FaniSkogen
Aktiv medlem
Du får gärna starta din Hackintosh tråd om du vill. Att du har gått OT gör inte att du bestämmer att det ska diskuteras Hackintosh/Mac.
Det jag menar med att trycka på "On" är när du packar ut datorn ur kartongen. DET gör du inte med hackintoshen. Nu vet jag inte hur enkelt det är med hackintosh idag, men tidigare var det en hel del bekymmer.
Och du tolkar mina inlägg som Fan läser Bibeln (i Skogen).
Så åter till ämnet vad är den stora skilnaden mellan Mac/PC och även hackintosh.
Jo, skillnaden är att du har en färdig produkt när du köper en Mac, det har du garanterat inte när du ska ha en hackintosh och en Win-burk som enligt mitt tycke är ok kostar en hel del, även den. Måhända att den är billigare än Mac'en, men fortfarande saknar Windows en del i min smak. Ska tillägga att jag inte testat Win7.
Att jämföra Mac mot varenda j*vla PC är bortkastat som jag skrev tidigare, eftersom det finns bra hårdvara och värdelös hårdvara.
Nej, en Mac är inte tystare än en Windowsburk.........MEN det beror på vilken burk du köper (eller bygger). Att sedan operativsystemet (eller taskiga program) kan få processorn att gå varm och fläktarna börjar vina så in i h*lvete är en annan sak. Men visst kan man ha vattenkylning och få bort sådana problem.
Så till slutklämmen.
Du verkar gilla SL eller Lion.
Kan du som är überguru då förklara vad DEN stora skilnaden är, eftersom du kör OsX med "windows komponenter".
Har DU läst mina tidigare inlägg?
Nä, tänkte väl det. Men det är inte så konstigt, denna tråd är bara full av skit sedan sidan två eller tre.
Jag nämnde bara hackintosh och det var väl dit tråden tog fart.
Med hackintosh blir det mer krångel än om du köper en färdig Mac från Apple.
Mac är klar att använda ur paketet. Samma sak är valfri färdikmonterad windows-dator från valfri tillverkare.
XP var bra, Vista var total skit Win7 är det bästa av dem tre, tycker jag. De tidigare varianterna är det nog inte många som fortfarande använder vanligen.
Nej hålla på och jämföra med irrelevanta datorer som inte ens har någon likhet finns det ingen anledning till att göra, som vissa ändå verkar tycka är en bra idé.
Du verkar som sagt ha haft riktiga problem med din gamla windows-dator. Den fungerar inte sämre än en dator med OS-X funktionsmässigt. Inte mindre stabilt och det har definitivt ingen inverkan på hårdvaran.
Windows fungerar riktigt bra, OS-X fungerar riktigt bra, frågan är vad man som individ föredrar.
Jag gillar SL och Lion, det är anledningen till att jag byggt en hackintosh.
Mitt syfte med mina inlägg är endast att upplysa andra om att man kan bygga sig en dator och installera OS-X på den med enkla knep och på så vis få den billigare än motsvarande Mac.
Sedan är det upp till var och en om man tycker om Apple's mac så mycket bättre att man pungar ut med de extra slantarna.
Samt om man tycker bekvämligheten att få en färdig dator är värd pengarna.
Det roliga är att så fort jag tar upp detta, då får jag massor med irrelevanta motargument mot mig som egentligen inte har med detta att göra. Vilket jag faktiskt finner ganska underhållande att detta verkar vara en sådan känslig punkt hos många Macfans.
Det roliga är ju det att jag hyllar mac, och ändå verkar många ta det som att jag istället förolämpar mac.
När vissa då tar till jämförelser och säger att windows-datorer är skit i jämförelse, då lär jag ju lägga min synpunkt. Jag tycker ingen av dem är skit.
Det jag dock tycker är att mac-datorerna är överprisade, det känns lite sniket.
Speciellt detta med att de enbart tillåter installation av OS-X på sina egna datorer. katastrof säger jag. Tänk om man enbart fick installera Windows på datorer man köpt av Microsoft..
Jag förstår inte varför denna kabelfråga ska komma upp hela tiden. Som att det hade något med datorns funktion att göra. Förutom funktionen att se snygg ut i hemmet då alltså.Det blir marginellt mer kabel, men framför allt blir det kabel under bordet där den inte syns istället för att datorbordet skall se ut som en spagettiria som dom flesta iMac-bord brukar göra.
Mobilkabel, kamerakabel, CF-kortläsaren och den externa backuphårddisken brukar vara ett minimum med kablar som skräpar på ett iMac-bord. Den som kör med tvådelad lösning har oftast det trasslet undangömt åtminstonde. Visst med ett NAS och med hjälp av "tysk 30-tals-disiplin plocka ur kablar så fort man inte använder dom" slippa det hela, men jag tror dom flesta saknar både NAS och tysk 30-talsdisiplin.
Att Apple skulle ha något state of the art ljudkort tror jag inte på. Det är bra, men långt ifrån oslagbart.
/Karl
Detta kan man lösa, tro det eller ej, oberoende om man har en PC med OS-X på eller en dator med Windows på.