Annons

Vad är "DEN" stora skillnaden mellan PC & MAC????

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja det tar kanske två minuter. Inte hela världen. Men "gamers" köper väl inte Mac i första taget oavsett. Jag ville bara förtydliga att möjlighet finns.

Kom på att det faktiskt numera går att köra båda systemen utan att starta om datorn med hjälp av nån app. Ännu bättre!

Inte hela världen? Det förstör totalupplevelsen fullkomligt, eftersom jag måste avbryta mitt multitaskande helt enbart för att spela lite. Men visst, om man alltid bara har igång ett program åt gången så kanske det inte spelar nån roll. Som power-user är det däremot bara störande.
 
Min frus ajFån funkar klockrent med vårt trådlösa nätverk (modell Ä). Min HTC funkar en kvart, sen låser det sig och man får koppla ner och upp igen för att det ska funka.

iMac'en funkar också utan problem.

Min samsung gs2 har aldrig strulat det minsta och med den gör jag saker som inte ens är möjliga med en iphone :)
 
Det som jag personligen inte alls gillar med mac, eller ja rent av tycker är helt idiotiskt, det är just detta att man inte ska få bygga sig en egen.
Varför har de satt in denna fruktansvärda begränsning i sitt annars fina OS? Visst, då kan de kontrollera så att datorerna alltid fungerar med deras utprövade överprisade komponenter.

Men vafasen, tänk så hade Windows också haft denna regel i sitt avtal, att vi bara fick köpa färdigbyggda datorer med Windows från Microsoft, självklart då också överprisade till tusen. Hade inte varit så bra.

Nej, det här tycker jag är fruktansvärt sniket. Lägg på en tusenlapp på OS-X pris och så kan man få bygga sig en hackintosh utan att behöva känna att Apple vill sätta en bakom lås och bom fast man har köpt en produkt av dem.

Jag tror att det beror på att Apple inte är ett mjukvaruföretag, utan ett hårdvaruföretag.
Microsoft är till största delen ett mjukvaruföretag och vill att alla ska använda deras produkt. (fast det vill väl säkert Apple också).
 
Precis som när man bootar om mellan mac-win idag. Hibernate är ju en "strömlös" version av allt man hade igång i datorn och dess minne. Bara ett omstartsalternativ till; "hibernate mac and reboot in win". Och motsvarande på windowssidan.

Finns det nån lösning för det idag, menar jag?
 
Nu förklarade jag bara vad som kunde vara fel. Jag sa inte att iPhone var det ultimata och han bör då sälja allt han äger och köpa nytt.

Men han hade kunnat ändra till wpa kryptering om det skulle underlätta hans liv.

En Mac hade klarat av det, inte en iPhone tydligen. Har upplevt det hos min syster.

Det var alltså ett tips i all välmening, men han kan ju för all del krossa sina barns telefoner och köpa något annat. Då blir dom nog glada.

Jag tackar för tipset. Skall som sagt kolla upp det.

Faktiskt så börjar intresset för AjFånar svala lite på mina barns skolor. Det var en jättehype för ett år sedan när de fick sina 4-or. Dels är det problemet med de spickande glasrutorna men framför allt avsaknanden av BT går hårt åt barnens intresse. De vill väldigt gärna på ett enkelt sätt kunna skicka bilder, filmsnuttar och musik till varandra....vilket inte går (på ett enkelt sätt) utan den där dv..la iTunes. Det går givetvis att komma runt det. Tex så har mina två AjFånbarn skapat ett delat Droboxkonto som de använder men det är lite knepigt med kompisars telefoner...
 
Och själv har jag problem med att mina barns iPhones inte hittar det trådlösa nätverket hemma vilket alla Win maskiner gör samt våra HTC's. Hittar och hittar. iFånarna hittar nätverket men vägrar koppla upp sig. Och detta varje dag, Inte bara på måndagar....:)

Äre sant!
På jobbet är det tvärt om iPhone kommer glatt in på wlanet medan våra xperia inte gör det :)

Man måste bara älska att hata dessa manicker :)
 
11000 Slutade det på med en 27" IPS-skärm, om den är sämre eller bättre vet jag inte.
Lägg på en PSU också då jag såg att jag nog glömt det samt några hundralappar för ett lite bättre moderkort och.
Angående apples mus tycker jag personligen den är skit, riktigt oskön att handskas med. Samt att det inte ens är en lasermus. Kan man ens köpa en mus för 500 som inte är apple och inte är laser?
Tangentbordet är trevligare, även om jag gillar mitt 300kronors bättre alla dagar i veckan. Då får jag dessutom bakgrundsbelysta tangenter i valfri kulör och styrka.

Så i slutändan kanske detta endast blev en 3000 kronor billigare. Så det får man ju dividera med sig själv om det är värt det eller inte.

Men, fortfarande, vart hittar du Imac 27" för mindre än 7800 kr som du påstod dig kunna göra förut?

Nej, jag tror att du räknar slarvigt. Motsvarande skärm får du betala ca 6000 kronor för (Dell U2711 har samma ips-panel som iMacen) vilket borde lägga 4000 på din summa, som då alltså är uppe i nästan 12000 - och då har du inte lagt till det andra jag räknade upp vilket borde lägga ytterligare minst 3-4000 på summan.
Vem vet, du kanske tom i slutändan får betala mer för din fågelskrämma än du skulle gjort för en riktig iMac. :)

I vilket fall så är vi väl överens om att ditt påstående om "dubbla priset" var helt felaktigt? "Ungefär samma pris" är väl en bättre beskrivning? Härmed torde vi ännu en gång kunna avskriva ryktet om hur svindyra mac-datorer är.
I rest my case...
 
I vilket fall så är vi väl överens om att ditt påstående om "dubbla priset" var helt felaktigt? "Ungefär samma pris" är väl en bättre beskrivning? Härmed torde vi ännu en gång kunna avskriva ryktet om hur svindyra mac-datorer är.
I rest my case...

Fast vill man ha nåt bättre än en laptop på baksidan av en skärm så drar priset iväg på mac pro...
 
Nej, jag tror att du räknar slarvigt. Motsvarande skärm får du betala ca 6000 kronor för (Dell U2711 har samma ips-panel som iMacen) vilket borde lägga 4000 på din summa, som då alltså är uppe i nästan 12000 - och då har du inte lagt till det andra jag räknade upp vilket borde lägga ytterligare minst 3-4000 på summan.
Vem vet, du kanske tom i slutändan får betala mer för din fågelskrämma än du skulle gjort för en riktig iMac. :)

I vilket fall så är vi väl överens om att ditt påstående om "dubbla priset" var helt felaktigt? "Ungefär samma pris" är väl en bättre beskrivning? Härmed torde vi ännu en gång kunna avskriva ryktet om hur svindyra mac-datorer är.
I rest my case...

Inte tror jag nog att vi ska behöva lägga till 4000kr för lite firewire.
Men ja, den blev då absolut inte halva priset.

Men fortfarande skulle jag nog vilja veta vart du får tag i en Imac 27" för 7800kr. För det var väl inte så att du ljög bara för att kunna ha något att sätta emot mina inlägg?
 
Fast vill man ha nåt bättre än en laptop på baksidan av en skärm så drar priset iväg på mac pro...

Ja, och vilken är din poäng? MacPro är dyrare än motsvarande maskin utan Apple-logga. Det är också den troliga förklaringen till att MacPro-modellerna bara står för ett par procent av Apples datorförsäljning. Jag tror själv att Apple egentligen inte är intresserade av att sälja någon sådan towermodell till konsumenterna. De fläskar på med priset för att det finns en liten grupp proffs som väljer en sådan maskin oavsett pris. Jag är själv en av dem. Jag vill ha en rejäl maskin som kör MacOS utan inbyggd skärm. Visst vore det trevligt om de vore billigare, men några tusenlappar hit och dit får mig inte att välja Windows eller skrivbordslinux i stället.

Men om vi diskuterar 98 procent av Apples datorförsäljning så hävdar jag att det inte är någon större skillnad i pris gentemot motsvarande datorer. Ett ganska väl underbyggt påstående vid det här laget.
 
så du kan börja lipa över avsaknaden av support när det visar sig att det blir för billigt?

Varför kommer du med meningslösa inlägg? Ta fram en dual xeon, helst inte ett trimmat hemmabygge utan en HP, Dell eller så som är fantastiskt mycket billigare än Apple.

Samma prestanda samma utrustning och support, så nära du nu kan komma. Vi får väl se hur skillnaden blir.
 
Varför kommer du med meningslösa inlägg? Ta fram en dual xeon, helst inte ett trimmat hemmabygge utan en HP, Dell eller så som är fantastiskt mycket billigare än Apple.

Samma prestanda samma utrustning och support, så nära du nu kan komma. Vi får väl se hur skillnaden blir.

Lol, där kom det.
 
Inte tror jag nog att vi ska behöva lägga till 4000kr för lite firewire.
Men ja, den blev då absolut inte halva priset.

Men fortfarande skulle jag nog vilja veta vart du får tag i en Imac 27" för 7800kr. För det var väl inte så att du ljög bara för att kunna ha något att sätta emot mina inlägg?

Jag får väl repetera vad som är kvar på listan:

- Tangentbord och mus av motsvarande kvalitet (ledsen, men ditt stormarknads-kit i plast för 295 spelar inte ens i samma serie...)
- Operativsystem
- iLife programpaket
- Firewire 800
- Thunderbolt-interface
- Webkamera av motsvarande kvalitet (inte en webkamera, vilken som helst)
- Wifikort 802.11n/g
- Stereoförstärkare (minst 17 watt) och högtalare av hyfsad kavalitet

Glöm inte heller bort andrahandsvärdet. Den dag du ska byta dator betalar du sista delen av totalpriset. Om du köper en dator för 15 000 och kan sälja den efter tre år för 8 000 så är den datorn lika dyr som den dator du köper för 12 000 och som kan säljas för 5 000. iMac har generellt bra andrahandsvärde.

Och vem verkar ha haft behov av att ljuga tycker du?
 
Ja, och vilken är din poäng? MacPro är dyrare än motsvarande maskin utan Apple-logga. Det är också den troliga förklaringen till att MacPro-modellerna bara står för ett par procent av Apples datorförsäljning. Jag tror själv att Apple egentligen inte är intresserade av att sälja någon sådan towermodell till konsumenterna. De fläskar på med priset för att det finns en liten grupp proffs som väljer en sådan maskin oavsett pris. Jag är själv en av dem. Jag vill ha en rejäl maskin som kör MacOS utan inbyggd skärm. Visst vore det trevligt om de vore billigare, men några tusenlappar hit och dit får mig inte att välja Windows eller skrivbordslinux i stället.

Men om vi diskuterar 98 procent av Apples datorförsäljning så hävdar jag att det inte är någon större skillnad i pris gentemot motsvarande datorer. Ett ganska väl underbyggt påstående vid det här laget.

Fast här pratar vi dock inte några tusenlappar hit eller dit. Utan med macpro, då pratar vi under halva priset med en hackintosh. Det kan jag lova för en sådan står här på bordet.

Men ja, det är nog som du säger att den inte är riktad till den vanliga användaren utan de som har tyngre krav på sin dator. Och vill man ha en med OS-X klar ur kartong så finns det ju inget annat alternativ om man inte orkar eller vill bygga själv.
 
Jag får väl repetera vad som är kvar på listan:

- Tangentbord och mus av motsvarande kvalitet (ledsen, men ditt stormarknads-kit i plast för 295 spelar inte ens i samma serie...)
- Operativsystem
- iLife programpaket
- Firewire 800
- Thunderbolt-interface
- Webkamera av motsvarande kvalitet (inte en webkamera, vilken som helst)
- Wifikort 802.11n/g
- Stereoförstärkare (minst 17 watt) och högtalare av hyfsad kavalitet

Glöm inte heller bort andrahandsvärdet. Den dag du ska byta dator betalar du sista delen av totalpriset. Om du köper en dator för 15 000 och kan sälja den efter tre år för 8 000 så är den datorn lika dyr som den dator du köper för 12 000 och som kan säljas för 5 000. iMac har generellt bra andrahandsvärde.

Och vem verkar ha haft behov av att ljuga tycker du?

Nej den blev inte så billig som jag tänkt mig om vi ska ta med all kringutrustning. Imac verkar således vara ett mer prisvärt alternativ än en macpro om man ser till vilken prestanda man får och i vilket utförande.
Dock är jag nog ganska säker på att man åtminstonde kan få en hackintosh ett par tusenlappar billigare, om man kikar lite mer noggrant.
Men ja, Imac verkar inte vara ett dåligt köp.

Ja du tydligen? Du skrev att du kan köpa en Imac 27" för 7800kr. Och det då du bara hade min uppgift om att jag trodde mig kunna bygga en Hackintosh för 7800kr som motsvarade denna. Det verkar vara svårt, men faktumet kvarstår ju att du påstod något bara för att slå tillbaka mot mig fast du visste att ditt påstående var ren och skär lögn. Dålig stil säger jag.

Härefter kommer jag ta dina inlägg med en gigantiskt större nypa salt än vad jag hittills gjort då jag nu vet att du kan komma med lögner bara för att motbevisa om det någon annan säger inte passar dig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.