det är väl självklart att man måste ta med överklockningspotentialen i beräkningarna...du får ju en kraftigt mycket snabbare dator med samma hårdvara om du överklockar!
Om vi ska ta med överklockning så då kommer ju ingenting att kunna tävla mot en egenbyggd dator. Men detta känns inte riktigt relevant i diskussionen, eller ja, det ökar ju prestandan, men det hela blir ju väldigt avancerat och krångligt.
Om du inte jämför kvalitet och funktion så är ju jämförelsen helt värdelös. Du kan ju inte basera jämförelsen på att du inte värdesätter vissa saker och därför inte är beredd att betala för dem. Du måste ju jämföra med tex en lika bra skärm, mus och tangentbord av motsvarande kvalitet och känsla, ljud med samma kvalitet, programvaror som följer med, etc. Om du inte värdesätter det som är en iMac så låter du bli att köpa en, inget konstigt med det. Det konstiga är att jämföra med grejor av lägre kvalitet och där saker saknas och sedan försöka räkna ut en kvot. Om jag värdesätter att få en funktionell dator med allt-i-ett-design så kan ju inte du komma dragandes med en högljudd gammal plåtlåda som tar upp sju gånger så mycket plats på skrivbordet, har en sämre skärm och plastiga tillbehör.
Kom igen med en relevant jämförelse. Och en detaljerad lista med produktnr och pris så att det går att se vad det är. Eller lägg ned när du inser att du är ute och cyklar.
Jag har redan skrivit att om du köper gör en hackintosh istället för tex. en Imac, så kommer du inte få Imacens design.
Det jag värdesätter är hur min dator är när jag sitter och arbetar vid den, inte hur den ser ut när den är avstängd och jag ska titta på den.
Om vi bara ser till funktionen, så är ju en hackintosh identisk med en Imac, om jag nu som jag räknat på förut väljer samma eller näst intill identiska komponenter till min hackintosh.
Om du vill ha en från början helt fungerandes allt-i-ett från kartong, då får du köpa en Mac, det har jag också skrivit tidigare. Jag börjar känna mig som ett eko här.
Om du däremot vill ha en maskin som fungerar lika bra och med OS-X, för halva priset, då kan du bygga dig en hackintosh.
Som sagt, musen är en trådlös lasermus från logitech och tangentbordet ett trådlöst från logitech, långt ifrån det billigaste du kan komma åt.
Skärmen kan du gärna ge mig ett exempel på vilken du tycker är likvärdig macs så får vi se vad det landar på.
Om jag hade insett att jag är ute och cyklar hade jag lagt ned för längesedan. Jag vill ge ett tips till alla som funderar på mac och ge dem ett billigt alternativ. Jag har räknat upp både för och nackdelar.
Fördelar:
Mycket billigare, ned mot halva priset oftast.
Nackdelar:
Du får inte Apple's design på din mac.
Om du vill ha en prislista så har jag även skrivit det tidigare att jag kan skriva ut en komplett lista med länkar om du vill.
Och du kan gärna ge mig ett argument varför min låda skulle vara mer högljudd än din Mac, det där tyder väl mest på att du är ute och cyklar kanske.
Skillnaden mellan mac och "pc" är att det inte finns en mac jag hellre vill ha än min praktiskt taget ljudlösa, vattenkylda 5GHz i7:a. Billig var den dessutom, trots dyra entusiastinriktade komponenter.
Mycket snyggare chassi än en mac pro också.
Som sagt, alla har ju sin smak.
En vanlig ihopplockad maskin blir nog alltid billigare än en mac. Dock skiljer ju sig designen, till det bättre eller det sämre får användaren avgöra i fall till fall.
Min rackeltrimmade BMW 325 från -87 är snabbare än nästan valfri Porsche.
Billigare är den också.
Du får gärna förklarar dig lite närmare där hur exakt du menar att det där har någon relevans här i vår diskussion eller om du bara ville skryta lite om din BMW.