Nu är det väl så att digitalt är ett matamatiskt bergrepp där man kan definiera vissa analoga tillstånd. Vi lever i en analog värld om vi nu bortser från kvantmekaniken.
Jepp, alla signaler är förstås analoga, annars kan de ju inte existera fysiskt, men man kan mycket väl säga att nivå x betyder svart, nivå y betyder vitt osv. Eller kombinationen låg-låg-låg-hög betyder svart osv... En digital signal.
Nu misstolkar du med avsikt. Jag använder en ganska klar terminologi oavsett vilket språk jag talar. Jag vet att skilja mellan cámara fotográfica och cámara de aire, och jag vet att filmkamera här används om det som på engelska heter movie camera och på spanska tomavistas eller på franska camera, medan franskan använder appareil för stillbildskameran.
Och som du förstår kallar jag den inte filmkamera, utan filmkamera är en kamera som tar rörliga bilder på film. Jag förtydligar att det gäller en kamera för film, enbart när det finns orsak att göra det. Det vanliga ordet för en kamera är ju enbart kamera utan något tillägg.
Som sagt är den i sin helhet lika analog som en digitalkamera, medan den "digitala" har ett antal steg vid lagringen av bilden som är digitala. Kameran är analog, men dess utmatning är digital.
Nixpix, det finns ingen som helst logik i att kalla mörkrummet analogt.
Och just att man använder begreppet digitalt mörkrum onödiggör att man sätter en ny benämning på mörkrummet. Mörkrummet är inte analogt, utan det är ett mörkrum. Din dator är inte ett mörkrum, och inte heller programmet som du redigerar bilder med. Bildligt kan man uttrycka det som "digitalt mörkrum", och just att man tillför en bestämning som särskiljer den från det riktiga mörkrummet tydliggör att det inte handlar om ett mörkrum.
Men du får gärna slicka på frusen glass och ha mer zoom på ditt långa tele än vad jag har på mitt vidvinkelobjektiv. Du får gärna kalla ditt mörkrum analogt. Men jag skiljer språkligt på begreppen analog och digital för att vara tydligare, och då för jag inte till en onödig bestämning som dessutom är felaktig. Jag förstår när folk säger "digitalt mörkrum", att de menar bildbehandling i datorn, medan "analogt mörkrum" låter ungefär lika insatt som att vilja ha ett objektiv med mycket zoom för att komma närmre.
Du använder INTE en klar (eller effektiv) terminologi om du envisas med att kalla en analog kamera (som "alla" gör) "kamera för film", speciellt inte när det ligger så nära ordet "filmkamera".
En turbobil har en turbo i en del i motorn, inte på alla ställen det är möjligt. Man beskriver den särskiljande egenskapen.
En lasermus använder enbart lasern på ett ställe, inte i tex signalleringen etc. ...särskiljande egenskapen.
Analogt mörkrum är ett mörkrum för analog film, inte det självklara att själva mörkrummet är analogt.
Ett glasbord, har bara skivan i glas, inte benen.
En digitalkamera har en digital sensor, dvs en sensor som bla har en A/D-omvanldlare och levererar en digital signal, istället för film.
Osv.
Mer zoom? Det har jag sluppit höra utom i betydelsen zoomomfång (heter det ens så?). Mere tele eller mer förstoring eller längre tele elelr "större" hör man dock.
(Frusen glass??? Det är iofs varmt här men...???)
/Har precis slutat fota med min gammaldagskamera. (tolka det den som kan)