämförelse. Fast du har ju selektivt minne, det har du visat förr.
 
Ja du tydligen? Du skrev att du kan köpa en Imac 27" för 7800kr.
Det inlägget måste jag ha missat. Eller kan det vara så att du minns fel?

Däremot vet jag att Mats skrev: "Jag kan köpa en färdig iMac med bättre konfiguration än ditt bygge för mindre pengar". Eftersom du fortfarande inte har lyckats räkna ihop en totalsumma för en hopplockad dator som motsvarar Imac 27 så vet vi ju inte vilken summa det handlar om.
 
Men eftersom man om iMac-ägare har valt en otroligt kompakt dator med väldigt lite sladdtrassel finns gott om utrymme att koppla in ett gäng externa FW800-diskar som dessutom är mycket snabbare än en intern SATA

så firewire:ns gränssnitt på 786Mbit är mycket snabbare än sata:ns 6Gbit? du är rolig du.
 
Det inlägget måste jag ha missat. Eller kan det vara så att du minns fel?

Däremot vet jag att Mats skrev: "Jag kan köpa en färdig iMac med bättre konfiguration än ditt bygge för mindre pengar". Eftersom du fortfarande inte har lyckats räkna ihop en totalsumma för en hopplockad dator som motsvarar Imac 27 så vet vi ju inte vilken summa det handlar om.

Oj, här måste det blivit fel. Det var menat som ett svar på Mats.

En totalsumma finns tidigare och det blev inte så billigt som det var tänkt.
 
Det inlägget måste jag ha missat. Eller kan det vara så att du minns fel?

Däremot vet jag att Mats skrev: "Jag kan köpa en färdig iMac med bättre konfiguration än ditt bygge för mindre pengar". Eftersom du fortfarande inte har lyckats räkna ihop en totalsumma för en hopplockad dator som motsvarar Imac 27 så vet vi ju inte vilken summa det handlar om.

Sant, så var det ju. Och med facit i hand fick jag ju nästan rätt när vi började räkna noga. Hemmabygget inklusive allt landade ju på mer pengar än MediaMarkts iMac med 12 GB RAM.

Tack för det påpekandet, Erland.
 
så firewire:ns gränssnitt på 786Mbit är mycket snabbare än sata:ns 6Gbit? du är rolig du.

Men vad har teoretiska överföringshastigheter för betydelse? Skriver du verkligen 750 MB i sekunden till din SATA-disk? En full dvd-r kopieras på ca fem sekunder? Ja, då är det bara att gratulera. Fantastiskt!
 
Men vad har teoretiska överföringshastigheter för betydelse? Skriver du verkligen 750 MB i sekunden till din SATA-disk? En full dvd-r kopieras på ca fem sekunder? Ja, då är det bara att gratulera. Fantastiskt!

Nu när det visat sig att iMac inte är dubbelt så dyr så måste man ju ta till fånerier för att dölja att det inte gick så bra.
(Alternativt gå lös på nästa Apple-modell och ta ett nytt försök med den.)
 
Men vad har teoretiska överföringshastigheter för betydelse? Skriver du verkligen 750 MB i sekunden till din SATA-disk? En full dvd-r kopieras på ca fem sekunder? Ja, då är det bara att gratulera. Fantastiskt!

Vad dillar du om? Jag hart inte påstått nåt sånt. Jag sågade ju bara den som sa att FW800-diskar är snabbare än sata. hur är det med läsförståelsen egentligen?
 
Nu när det visat sig att iMac inte är dubbelt så dyr så måste man ju ta till fånerier för att dölja att det inte gick så bra.
(Alternativt gå lös på nästa Apple-modell och ta ett nytt försök med den.)

Alternativt ringa supporten och be dom hjälpa dig att läsa vad jag svarade på med sata-grejen.
 
Nä, nog är jag fler saker än så. Skärpning!

Ok, för sakens skull plockade jag ihop en Dell T5500 Motsvarande MacPro och den kostar revolutionerande lite, nämligen 33800:-

Det är ju självklart att man väljer den då Apple kostar otroliga 33900:-

Då har de inte samma grafik men det finns inte samma att välja så jag tog det billigaste 1Gb kortet som ficka att få till Dell.

Så förklara nu hur otroligt dyr Apple MacPro är
 
Ok, för sakens skull plockade jag ihop en Dell T5500 Motsvarande MacPro och den kostar revolutionerande lite, nämligen 33800:-

Det är ju självklart att man väljer den då Apple kostar otroliga 33900:-

Då har de inte samma grafik men det finns inte samma att välja så jag tog det billigaste 1Gb kortet som ficka att få till Dell.

Så förklara nu hur otroligt dyr Apple MacPro är

Dellen är lika dyr. Enkelt.
 
Sant, så var det ju. Och med facit i hand fick jag ju nästan rätt när vi började räkna noga. Hemmabygget inklusive allt landade ju på mer pengar än MediaMarkts iMac med 12 GB RAM.

Tack för det påpekandet, Erland.

Det har vi nog dock inte riktigt kommit fram till. En titt på dustinhome på några minuter då jag valde det första jag såg är nog inte direkt ett slutgiltigt resultat. 12000 fick jag mitt bygge att landa på.
Då fattades... firewire och någon mer detalj? det blir inte ett pålägg på 3000kr.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.