cocuyo
Avslutat medlemskap
Jag väcker den här tråden till liv igen, eftersom jag finner den roande. Det är faktiskt ganska skoj med språk. Lite tidigare i den här tråden tog jag upp begreppet "hybridkamera", som cirkulerar lite här och var mellan olika skribenter, och så gott som alltid avses någonting annat än en DSLR, vilket ju är vad som närmast borde vara en hybrid, eftersom den förenar en gammal teknik som inte behövs med en nyare, den är en produkt av två olika tekniska utvecklingsgrenar, medan den spegelfria systemkameran eller den så kallade "långzoomkameran" som boda har fått öknamnet hybrid, är mer renodlade produkter av en nyare teknik.
Precis som det analoga inte är det som särskiljer en kamera med film från en digitalkamera, är det DSLR-kameran som är en hybrid, då den i grunden är en kamera avsedd för film, som har konverterats till digital genom att man har lagt in de digitala komponenterna.
Och jag kan ju, eftersom jag roar mig med det, kalla DSLR-kamerorna för hybrider om jag vill, eftersom det är sed inom fotobranschen att använda otydliga uttryck.
Precis som det analoga inte är det som särskiljer en kamera med film från en digitalkamera, är det DSLR-kameran som är en hybrid, då den i grunden är en kamera avsedd för film, som har konverterats till digital genom att man har lagt in de digitala komponenterna.
Och jag kan ju, eftersom jag roar mig med det, kalla DSLR-kamerorna för hybrider om jag vill, eftersom det är sed inom fotobranschen att använda otydliga uttryck.