Annons

Vad är "DEN" stora skillnaden mellan PC & MAC????

Produkter
(logga in för att koppla)
En orimlig jämförelse precis som ofta annars när folk pratar om "halva priset":
När det gäller kvalitet är du helt ute och cyklar när det gäller både mus, tangentbord, webkamera och framför allt skärmen. Sedan saknar jag operativsystem, iLife 11, Thunderbolt, Firewire800, Wifi 802.11n/g, och lite annat smått och gott. Mellan tummen och pekfingret borde du få lägga till ca 6-7000 för att hamna på samma nivå.
Räkna sedan datorns hela kostnadscykel i vilken ingår bla inköp, energiförbrukning och andrahandsvärde så gör du en riktigt kass affär. Men det är ju ditt val och dina pengar, vad har jag med det att göra? Anledningen att jag argumenterar emot dig är att du inte ska lura andra med dina siffror.

11000 Slutade det på med en 27" IPS-skärm, om den är sämre eller bättre vet jag inte.
Lägg på en PSU också då jag såg att jag nog glömt det samt några hundralappar för ett lite bättre moderkort och.
Angående apples mus tycker jag personligen den är skit, riktigt oskön att handskas med. Samt att det inte ens är en lasermus. Kan man ens köpa en mus för 500 som inte är apple och inte är laser?
Tangentbordet är trevligare, även om jag gillar mitt 300kronors bättre alla dagar i veckan. Då får jag dessutom bakgrundsbelysta tangenter i valfri kulör och styrka.

Så i slutändan kanske detta endast blev en 3000 kronor billigare. Så det får man ju dividera med sig själv om det är värt det eller inte.

Men, fortfarande, vart hittar du Imac 27" för mindre än 7800 kr som du påstod dig kunna göra förut?
 
11000 Slutade det på med en 27" IPS-skärm, om den är sämre eller bättre vet jag inte.
Lägg på en PSU också då jag såg att jag nog glömt det samt några hundralappar för ett lite bättre moderkort och.
Angående apples mus tycker jag personligen den är skit, riktigt oskön att handskas med. Samt att det inte ens är en lasermus. Kan man ens köpa en mus för 500 som inte är apple och inte är laser?
Tangentbordet är trevligare, även om jag gillar mitt 300kronors bättre alla dagar i veckan. Då får jag dessutom bakgrundsbelysta tangenter i valfri kulör och styrka.

Så i slutändan kanske detta endast blev en 3000 kronor billigare. Så det får man ju dividera med sig själv om det är värt det eller inte.

Men, fortfarande, vart hittar du Imac 27" för mindre än 7800 kr som du påstod dig kunna göra förut?

Jepp å då har du:
  1. En illegal installation av OSx
  2. Ingen support
  3. Ingen på platsen garanti.

Du har dessutom inte en jättesnygg iMac utan en klart ordinär hemmabyggd PC.
(tycker jag i alla fall)
 
Jag har "kört" MAC professionellt i 25 år utan en enda krasch!! Det säger väl en del?

Näru, någon liten "bomb" fick du allt i början. Annars har du inte kört Mac på allvar. Fast bomben var mest charmig, bara man hade sparat innan den dök upp. De närmaste 25 åren kan du nog räkna med att köra kraschfritt.

/kg, Mac sedan 85
 
Jämförs görs det väl med allt. Nu har vi en diskussion om hackintosh vs mac, så ja, här jämför vi bara dessa. Annars jämför man nog mest windows-burk mot windows-burk.

Det märks att du inte direkt har koll på utbudet. Varför skulle en mac vara tystare än en Windowsburk, hur tänkte du där egentligen? Vad gör du annat än trycker på On-knappen när du ska använda en vanlig windows-dator?
Det är ju för bövelen samma sak, dator som dator.
Och speciellt en hackintosh, det är ju exakt en mac bara i ett annat skal. Där sitter vi tom i samma operativsystem. Om du säger att hackintoshen är skit, ja då är ju din mac lika mycket skit.
Min fungerar då ypperligt och jag trivs med den.

Det är ju roligt hur du säger att vissa är ok medan andra är skit, och ja, vart vill du komma med det? Det ser jag nog som ganska självklart, men det har ju inte riktigt med denna diskussionen att göra.

Har du ens koll på vad jag har skrivit? Om jag ska svara på fler av dina inlägg, så får du gärna förklara mitt syfte med mina inlägg här i tråden, så att jag vet att du åtminstone vet vad jag har skrivit.

Håller helt med dig. Ja det här är ju bara befängt att en MAC är tystare än en Windowsmaskin. Man kan lika gärna påstå att en maskin utan fläktar är tystare än en med. Det kan faktiskt vara en PC också. Problemet är att en PC faktiskt kan se ut hur fan som helst och det är väl det som är problemet när man sedan börjar generalisera.

Jag köpte en stationär dator till min son för 15 år sedan. Det var hyfsad "sprutt" på den men den lät lite väl illa tyckte min fru och efter ett tag min son också. Nästa dator byggde han själv när han var 16-17 år och eftersom han var trött på fläkljud så försåg han den med vattenkylning. På så sätt byggde han en PC som var fullständigt knäpptyst. Det kostade några tusenlappar extra men den som har svårt med fläktljud kan alltså göra något åt dem och helt bygga bort störande ljud .

Grejen med PC är att det finns ett nära nog obegränsat antal möjligheter för den som förstår att dra nytta av dem om man är lagd åt det hållet. En Apple MAC däremot är en MAC om man inte som du då gör en "HackIntosh", för då bestämmer man ju lite mer själv vad man vill bygga. Väljer man en MAC så väljer man också en mer standardiserad och begränsad IT-värld att leva i - på gott och ont. Jag vet att det även finns MAC-servrar men jag har aldrig någonsin sedan mitten på 80-talet stött på någon enda själv, vilket säger det mesta om den markandspenetrationen.

Det är PC som är industristandard med eller utan Windows. Det man väljer beror helt på vad man ska ha den till. MAC är i princip att betrakta som ett renodlat klient OS och bara det är väl en ordentlig begränsning.
 
Håller helt med dig. Ja det här är ju bara befängt att en MAC är tystare än en Windowsmaskin. Man kan lika gärna påstå att en maskin utan fläktar är tystare än en med. Det kan faktiskt vara en PC också. Problemet är att en PC faktiskt kan se ut hur fan som helst och det är väl det som är problemet när man sedan börjar generalisera.

Jag köpte en stationär dator till min son för 15 år sedan. Det var hyfsad "sprutt" på den men den lät lite väl illa tyckte min fru och efter ett tag min son också. Nästa dator byggde han själv när han var 16-17 år och eftersom han var trött på fläkljud så försåg han den med vattenkylning. På så sätt byggde han en PC som var fullständigt knäpptyst. Det kostade några tusenlappar extra men den som har svårt med fläktljud kan alltså göra något åt dem och helt bygga bort störande ljud .

Grejen med PC är att det finns ett nära nog obegränsat antal möjligheter för den som förstår att dra nytta av dem om man är lagd åt det hållet. En Apple MAC däremot är en MAC om man inte som du då gör en "HackIntosh", för då bestämmer man ju lite mer själv vad man vill bygga. Väljer man en MAC så väljer man också en mer standardiserad och begränsad IT-värld att leva i - på gott och ont. Jag vet att det även finns MAC-servrar men jag har aldrig någonsin sedan mitten på 80-talet stött på någon enda själv, vilket säger det mesta om den markandspenetrationen.

Det är PC som är industristandard med eller utan Windows. Det man väljer beror helt på vad man ska ha den till. MAC är i princip att betrakta som ett renodlat klient OS och bara det är väl en ordentlig begränsning.

Ja, precis.

MAC är ju också en PC, windows går bra att installera på dessa också. Men då jäklar har man köpt sig en dyr windowsburk.

Men ja, smaken är ju som baken. Vissa vill ha färdiga datorer klara att starta direkt ur kartongen, om man dessutom vill ha den varianten med OS-X på så då finns det inget annat än en MAC.

själv föredrar jag egenbyggda datorer, oberoende av vilket OS jag vill använda. Främst med tanke på priset samt att det ofta underlättar vid framtida uppgraderingar.
 
Väljer man en MAC så väljer man också en mer standardiserad och begränsad IT-värld att leva i - på gott och ont.

Jag är lite nyfiken på vilka begränsningar du menar? Hade varit intressant om du utvecklade det. Om du bara menar att man inte kan uppgradera och mecka med komponenter hur som helst så behöver du inte svara. Men om det är nåt mer så hade det varit intressant att läsa.

Använder både Mac och PC. iMac, Mac mini, IBM thinkpad :)

(thinkpaden skrotas nog snart för en Macbook pro)

Har tidigare hållt på och nördat lite med att bygga dator och hålla på. När jag slutade med sådant och plockade upp min iMac och satte i kontakten så var det ren och skär lycka. Jag blev helt enkelt så glad att jag var tvungen att köpa en liten Mac mini till tv:n. Apples ingenjörskonst och kvalité är i en klass för sig enligt mig. Men visst, om man har intresse och ork att bygga dator och mecka en massa så är apple inte ett bra alternativ.

/Hampus
 
11000 Slutade det på med en 27" IPS-skärm, om den är sämre eller bättre vet jag inte.
Tycker du det är svårt att ta reda på kan du ju räkna på Dell U2711, som iaf använder samma panel som Apple.

Men fortfarande verkar det fattas en hel del smått och gott, som två Thunderboltanslutningar och en FW800 -- samt en massa mjukvara.

Och slutligen återstår ju allt pyssel när du ska försöka skruva fast moderkort, hårddisk och allt annat på baksidan av skärmen.
 
J

..............................Hårdvaruproblem är ju ett av problemen jag försöker få fram i tråden uppenbarligen utan framgång. Jag även dyker på mjukvarurelaterade problem relativt ofta, rena OS-grejjor är ju rätt sällsynta. Windows update grejjen jag skrev om tidigare i tråden är ju inte vardagsmat direkt. Jag vart faktiskt genuint förvånad över den.

Folk som pysslar pilar och tweekar med sina datorer kommer tveklöst att hitta betydligt fler fel än moster Agda som aldrig gör annat än startar IE. Folk som har som yrke att designa och implementera operativsystem kommer tveklöst ha åsikter om Windows (och andra OS)

Om det sedan gnälls på M$ bland akademiker mer än bland andra, tja så kanske det är............................


........................Jag hävdar att en Microsoft baserad PC är sämre än OSx bestyckad Apple beroende på hårdvaruproblem i första hand och pga brister i OS:et i andra hand.

Eliminerar man hårdvaruproblemet genom att köpa välbyggda märkesdatorer är ju skillnaden liten men jag tycker fortfarande att av de desktop os som finns idag så är Microsofts sämst.

Som sagt, PC är industristandard och tredjepartsutbudet till PC är våldsamt mycket större än till MAC. Det finns när 10 ggr fler klient-PC-datorer där ute än MAC:ar och över 90% kör Windows, så det vore väl konstigt om man inte hörde lite mer gnäll kring PC/Windows än MAC. MAC är ju i det stora hela en mycket marginell företeelse ute på företagen och har så varit i 20 år och mer. Jag säger detta för att så är det även om det råkar vara så att MAC är välrepresenterat hos fotografer, bildbehandlare och andra grupper och företag som arbetar med bild och musik.

Man kan säga mycket om Microsoft och jag har ju jobbat nära det företaget i många år. Jag har själv haft väldigt svårt för deras företagskultur som påminner väldigt mycket om frikyrkorna i USA. Man kallar exv. sina tekniska produktchefer för "tekniska evangelister" vilket för tankarna till Jesus apostlar eller för den delen Billy Graham.

Microsoft har tidvis med rätt eller orätt fått klä skott för att ha använt oegentliga affärsmetoder för att döda konkurrensen. Bland annat har kritiken gällt att när andra tillverkare velat ha hjälp av operativsystemdivisionen för att exv. anpassa sina program till nya versioner av Windows, så har de tvingats blotta delar av sina hemligheter. MS har antagits slussa denna info vidare till sina egna marknadsmänniskor och applikationsutvecklare som kunnat sno dessa idear och utveckla konkurrerande produkter. Andra såsom Novell (Novell Netware), Ashton Tate (dBASE), Borland (Pradox och utvecklingsverktyg och programmeringsspråk), Lotus (1-2-3, Symphony, AMI Pro, Freelance m.m.), IBM (OS/2), WordPerfect (WordPerfect), Sybase (Sybase), Superbase (Superbase), Netcape (Navigator/Mosaic) har alla konkurrerats ut av Microsoft.

(Personligen har jag inte helt lätt att köpa detta rakt av eftersom jag vet hur taskigt synkade olika delar av Microsoft har varit. Inte sällan har man undrat varför olika delar av organisationen inte fixat att samarbeta.)

Både Novell, WordPerfect, Lotus och Ashton Tate bara för att nämna de största hade inte sällan över 60% och mer av sina marknadsnischer för operativ, ordbehandlare, kalkylprogram och PC-databaser. Dessa företag ägde sina nischer. Men det gjorde något fullständigt fatalt allihop. De underskattade Microsoft fullständigt. När Microsoft lanserade Office i början på 90-talet så fick man tre program till priset av 1,5. I ett slag slog man ut WP och Lotus som dessutom valde at utveckla för OS/2 istället för Windows. Det blev dödsstöten för dessa företag.

Novell fick aldrig ut sitt NetWare 4 och när det till sist kom så hade de sumpat hela OS-marknaden. De levde i tron att de hade en installerad bas men den försvann genom ett konverteringsskript som enkelt lyfta över alla Novellanvändarna in i Windows. Tungfotade Novell fattade aldrig vad som hände i sin uppblåsta hybris och envisades med att fortsätta sälja renodlade filservrar när marknaden ville ha alltfler applikationsservrar. De köpte företagen av Microsoft istället. Ashton Tate satsade också vidare på MS DOS som var på väg ut och OS/2 och dessutom fick de aldrig tummen ur. När till slut dBase for Windows kom så hade Microsoft redan släppt Access för 995 spänn och dessutom gjort det till en del av Office Professional för en bråkdel av den summan också. Sedan etablerade man sig även på databasmarknaden med SQL Server som var ett samarbete först med Ashton Tate och sedan med Sybase. När Microsoft sedan beslutar sig för att gå sin egen väg marginaliseras dessa företag fullständigt. Borland skåpade man ut fullständigt också på utvecklingsvertygsmarkanden. Fösta med Visual Basic och sedan genom att göra om Office-tricket. Denna gång med utvecklingsverktygssviten Visual Studio.

Många kom att hata stora starka Microsoft men få analyserade sina egna tillkortakommanden utan sökte hjälp hos amerikanska staten mot Microsoft.

Så till min poäng: Denna hatkultur har skapat oheliga allianser mot Microsoft. En del sammanföll även med "Kalla Kriget" som utkämpades på många plan mellan USA och Sovjetunionen och även Kina. Attacker i form av virus och fulkod har riktats mot Windows också av rent politiska skäl då ryssar och kineser satte likhetstecken mellan Windows och Microsofts dominans och den USA hade politiskt. Kriget har sedan fortsatt och idag har även delar av den muslimska världen sällat sig till USA:s och Microsoft fiender. På toppen av det har också en del MAC-talibaner så hatat Microsoft att det väl inte är någon alltför vågad gissning att en del MAC-talibaner ingått i alliansen. Detta är ett faktum som är djupt ironiskt för det hade inte funnits något Apple om Micosoft velat krossa Apple som tidvis hängt helt på repen konkursmäsigt. Apple finns fortfarande eftersom Microsoft då insåg att de behövde företaget som ett konkurrensalibi i sitt försvar mot monopolanklagelserna.

Så jag vill också påstå att en del av de problem som historiskt drabbat Windows och fortsätter att göra det är av politisk art. Dessa attacker på exv. MAC-system har varit mer marginella eftersom Apple inte tidigare på samma sätt stuckit ut som det gör idag. Så vem vet, vi kanske får se en vändning i vart USA:s fiender kommer rikta sina attacker i framtiden. Att Windows blivit stabilare beror på att Microsoft i Windows 2000 vände på hela säkerhetsmodellen och gjorde som Novell alltid gjort d.v.s. såg till att OS:et i princip var "stängt" direkt efter installation och att man själv fick öppna den funktionalitet man vill öppna. Det ändrade radikalt på möjligheterna att attackera systemet. Tidigare hade Windows NT varit i princip helt öppet och ville man skydda sig fick man se till att göra det själv för Microsoft gjorde det inte. Detta var också en tidig startegi för att Windows-servrar skulle uppfattas som enklare at komma igång med. Även Auto Update som automatiskt trycker ut säkerhetspatchar till alla Windows-maskiner har dramatiskt förbättrat stabiliteten.

Sens moral: Underskatta aldrig dina fiender om du har några och var försiktig med att slå blå dunster i ögonen på din säljpersonal som i värsta fall invaggar dem i en falsk trygghet att Microsoft och andra konkurrenter inte kan utveckla mjuk- eller hårdvara som är konkurrenskraftig. :)
 
Senast ändrad:
Tycker du det är svårt att ta reda på kan du ju räkna på Dell U2711, som iaf använder samma panel som Apple.

Men fortfarande verkar det fattas en hel del smått och gott, som två Thunderboltanslutningar och en FW800 -- samt en massa mjukvara.

Och slutligen återstår ju allt pyssel när du ska försöka skruva fast moderkort, hårddisk och allt annat på baksidan av skärmen.

Den har jag räknat på ja. Men den skärmen tycker jag är en dålig jämförelse. För mig framstår den som fantastiskt mycket bättre än Imacens som jag ens skulle vilja ha framför min över 3 år gamla dell 2709. Främst då pågrund utav den blanka ytan.

Att min hackintosh är annorluda i utförandet är redan självklart så jag tänker inte börja skruva fast komponenter på skärmen. Just den anledningen till att jag också hellre kör på detta alternativet. Den dagen imacen har blivit gammal och värdelös byter jag ut några av mina komponenter sedan är den "ny" igen.
Men här kommer ju tycke och smak att avgöra vilket utförande man uppskattar mest.
 
Tycker du det är svårt att ta reda på kan du ju räkna på Dell U2711, som iaf använder samma panel som Apple.

Men fortfarande verkar det fattas en hel del smått och gott, som två Thunderboltanslutningar och en FW800 -- samt en massa mjukvara.

Och slutligen återstår ju allt pyssel när du ska försöka skruva fast moderkort, hårddisk och allt annat på baksidan av skärmen.

Men HP-skärmen är minst lika bra och TB är för 99% av alla användare totalt meningslöst. Jag skulle även tippa att USB3 kommer vara mer användbart de kommande 2-3 åren.

En mac saknar usb3 vilket är mer relevant än att den andra saknar tb.

/Karl
 
Näru, någon liten "bomb" fick du allt i början. Annars har du inte kört Mac på allvar. Fast bomben var mest charmig, bara man hade sparat innan den dök upp. De närmaste 25 åren kan du nog räkna med att köra kraschfritt.

/kg, Mac sedan 85

Det tror jag inte heller, inte ens Lion klarar hårdvarufel som minnesproblem och det händer faktiskt oftare än vad man tror även på Apple-sidan. Det är precis samma sak på Windows-sidan, där händer det dock oftare eftersom fler Windowsburkar kör riktigt billiga minnesmoduler än mac:ar.

/Karl
 
Jag är lite nyfiken på vilka begränsningar du menar? Hade varit intressant om du utvecklade det. Om du bara menar att man inte kan uppgradera och mecka med komponenter hur som helst så behöver du inte svara. Men om det är nåt mer så hade det varit intressant att läsa.

Använder både Mac och PC. iMac, Mac mini, IBM thinkpad :)

(thinkpaden skrotas nog snart för en Macbook pro)

Har tidigare hållt på och nördat lite med att bygga dator och hålla på. När jag slutade med sådant och plockade upp min iMac och satte i kontakten så var det ren och skär lycka. Jag blev helt enkelt så glad att jag var tvungen att köpa en liten Mac mini till tv:n. Apples ingenjörskonst och kvalité är i en klass för sig enligt mig. Men visst, om man har intresse och ork att bygga dator och mecka en massa så är apple inte ett bra alternativ.

/Hampus

Det finns massor av industriell utrustning och vanlig konsumentperiferi som historiskt funkatr och fortfarande bara funkar med PC och inte med MAC. Så har det alltid varit och så kommer det nog att förbli. Det finns mängder med exempel på både mjukvara och hårvara som man inte funnit någon ekonomi i att utveckla för MAC eftersom som jag tidigare påpekat att det går över 9 PC på varje MAC. Det är väl inte konstigare än så. Så för de flesta tillämpningar en vanlig konsument är intresserad märks inte detta nödvändigtvis men för de som har lite mer specifika och nischade behov så kan det vara som jag säger. Om man har "mainstream behov" så kommer man säkert inte att gå in i några stoppbockar och då kan man ju tro på allvar tro att man lever i den bästa av världar men det finns situationer där en MAC inget har att erbjuda i vissa segment om man inte ska använda sin MAC för att emulera en Windows PC men då kör man ju per definition inte MAC enligt min mening. Då kör man bara en önödigt dyr PC.

Så det handlar inte om tekniska begränsningar utan om marknadsbegränsningar. MAC är tyvärr en alldeles för liten plattform för att en del tillverkare ska finna den intressant för vissa tillämpningar. Med Linux är det ännu värre sett som desktop OS. På servrar är det en annan sak.
 
Så sitter man här igen men systemet som aldrig krånglar. Avinstallerar JAVA RE 6 upd 25.
Allt försvinner från datorn men inte ur listan över installerade program. I stället får jag ett felmedelande (Error 1723)

Nu får man sitta och surfa nätet efter icke existerande fel i Windows igen.
Nä nä, Windows krånglar aldrig :-(

HP Z400 datorn på platsen bredvid mig vägrar erkänna att Xeon w3520 klarar hyperthreading.
Min exakt lika konfigurerad dator har det. (Båda har det påslaget i bios)

Det är måndag, fy f*n.
 
Att min hackintosh är annorluda i utförandet är redan självklart så jag tänker inte börja skruva fast komponenter på skärmen.
... och TB är för 99% av alla användare totalt meningslöst. Jag skulle även tippa att USB3 kommer vara mer användbart de kommande 2-3 åren.
Jag trodde att vitsen med Christofers övning var att visa att man kan bygga en likadan dator själv mycket billigare. Att man kan bygga en helt annorlunda dator mycket billigare än en Imac är det nog ingen som betvivlar.
 
Så sitter man här igen men systemet som aldrig krånglar. Avinstallerar JAVA RE 6 upd 25.
Allt försvinner från datorn men inte ur listan över installerade program. I stället får jag ett felmedelande (Error 1723)

Nu får man sitta och surfa nätet efter icke existerande fel i Windows igen.
Nä nä, Windows krånglar aldrig :-(

HP Z400 datorn på platsen bredvid mig vägrar erkänna att Xeon w3520 klarar hyperthreading.
Min exakt lika konfigurerad dator har det. (Båda har det påslaget i bios)

Det är måndag, fy f*n.

Det finns inga system som aldrig krånglar, inte något jag har stött på i alla fall.

/Karl
 
Det finns inga system som aldrig krånglar, inte något jag har stött på i alla fall.

/Karl

Har aldrig påstått det heller, jag hävdar att Windows krånglar oftare än UNIX (bl.a. OSx)
Det här är ytterligare ett exempel på hur Microsoft installer misslyckas med att hålla ordning på vad som händer i systemet.
 
Varför skulle det vara problem med windowsinstallationen? Om inte denna går smärtfritt igenom då lär du ha hårdvarufel. Jag har då aldrig varit med om att inte kunna installera windows på mina datorer, som jag byggt själv.

Drivrutiner är ju en bra idé att uppdatera. Om du inte gör detta kan du gå miste om förbättrad prestanda. Ju oftare de släpps, desto gladare blir då jag.

Varför skifta plats på PCI-kort? Nej det har jag aldrig behövt göra.

BIOS-inställningarna behöver man ju knappast vara inne och pilla i om man bara gör normalt arbete. Dock har jag varit inne där en hel del. Men det beror ju mer på att jag är nyfiken och tar mig an utmaningar som kanske inte alltid stöds normalt.

Om du aldrig läst en howto på internet har jag nog svårt att tro dig när du påstår att du sysslat med tester och har stor erfarenhet inom datorer..

Jag har jobbat med många versioner av Windows sedan 1989 och även supportat OS:et. Historiskt har det definitivt varit problem. Både banala och mer allvarliga. Redan från början led DOS/Windows av att det var ett misch masch där Windows ursprungligen lades ovanpå DOS. Vi hade den berömda begränsningen i DOS till 640 KB användbart minne och resten av 1024 KB användes för drivrutiner.

Det fanns inget plug and play utan minneskonflikter var legio vid installation av drivrutiner för allt mellan himmel och jord. Vid denna tid lanserade dessutom IBM sina PS/2-datorer där det var ännu mindre plats i övre minnet än i övriga PC-kompatibler. Väldigt mycket tid gick åt till att hjälpa folk med detta. Det gick ofta bra med en eller ett par drivrutiner men blev det fler än två var det ofta ett litet helvete med dessa PS/2:eek:r. IBM hade skickat ut en hyfsat tjock "bibba" i en lathund för att hjälpa oss.

Det var så trångt i arbetsminnet också att när folk skulle köra XL, så körde de ofta Windows som runtime. Windows sågs som ett onödigt ont för att köra XL. Så var det kring 1989/90. Sedan kom man på att utnyttja en 32 KB stor lucka i det övre minnet som man speglade in innehållet i resten av datorns minne om man hade mer än 640 KB minne i datorn. Men för att göra det måste man ladda in en minneshanterare för extraminne som också skulle konkurera med alla drivrutiner i övre minnet. Det kallades för EMS-minne. Vi fick EMM386 med DOS så småningom men det fanns länge en luckrativ tredjepartsmarkand för minneshanterare såsom QEMM, 386 Max och allt vad de hette.

Att köra DOS/Windows med EMS-minneshantering och ett OS som inte kunde hindra programmerare att bete sig lite hur som helst med maskinen var en prövning. Under den anorektiska 640 KB tiden så var det mycket vanligt att progarm skrev i varandras minnesareor och systemet kraschade. Det var inte förrän med Windows 3.0 som vi äntligen fick DOS Protected Mode Interface och en hantering av allt minne generiskt i Windows. Tyvärr var problemet långtifrån löst med det. Lotus som var lika störst bäst och vackrast som Microsoft hade tagit fram sin egen minnesstandard som gjorde anspråk på kontroll av hela maskinen, så det var väl bäddat för strul.

Lotus hade självfallet inte gjort detta för att jävlas med folk utan för att deras kalkylprogram som just försetts med möjligheten till användning av s.k. 3-dimensionella kalkylark (populära i koncerner med många dotterbolag då det blev lättare att konsolidera och överblicka koncernresultat på dettta sätt). För att få detta använbart måste man ha tillgång till mer minne än 640 KB. Folk ringde och skällde om varför Windows inte kunde köras samtidigt med 1-2-3 och gapade om att "det får ni fixa". Problemet var bara att man kan inte ha flera kaptener på vilken skuta som helst och denna var inget undantag. Lotus kom att dra det kortaste strået. Att köra nya applikationer med nya enhetliga grafiska Windows-gränsnitt istället för tillverkarspecifika teckenbaserade i en gemensam miljö där datautbyte mellan applikationer via "klipp och klistra" upplevdes som viktigare än att köra just 1-2-3. Så folk bytte till XL istället. Detta är väl enda gången jag sett att man valde Windows för mervärden i Windows.

Ett verkligt problem var däremot Vista. Inte för att Vista i sig nödvändigt skulle vara så instabilt. Jag har även haft Vistra-maskiner som funkat bra. Problemet var dock installationen. När man byggde Vista så byggde man en helt ny grafikmotor som ställde större krav på att maskinens grafikkort verkligen var kompatibelt med de krav OS:et ställde. Alla PC levde inte upp till det. Jag har själv slitit mitt hår av detta skäl vid ett tillfälle. När nytt grafikkort kom på plats så gick det verkligen som en dans. Detta var en verklig blunder av ett företag som ville att Vista skulle ersätta XP på folks datorer. Vista kom att bli Microsofts kanske värsta marknadsblunder och hela marknaden hoppade Vista. "Gör om gör rätt" och det gjorde man med Windows 7.

Jag har dock sett värre blunders än så. Jag tror att det var när Windows 3.0 eller 3.1 lanserades som man märkt diskarna fel. Fel etikett satt helt enkelt på fel disk. Det var inte på disk 1 som SETUP.EXE låg utan den låg på disk 2 om jag inte missminner mig. Många samtal var det om det lilla problemet och Microsoft tvingades skuicka ut nya diskset till de som krävde deta.

Redan innan Microsoft packade om sina bordsdatorapplikationer i ett Office-paket så har man valt DOS/Windows för att där fanns applikationerna som är och var industristandard. OS:et i sig har enda sedan begynnelsen mest setts som ett nödvändigt ont för att få tillgång till applikationerna. Så det har sällan handlat om själva operativsystemet utan det viktigaste är och har alltid avarit applikationerna. Med MAC har det varit precis tvärtom. Jag var också väldigt positiv så fort jag såg de första MAC:arna. Vit bakgrund med svart text som en tidning istället för svart bakgrund som i DOS med gräslig grön eller gul text. Med MAC kunde man förälska sig bara man sett OS:et utan att överhuvudtaget kört en enda applikation. MAC var yta redan då och mindre innehåll än DOS och senare Windows.

...men industrin har alltid valt PC med DOS/Windows, för att där har alla applikationerna funnits då som nu. Precis som ofta annars är fallet så är det inte det som nödvändigtvis är state of the art som drar längsta strået utan det som uppfyller folks behov tillräckligt bra, mest flexibelt på det mest kostnadseffektiva sättet. En del MAC-folk verkar ha väldigt svårt att förstå att det inte handlar om att välja bäst system. Det är sällan de bästa grejorna vinner. Det brukar som sagt de som upplevs som mest prisvärda göra och för den stora allmänheten har detta inte varit MAC hur bäst vi än tycker detta system är. Kom så ihåg att MAC lämnar alk over på alltför många mjukvarunischer för att på allvar kunna vara ett alternativ till Windows idag.
 
Senast ändrad:
Har aldrig påstått det heller, jag hävdar att Windows krånglar oftare än UNIX (bl.a. OSx)
Det här är ytterligare ett exempel på hur Microsoft installer misslyckas med att hålla ordning på vad som händer i systemet.

Än vissa UNIX helt klart, men inte mer än OS/X. OS/X tillsammans med Adobeprodukter krashade oftare än Windows med Office på mitt förra jobb.

/Karl
 
Än vissa UNIX helt klart, men inte mer än OS/X. OS/X tillsammans med Adobeprodukter krashade oftare än Windows med Office på mitt förra jobb.

/Karl

OS/X drogs ner av Adobe-produkter? Det har aldrig hänt mig, inte i Windows heller.
Sedan har ju Adobes grejjor kraschat men OS har alltid klarat av att hantera det (vad jag kan komma ihåg i alla fall)

Sedan kanske det är fel att jämföra Adobe med Office-miljön eller?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.