Annons

Vad är "DEN" stora skillnaden mellan PC & MAC????

Produkter
(logga in för att koppla)
Sist jag behövde flytta om pci-kort för att slippa DMA/IRQ-konflikter var väl runt millennieskiftet...

Trassla med bios? jag konfigurerar bios som jag vill ha det, sen är det bra.

Bygg, boota, installera problemfritt varenda gång. Alltid utan ett enda problem!
Aldrig surfat efter lösningen på ett enda problem när du byggt en dator?

I mer än 10år
 
Bygg, boota, installera problemfritt varenda gång. Alltid utan ett enda problem!
Aldrig surfat efter lösningen på ett enda problem när du byggt en dator?

I mer än 10år
Det beror ju helt på hur ingående och krånglig man vill vara.
Bygger man en dator samt köper alla program man vill installera. Då skulle jag nog säga att det inte blir särskilt mycket problem.

Jag tror nog att en väldigt stor procent av alla problem Win-användare stöter på handlar om att försöka få piratkopierade program och operativsystem att fungera som de ska.

Sedan kan man ju som sagt köpa sig en färdigbyggd dator med OS installerat och klart. Här står det väl sig rätt lika i problemfrihet som en mac.

Om man ska göra det själv får man räkna med lite mer krux. Det hela handlar ju alltid om hur mycket möda man orkar lägga ned kontra hur mycket pengar man vill lägga ut.

Och hur relevant är det att ta upp saker som hända för 10 år sedan? T.o.m 5 år sedan är ju stenålder i jämförelse med idag om vi pratar datorer.
 
Jag kan köpa en färdig iMac med bättre konfiguration än ditt bygge för mindre pengar. Och då får jag dessutom "designen".

Hur blev det med källa till detta då? Eller var detta bara ett utrop i desperationens tecken?

Jag må ju säga att det vore väldigt trevligt om det stämde. Då finns det ju verkligen ingen anledning till att "krångla" till sig en hackintosh.
 
Det beror ju helt på hur ingående och krånglig man vill vara.
Bygger man en dator samt köper alla program man vill installera. Då skulle jag nog säga att det inte blir särskilt mycket problem.

Jag tror nog att en väldigt stor procent av alla problem Win-användare stöter på handlar om att försöka få piratkopierade program och operativsystem att fungera som de ska.

Sedan kan man ju som sagt köpa sig en färdigbyggd dator med OS installerat och klart. Här står det väl sig rätt lika i problemfrihet som en mac.

Om man ska göra det själv får man räkna med lite mer krux. Det hela handlar ju alltid om hur mycket möda man orkar lägga ned kontra hur mycket pengar man vill lägga ut.

Och hur relevant är det att ta upp saker som hända för 10 år sedan? T.o.m 5 år sedan är ju stenålder i jämförelse med idag om vi pratar datorer.

Ebermark gav år 2000 som referens inte jag. Han har ju enligt egen utsago inte haft ett enda problem med sina datorer sedan Windows NT tiden.

Fast hans datorer är ju så fantastiska att de förmodligen inte ens stannar om man drar ut strömkabeln.
 
Ebermark gav år 2000 som referens inte jag. Han har ju enligt egen utsago inte haft ett enda problem med sina datorer sedan Windows NT tiden.

Fast hans datorer är ju så fantastiska att de förmodligen inte ens stannar om man drar ut strömkabeln.

Mina brukar ticka på utan ström...några timmar i alla fall :)
 
Hur blev det med källa till detta då?

Lite lustigt att just du - som tjatat om att du kan bygga en "hemma-iMac" för halva kostnaden utan att ens berätta vilka komponenter du tänkt använda så att vi andra kan se vad du jämför med - ber mig om källa.

Visa din källa först så kanske det kan bli aktuellt att visa min.
 
Bygg, boota, installera problemfritt varenda gång. Alltid utan ett enda problem!
Aldrig surfat efter lösningen på ett enda problem när du byggt en dator?

I mer än 10år

Helt plötsligt har du bytt från att Win är helt kass till att det är problem med bygg, boota etc men att det fungerar efter. I ett tidigare inlägg skrev du "Problemen med en PC har man ju självklart inte då man bara använder den. Problemen uppstår ju när man bygger, installerar, avinstallerar eller uppgraderar. "

Vad är det du egenligen avser med dina synpunkter? Så som jag tolkat dina inlägg har du sågat Win totalt. Även driftsäkerhetsmässigt. Precis det som du helt plötsligt tydligen inte anser längre?!?!

Nej, jag har inte heller haft några problem med IRQ mm efter att XP kom. Har väl i och för sig bara installerat ett 50-tal datorer sedan dess plus ett antal uppgraderingar så jag har givetvis inte täckt allt och alla. Sedan W7 kom har dessutom installationsförfarandet blivit mycket enklare. I princip bara att sätta i skivan och starta installationen, svara på några få frågon och sedan är den uppe. Lite inställningar efteråt måste givetvis göras. Typ: när skall update ske och hur. Lite andra småinställningar men absolut inga trix och knep.

De problem som jag har haft har hela tiden varit hårdvarurelaterade. Oftast att informationen på webben varit bristfällig. Här har du en poäng men om jag vill så kan jag köpa precis lika färdiga Windatorer som de från Apple så är det problemet ett minne blott. Senast något gick sönder var en minnesbank och då efter 10 månaders drift. Före detta..... minns inte ens. Jag tycker faktiskt att det är rätt kul att plocka i hop en dator så mig gör det absolut ingenting. Dock är jag lite irriterad på den ibland bristfälliga infon på webben om komponenterna.

Att du och dina kompisar med en massa poäng har åsikter om MS och dess produkter är jag inte ett dugg förvånad över. När jag pluggade en massa poäng på högskola i samma ämne så florerade ungefär samma åsikter. Känns faktiskt lite som att man bara skall klaga på MS.

Observera att detta inte på något sätt är en hyllning till MS. De Appledatorer jag har arbetat med har alla fungerat alldeles utmärkt (minus den på jobbet). Men de Win som jag arbetar med idag och de jag har hemma fungerar precis lika bra....Att säga att någon av dem är bättre än den andra kan jag inte göra. De fungerar ju precis lika bra...... Dock är Macen "alltid" snyggare :)
 
Lite lustigt att just du - som tjatat om att du kan bygga en "hemma-iMac" för halva kostnaden utan att ens berätta vilka komponenter du tänkt använda så att vi andra kan se vad du jämför med - ber mig om källa.

Visa din källa först så kanske det kan bli aktuellt att visa min.

Jag har flera gånger sagt att jag kan skriva ut referenslistan till mina komponenter, ingen har dock bett mig att göra detta.
Men här är den:

ANTEC MIDTOWER THREE HUNDRED ATX BLACK
525,00 kr

GIGABYTE GA-H67M-D2-B3 H67 S-1155 M-ATX
699,00 kr

GIGABYTE RADEON HD6770 1GB GDDR5 PCI-E DVI/HD...
1 099,00 kr

INTEL CORE I5 2300 2.80GHZ 6MB S-1155
1 599,00 kr

KINGSTON 4GB 1333MHZ DDR3 CL9 (2X2GB)
223,68 kr

LOGITECH WEBCAM C270
255,00 kr

LOGITECH WIRELESS DESKTOP MK320 USB (trådlöst tangentbord och mus.)
295,00 kr

PHILIPS 273E3LHSB 27" WIDE TFT LED BLACK
2 190,00 kr

SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK SVART
179,00 kr

SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32M...
479,00 kr

Totalpris:7 582 kr inkl. frakt (OS-X tillkommer om man vill köpa detta.)

Så, detta är vad jag räknat på.
Nu skulle jag gärna vilja se vart du köper din imac för 7800kr för?
 
Grattis!
Du har alltså bara köpt, satt ihop. Tryckt på powerknappen och Windows installation har startat varenda gång!

Jag tror att du har lite selektivt minne men jag kan ju ha fel. Du har alltså aldrig någonsin fått läsa en howto på nätet? Aldrig någonsin behövt ladda ner en fräschare drivrutin för att få det att funka?
Aldrig behövt skifta plats på två pci-kort? Aldrig behövt trassla med BIOS-inställningar?

Det har aldrig hänt? Min bäste herre få här tror nog på dig om du hävdar det, inte ens den mest inbitna fanatiker kan vara knäpp nog att tro på dig.

Varför skulle det vara problem med windowsinstallationen? Om inte denna går smärtfritt igenom då lär du ha hårdvarufel. Jag har då aldrig varit med om att inte kunna installera windows på mina datorer, som jag byggt själv.

Drivrutiner är ju en bra idé att uppdatera. Om du inte gör detta kan du gå miste om förbättrad prestanda. Ju oftare de släpps, desto gladare blir då jag.

Varför skifta plats på PCI-kort? Nej det har jag aldrig behövt göra.

BIOS-inställningarna behöver man ju knappast vara inne och pilla i om man bara gör normalt arbete. Dock har jag varit inne där en hel del. Men det beror ju mer på att jag är nyfiken och tar mig an utmaningar som kanske inte alltid stöds normalt.

Om du aldrig läst en howto på internet har jag nog svårt att tro dig när du påstår att du sysslat med tester och har stor erfarenhet inom datorer..
 
Helt plötsligt har du bytt från att Win är helt kass till att det är problem med bygg, boota etc men att det fungerar efter. I ett tidigare inlägg skrev du "Problemen med en PC har man ju självklart inte då man bara använder den. Problemen uppstår ju när man bygger, installerar, avinstallerar eller uppgraderar. "

Vad är det du egenligen avser med dina synpunkter? Så som jag tolkat dina inlägg har du sågat Win totalt. Även driftsäkerhetsmässigt. Precis det som du helt plötsligt tydligen inte anser längre?!?!

Jag har inte heller sagt att windows blåskärmar och är instabilt vad jag kan minnas. Det var väldigt länge sedan jag hade en blåskärm. Jag har haft problem med installationer och patchar i Windows 7. Vilket jag beskrev tidigare i tråden.

Nej, jag har inte heller haft några problem med IRQ mm efter att XP kom. Har väl i och för sig bara installerat ett 50-tal datorer sedan dess plus ett antal uppgraderingar så jag har givetvis inte täckt allt och alla. Sedan W7 kom har dessutom installationsförfarandet blivit mycket enklare. I princip bara att sätta i skivan och starta installationen, svara på några få frågon och sedan är den uppe. Lite inställningar efteråt måste givetvis göras. Typ: när skall update ske och hur. Lite andra småinställningar men absolut inga trix och knep.
Det var Ebermark som inte haft ett problem inget sedan 2000 eller hur var det?

Jag reagerar som sagt på de som säger att precis allt är fluffiga rosa moln hela tiden. Det är helt enkelt inte sant. Om man bygger datorer regelbundet så hittar man åt små knivigheter då och då. Har man otur hittar man kompabillitetsproblem eller får tag i måndagsexemplaren som aldrig borde lämnat fabriken men gör det ändå.

Jag har väl iofs ofta konstiga konfigureringar i mina datorer scsi-kort, multipla nätverksinterface, många diskar, raid-kort osv. Det skapar förutsättningar för problem som normalanvändaren inte hittar.

De problem som jag har haft har hela tiden varit hårdvarurelaterade. Oftast att informationen på webben varit bristfällig. Här har du en poäng men om jag vill så kan jag köpa precis lika färdiga Windatorer som de från Apple så är det problemet ett minne blott. Senast något gick sönder var en minnesbank och då efter 10 månaders drift. Före detta..... minns inte ens. Jag tycker faktiskt att det är rätt kul att plocka i hop en dator så mig gör det absolut ingenting. Dock är jag lite irriterad på den ibland bristfälliga infon på webben om komponenterna.
Hårdvaruproblem är ju ett av problemen jag försöker få fram i tråden uppenbarligen utan framgång.
Jag även dyker på mjukvarurelaterade problem relativt ofta, rena OS-grejjor är ju rätt sällsynta. Windows update grejjen jag skrev om tidigare i tråden är ju inte vardagsmat direkt. Jag vart faktiskt genuint förvånad över den.

Att du och dina kompisar med en massa poäng har åsikter om MS och dess produkter är jag inte ett dugg förvånad över. När jag pluggade en massa poäng på högskola i samma ämne så florerade ungefär samma åsikter. Känns faktiskt lite som att man bara skall klaga på MS.
Folk som pysslar pilar och tweekar med sina datorer kommer tveklöst att hitta betydligt fler fel än moster Agda som aldrig gör annat än startar IE. Folk som har som yrke att designa och implementera operativsystem kommer tveklöst ha åsikter om Windows (och andra OS)

Om det sedan gnälls på M$ bland akademiker mer än bland andra, tja så kanske det är.

Observera att detta inte på något sätt är en hyllning till MS. De Appledatorer jag har arbetat med har alla fungerat alldeles utmärkt (minus den på jobbet). Men de Win som jag arbetar med idag och de jag har hemma fungerar precis lika bra....Att säga att någon av dem är bättre än den andra kan jag inte göra. De fungerar ju precis lika bra...... Dock är Macen "alltid" snyggare :)

Apple vs PC, Det blir ju två olika saker som kommer att diskuteras. Jag har varit inblandad i båda två: PC-hårdvara och Operativsystem.

Jag hävdar att en Microsoft baserad PC är sämre än OSx bestyckad Apple beroende på hårdvaruproblem i första hand och pga brister i OS:et i andra hand.

Eliminerar man hårdvaruproblemet genom att köpa välbyggda märkesdatorer är ju skillnaden liten men jag tycker fortfarande att av de desktop os som finns idag så är Microsofts sämst.
 
Varför skulle det vara problem med windowsinstallationen? Om inte denna går smärtfritt igenom då lär du ha hårdvarufel. Jag har då aldrig varit med om att inte kunna installera windows på mina datorer, som jag byggt själv.

Drivrutiner är ju en bra idé att uppdatera. Om du inte gör detta kan du gå miste om förbättrad prestanda. Ju oftare de släpps, desto gladare blir då jag.

Varför skifta plats på PCI-kort? Nej det har jag aldrig behövt göra.

BIOS-inställningarna behöver man ju knappast vara inne och pilla i om man bara gör normalt arbete. Dock har jag varit inne där en hel del. Men det beror ju mer på att jag är nyfiken och tar mig an utmaningar som kanske inte alltid stöds normalt.

Om du aldrig läst en howto på internet har jag nog svårt att tro dig när du påstår att du sysslat med tester och har stor erfarenhet inom datorer..

Du läser inte vad jag skriver va? Jag ifrågasatte Ebermark som aldrig har problem och frågade om han aldrig behövt läsa en howto. Själv har jag aldrig påstått att jag inte gjort det.
 
Jag har flera gånger sagt att jag kan skriva ut referenslistan till mina komponenter, ingen har dock bett mig att göra detta.
Men här är den:

ANTEC MIDTOWER THREE HUNDRED ATX BLACK
525,00 kr

GIGABYTE GA-H67M-D2-B3 H67 S-1155 M-ATX
699,00 kr

GIGABYTE RADEON HD6770 1GB GDDR5 PCI-E DVI/HD...
1 099,00 kr

INTEL CORE I5 2300 2.80GHZ 6MB S-1155
1 599,00 kr

KINGSTON 4GB 1333MHZ DDR3 CL9 (2X2GB)
223,68 kr

LOGITECH WEBCAM C270
255,00 kr

LOGITECH WIRELESS DESKTOP MK320 USB (trådlöst tangentbord och mus.)
295,00 kr

PHILIPS 273E3LHSB 27" WIDE TFT LED BLACK
2 190,00 kr

SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK SVART
179,00 kr

SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32M...
479,00 kr

Totalpris:7 582 kr inkl. frakt (OS-X tillkommer om man vill köpa detta.)

Så, detta är vad jag räknat på.
Nu skulle jag gärna vilja se vart du köper din imac för 7800kr för?

Fast här måste även jag protestera. Jämförelse haltar enormt eftersom vi är på ett fotoforum. En TN-skärm mot iMac:ens IPS-skärm gör ditt ihopplock till en tämligen ointressant kombination för en fotograf.

/Karl
 
Fast här måste även jag protestera. Jämförelse haltar enormt eftersom vi är på ett fotoforum. En TN-skärm mot iMac:ens IPS-skärm gör ditt ihopplock till en tämligen ointressant kombination för en fotograf.

/Karl

Billigaste IPS 27" kostar 5000:- på prisjakt => summan drygt 10000:- och då har du inget OS.
Vet inte om den skärmen är något att ha.
 
Varför skulle det vara problem med windowsinstallationen? Om inte denna går smärtfritt igenom då lär du ha hårdvarufel. Jag har då aldrig varit med om att inte kunna installera windows på mina datorer, som jag byggt själv.

Drivrutiner är ju en bra idé att uppdatera. Om du inte gör detta kan du gå miste om förbättrad prestanda. Ju oftare de släpps, desto gladare blir då jag.

Varför skifta plats på PCI-kort? Nej det har jag aldrig behövt göra.

BIOS-inställningarna behöver man ju knappast vara inne och pilla i om man bara gör normalt arbete. Dock har jag varit inne där en hel del. Men det beror ju mer på att jag är nyfiken och tar mig an utmaningar som kanske inte alltid stöds normalt.

Om du aldrig läst en howto på internet har jag nog svårt att tro dig när du påstår att du sysslat med tester och har stor erfarenhet inom datorer..

Jag har haft problem några gånger med drivrutiner på XP, men även där har det oftast fungerat bra.

/Karl
 
Billigaste IPS 27" kostar 5000:- på prisjakt => summan drygt 10000:- och då har du inget OS.
Vet inte om den skärmen är något att ha.

Den billigaste IPS-skärmen är säkert helt i klass med iMac:ens skärm och otroligt mycket bättre än vilken TN-skärm som helst.

Tittade vilken skärm det är och den är nog till och med snäppet bättre då den är matt, fast vill man hellre se sig själv så är givetvis Apples bättre.

/Karl
 
Senast ändrad:
Fast här måste även jag protestera. Jämförelse haltar enormt eftersom vi är på ett fotoforum. En TN-skärm mot iMac:ens IPS-skärm gör ditt ihopplock till en tämligen ointressant kombination för en fotograf.

/Karl

Den billigaste IPS-skärmen är säkert helt i klass med iMac:ens skärm och otroligt mycket bättre än vilken TN-skärm som helst.

Tittade vilken skärm det är och den är nog till och med snäppet bättre då den är matt, fast vill man hellre se sig själv så är givetvis Apples bättre.

/Karl

Du har helt rätt. Den skärmen skippar vi.
Ja då hamnade vi på ca 11000 precis OS-X inkluderat. Kvalitén på skärmen är ju svår att jämföra såklart. Macens kan vara bättre, eller sämre. Här är nog det som kan göra skillnad i användandet störst.
Personligen har jag inte imponerats av Imacs skärmar. Det är dock främst för den glansiga ytan vilket gjorde att allt bakom en speglades i den. Snygg att titta på när den är avslagen, dryg när man ska använda den. Men smaken är som baken.

Men i och med detta så blev hackintoshens motsvarighet till Imac 27" mindre prisvärd. Vi sparar alltså enbart ca 4000 nu. Vilket ändå är en del, för mig är det tillräckligt då jag ser en vanlig burk som man kan uppgradera lätt i framtiden som en fördel, men lika många och kanske fler som ser det som en nackdel.

Om vi skulle gå ned till 24" så finns det nog mer att spara då skärmutbudet här är större och man kan få en 24" ISP betydligt billigare.

Jag kan köpa en färdig iMac med bättre konfiguration än ditt bygge för mindre pengar. Och då får jag dessutom "designen".

Dock får matte_J fortfarange gärna ange sitt inköpsställe där han kan köpa en Imac 27" med uppgraderat grafikkort samt processor för 7800kr. För jag hoppas att du inte ljög? Det skulle nog inte direkt brassa på trovärdigheten i dina övriga inlägg..


Du läser inte vad jag skriver va? Jag ifrågasatte Ebermark som aldrig har problem och frågade om han aldrig behövt läsa en howto. Själv har jag aldrig påstått att jag inte gjort det.
Han har sagt att han inte haft några större problem med sina datorbyggen. Sist han hade ett problem med att han behövde skifta PCI-platser vad för 10 år sedan.
Vad som behövdes för 10 år sedan ser jag som irrelevant.

Jag reagerar som sagt på de som säger att precis allt är fluffiga rosa moln hela tiden. Det är helt enkelt inte sant. Om man bygger datorer regelbundet så hittar man åt små knivigheter då och då. Har man otur hittar man kompabillitetsproblem eller får tag i måndagsexemplaren som aldrig borde lämnat fabriken men gör det ändå.

Jag har väl iofs ofta konstiga konfigureringar i mina datorer scsi-kort, multipla nätverksinterface, många diskar, raid-kort osv. Det skapar förutsättningar för problem som normalanvändaren inte hittar.
Att det är en fluffiga rosa moln med datorer kan inte heller jag hålla med om.
Dock finns det nog måndagsexemplar i macvärlden lika mycket som det finns i övriga PC-världen.

Det där med dina konstiga konfigureringar är ju som sagt att skapa lite problem för sig själv, precis sådant som jag också tycker om att pyssla med, vilket gör att jag ju inte kan påstå att mitt PC-byggande inte innehaft problem.

Men detta har ju ingenting med hackintoshen att göra då vi inte har detta i varesig macarna eller de hackingtosharna vi bygger. Fast om vi vill kan vi försöka med detta i en hackintosh, med många timmars krånglande i efterhand.
 
Att det är en fluffiga rosa moln med datorer kan inte heller jag hålla med om.
Dock finns det nog måndagsexemplar i macvärlden lika mycket som det finns i övriga PC-världen.

Tja, köper man egna komponenter brukar måndagsexemplaren vara fler, köper du Apple, HP (Business), Sony (business) så brukar pryttlarna vara testkörda ytterligare några gånger av leverantören.

Själv är jag dock privat beredd att ta den risken.

/Karl
 
Att det är en fluffiga rosa moln med datorer kan inte heller jag hålla med om.
Dock finns det nog måndagsexemplar i macvärlden lika mycket som det finns i övriga PC-världen.
Fördelen med Apple är 90 dagars fri support och på platsen service. Får du ett måndagsexemplar behöver du inte felsöka eller strula själv. Någon annan gör det år dig.

Andra tillverkare har säkert liknande avtal och det påverkar så klart priset på produkten.
(Hemmabyggaren betalar med egen felsökningstid)

Det där med dina konstiga konfigureringar är ju som sagt att skapa lite problem för sig själv, precis sådant som jag också tycker om att pyssla med, vilket gör att jag ju inte kan påstå att mitt PC-byggande inte innehaft problem.
Visst påverkar det med märklig hårvara. Det är ju inte så att jag sätter i ett U320 kort för att det är kul (ja jo lite kanske) det finns ett syfte med kortet så klart.

Ibland kan det ju vara för att vara lite ball att bygga en renodlad scsi burk, där till och med floppyn har scsi-interface (ja det var några år sedan nu) Då är det ju en utmaning att få det att funka och man får räkna med strul så klart.

Datorn med Windows Update problemet är über-enkel. Ett moderkort två minneskapslar en powersupply och en sata disk i en låda så klart.

Men detta har ju ingenting med hackintoshen att göra då vi inte har detta i varesig macarna eller de hackingtosharna vi bygger. Fast om vi vill kan vi försöka med detta i en hackintosh, med många timmars krånglande i efterhand.

 
Jag har flera gånger sagt att jag kan skriva ut referenslistan till mina komponenter, ingen har dock bett mig att göra detta.
Men här är den:

---utklippt --

Totalpris:7 582 kr inkl. frakt (OS-X tillkommer om man vill köpa detta.)

Så, detta är vad jag räknat på.
Nu skulle jag gärna vilja se vart du köper din imac för 7800kr för?

En orimlig jämförelse precis som ofta annars när folk pratar om "halva priset":
När det gäller kvalitet är du helt ute och cyklar när det gäller både mus, tangentbord, webkamera och framför allt skärmen. Sedan saknar jag operativsystem, iLife 11, Thunderbolt, Firewire800, Wifi 802.11n/g, och lite annat smått och gott. Mellan tummen och pekfingret borde du få lägga till ca 6-7000 för att hamna på samma nivå.
Räkna sedan datorns hela kostnadscykel i vilken ingår bla inköp, energiförbrukning och andrahandsvärde så gör du en riktigt kass affär. Men det är ju ditt val och dina pengar, vad har jag med det att göra? Anledningen att jag argumenterar emot dig är att du inte ska lura andra med dina siffror.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.