Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
”Ett av mina barnbarn kom och ville ha en utskrift för ett tag sedan av en bild hon skapat med AI. Hon är 11 år.
Jag printade ut hennes motiv och ramade med en gammal ram jag hade och hon var väldigt glad och nöjd med vad hon fått till.”
Du svarade nog på din egen fråga.
För vad tyckte du att ditt barnbarn fått till, kände du stolthet över resultatet och i så fall på vilka grunder?
Om hon suttit och tecknat eller målat en halv dag medans snöflingorna sakta singlade ned utanför fönstret, hur hade hennes känsla och minne blivit till den bilden och hur hade du värderat den bilden relativt den nu skapade AI-bilden?
Hur länge består värdet i något som bara är några knapptryckningar bort och som kanske är ännu finare och ännu bättre och nästa bild som kanske är ännu finare och ännu bättre, bara några knapptryckningar bort?
Kanske AI-bilder blir som Tinder, det är inte lösningen utan blir en del av problemet?
Hon gör nog både och är precis som alla andra barn som gillar att pyssla rita och måla. Det behöver alls inte vara någon motsättning för den generationen. Det är nog i högre grad det för oss.
.... ja, det är frågan men jag tror att just nu är det mycket av nyhetens behag. Jag undrar om en del som kommer leka med detta också kommer se detta som någon form av terapi. Det är också skillnad på AI-genererade bilder och AI-stödda bilder som kommit till under växelspel med människor. Jag läste nyligen snabbt och ytligt att en domstol i Kina tydligen funnit ett exempel på det senare hade s.k. verkshöjd. Även vissa AI-stödda bilder kanske kommer skydda av copyright även de.
Många människor som uppskattar fotografier och konst uppskattar f.ö. själva bilden och är redan idag rätt ointresserade av hur den kommit till.
Jag gjorde ju själv ett försök för ett tag sedan och visade en av bilderna som skapades av följande mening i Bings Bildskapare: "Gör en bild av Axel Vigelands skulpturer i Monets impressionistiska stil"
Det som kom ut var detta och jag valde den längst ned till höger:
Jag kan absolut tänka mig att en del kommer tycka det är helt Ok att printa någon sådan bild och hänga den på väggen. Jag tror absolut att en del konstnärer som idag producerar konst som lika väl skulle kunnat skapas med mänskligt AI-stöd, kommer få påtagliga problem framöver.
Ett exempel från Vaxholm på motiv som jag tror mänskligt AI-stödd bildgenerering i typ Bildskaparen i Bring förmodligen skulle kunna skapa också.
Jag hoppas verkligen att det går bra för konstnärerna, för utan dem blir världen ännu tråkigare än den är just nu men jag tror att det blir tungt för många tyvärr.
.. och så till fotograferna på Hamngatan vägg i vägg nästan.
De som drog igång detta var två kvinnor jag tror jobbat en hel del med bröllop. De hade dock oturen att hamna mitt i pandemieleändet när många event och bröllop ställdes in på löpande band.
Sedan pandemin har lokalen mest använts för popup stores och som magasin för deras kläder. Länge sedan jag såg någon fotograf i lokalen och nu har t.o.m. dekalen på den vänstra rutan försvunnit (där det ju ändå bara syns en massa gamla kläder).
Bilderna som hänger i det högra fönstret känns det som de har hängt där i flera år. Det enda som är nytt är ett vitt papper där det numera bara står ett namn bakom "Fotograferna på Hamngatan". Så jag undrar verkligen hur länge det tar innan det kommer nya hyresgäster i bottenplanet på bostadsrättsföreningen "Repslagaren 17".
Nu är dock inte fotograferna här särskilt unika. Vaxholm har dock ett av de mest säsongsplågade och förvridna affärsliv man kan tänka sig och det kommer hela tiden små butiker som vill sälja skära eller limefärgade servetter och annan mysig hemmapynt eller fin-te, choklad eller kaffe och de brukar hålla två-tre år i bästa fall innan nya förhoppningsfulla drar igång igen och fyller lokalerna på nytt tills nästa sommar när det kommer en miljon nya besökare som det gör varje år.
Få av dessa temporärt entusiastiska affärsmän verkar fatta på allvar att turistsäsongen bara är ett par månader lång och att Vaxholms enda storskaliga business är köp och sälj av fastigheter och viss restaurangverksamhet. Resten av året sover stan och nu har t.o.m. alla dess fem sex olika mäklarföretag det svettigt, för det är ju inte bara dessa som finns i stan som jobbar mot Vaxholm utan det gör en massa andra mäklare också. När Mäklarna går på sparlåga så påverkas även de fotografer som jobbar för dessa.
Senast ändrad: