Jag undrade lite över vilka yrkesgrupper som kommer påverkas mest av AI-genererade bilder - fotografer eller "illustratörer".
Jag bad Microsofts "Bildskapare" skapa några bilder:
Bildskapare från Microsoft Designer (bing.com)
- en av en usel byggnadsställning
- en av en simpel "afrikan style work shop" med texten "Work Shop".
- till sist bad jag programmet att måla ett äppelträd med röda äpplen
i ett kallt vitt landskap
Jag tycker detta var lite intressant som en jämförelse till den tråd som David skapat kring AI-genererade mer fotografiliknande AI-bilder.
Midjourney 6.0 släppt - nu börjar vissa AI-bilder bli riktigt bra - Fotosidan
Personligen undrar jag om det inte är illustratörer och konstnärer som kommer få det svårast. Skälet till detta är att jag tror AI kan komma att påverka priserna nedåt på precis alla bilder - tillgång och efterfrågan bör ju se till att det blir så. De som var potentiella kunder kan ju t.o.m. lyckas få till bilder själva med hjälp av AI-programmen som ju på rekordtid blivit allt bättre rent tekniskt.
Ett annat relaterat skäl till att exv. en illustratör/konstnär som lever på att sälja konst / illustrationer skulle kunna antas drabbas hårdare än exv. en fotograf (jag känner några hyfsat väl) är att fotografen kan skapa en ny bild på en bråkdel av en sekund (i bästa fall) medan en konstnär/illustratör kan lägga väldigt lång tid på att få till en bild alt. en illustration.
Även det faktum att en illustration/ett målat konstverk faktiskt ofta tar betydligt längre tid att förfärdiga och därigenom möjligen blir dyrare borde öka incitamentet att låta AI göra jobbet istället. Det blir ju inte bara billigare utan man får ju dessutom ett resultat direkt eller åtminstone betydligt snabbare.
Vad säger ni?
Visa bilaga 172709
"We cut corners" - de kan ju inte ens stava rätt så varför ska något annat bli "rätt" egentligen
Visa bilaga 172710
Work Shop "African Style".
Jag använde själv en bild av en "Work Shop" jag tagit i Kenya när jag brukade kalla folk till projekt-sessioner. Den här bilden skulle ju kunnat funka den med.
Visa bilaga 172711
Min AI-skapade "Äppelträd i vitt landskap" skulle väl kunna pryda väggen i mina barnbarns rum utan att skämmas för sig. Varför köpa en på närmaste galleri i Vaxholm då?