Lika som vadåI våg? Ja det känns rimligt.
En bra bild väger alltså lika?
Men en bild som väger är "rätt" komponerad. Du vet; gyllene snittet och allt det där.
För övrigt; stora filer väger väl tungt som argument i pixelracet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Lika som vadåI våg? Ja det känns rimligt.
En bra bild väger alltså lika?
Det är nu så att många, de "med datorvana" inte kan förstå att bilden ska vara i 300dpi, för att kunna skrivas/tryckas, med bästa kvalliet, "när den ser så bra ut i datorn".
Sorry, nu cyklar du.
Även om bilden bara skulle ha en upplösning på 1 DPI kan jag skriva ut den med högsta kvalitet, så länge som det finns pixlar i tillräcklig mängd. En bilds DPI värde betyder egentligen ingenting.
Det är väl därför vi har begreppet bildens vikt (i Byte), vilket till skillnad från upplösning i DPI faktiskt kan sägas ge en viss uppfattning om vilken storlek eller kvalitet bilden räcker till.
Problemet är att när reklamare och annat mediafolk talar om bildens vikt, är det vanligen underförstått att det är bildens storlek (i Byte) när den sparas som tiff (okomprimerad RGB 8 bitar/kanal). Vilket tyvärr inte alltid är självklart för alla inblandade.
Bildens "vikt" uttryckt i Byte, anger väl bara hur mycket plats den tar på ex. en disk/minne?
Det säger väl just inget om hur många pixlar den innehåller, det går väl inte åt särdeles många byte att göra X antal pixlar. Det är väl vad "pixlarna" innehåller, som avgör kvalliteten?
Din exempelbild med 1 DPI, torde betraktas på rätt långt avstånd för att bli njutbar, och även rätt krävande att sätta upp
För de som endast håller sig till bildskärmen, där har du rätt, där spelar DPI ingen roll alls.
/ Mats G
Bildens "vikt" uttryckt i Byte, anger väl bara hur mycket plats den tar på ex. en disk/minne?
Det säger väl just inget om hur många pixlar den innehåller, det går väl inte åt särdeles många byte att göra X antal pixlar. Det är väl vad "pixlarna" innehåller, som avgör kvalliteten?
Din exempelbild med 1 DPI, torde betraktas på rätt långt avstånd för att bli njutbar, och även rätt krävande att sätta upp
För de som endast håller sig till bildskärmen, där har du rätt, där spelar DPI ingen roll alls.
Du är ju fortfarande ute på cykeln.
Det grundläggande felet med att prata om DPI (eller PPI) är att det är fullständigt intetsägande om man inte samtidigt talar om att bilden ska ha ett fysiskt mått på på x*y mm/cm/m. I det läget är det bättre att helt enkelt ange hur många pixlar som behövs istället.
Det enda som åstadkoms med att prata DPI eller PPI är förvirring. Att filstorlek inte heller säger jättemycket allena är en annan sak, men det säger ändå mer än att börja dilla om DPI.
För att något ska kunna sägas om en fils lämplighet för en eller annan tillämpning så behöver mer än en parameter anges, annars är det modell goddag yxsskaft.
Det var det jag ironiskt ville förklara, att om man skriver ut en bild med som i ex 1 DPI, blir den ju "rätt stor" om man låt säga har 4500 px. bred. Den blir då ca 11 meter i 1 DPI, 38cm i 300 DPI.
Men den kan fortfarande göras med väldigt få Byte och då vara usel. För att göra en bra bild så stor, skulle nog den behöva interpoleras upp till 10 DPI (ca 45.000 px)
Säg till en grafiker att det är endast förvirrande att prata om DPI, så undrar, anar, jag vad svaret blir.
Håller med, får så ofta pixelsvar när jag frågar hur "stor är filen?"
Jag ramlar glädjande på uttrycket "bildens/filens vikt" ibland både när jag jobbar med webbyrå och systemutvecklare....
... pratar man också ofta om vikt, både på bilder men ibland också hela webbsidor eller andra saker man kan ladda ner (flashfiler, filmer, ljudklipp, textdokument, osv).......
Ja, i en ideal värld där folk förstod skillnaden mellan "bild" och "fil", skulle det bli pixelsvar om frågan var "hur stor är bilden", och bytessvar om det gällde en fil eller "bildfil". Skillnaden mellan "lägenhet" och "akvarium" förstår dock alla, ingen svarar "liter" på frågan "hur stor är lägenheten".
Men nu är det ingen ideal värld och då lägger man istället till ytterligare en term ("vikt") för att kunna skilja pixel från bytes. Och allt som förbättrar kommunikationen är ju bra, även om just detta hade kunnat lösas utan "vikt"
Skönt inlägg! Matematik och semantik framstår ibland som bittra fiender, det finns enormt många roliga exempel....
Världen är verkligen allt annat än ideal och enheter (det heter väl "sort" nu) har alltid varit ett problem. Underförstådda delar är alltid farliga, kan missförstås av mindre insatta eller nya personer.
...
För skoj skull kan man ju också kalla det för längd, inget dikterar ju hur pixlarna är orienterade i den binära lagerlokalen, med detta mått får man alltså på FS ladda upp filer som är max 800kB långa om jag minns rätt.
Alldeles för brandfarligt. Magnetiserad pianotråd är det som gäller! Och det väger en hel del kan jag sägaKör du med hålkortsremsa?
Först en parentes: (vad väger lägenheten
.....
Underförstådda delar är alltid farliga, kan missförstås av mindre insatta eller nya personer.
Tex det stod max 20km istället för max 20km/h på televerkets arbetsfordon. Får fordonet röras max två mil per transport eller var hastigheten begränsad? En inte helt trivial fråga om man tänker efter lite lagom mycket
.....
1. Lägenheten väger 65 kvadratmeter
2. Tänk då hur underförstådda hastighetsskyltar är, där står inte ens "km". Betyder (30) att man ska tuta för att någon fyller 30 år?
Bildstorlek, ex 4570 x 1258 pixlar, 15 x 20 cm osv.
Filstorlek, ex 25 MB, inte 25gram, 37cm eller liknande. En fils storlek säger ju inget om bildstorleken, beroende på filtyp så kan ju filen t ex innehålla flera bilder.
Varför krångla till det.