Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla kameror och nya bilder. Ett litet projekt.

Produkter
(logga in för att koppla)
Mobilbilder, även moderna, brukar vara mer problematiska eftersom de ofta är överskärpta, övermättade och har en äcklig HDR-look. Gäller inte alla förstås, men det är vanligt. Hellre än 20 år gammal kompakt då.
Nu har jag bara erfarenhet av iPhone men där kan jag få DNG filer från ett flertal kameraappar t.ex Lightroom dock inte den medföljande standardappen.
 
Jag fotade ett år med Fujifilm XE1 från 2013 med ett Konica Hexanon 40mmF1.8 från 1979. Perfekta prints upp till 70x50cm. Jag har än idag inte sett en bra printad smartphone bild över A4. Jag har dock fina A3 bilder printade tagna med en digital Nikon kamera från 2004.

Mvh. Johan
 
Jag fotade ett år med Fujifilm XE1 från 2013 med ett Konica Hexanon 40mmF1.8 från 1979. Perfekta prints upp till 70x50cm. Jag har än idag inte sett en bra printad smartphone bild över A4. Jag har dock fina A3 bilder printade tagna med en digital Nikon kamera från 2004.

Mvh. Johan

Min första spegellösa var en XE1 som jag köpte beg för ca 1500 kronor. Den fungerar fint än i dag. Lite långsam AF med moderna mått mätt, men annars en fin och fantastisk kamera än i dag.
 
Min första spegellösa använder jag faktiskt lite då och då, den fungerar fortfarande bra och AF är faktiskt rapp med snabba objektiv även om vissa funktioner som ögenfokus saknas.

Det är en Nikon AW1 från 2013.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.