Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla kameror och nya bilder. Ett litet projekt.

Produkter
(logga in för att koppla)
Testade idag att kicka liv i min gamla Fuji X10. Det den saknar är själva avtryckarkomponenten. En udda kamera med en XMOR sensor som Fuji kallade den. Det är alltså inte X-trans. LR hanterar denna sensor uselt vad gäller raw. JPEG fungerar givetvis bra. Kameran har blivit populär på You Tube där många använder den för gatufoto på grund av att den är så liten och har en bra zoom och ger fina JPEG bilder. Själv använde jag Capture One på en raw-bild och en simulering av Kodachrome 200 plus korn motsvarande den filmen. Ni får själva bedöma analog bilden upplevs. Motivet blev trädgården och skogen eftersom jag får trycka av med en nål för att ta en bild. Får jag bara tag i avtryckaren som reservdel så har en gammal kamera fått nytt liv.
 

Bilagor

  • _DSF3930 1.jpg
    _DSF3930 1.jpg
    8 MB · Visningar: 8
Kul tråd, har kvar min LX3 och använder den ofta. Fotar i raw men justerar helt manuellt då modellen inte stöds i CR. Det kanske går att få tag på något från SilkyPix som fungerar på dagens datorer men jag avstår. Lite av charmen (tycker jag) är att använda den gamla kameran med samma förutsättningar som 2008 när jag skaffade den.

/Stephan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.