Fast här måste även jag protestera. Jämförelse haltar enormt eftersom vi är på ett fotoforum. En TN-skärm mot iMac:ens IPS-skärm gör ditt ihopplock till en tämligen ointressant kombination för en fotograf.
/Karl
Den billigaste IPS-skärmen är säkert helt i klass med iMac:ens skärm och otroligt mycket bättre än vilken TN-skärm som helst.
Tittade vilken skärm det är och den är nog till och med snäppet bättre då den är matt, fast vill man hellre se sig själv så är givetvis Apples bättre.
/Karl
Du har helt rätt. Den skärmen skippar vi.
Ja då hamnade vi på ca 11000 precis OS-X inkluderat. Kvalitén på skärmen är ju svår att jämföra såklart. Macens kan vara bättre, eller sämre. Här är nog det som kan göra skillnad i användandet störst.
Personligen har jag inte imponerats av Imacs skärmar. Det är dock främst för den glansiga ytan vilket gjorde att allt bakom en speglades i den. Snygg att titta på när den är avslagen, dryg när man ska använda den. Men smaken är som baken.
Men i och med detta så blev hackintoshens motsvarighet till Imac 27" mindre prisvärd. Vi sparar alltså enbart ca 4000 nu. Vilket ändå är en del, för mig är det tillräckligt då jag ser en vanlig burk som man kan uppgradera lätt i framtiden som en fördel, men lika många och kanske fler som ser det som en nackdel.
Om vi skulle gå ned till 24" så finns det nog mer att spara då skärmutbudet här är större och man kan få en 24" ISP betydligt billigare.
Jag kan köpa en färdig iMac med bättre konfiguration än ditt bygge för mindre pengar. Och då får jag dessutom "designen".
Dock får matte_J fortfarange gärna ange sitt inköpsställe där han kan köpa en Imac 27" med uppgraderat grafikkort samt processor för 7800kr. För jag hoppas att du inte ljög? Det skulle nog inte direkt brassa på trovärdigheten i dina övriga inlägg..
Du läser inte vad jag skriver va? Jag ifrågasatte Ebermark som aldrig har problem och frågade om han aldrig behövt läsa en howto. Själv har jag aldrig påstått att jag inte gjort det.
Han har sagt att han inte haft några större problem med sina datorbyggen. Sist han hade ett problem med att han behövde skifta PCI-platser vad för 10 år sedan.
Vad som behövdes för 10 år sedan ser jag som irrelevant.
Jag reagerar som sagt på de som säger att precis allt är fluffiga rosa moln hela tiden. Det är helt enkelt inte sant. Om man bygger datorer regelbundet så hittar man åt små knivigheter då och då. Har man otur hittar man kompabillitetsproblem eller får tag i måndagsexemplaren som aldrig borde lämnat fabriken men gör det ändå.
Jag har väl iofs ofta konstiga konfigureringar i mina datorer scsi-kort, multipla nätverksinterface, många diskar, raid-kort osv. Det skapar förutsättningar för problem som normalanvändaren inte hittar.
Att det är en fluffiga rosa moln med datorer kan inte heller jag hålla med om.
Dock finns det nog måndagsexemplar i macvärlden lika mycket som det finns i övriga PC-världen.
Det där med dina konstiga konfigureringar är ju som sagt att skapa lite problem för sig själv, precis sådant som jag också tycker om att pyssla med, vilket gör att jag ju inte kan påstå att mitt PC-byggande inte innehaft problem.
Men detta har ju ingenting med hackintoshen att göra då vi inte har detta i varesig macarna eller de hackingtosharna vi bygger. Fast om vi vill kan vi försöka med detta i en hackintosh, med många timmars krånglande i efterhand.