Annons

Vad är "DEN" stora skillnaden mellan PC & MAC????

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är av den åsikten att ett OS som kan dras ner fullständigt av en applikation är felkonstruerat.
Ju oftare det sker ju sämre OS och tidiga Windows och MacOS var riktigt dåliga.

Som administratör ska man alltid kunna rädda systemet från en applikation som löper amok.

Givetvis skall det vara så, att köra applikationer i en sandbox tar dock processorkraft och datorerna som dom tidigare versionerna var bygda för saknade både kraften och processorarchitekturen för det.

/Karl
 
Jag har försökt att vara pedagogisk och jag kan inte göra något åt att du tror att jag missförstått allt - det är din mänskliga rättighet att tycka så men jag lägger ner denna diskussion nu för har jag inte nått fram till dig förr om hur detta funkar, så tror jag inte jag kommer lyckas senare heller.

Jag kan säga samma sak. Jag har försökt tydliggöra hur du tänker fel men misslyckas uppenbarligen. Jag respekterar din kunnighet men tyvärr borgar inte alltid kunskap för att man tänker rätt. Jag håller också med om att vi kan lägga ned diskussionen, men gör ändå ett sista försök att förklara hur jag menar, denna gång punktvis. Hoppas att du inte tar illa upp, eftersom mitt syfte inte är att vara dryg utan bara pedagogiskt spalta upp ett exempel (rent hypotetiskt):

1) Apple utvecklar operativsystemet MacOS
2) Apple erbjuder utvecklare ett ramverk (Cocoa) med funktioner för utvecklaren att använda för att utveckla applikationer till MacOS
3) I ramverket Cocoa finns bland annat funktionen RitaDokumentfönsterTypA. Den är krattigt skriven och utnyttjar underliggande funktioner för video och grafik dåligt samt innehåller en rad ineffektiva metoder som i sin tur gör att fönstret ritas upp segt på skärmen.
4) Utvecklare A bygger en applikation för bildbehandling i MacOS som använder funktionen RitaDokumentfönsterTypA för att visa de bilder som användaren ska behandla i applikationen.
5)Kunden B köper Utvecklare A:s applikation och svär sedan över hur segt fönstren ritas upp på skärmen
6)Utvecklare A bygger sedan sin applikation för Windows och använder då funktionen RitaFönster i ramverket WinAPI som i sin tur är bra skriven och klarar av att rita upp ett fönster på halva tiden jämfört med RitaDokumentfönsterTypA i Cocoa
7) Kunden C köper Utvecklare A:s applikation för Windows och är supernöjd med hur rappt fönstren ritas upp på skärmen.

Om du är med på alla ovanstående punkter, hur fasiken kan du då komma till slutsatsen att operativsystemen inte har något med hur programmen fungerar för användaren att göra? Det där med att rita upp ett dokumentfönster av en viss typ är ju bara ett exempel av tusentals funktioner och förutsättningar som tillverkarna av operativsystemen bjuder utvecklarna via sina ramverk och alla dessa funktioner kan ju vara sämre eller bättre vilket i sin tur påverkar hur applikationerna som använder ramverken presterar.

Jag ser ju att du har djupa kunskaper i ämnet, så det måste handla om ett missförstånd någonstans. Men kan du missförstå ovanstående uppspaltning?
 
Givetvis skall det vara så, att köra applikationer i en sandbox tar dock processorkraft och datorerna som dom tidigare versionerna var bygda för saknade både kraften och processorarchitekturen för det.

/Karl

Nja grundläggande minnesskydd och liknande har funnits tillgänglig länge och att använda dessa har ju varken Apple eller Microsoft varit direkt snabba med att ta till sig. Linux/UNIX har använt det länge (på samma plattform).

Denna typ av funktionalitet finns och används i mycket små OS t.ex. vxworks som sitter i t.ex. Canons DSLR (eller gjorde i alla fall för några år sedan) Det kostar självklart att ha men det var många år sedan det hade någon reell påverkan på desktop OS. (vi talar förmodligen sent 80-tal)
 
Nu har jag inte läst mer än första och sista sidan i tråden. Men tänkte bara flika in även i denna tråden. Det går att installera OS-X (Macarnas operativsystem) även på en "windows-PC".
Det viktiga är att man har någorlunda kompatibla komponenter, ett Intelsystem fungerar bättre än ett AMD-baserat.

Detta kan vara en bra idé om man är osäker och bara vill pröva på OS-X.
Det går också bra som en permanentlösning ifall man vill spara pengar. Vid nyköp av delar till en dator motsvarande en mac så går den egenbyggda datorn på ungefär halva priset mot en macdator. Då med lika eller oftast lite bättre prestanda då man har valmöjligheten att välja själv vad som ska sitta i datorn.
Det man går miste om är ju då självklart designen på macdatorn samt äpplet på sidan av chassit. I övrigt är det precis likadant. En Mac är ju också en PC fast ihopbyggd av Apple samt överprisad.

Kan vara något att fundera över. Bara att skriva "hackintosh" på google ifall du skulle bli sugen på att pröva detta.
 
Nu har jag inte läst mer än första och sista sidan i tråden. Men tänkte bara flika in även i denna tråden. Det går att installera OS-X (Macarnas operativsystem) även på en "windows-PC".
Det viktiga är att man har någorlunda kompatibla komponenter, ett Intelsystem fungerar bättre än ett AMD-baserat.

Detta kan vara en bra idé om man är osäker och bara vill pröva på OS-X.
Det går också bra som en permanentlösning ifall man vill spara pengar. Vid nyköp av delar till en dator motsvarande en mac så går den egenbyggda datorn på ungefär halva priset mot en macdator. Då med lika eller oftast lite bättre prestanda då man har valmöjligheten att välja själv vad som ska sitta i datorn.
Det man går miste om är ju då självklart designen på macdatorn samt äpplet på sidan av chassit. I övrigt är det precis likadant. En Mac är ju också en PC fast ihopbyggd av Apple samt överprisad.

Kan vara något att fundera över. Bara att skriva "hackintosh" på google ifall du skulle bli sugen på att pröva detta.

Läs de andra 17 sidorna :)
 
Det är lugnt, men du missar en hel del intressant läsning.

Jag orkade bara med till sidan 10, allt hade spårat ur i ett krig där mac och windows-användare drog till med sämre och sämre argument.

Det roligaste är dock att se mac-användarna försvara sina macar med att de inte alls är dyrare än en windowsburk, men jo, i överlag så är de väldigt mycket dyrare. I alla fall om man kikar på Imac sam Mac pro. De bärbara har jag sämre koll på.
 
Jag orkade bara med till sidan 10, allt hade spårat ur i ett krig där mac och windows-användare drog till med sämre och sämre argument.

Det roligaste är dock att se mac-användarna försvara sina macar med att de inte alls är dyrare än en windowsburk, men jo, i överlag så är de väldigt mycket dyrare. I alla fall om man kikar på Imac sam Mac pro. De bärbara har jag sämre koll på.

Det är väl så att PC nissarna tar till riktiga lågprisburkar och vill jämföra det med Apple som bara gör premium-datorer.

Det blir en rätt fånig diskussion. Lite Volvo är likvärdig Porsche bara för att båda har fyra hjul.
 
Det är väl så att PC nissarna tar till riktiga lågprisburkar och vill jämföra det med Apple som bara gör premium-datorer.

Det blir en rätt fånig diskussion. Lite Volvo är likvärdig Porsche bara för att båda har fyra hjul.

Ja, förutom att ingen av dem är Volvo då. Det är väl snarare en diskussion om två likvärdiga märken. Det beror på vilken man föredrar helt enkelt. Dock kommer den ena till ett högre pris, men vill man ha den så får man punga ut med lite extra.

Man kan ju kalla dem vad man vill. De är hur som helst dyrare.
 
Jag orkade bara med till sidan 10, allt hade spårat ur i ett krig där mac och windows-användare drog till med sämre och sämre argument.

Det roligaste är dock att se mac-användarna försvara sina macar med att de inte alls är dyrare än en windowsburk, men jo, i överlag så är de väldigt mycket dyrare. I alla fall om man kikar på Imac sam Mac pro. De bärbara har jag sämre koll på.
& vips! så bidrar du själv till kriget.
 
Ja, förutom att ingen av dem är Volvo då. Det är väl snarare en diskussion om två likvärdiga märken. Det beror på vilken man föredrar helt enkelt. Dock kommer den ena till ett högre pris, men vill man ha den så får man punga ut med lite extra.

Man kan ju kalla dem vad man vill. De är hur som helst dyrare.

Grejjen är att det finns PC maskiner som är dyrare än Apples och billigare för den delen men det är bara de billigare som tas upp av PC folket.

Apple gör premiumdatorer och tar betalt för det, varför hänger folk upp sig på det?
Vill du inte köpa en premoumdator så skit i det, svårare är det inte. Sedan spelar det mindre roll om det står Sony, HP, Apple på den.
Det finns en billigare på Siba, Netonnet eller Mediamarkt, garanterat
 
Ok, det beror väl på behovet antar jag vad man är.

Men om jag säger så här då. Om man bara kikar på prestanda, så blir det alltid billigare med en "vanlig PC", om man bygger ihop den själv då, och oftast ifall du köper en märkesdator som det inte står mac på.
 
Ok, det beror väl på behovet antar jag vad man är.

Men om jag säger så här då. Om man bara kikar på prestanda, så blir det alltid billigare med en "vanlig PC", om man bygger ihop den själv då, och oftast ifall du köper en märkesdator som det inte står mac på.

Vi säger väl det då, du vinner. Jag orkar ärligt talat inte ta hela bygga själv kontra köpa märkesdator igen. Den är gjord förr, mååånga gånger.

Bygg själv, överklocka till skiten smälter. Jag köper Apple för att jag trivs med det. Byggt själv har jag gjort och tröttnat på.
 
Vi säger väl det då, du vinner. Jag orkar ärligt talat inte ta hela bygga själv kontra köpa märkesdator igen. Den är gjord förr, mååånga gånger.

Bygg själv, överklocka till skiten smälter. Jag köper Apple för att jag trivs med det. Byggt själv har jag gjort och tröttnat på.

Varför skulle jag vinna?
Vad du orkar eller inte, det har ju inte riktigt med diskussionen att göra. Här talade vi ju tidigare om hur man kommer undan billigast.
Och varför skulle man överklocka till skiten smäller, det där var bara löjligt och barnsligt.

Att det blir billigare om man bygger själv eller köper en färdig dator med egenplockade delar än köper en mac är väl rätt självklart.

Själv byggde jag mig nyss en "mac pro". Mac=27000. Min dator med marginellt bättre prestanda =12000.
Så där får man väl avgöra om 15000kr är värt att lägga ned lite extra jobb på eller köpa paketet färdigt och få ett äpple på chassit för 15000 kr mer.
 
Varför skulle jag vinna?
Vad du orkar eller inte, det har ju inte riktigt med diskussionen att göra. Här talade vi ju tidigare om hur man kommer undan billigast.
Och varför skulle man överklocka till skiten smäller, det där var bara löjligt och barnsligt.

Att det blir billigare om man bygger själv eller köper en färdig dator med egenplockade delar än köper en mac är väl rätt självklart.

Själv byggde jag mig nyss en "mac pro". Mac=27000. Min dator med marginellt bättre prestanda =12000.
Så där får man väl avgöra om 15000kr är värt att lägga ned lite extra jobb på eller köpa paketet färdigt och få ett äpple på chassit för 15000 kr mer.

Där kom den, självklart tar du den i särklass dyraste Apple datorn, den som är ger sämst pris/prestanda. Om jag söker reda på det sämsta PC deal jag kan göra accepterar du det som något att jämföra med en iMac?

Du bortser givetvis från support, garantier enkelhet i att köpa färdigt i princip det mesta som gör att folk köper Apple.

Nästa steg brukar bli överklockning, därför skrev jag med det.
 
Där kom den, självklart tar du den i särklass dyraste Apple datorn, den som är ger sämst pris/prestanda. Om jag söker reda på det sämsta PC deal jag kan göra accepterar du det som något att jämföra med en iMac?

Du bortser givetvis från support, garantier enkelhet i att köpa färdigt i princip det mesta som gör att folk köper Apple.

Nästa steg brukar bli överklockning, därför skrev jag med det.

Ok, vi tar en Imac då. 15000 vs 7800kr. Allt inräknat såsom skärm, mus, tangentbord, webkamera, dvd-brännare, chassi. Och då inga budgetkomponenter utan i det lite lyxigare stadiet. samt bättre ram och processor.
OS-X tillkommer på det priset.
 
Ok, vi tar en Imac då. 15000 vs 7800kr. Allt inräknat såsom skärm, mus, tangentbord, webkamera, dvd-brännare, chassi. Och då inga budgetkomponenter utan i det lite lyxigare stadiet. samt bättre ram och processor.
OS-X tillkommer på det priset.

Nä vi kör vidare på MacPro, jämför med den här:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=381822

[edit] Poängen om den går dig förbi är att du kan alltid hitta en maskin som är dyrare eller billigare.
Jag ser priset som rätt så ointressant. Det jag vill ha är ett system som har hög kvalité är väl utprovat med det OS som ska köra på det. Minimalt med strul.
 
Senast ändrad:
Nä vi kör vidare på MacPro, jämför med den här:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=381822

[edit] Poängen om den går dig förbi är att du kan alltid hitta en maskin som är dyrare eller billigare.
Jag ser priset som rätt så ointressant. Det jag vill ha är ett system som har hög kvalité är väl utprovat med det OS som ska köra på det. Minimalt med strul.

Ja precis, priset är för dig ointressant. Då kan du väl köpa dig en färdig mac.
Min poäng var ju att man kan komma undan mycket billigare, om man vill, med att själv bygga ihop en PC. Sen får man ju dividera med sig själv om mödan är värt pengarna man sparar. I mitt fall är det det absolut då det inte ens är särskilt krångligt. Snarare enklare den dagen man vill uppgradera datorn.

Den Mac Pro jag har byggt är identisk med Mac's version. Så den är lika väl utrpovad den. Inget strul, precis likadan. Bara att min inte har ett äpple på sidan.

Sen kan jag ju meddela att bara jag valde till minne så att det passade den andra datorn samt två hårddiskar och inte ens SSD-disken kom den upp i samma pris som Liontech-datorn.
Och då inte ens i närheten av vad den presterar.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.