Annons

Vad är "DEN" stora skillnaden mellan PC & MAC????

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja för där har vi ju två exakt likadana datorer. Om du kikar lite på specifikationerna så hänger knappast macen med.
Du kan ju inte jämföra macen med en datorer som är bättre och hävda att macen är bättre? Det förstår du hoppas jag.

Jag vill ju inte ens göra jämförelsen för jag hävdar att det inte går att göra den på ett vettigt sätt.
Det är ju du som vill absolut hitta ett sätt att visa för mig hur fel jag har som knappar på en Mac.
 
Ja precis, priset är för dig ointressant. Då kan du väl köpa dig en färdig mac.
Min poäng var ju att man kan komma undan mycket billigare, om man vill, med att själv bygga ihop en PC. Sen får man ju dividera med sig själv om mödan är värt pengarna man sparar. I mitt fall är det det absolut då det inte ens är särskilt krångligt. Snarare enklare den dagen man vill uppgradera datorn.

Den Mac Pro jag har byggt är identisk med Mac's version. Så den är lika väl utrpovad den. Inget strul, precis som likadant. Bara att min inte har ett äpple på sidan.

Jasså du har samma moderkort som Apple. Imponerande var köpte du det?

Det är mer än chipset och CPU som avgör om delarna i en dator passar ihop.
Om du börjar titta på tester på PC hårdvara så är det rätt uppenbart att både prestanda och stabilitet kan variera rätt kraftigt mellan två på pappret lika moderkort.

[edit] Tänkte lämna diskussionen nu. Finns inget som kan framkomma här som inte redan skrivits i minst fem liknande trådar på FS
 
Jasså du har samma moderkort som Apple. Imponerande var köpte du det?

Det är mer än chipset och CPU som avgör om delarna i en dator passar ihop.
Om du börjar titta på tester på PC hårdvara så är det rätt uppenbart att både prestanda och stabilitet kan variera rätt kraftigt mellan två på pappret lika moderkort.

Nej jag har inte samma moderkort. Och ja, det är klart att det skiljer. Frågan är ju vilket av de två moderkorten som presterar bäst, det vet vi inte. Men förmodligen märker vi ingen som helst skillnad.

Du gör inte fel i att knappa på en mac. Jag knappar också på en "mac". Dock har ordnade jag så att jag fick min 15000kr billigare än om jag hade köpt den från Apple. Vilket jag tycker det var värt.
Men som sagt, om man tycker det är värt det eller inte, det får man bestämma själv.
Men billigare blir det.
 
Ok, vi tar en Imac då. 15000 vs 7800kr. Allt inräknat såsom skärm, mus, tangentbord, webkamera, dvd-brännare, chassi. Och då inga budgetkomponenter utan i det lite lyxigare stadiet. samt bättre ram och processor.
OS-X tillkommer på det priset.

Frågan är hur mycket det kostar för dig att få ihop dina komponenter till en allt-i-ett-dator med samma ingenjörskonst och stil som en iMac... Sedan är dina siffror inte mycket värda om du inte redovisar dem. Annars går de inte att jämföra.
Jag har sett massor av såna här påståenden om att "Mac är dubbelt så dyrt" men sedan när folk börjar räkna så landar det alltid på ungefär samma siffror. Eller dribbel som "men jag behöver inte en så bra skärm" eller liknande. Jag undrar tex vad du budgeterat för mus och tangentbord? Jag tror att det är svårt att hitta såna med motsvarande kvalitet och känsla som Apples för mindre än 1200 - 1500 kronor. En ganska stor del av din budget. Glöm heller inte förstärkare för att få samma ljudkvalitet som i en iMac. Och skärm med motsvarande kvalitet på panelen går ju loss på ganska många tusenlappar. Och så vidare...
 
Nej jag har inte samma moderkort. Och ja, det är klart att det skiljer. Frågan är ju vilket av de två moderkorten som presterar bäst, det vet vi inte. Men förmodligen märker vi ingen som helst skillnad.

Du gör inte fel i att knappa på en mac. Jag knappar också på en "mac". Dock har ordnade jag så att jag fick min 15000kr billigare än om jag hade köpt den från Apple. Vilket jag tycker det var värt.
Men som sagt, om man tycker det är värt det eller inte, det får man bestämma själv.
Men billigare blir det.

Som avslutning, hur kommer du runt det faktum att Apples licens inte tillåter dig att köra MacOS på en Hackintosh?
 
Frågan är hur mycket det kostar för dig att få ihop dina komponenter till en allt-i-ett-dator med samma ingenjörskonst och stil som en iMac... Sedan är dina siffror inte mycket värda om du inte redovisar dem. Annars går de inte att jämföra.
Jag har sett massor av såna här påståenden om att "Mac är dubbelt så dyrt" men sedan när folk börjar räkna så landar det alltid på ungefär samma siffror. Eller dribbel som "men jag behöver inte en så bra skärm" eller liknande. Jag undrar tex vad du budgeterat för mus och tangentbord? Jag tror att det är svårt att hitta såna med motsvarande kvalitet och känsla som Apples för mindre än 1200 - 1500 kronor. En ganska stor del av din budget. Glöm heller inte förstärkare för att få samma ljudkvalitet som i en iMac. Och skärm med motsvarande kvalitet på panelen går ju loss på ganska många tusenlappar. Och så vidare...

Självklart får du den inte i samma utförande som Imacen, utan i en vanlig burk med skärm till.
Så där är också en sak du måste ta i beräkning, om du vill betala det dubbla för designen.

Men ja, jag har räknat på det. Musen var en trådlös lasermus från Logitech. Tangentbordet, också ett logitech trådlöst. Macmusen tycker jag personligen är horribel, jag kör med en lasermus från A4tech till min.
Skärmen är en IPS LEF tft från philips för ca 2500kr. Vill man ha bättre, då får man lägga på tills man får den skärm man är ute efter.
Personligen har jag inte varit så imponerad av de Imac-skärmar jag suttit vid, kan främst ha att göra med den speglande ytan dock.
Högtalare glömde jag, så där får man lägga till några hundralappar då, för ljudet i en Imac är allt annat än bra, dock bra för att vara inbyggt.

ifall du tvivlar kan jag förse dig med länkar till produkterna från en internetbutik.



Som avslutning, hur kommer du runt det faktum att Apples licens inte tillåter dig att köra MacOS på en Hackintosh?
Kan du inte komma förbi den moraliska biten får du köpa en mac. Jag laddar även ned en låt då och då.
 
Där kom den, självklart tar du den i särklass dyraste Apple datorn, den som är ger sämst pris/prestanda. Om jag söker reda på det sämsta PC deal jag kan göra accepterar du det som något att jämföra med en iMac?

Du bortser givetvis från support, garantier enkelhet i att köpa färdigt i princip det mesta som gör att folk köper Apple.

Nästa steg brukar bli överklockning, därför skrev jag med det.

Jaha så man får inte jämföra mac-pc i det dyra segmentet. Och inte heller i det billiga. (Det gemensamma med dessa två segment är att PC är billigare.)

Och för mellansegmentet får man inte jämföra komponent för komponent eftersom man på något sätt måste räkna in att Apple lyckats sätta ihop samma komponenter på ett bättre sätt som på något magiskt sätt blir snabbare eller robustare än när andra gör det.

Överklockning hör inte hemma i denna diskusion, vi jämför ju samma hårdvara.
 
Självklart får du den inte i samma utförande som Imacen, utan i en vanlig burk med skärm till.
Så där är också en sak du måste ta i beräkning, om du vill betala det dubbla för designen.

Men ja, jag har räknat på det. Musen var en trådlös lasermus från Logitech. Tangentbordet, också ett logitech trådlöst. Macmusen tycker jag personligen är horribel, jag kör med en lasermus från A4tech till min.
Skärmen är en IPS LEF tft från philips för ca 2500kr. Vill man ha bättre, då får man lägga på tills man får den skärm man är ute efter.

Om du inte jämför kvalitet och funktion så är ju jämförelsen helt värdelös. Du kan ju inte basera jämförelsen på att du inte värdesätter vissa saker och därför inte är beredd att betala för dem. Du måste ju jämföra med tex en lika bra skärm, mus och tangentbord av motsvarande kvalitet och känsla, ljud med samma kvalitet, programvaror som följer med, etc. Om du inte värdesätter det som är en iMac så låter du bli att köpa en, inget konstigt med det. Det konstiga är att jämföra med grejor av lägre kvalitet och där saker saknas och sedan försöka räkna ut en kvot. Om jag värdesätter att få en funktionell dator med allt-i-ett-design så kan ju inte du komma dragandes med en högljudd gammal plåtlåda som tar upp sju gånger så mycket plats på skrivbordet, har en sämre skärm och plastiga tillbehör.

Kom igen med en relevant jämförelse. Och en detaljerad lista med produktnr och pris så att det går att se vad det är. Eller lägg ned när du inser att du är ute och cyklar.
 
Skillnaden mellan mac och "pc" är att det inte finns en mac jag hellre vill ha än min praktiskt taget ljudlösa, vattenkylda 5GHz i7:a. Billig var den dessutom, trots dyra entusiastinriktade komponenter.
Mycket snyggare chassi än en mac pro också.
 
Skillnaden mellan mac och "pc" är att det inte finns en mac jag hellre vill ha än min praktiskt taget ljudlösa, vattenkylda 5GHz i7:a. Billig var den dessutom, trots dyra entusiastinriktade komponenter.
Mycket snyggare chassi än en mac pro också.

Min rackeltrimmade BMW 325 från -87 är snabbare än nästan valfri Porsche.
Billigare är den också.
 
det är väl självklart att man måste ta med överklockningspotentialen i beräkningarna...du får ju en kraftigt mycket snabbare dator med samma hårdvara om du överklockar!
Om vi ska ta med överklockning så då kommer ju ingenting att kunna tävla mot en egenbyggd dator. Men detta känns inte riktigt relevant i diskussionen, eller ja, det ökar ju prestandan, men det hela blir ju väldigt avancerat och krångligt.


Om du inte jämför kvalitet och funktion så är ju jämförelsen helt värdelös. Du kan ju inte basera jämförelsen på att du inte värdesätter vissa saker och därför inte är beredd att betala för dem. Du måste ju jämföra med tex en lika bra skärm, mus och tangentbord av motsvarande kvalitet och känsla, ljud med samma kvalitet, programvaror som följer med, etc. Om du inte värdesätter det som är en iMac så låter du bli att köpa en, inget konstigt med det. Det konstiga är att jämföra med grejor av lägre kvalitet och där saker saknas och sedan försöka räkna ut en kvot. Om jag värdesätter att få en funktionell dator med allt-i-ett-design så kan ju inte du komma dragandes med en högljudd gammal plåtlåda som tar upp sju gånger så mycket plats på skrivbordet, har en sämre skärm och plastiga tillbehör.

Kom igen med en relevant jämförelse. Och en detaljerad lista med produktnr och pris så att det går att se vad det är. Eller lägg ned när du inser att du är ute och cyklar.

Jag har redan skrivit att om du köper gör en hackintosh istället för tex. en Imac, så kommer du inte få Imacens design.
Det jag värdesätter är hur min dator är när jag sitter och arbetar vid den, inte hur den ser ut när den är avstängd och jag ska titta på den.
Om vi bara ser till funktionen, så är ju en hackintosh identisk med en Imac, om jag nu som jag räknat på förut väljer samma eller näst intill identiska komponenter till min hackintosh.
Om du vill ha en från början helt fungerandes allt-i-ett från kartong, då får du köpa en Mac, det har jag också skrivit tidigare. Jag börjar känna mig som ett eko här.

Om du däremot vill ha en maskin som fungerar lika bra och med OS-X, för halva priset, då kan du bygga dig en hackintosh.

Som sagt, musen är en trådlös lasermus från logitech och tangentbordet ett trådlöst från logitech, långt ifrån det billigaste du kan komma åt.
Skärmen kan du gärna ge mig ett exempel på vilken du tycker är likvärdig macs så får vi se vad det landar på.

Om jag hade insett att jag är ute och cyklar hade jag lagt ned för längesedan. Jag vill ge ett tips till alla som funderar på mac och ge dem ett billigt alternativ. Jag har räknat upp både för och nackdelar.
Fördelar:
Mycket billigare, ned mot halva priset oftast.
Nackdelar:
Du får inte Apple's design på din mac.

Om du vill ha en prislista så har jag även skrivit det tidigare att jag kan skriva ut en komplett lista med länkar om du vill.
Och du kan gärna ge mig ett argument varför min låda skulle vara mer högljudd än din Mac, det där tyder väl mest på att du är ute och cyklar kanske.


Skillnaden mellan mac och "pc" är att det inte finns en mac jag hellre vill ha än min praktiskt taget ljudlösa, vattenkylda 5GHz i7:a. Billig var den dessutom, trots dyra entusiastinriktade komponenter.
Mycket snyggare chassi än en mac pro också.
Som sagt, alla har ju sin smak.
En vanlig ihopplockad maskin blir nog alltid billigare än en mac. Dock skiljer ju sig designen, till det bättre eller det sämre får användaren avgöra i fall till fall.


Min rackeltrimmade BMW 325 från -87 är snabbare än nästan valfri Porsche.
Billigare är den också.
Du får gärna förklarar dig lite närmare där hur exakt du menar att det där har någon relevans här i vår diskussion eller om du bara ville skryta lite om din BMW.
 
Senast ändrad:
10 små negerpojkar diskuterade PC vs Mac och diskussionerna var kul, underhållande och förhållandevis neutralt.
En försvann och de var endast 9.....
9
8
7
6
5
4
3
endast märkestalibanerna återstår. Dvs de som har skygglappar större än öronen på en afrikansk elefant.
 
Jaha så man får inte jämföra mac-pc i det dyra segmentet. Och inte heller i det billiga. (Det gemensamma med dessa två segment är att PC är billigare.)

Och för mellansegmentet får man inte jämföra komponent för komponent eftersom man på något sätt måste räkna in att Apple lyckats sätta ihop samma komponenter på ett bättre sätt som på något magiskt sätt blir snabbare eller robustare än när andra gör det.

Överklockning hör inte hemma i denna diskusion, vi jämför ju samma hårdvara.

Om du läser vad jag skriver så är det att jag tycker jämförelser är meningslösa eftersom alla kan söka reda exempel som stödjer sin egen tes.
Alltså anser alla att de har rätt!
 
Om du läser vad jag skriver så är det att jag tycker jämförelser är meningslösa eftersom alla kan söka reda exempel som stödjer sin egen tes.
Alltså anser alla att de har rätt!

Du undgår ju hela tiden vad diskussionen nu handlar om.

Jag skriver att man med en hackintosh får en prestanda- och funktionsmässigt identisk datorn som de flesta Apple-macar till runt halva priset.

Det man inte får är designen.

Med funktionsmässigt identisk menar jag alltså då det som finns i datorn samt det som visas på skärmen.

Vad är det här som inte är riktigt?
 
Du undgår ju hela tiden vad diskussionen nu handlar om.

Jag skriver att man med en hackintosh får en prestanda- och funktionsmässigt identisk datorn som de flesta Apple-macar till runt halva priset.

Det man inte får är designen.

Med funktionsmässigt identisk menar jag alltså då det som finns i datorn samt det som visas på skärmen.

Vad är det här som inte är riktigt?

Du får en illegal installation av OS
Du får en hög komponenter som inte är testade tillsammans
Du får en hög komponenter som inte är testade med OSx
Du få inte Apples support
Du får potentiellt garantiproblem med lösa komponenter.
 
Du får en illegal installation av OS
Du får en hög komponenter som inte är testade tillsammans
Du får en hög komponenter som inte är testade med OSx
Du få inte Apples support
Du får potentiellt garantiproblem med lösa komponenter.

Om du inte kommer över den moraliska biten med att installera OS-X olovligen har jag också sagt att du får köpa en Mac.

Du kör samma komponenter,kanske inte exakt samma moderkort, men du märker förmodligen absolut ingen skillnad.
Jag tror nog inte ens självaste Steve Jobs skulle märka någon skillnad på min hackintosh och en riktigt om han bara såg själva bilden och inte burken.
Och jo, de är testade med OS-X, om du kikat så finns det otaliga kompabilitetslistor med komponenter som folk testat med OS-X.

Du har support på dina produkter från återförsäljaren. Om jag får problem som sträcker mig utanför hårdvarufel så söker jag reda på mina svar på Forum och inte via Apples mycket begränsade support, där står ju enbart väldigt simpla problemlösningar att hitta.
Sedan tror jag väl ändå att det går att få viss hjälp från Apple med det mesta utom just garantiärenden?

Detta argument är riktigt roligt. I princip alla som varit emot mig med hackintosh och själva haft mac har dragit upp detta.
Varför i hela friden skulle jag få problem med garanti på mina inköpta komponenter?
Detta kan ju inte tyda på något annat än att du inte har någon som helst aning om hur det är att köpa en dator som inte kommer ifrån Apple.
 
Jag skriver att man med en hackintosh får en prestanda- och funktionsmässigt identisk datorn som de flesta Apple-macar till runt halva priset.

Men du kan ju inte utgå från dig själv hela tiden. Om jag inte är intresserad av att ha säten i min Volvo och lyckas köpa en bil utan säten mycket billigare så betyder ju inte det någonting för alla som vill ha säten i sin Volvo. Om du vill ha en dator utan iLife, utan kvalitetstillbehör och utan den funktion som en allt-i-ett-dator innebär så betyder ju inte det något för alla som vill ha ovanstående.

Annars kan ju jag lätt klå din konfiguration (var summa ännu inte är verifierad och därför tv betraktas som en gissning) genom att skippa chassit, grafikkort och musen. Dessa behöver inte jag så varför lägga 7800 när man kan få samma sak för 4500? Du är lurad som pröjsar så mycket.
 
ANNONS