Jag har försökt att vara pedagogisk och jag kan inte göra något åt att du tror att jag missförstått allt - det är din mänskliga rättighet att tycka så men jag lägger ner denna diskussion nu för har jag inte nått fram till dig förr om hur detta funkar, så tror jag inte jag kommer lyckas senare heller.
Jag kan säga samma sak. Jag har försökt tydliggöra hur du tänker fel men misslyckas uppenbarligen. Jag respekterar din kunnighet men tyvärr borgar inte alltid kunskap för att man tänker rätt. Jag håller också med om att vi kan lägga ned diskussionen, men gör ändå ett sista försök att förklara hur jag menar, denna gång punktvis. Hoppas att du inte tar illa upp, eftersom mitt syfte inte är att vara dryg utan bara pedagogiskt spalta upp ett exempel (rent hypotetiskt):
1) Apple utvecklar operativsystemet MacOS
2) Apple erbjuder utvecklare ett ramverk (Cocoa) med funktioner för utvecklaren att använda för att utveckla applikationer till MacOS
3) I ramverket Cocoa finns bland annat funktionen RitaDokumentfönsterTypA. Den är krattigt skriven och utnyttjar underliggande funktioner för video och grafik dåligt samt innehåller en rad ineffektiva metoder som i sin tur gör att fönstret ritas upp segt på skärmen.
4) Utvecklare A bygger en applikation för bildbehandling i MacOS som använder funktionen RitaDokumentfönsterTypA för att visa de bilder som användaren ska behandla i applikationen.
5)Kunden B köper Utvecklare A:s applikation och svär sedan över hur segt fönstren ritas upp på skärmen
6)Utvecklare A bygger sedan sin applikation för Windows och använder då funktionen RitaFönster i ramverket WinAPI som i sin tur är bra skriven och klarar av att rita upp ett fönster på halva tiden jämfört med RitaDokumentfönsterTypA i Cocoa
7) Kunden C köper Utvecklare A:s applikation för Windows och är supernöjd med hur rappt fönstren ritas upp på skärmen.
Om du är med på alla ovanstående punkter, hur fasiken kan du då komma till slutsatsen att operativsystemen inte har något med hur programmen fungerar för användaren att göra? Det där med att rita upp ett dokumentfönster av en viss typ är ju bara ett exempel av tusentals funktioner och förutsättningar som tillverkarna av operativsystemen bjuder utvecklarna via sina ramverk och alla dessa funktioner kan ju vara sämre eller bättre vilket i sin tur påverkar hur applikationerna som använder ramverken presterar.
Jag ser ju att du har djupa kunskaper i ämnet, så det måste handla om ett missförstånd någonstans. Men kan du missförstå ovanstående uppspaltning?