Annons

Vad är "DEN" stora skillnaden mellan PC & MAC????

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns massor av industriell utrustning och vanlig konsumentperiferi som historiskt funkatr och fortfarande bara funkar med PC och inte med MAC. Så har det alltid varit och så kommer det nog att förbli. Det finns mängder med exempel på både mjukvara och hårvara som man inte funnit någon ekonomi i att utveckla för MAC eftersom som jag tidigare påpekat att det går över 9 PC på varje MAC. Det är väl inte konstigare än så. Så för de flesta tillämpningar en vanlig konsument är intresserad märks inte detta nödvändigtvis men för de som har lite mer specifika och nischade behov så kan det vara som jag säger. Om man har "mainstream behov" så kommer man säkert inte att gå in i några stoppbockar och då kan man ju tro på allvar tro att man lever i den bästa av världar men det finns situationer där en MAC inget har att erbjuda i vissa segment om man inte ska använda sin MAC för att emulera en Windows PC men då kör man ju per definition inte MAC enligt min mening. Då kör man bara en önödigt dyr PC.

Så det handlar inte om tekniska begränsningar utan om marknadsbegränsningar. MAC är tyvärr en alldeles för liten plattform för att en del tillverkare ska finna den intressant för vissa tillämpningar. Med Linux är det ännu värre sett som desktop OS. På servrar är det en annan sak.

Tack för ditt svar! :)

Kan vi säga att för 99% av den privata sektorn så finns det inga begränsningar? Menar då "vanligt" arbetande med datorn. Mainstream som du kallade det. Tänker på att TS som ställde frågan angående skillnaden kanske inte är personen som ska ha ett nytt program för att styra sin svetsrobot på företaget. Eller det kanske du är TS? :)

De nischade behov som du nämner, hade du kunnat ge exempel på det? Är nyfiken.

Har själv varit en ganska flitig power-user tidigare som skulle in och mecka med allt för att optimera och anpassa min PC efter mina behov. Detta försvann när jag skaffade Mac. Känns optimalt och stabilt direkt efter man stoppat i kontakten. Snyggt dessutom.

Jag vet såklart att om man är intresserad av att spela så är ju Mac inte det häftigaste då det kommer till utbud. Det är en rätt tydlig begränsning faktiskt. Kan dock lösas med att installera Windows. Är faktiskt rätt bra att man kan ha både Mac OS och Windows installerat.
 
Jag vet såklart att om man är intresserad av att spela så är ju Mac inte det häftigaste då det kommer till utbud. Det är en rätt tydlig begränsning faktiskt. Kan dock lösas med att installera Windows. Är faktiskt rätt bra att man kan ha både Mac OS och Windows installerat.
Fast att starta om och boota ett annat OS bara för att man vill göra Y istället för X med sin dator är ju rätt värdelöst.
 
Jag trodde att vitsen med Christofers övning var att visa att man kan bygga en likadan dator själv mycket billigare. Att man kan bygga en helt annorlunda dator mycket billigare än en Imac är det nog ingen som betvivlar.

Jag säger det nu för kanske femte gången, jag tycker höra denna fråga och mitt svar som ett eko.

Nej, min hackintosh kommer inte att se ut som en Imac. Det som sker på skärmen samt vad man kan stoppa i den och använda är identiskt med en mac.
På utsidan kommer den vara precis som den vanliga datoruppsättningen, en burk, en skärm samt mus och tangentbord.
Vill man ha en dator med OS-X och invärtes fungerar likadant som en Imac och inte stör sig på att det inte är en allt-i-ett lösning samt orkar bygga ihop den själv är hackintosh en billig lösning.
Vill man ha en Imac och allt vad den innebär så köper man sig en sådan.
 
Så sitter man här igen men systemet som aldrig krånglar. Avinstallerar JAVA RE 6 upd 25.
Allt försvinner från datorn men inte ur listan över installerade program. I stället får jag ett felmedelande (Error 1723)

Nu får man sitta och surfa nätet efter icke existerande fel i Windows igen.
Nä nä, Windows krånglar aldrig :-(

HP Z400 datorn på platsen bredvid mig vägrar erkänna att Xeon w3520 klarar hyperthreading.
Min exakt lika konfigurerad dator har det. (Båda har det påslaget i bios)

Det är måndag, fy f*n.

Och själv har jag problem med att mina barns iPhones inte hittar det trådlösa nätverket hemma vilket alla Win maskiner gör samt våra HTC's. Hittar och hittar. iFånarna hittar nätverket men vägrar koppla upp sig. Och detta varje dag, Inte bara på måndagar....:)

Ett annat problem som inte var ett problem med våra Win men i Mac var det trådlösa nätverket på jobbet. Inga som helst problem med Win men med Mac gick det inte att ansluta.... Mac gillade inte åäö i lösenordet. Jo jag vet att man inte bör använda åäö men nu hade vår IT support valt dessa bokstäver..... Suck så 1980's.

Och det är bara måndag........Apple !!!!

BTW min PC fungerade i morse när jag kom till jobbet....
 
Jättelångt och väldigt bra inlägg.

Det som jag personligen inte alls gillar med mac, eller ja rent av tycker är helt idiotiskt, det är just detta att man inte ska få bygga sig en egen.
Varför har de satt in denna fruktansvärda begränsning i sitt annars fina OS? Visst, då kan de kontrollera så att datorerna alltid fungerar med deras utprövade överprisade komponenter.

Men vafasen, tänk så hade Windows också haft denna regel i sitt avtal, att vi bara fick köpa färdigbyggda datorer med Windows från Microsoft, självklart då också överprisade till tusen. Hade inte varit så bra.

Nej, det här tycker jag är fruktansvärt sniket. Lägg på en tusenlapp på OS-X pris och så kan man få bygga sig en hackintosh utan att behöva känna att Apple vill sätta en bakom lås och bom fast man har köpt en produkt av dem.
 
Och själv har jag problem med att mina barns iPhones inte hittar det trådlösa nätverket hemma vilket alla Win maskiner gör samt våra HTC's. Hittar och hittar. iFånarna hittar nätverket men vägrar koppla upp sig. Och detta varje dag, Inte bara på måndagar....:)

Ett annat problem som inte var ett problem med våra Win men i Mac var det trådlösa nätverket på jobbet. Inga som helst problem med Win men med Mac gick det inte att ansluta.... Mac gillade inte åäö i lösenordet. Jo jag vet att man inte bör använda åäö men nu hade vår IT support valt dessa bokstäver..... Suck så 1980's.

Och det är bara måndag........Apple !!!!

BTW min PC fungerade i morse när jag kom till jobbet....

Nu kan det vara så att din kryptering är av gammal eller dålig modell. Då gillar ite iPhonen sådant.
 
I ärlighetens namns skall jag också erkänna att jag haft mitt första strul med jobbets Vista. Skulle installera ett nätverkskort. Gjorde som jag brukar. Struntade i CD skivan och petade in kortet trots att det stod TYDLIGT att inte göra så. Fungerade givetvis inte. Ner med lådan igen men först avinstallation av kortet. Uppstart och installation av drivrutiner. Sedan avstängning, imontage av kort och uppstart. Och se allt fungerade direkt. Fick dock byta plats på kabeln. Djäv...la MS som inte löst detta. Funderar på en MAC för det är ju förskräckligt att jag måste göra det handgreppet..... :)
 
Nu kan det vara så att din kryptering är av gammal eller dålig modell. Då gillar ite iPhonen sådant.

Men kom igen nu, så bara för att det inte är dagens så ska inte macen klara detta? Det tycker jag inte är så bra. Bra grejer är bakåtkompatibla. Kan du inte bara erkänna att detta är en svaghet i Iphonen?

Sedan tycker jag väl att det här kriget mellan windows och mac känns löjligt. De är bra på olika saker helt enkelt och det är smaken som styr. Inget av dem är bättre eller sämre än de andra i helhet, bara på detaljer.

Och det är väl iof detaljerna vi diskuterar här.
 
Fast att starta om och boota ett annat OS bara för att man vill göra Y istället för X med sin dator är ju rätt värdelöst.

Ja det tar kanske två minuter. Inte hela världen. Men "gamers" köper väl inte Mac i första taget oavsett. Jag ville bara förtydliga att möjlighet finns.

Kom på att det faktiskt numera går att köra båda systemen utan att starta om datorn med hjälp av nån app. Ännu bättre!
 
Ja det tar kanske två minuter. Inte hela världen. Men "gamers" köper väl inte Mac i första taget oavsett. Jag ville bara förtydliga att möjlighet finns.

Kom på att det faktiskt numera går att köra båda systemen utan att starta om datorn med hjälp av nån app. Ännu bättre!

Ja detta med att kunna boota upp i olika OS tycker jag har blivit en självklarhet för mig. Riktigt bra! För vi får ju se det som det är och inget OS är komplett utan vissa saker fungerar alltid bättre i något annat.
Exempelvis så har jag både windows 7 samt XP på denna datorn. Om jag vill dra igång något riktigt gammalt spel någon gång är det lättare på att köra igång XP då det fungerar rakt av där medan det kan behövas lite tricks i 7an.
Att sedan också kunna lägga in OS-X är ju skitbra enligt mig, men det får jag ju egentligen inte, fast jag gör det ändå, usch vilken buse jag är, betalar för ett operativsystem och installerar det, nej fy!

Men här har jag en dator där jag inte behöver välja, enligt mig kan det inte bli så mycket bättre. Det bästa från alla världar.
Det som fattas nu är bara att jag ska börja fippla med Linux också.
 
Nu kan det vara så att din kryptering är av gammal eller dålig modell. Då gillar ite iPhonen sådant.

Av sensate modell och säker men jag har inte kollat kompabiliteten med iFånen. Skall faktiskt kolla upp det. Vill minnas att jag tom stängt av all kryptering bara för att testa men att det fortfarande inte gick. Måste dock kolla upp det igen för jag kan minnas fel...

Vi har tills vidare löst det på ett annat kreativt sätt. Barnen sätter på Accesspunkten i min HTC och låter sina iFånar koppla upp sig mot den. Fungerar alldeles kalas
 
Av sensate modell och säker men jag har inte kollat kompabiliteten med iFånen. Skall faktiskt kolla upp det. Vill minnas att jag tom stängt av all kryptering bara för att testa men att det fortfarande inte gick. Måste dock kolla upp det igen för jag kan minnas fel...

Vi har tills vidare löst det på ett annat kreativt sätt. Barnen sätter på Accesspunkten i min HTC och låter sina iFånar koppla upp sig mot den. Fungerar alldeles kalas

Min frus ajFån funkar klockrent med vårt trådlösa nätverk (modell Ä). Min HTC funkar en kvart, sen låser det sig och man får koppla ner och upp igen för att det ska funka.

iMac'en funkar också utan problem.
 
Men kom igen nu, så bara för att det inte är dagens så ska inte macen klara detta? Det tycker jag inte är så bra. Bra grejer är bakåtkompatibla. Kan du inte bara erkänna att detta är en svaghet i Iphonen?

Sedan tycker jag väl att det här kriget mellan windows och mac känns löjligt. De är bra på olika saker helt enkelt och det är smaken som styr. Inget av dem är bättre eller sämre än de andra i helhet, bara på detaljer.

Och det är väl iof detaljerna vi diskuterar här.

Nu förklarade jag bara vad som kunde vara fel. Jag sa inte att iPhone var det ultimata och han bör då sälja allt han äger och köpa nytt.

Men han hade kunnat ändra till wpa kryptering om det skulle underlätta hans liv.

En Mac hade klarat av det, inte en iPhone tydligen. Har upplevt det hos min syster.

Det var alltså ett tips i all välmening, men han kan ju för all del krossa sina barns telefoner och köpa något annat. Då blir dom nog glada.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.