För en tid sedan fick jag tillbaka 2 Fuji kameror av dottern som hon nog haft i en låda i över 10 år. Fuji X10 och X20 från respektive 2012 och 2013. Fick visserligen skaffa ny laddare till de 2 batterier hon hade. X10 saknar avtryckare men X20 fungerar felfritt. Det blev ett kärt återseende av X20 och den är ofta den kamera som får följa med på min och hundens långa promenader som han som belgisk vallhund behöver för att må bra både fysiskt och mentalt.
Detta fick mig också att testa de gamla kameror jag forfarande har kvar.
Det som slog mig var hur jag själv har utvecklats med tiden som fotograf. Den andra delen som kanske väger tyngst är hur rawkonverterarna har utvecklats. Något man bara kan dra nytta av om man fotar i raw. En gammal kameras jpg är ju frusen i tiden.
Mitt förslag om det finns intresse är att skriva en blogg om hur man idag upplever en gammal kamera vad gäller handhavande och det bildresultat man får om man använder raw med en modern raw- konverterare som LR. Ni är säkert många som har några gamla trotjänare på hyllan och kanske själva känner för att beskriva en gammal trotjänare i en blogg. Bilderna skall alltså vara nytagna och redigerade med ett modernt raw-program.
Bifogar testbilder från min första mer seriösa digitala kamera. En Olympus Camedia 2500 med 2,5 Mpx. Kostade närmare 20 000 har jag för mig vid tiden runt milleniumskiftet.
Den andra bilden är från Fuji X20 med nu 11 år på nacken. Den perfekta point and shoot kameran men också passar utmärkt för proffsen. Bild 1 är X20 och 2 Camedia 2500
Både väldigt kul och intressant.
"Det som slog mig var hur jag själv har utvecklats med tiden som fotograf. Den andra delen som kanske väger tyngst är hur rawkonverterarna har utvecklats.", skriver du.
Främst denna raden fångade mitt intresse. RAW-konverterarnas utveckling har nog kanske varit mer dramatisk än kamerornas. Det slog mig redan när Lightroom 3.0 kom som var ett stort lyft bildkvalitetsmässigt inte minst genom att brusreduceringen var så mycket bättre att det motiverade mig att göra om det jag gjort i urusla version 1.0 och en aning mindre mediokra 2.0. Nu står vi nog inför ytterligare ett klart bildkvalitetslyft som är helt påtagligt med nya DXO Photolab 8. Jag hade faktiskt helt bestämt mig för att aldrig mer uppgradera Photolab, eftersom version 7 var en så jäkla usel besvikelse i många avseenden även om bildkvaliteten i 7:an också var väldigt bra.
Jag tycker också kamerautvecklingen helt fått mig att ändra mitt sätt att ta bilder. Det som främst hänt är att kamerorna äntligen blivit så smarta och bra att jag äntligen tycker som i mitt fall, att Soyns A7 IV nu är så bra och automatiken nu samspelar så bra med mig att jag nu aldrig längre tänker på hur jag ska hantera tekniken. Tekniken tycker jag nu har kommit så långt att den upphävt den gamla motsättningen mellan "teknikfokus" och "bildskaparfokus" som hela tiden ältats här på Fotosidan.
Det har också gjort att min timing blivit väldigt mycket bättre och jag har helt slutat oroa mig för att jag ska missa "tillfället" bara för att jag är för långsam till skott (jag är verkligen ingen snabb fotograf) eller att mitt handhavande ska ge ofrivilligt oskarpa bilder (i de fall jag vill att de ska vara skarpa). Jag VET numera efter tre år med A7 IV att autofokusen i princip aldrig missar. Det gör också att jag numera har slutat använda min bakdisplay nästan helt (jag användar uteslutande EVF:en istället) och jag tar heller aldrig tar mer än två bilder av samma motiv (om jag inte skulle ta bilder av fåglar i flykt) och det är en välsignelse för jag avskyr att vada runt bland massor av i princip identiska bilder.
Främst den nya brusreduceringen Photolab 8 Deep Prime XD2s tycker jag nu är så bra att jag i princip slutat bry mig om den helt. Den står numera alltid på default 40 och det ger i princip helt rena bilder med fantastisk detalj ofta ända upp till ISO 10 000 i svagt ljus.
Min A7 IV har 33 Mpixel till skillnad från min A7 III som har 24. Det gör också att jag ofta tar bilder med crop-mån - särskilt om det finns byggnader på bilderna - så att det finns rum för att restituera lutande väggar e.t.c. Det brydde jag mig så klart aldrig om under den ananloga tiden även om jag förstås försökte få det rätt så gott det gick då direkt i kameran.
Jag är analogskadad och har alltid försökt exponera korrekt direkt med kameran men idag blir bilderna nog mer ett råmaterial för konverteringsarbetet, så jag bryr mig inte särskilt där heller för det blir sällan några värre exponeringsproblem heller idag då jag konsekvent använder Auto ISO minimum Shutter Speed som i princip alltid ser till att slutatiderna blir sådana att skakoskärpa motverkas samtidigt med att exponeringen blir korrekt med den brännvidd man har inställd eller har med monterat fast objektiv.
Jag ser också att med Photolab 8 och XD2s, så kommer det ofta löna sig att exportera om gamla behandlade RAW-bilder igen och ju sämre de gamla bilderna är rent tekniskt när det gäller bildkvaliteten, så ju större vinster finns att hämta med en omexport med Deep Prime Xd2s. Jag tycker detta bildkvalitetslyft är det roligaste som hänt på länge tillsammans med den smarta "Lens Correction" i PL8 som skärper bilderna där de behöver skärpas och inte som andra konverterare skärper hela bilden.
Jag kom just hem från Grekland där jag bara haft med mig mina fasta objektiv Sony Zeiss 35mm och mitt nyinköpta Sony Zeiss 55mm (som ju är ett av de skarpaste objektiv som någonsin gjorts - alla kategorier - enligt de simuleringar man ju själv kan göra med DXO Lens). Jag körde ju bara med ett 40mm och ett 100mm på min gamla Pentax ME i 30 års tid, så det känns lite som att jag är tillbaka på ruta ett nu. Jag tycker faktiskt det är mycket roligare att köra med fasta objektiv med korta brännvidder som ju tvingar en att vara mer aktiv än om man använder zoom (även om de fasta objektiven är bra mycket bökigare att hantera än att använda mitt normala reseobjektiv sedan många år Sony G 24-105mm /4 vilket är fantastiskt bra - men lite väl tråkigt).
Om man kör en simulering med Sony Zeiss 55mm 1,8 på en 60 Mpixels A7r IV eller V så når man över 60 i perceptuell sharpness och dit är det inte många ekipage som når ens idag. Ihop med Photolab 8 Deep Prime XD2s så blir det en rätt formidabel kombo även med en 33 Mpixel A7 IV.
Om ni inte tror mig på mina ord så kolla gärna in någon av de videos som nu finns på Youtube där man jämför Deep Prime XD2s med markandens andra brusreduceringsprogram.