Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla kameror och nya bilder. Ett litet projekt.

Produkter
(logga in för att koppla)
Testade idag att kicka liv i min gamla Fuji X10. Det den saknar är själva avtryckarkomponenten. En udda kamera med en XMOR sensor som Fuji kallade den. Det är alltså inte X-trans. LR hanterar denna sensor uselt vad gäller raw. JPEG fungerar givetvis bra. Kameran har blivit populär på You Tube där många använder den för gatufoto på grund av att den är så liten och har en bra zoom och ger fina JPEG bilder. Själv använde jag Capture One på en raw-bild och en simulering av Kodachrome 200 plus korn motsvarande den filmen. Ni får själva bedöma analog bilden upplevs. Motivet blev trädgården och skogen eftersom jag får trycka av med en nål för att ta en bild. Får jag bara tag i avtryckaren som reservdel så har en gammal kamera fått nytt liv.

Bilagor

• _DSF3930 1.jpg
    _DSF3930 1.jpg
    8 MB · Visningar: 34
Kul tråd, har kvar min LX3 och använder den ofta. Fotar i raw men justerar helt manuellt då modellen inte stöds i CR. Det kanske går att få tag på något från SilkyPix som fungerar på dagens datorer men jag avstår. Lite av charmen (tycker jag) är att använda den gamla kameran med samma förutsättningar som 2008 när jag skaffade den.

/Stephan

Jag tror dagens premiummobiler överglänser dom flesta av dom kamerorna. Det är väl möjligen att dom saknar blixt.

Flash Gordon

Exmor, som nog nästlade sig in i inlägget om X10, är ett Sony-varumärke. Du menar EXR.

Jag har inget som känns riktigt omodernt. Den äldsta digitalkameran är Nikon D700 och även om den i vissa avseenden är omodern, så är prestandan så pass bra att det i många lägen mest är upplösningen som är retro (för att vara en systemkamera). Sedan finns det förstås vissa lägen där den blir helt överkörd av en modernare kamera dock. Min Canon Powershot A95 som var den första digitala jag köpte fick sensorröta och gav upp efter att ha producerat moderna konstverk, om än inte medan jag hade den utan den var permanent "utlånad". Det dröjde inte länge innan jag köpte en D80, och då använde jag den inte. D80 sålde jag när jag hade köpt D700... Olympus XZ-2 hamnade där Powershot var, men jag vet inte om den är kvar där faktiskt. Tekniskt är den jämngammal med Ricoh GR som jag i och för sig har kvar, även om jag har en nyare GR III. Funderar dock på om det kan vara värt att sälja GR till någon Generation TikTok som har kommit på att det går att ta bilder med annat än en mobiltelefon. ;)

Jag håller inte med, Trots Olympus 2500L är från början av är 2000 så ser det ut som en bild tagen med en kamera. Inte en mobilbild.
De här är Powershot A95 (2004). Den kunde inte producera råfiler, så filerna är vad det är så någon kioskvältare kan jag nog inte åstadkomma även om jag redigerar om dem.

Flash Gordon

Exmor, som nog nästlade sig in i inlägget om X10, är ett Sony-varumärke. Du menar EXR.

Jag har inget som känns riktigt omodernt. Den äldsta digitalkameran är Nikon D700 och även om den i vissa avseenden är omodern, så är prestandan så pass bra att det i många lägen mest är upplösningen som är retro (för att vara en systemkamera). Sedan finns det förstås vissa lägen där den blir helt överkörd av en modernare kamera dock. Min Canon Powershot A95 som var den första digitala jag köpte fick sensorröta och gav upp efter att ha producerat moderna konstverk, om än inte medan jag hade den utan den var permanent "utlånad". Det dröjde inte länge innan jag köpte en D80, och då använde jag den inte. D80 sålde jag när jag hade köpt D700... Olympus XZ-2 hamnade där Powershot var, men jag vet inte om den är kvar där faktiskt. Tekniskt är den jämngammal med Ricoh GR som jag i och för sig har kvar, även om jag har en nyare GR III. Funderar dock på om det kan vara värt att sälja GR till någon Generation TikTok som har kommit på att det går att ta bilder med annat än en mobiltelefon. ;)
Du har rätt. Fuji X10 har EXR CMOS-sensor på 12MP. Fel av mig.

Jag håller inte med, Trots Olympus 2500L är från början av är 2000 så ser det ut som en bild tagen med en kamera. Inte en mobilbild.
Vet inte om bilden blivit uppladdad i för låg upplösning men tycker det ser ut som en typisk mobil-bild, överskärpt och utsmetade detaljer. Möjligen att färgerna är lite mer naturliga. Hade varit intressant att se en jämförelse av samma motiv tagit med en modern mobil under samma förutsättningar.

Senast ändrad:
Jag tycker det är kul att använda dessa gamla kameror.
Vet inte om bilden blivit uppladdad i för låg upplösning men tycker det ser ut som en typisk mobil-bild, överskärpt och utsmetade detaljer. Möjligen att färgerna är lite mer naturliga. Hade varit intressant att se en jämförelse av samma motiv tagit med en modern mobil under samma förutsättningar.
Den har bara 2,5 mpix och är från år 2000. Så du får inte kräva för mycket.Du kan inte begära att en kamera från digitalkamerans gryning skall mäta sig med en modern mobilkamera. Om du läser min rubrik så handlar det om vad vi idag kan pressa ur en sådan gammal kamera om bilden är tagen i raw och man använder ett modernt raw-progam. Just den här bilden är tagen med en kamera som inte har raw utan bara TIFF. Kameran Olympus E-10 som kom året efter hade raw och var mycket bättre. PÅ den tiden var det bara Camera raw från Adobe som fungerade. Du kan läsa historien om Camera Raw här: http://www.craigcarlson.net/wp-cont...Camera-Raw-Workflow-Page_60-66_-2017-2018.pdf

Senast ändrad:
Jag tog med min Olympus 7070w, 7 Mp, på eftermiddagspromenaden. Den har legat i en låda med batteriet urtaget i minst ett år så jag fick ställa datum på den men glömde tiden, så den är fel. Bilderna är tagna mella 14 och 15 idag. ISO 80. Batteriet är original! Behövde inte laddas.
Kameran användes flitigt fram till ca 2009, då den lades undan pga en mörk fläck på sensorn som kom fram när jag bländade ner. Fläcken har sedan blivit större men mycket svagare. Den togs sedan åter i bruk när jag skulle digitalisera ett föreningsarkiv 2016, något den var perfekt till då skärmen går att vända och vrida lite hursomhelst när kameran var på stativ på läsbordet i arkivet.
Slånbären är en jpg ur kameran som har beskurits till höger och samplats ner till bildhöjden 1080, inget annat. Kamerans blixt.
Utsikten på Berthåga kyrkogård är en ORF som behandlats i Affinity Photo och sedan konverterats till jpg och samplats om i Faststone och därvid skäpts lite.

Bilagor

• P9283723jfs_b.JPG
    P9283723jfs_b.JPG
    419.9 KB · Visningar: 21
  • P9283720af_L.jpg
    P9283720af_L.jpg
    572.6 KB · Visningar: 21
Plockade fram en RAW fil från Minolta Dimage 7Hi fotograferad i Stockholm oktober 2003. Framkallad i Lightroom Classic 13.5.1 Camera Raw 16.5

Kameran kom 2002 och var en 5 MP "prosumer" kamera från MInolta. Tyvärr har nog mitt exemplar gått i graven efter att ha varit utlånat / bortskänkt ett antal år. Som jag minns det en trevlig kamera förutom att den åt batteri vilket innebar att man fick släpa med sig massor av uppladdningsbara AA-batterier alt. lös batteripack med sladd att sätta i bältet.

Kamera är beskriven i detalj bl.a här:

Dimage 7H1-01.jpg

Plockade fram en RAW fil från Minolta Dimage 7Hi fotograferad i Stockholm oktober 2003. Framkallad i Lightroom Classic 13.5.1 Camera Raw 16.5

Kameran kom 2002 och var en 5 MP "prosumer" kamera från MInolta. Tyvärr har nog mitt exemplar gått i graven efter att ha varit utlånat / bortskänkt ett antal år. Som jag minns det en trevlig kamera förutom att den åt batteri vilket innebar att man fick släpa med sig massor av uppladdningsbara AA-batterier alt. lös batteripack med sladd att sätta i bältet.

Kamera är beskriven i detalj bl.a här:

Visa bilaga 175829
Lägger upp ett exempel till

Dimage 7Hi-02.jpg

Bildkvalitén blir bättre o bättre med mobiler. Hur bra det än ser ut så kommer inte handhavandet i närheten av vad man kan göra med en systemkamera. Grattis till de som tycker det är optimalt att hålla i en liten platta utan sökare.

• Gilla
Reaktioner: PMD
Det finns situationer där mobilen är det optimala verktyget men en anledning till att jag numera använder mobilen väldigt lite för fotografering är just handhavandet som för mig känns väldigt "avigt". Har för övrigt samma problem med Fuji XF10. En väldigt smidig liten kamera men som tyvärr i nio fall av tio blir kvar i skåpet eftersom den saknar sökare. (sedan ska vi inte tala om det vansinne man kan drivas till av pekskärmen...)

Kul tråd. Bildkvalitén i digitalkameror har i mitt tycke varit "bra nog" sen minst 20 år tillbaka, givet att ljuset räcker till. Ingen av bilderna i tråden hade fått mig att tro att den var tagen med en omodern kamera.

Jag använder fortfarande min första digitalkamera då och då, en Canon A620 från 2005 (bifogar exempelbild). Mycket smidig och tar bra bilder. 7 megapixel räcker (nästan) för att fylla en 4k-skärm och min mer moderna Sony A7 har bara ungefär dubbla upplösningen. Ett stort plus med Canonen är att den drivs med AA-batteri, så inga problem med att jaga rätt på dyra specialbatterier för att hålla liv i den.

Bilagor

• IMG_4613.JPG
    IMG_4613.JPG
    2.1 MB · Visningar: 19
Mobilbilder, även moderna, brukar vara mer problematiska eftersom de ofta är överskärpta, övermättade och har en äcklig HDR-look. Gäller inte alla förstås, men det är vanligt. Hellre än 20 år gammal kompakt då.

En mobiltelefon kan vara det perfekta verktyget i vissa situationer. En modern systemkamera i många fler, och en äldre kompaktkamera i en del. Jag använder min Canon G10 ungefär som jag brukade ladda en bättre filmkompakt med Ektachrome förr i tiden, och med liknande resultat. Ingen snabb kamera, och den trivs bäst på iso 80, men kan funka bra på 400 också, i svartvitt.

Det finns situationer där mobilen är det optimala verktyget men en anledning till att jag numera använder mobilen väldigt lite för fotografering är just handhavandet som för mig känns väldigt "avigt". Har för övrigt samma problem med Fuji XF10. En väldigt smidig liten kamera men som tyvärr i nio fall av tio blir kvar i skåpet eftersom den saknar sökare. (sedan ska vi inte tala om det vansinne man kan drivas till av pekskärmen...)
Fuji X10 har optisk sökare. Hänger med när man zoomar in och ut. Visar 85% av bilden. Fuji X20 har optisk sökare med de viktigaste inställningarna angivna elektroniskt i sökaren. Fuji X30 har ingen sökare utan enbart bildskärm.

Fuji X10 har optisk sökare. Hänger med när man zoomar in och ut. Visar 85% av bilden. Fuji X20 har optisk sökare med de viktigaste inställningarna angivna elektroniskt i sökaren. Fuji X30 har ingen sökare utan enbart bildskärm.
Nja, X30 har elektronisk sökare.

Den nämnda XF10 är mer som en budgetversion av Ricoh GR eller Fujis egen X70, dvs APS-C och motsvarande 28 mm i småbildstermer. Till skillnad från de senare saknar även XF10 blixtsko så man kan inte heller montera en genomsiktssökare om man vill.

Nja, X30 har elektronisk sökare.

Den nämnda XF10 är mer som en budgetversion av Ricoh GR eller Fujis egen X70, dvs APS-C och motsvarande 28 mm i småbildstermer. Till skillnad från de senare saknar även XF10 blixtsko så man kan inte heller montera en genomsiktssökare om man vill.
Exakt, hade den haft blixtsko kanske genomsiktssökaren från LX 7 fungerat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar