Jag kan köpa en färdig iMac med bättre konfiguration än ditt bygge för mindre pengar. Och då får jag dessutom "designen".
Du får jättegärna länka mig till den. Då blir jag ju bara glag.
Och jag får ju allt med Saaben utom designen.
Det låter på dig som "design" är något på ytan, något oväsentligt. Det är det inte. Designen - den estetiska, den fysiska och ingenjörskonsten - är i princip hela produkten. Om du har svårt att greppa vad det är: Köp en liter mjölk i en PURE-pack. Köp sedan en annan liter mjölk i en vanlig plastpåse. Då får du allt utom designen.
Det är klart att designen är något mer än själva utseendet. Vart portarna sitter, mindre kablar med vissa mac osv.
Men, jag har ju fortfarande en vanlig dator, med samma innanmäte som macen. Alltså har jag en väldigt beprövad funktionell datoruppsättning som är kapabel till exakt samma saker som din. Bara till ett billigare pris och lite mer krångel.
Det verkar som att du menar att en vanlig burk samt skärm är helt oanvändbart?
[\QUOTE]
ok det gör inte du?
I stort sett alla jag känner har haft liknande problem.
Då pratar jag om folk med mångårig erfarenhet inom it sektorn.
(utvecklare testare verifierare osv)
kolla på nätet, det är knökfullt med trådar om hårdvaruproblem på PC byggen
Har du verkligen kompisar som haft kompabillitetsproblem med en Apple?
Då menar ja en enskild Applebyggd maskin. Detta får du gärna beskriva tydligare.[/QUOTE]
Jo, men jag påstår inget om huruvida alla datorer har problem eller inte. Det går inte att göra.
Någon gång får man ju problem med sin dator, tror du att du kommer sitta med samma mac om 10år?
Det finns nog trådar om problem med mac också, jag har stött på flera.
Men klart att det finns fler trådar angående PC-byggen. Det går ju att göra. En mac bygger apple.
Du ser ju inte särskilt många trådar angående folk som har problem med sin egenbyggda DELL, för att det går inte att bygga sin egna genuina DELL.
Det var en väldigt orelevant jämförelse?
Kompabilitetsproblem har vi väll inte nämnt.
Men att de fått problem med sina mac, ja. De har fått skicka in dem på reparation tex.
Men då är det bättre att du formulerar dig så här:
Jag köper delar i stället för en iMac eftersom jag inte behöver allt som följer med en iMac och inte bryr mig om kvalitet på tillbehör och jag behöver heller ingen allt-i-ett-dator utan nöjer mig med en låda på golvet med kablar och hela tjorven.
Då hade vi ju sluppit hela den här debatten. Du får ju inget som motsvarar en iMac så varför jämför du priserna? Att bara jämföra processor och ramminne säger ju inget om hela datorn. "Man behöver inte köpa en ny Merca, köp en gammal Saab som rymmer lika många passagerare och går lika fort.[/i}
Ja, säkert, men de som väljer att köpa en sprillans Merca ser väl andra värden i det, annat än hur fort den går och hur många passagerare som får plats och hur stor askkoppen är, typ.
Hör jag mig själv som eko här igen tro.
Jag har beskrivit precis det du säger. Att ska man bygga sig en egen hackintosh får man nöja sig med en icke-allt-i-ett-lösning.
Då får man nöja sig med kablar på golvet, burken och skärmen för sig.
Det jag försöker få fram är att det blir billigare så. Men du får en maskin som fungerar exakt som en genuin mac fast utan den designmässiga delen.
Och du har inte tänkt på att det kanske finns folk som hellre har en vanlig burk som de själva kan pilla i samt uppgradera när det väl behövs än en stor variant av bärbar dator med gigantisk skärm?
Jag är en av dem. Detta är personer som tex kanske tycker att denna variant kan vara bra.
De kanske har velat på pröva på OS-X men helt enkelt inte ser några fördelar eller rent av, kanske inte ens gillar macs utförande på sina datorer.
Då finns det i stort sett bara gott att hämta i en hackintosh.
Men du gillar den inte, det har vi förstått. Jag tänker heller inte försöka förmå dig att vilja ha en hackintosh. Men jag vill att du ska förstå att det blir billigare.
Dessutom så får du flera hundra meter med kabel, och ett ljudkort som är sämre.
Om det är din bild av en icke-mac tror jag du bör testa en.
Visst finns det bättre ljudkort. Och det är klart att allt blir billigare om man bygger själv.
Men sedan finns det kretskortskungar som tycker att alla som köper färdiga delar är blåsta. Man kan ju löda ihop ett själv av lösa komponenter och sparar då några kronor och kan dessutom få bättre komponenter.
Ja, om du löder själv så får du det billigare. Det är dock för krångligt för mig.
Om du även ser det som ett alternativ så får du gärna lägga ut en guide för det.
Men i sådant fall avstår jag från den och håller mig till hackintoshen, med färdiga allt-i-ett komponenter i, som vi då kanske kan kalla för något sorts mellanting mellan en genuin mac samt ditt hemmalödda.
Kom igen nu, gör inte diskussionen mer löjlig än vad den redan har blivit, det bidrar inte.